Gratis iPhone of iPad winnen? Apple hanteert strenge regels
Je ziet ze overal: acties waarbij je een gratis iPhone of iPad kunt winnen. Heel wat mensen hebben hun mailadres achtergelaten, meegedaan aan een wedstrijd of zitten vast aan een sms-abonnement, in ruil voor een een kans op een gratis apparaat. Apple blijkt echter nogal strenge regels te hebben voor dit soort acties. Fortune dook in Apple’s Guidelines for Third Party Promotion en ontdekte allerlei zaken die niet zijn toegestaan. Het document bestaat al sinds januari maar het lijkt erop dat Apple nu actief is begonnen om de regels af te dwingen. Pas dus op, als je zo’n actie gepland had, want je mag bijvoorbeeld geen Gift Cards weggeven.
Je moet bijvoorbeeld al je marketingmaterialen ter goedkeuring naar Apple sturen, voordat je met je promotie begint. Het woordje “free” (gratis) in kopteksten, banners en andere prominente teksten is ook niet toegestaan. Verder mag je geen iPad-, iPhone- of iPod touch-giftcards in een promotie gebruiken. Wil je de iPod touch weggeven, dan is dat alleen onder bijzondere omstandigheden toegestaan, waarbij je vastzit aan een minimale aankoop van 250 stuks.
Nu houden organisatoren van wedstrijdjes er wel van, om Apple’s huisstijl zoveel mogelijk na te apen. Maar dat mag ook niet. Het lettertype Myriad Set is niet toegestaan in connectie met websites, producten, verpakkingen, handleidingen of promotie-/advertentiemateriaal. Wees dus voorbereid op een brief van Apple’s advocaten als je geld denkt te kunnen verdienen met een promotie.
Meer info: Apple Guidelines for Third Party Promotions (PDF)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties