De iWatch dreigt een duur kleinood te worden. Geruchten wijzen op prijzen die oplopen tot duizenden euro’s, al vermoeden we dat het dan om het meest luxe exemplaar met platinum knopjes en een persoonlijke bedankbrief van Jony Ive gaat. Maar er lijkt een oplossing aan te komen: volgens analist Timothy Arcuri zouden zorgverzekeringen een deel van de kosten van de iWatch kunnen vergoeden. Hij trekt daarbij een parallel met de subsidies die mobiele operators geven bij aankoop van een iPhone.
De overeenkomst is niet eens zo gek gevonden; ook bij een zorgverzekering zit je voor langere tijd aan een vrij duur maandbedrag vast, dat je gelukkig wel elk jaar weer kunt opzeggen.
We geloven nog steeds dat het mogelijk is om het product (de iWatch) te ondersteunen met een bepaald subsidiemodel door verzekeraars, vergelijkbaar met het subsidiemodel van operators voor de iPhone.
Wat doen Nederlandse verzekeraars?
Het is een interessante gedachte, maar er zijn wel wat praktische bezwaren. Apple heeft met mobiele operators al contracten lopen, maar het zal lastig zijn om hetzelfde te doen met zorgverzekeraars. In Nederland hoefde Apple maar met de drie grote operators te onderhandelen, terwijl er meer dan dertig zorgverzekeraars zijn waar je uit kunt kiezen. Het is ondoenlijk om in meerdere Europese landen én de landen die belangrijk voor Apple zijn (zoals de VS en Japan) afspraken te maken met al die aanbieders.
De meest voor de hand liggende oplossing is dan, dat de zorgverzekeraars het zelf regelen: als je overstapt naar CZ, Achmea of OHRA krijg je bijvoorbeeld een gratis iWatch. Net zoals je nu wel eens een gratis iPad krijgt bij een krantenabonnement of een pakket van je energieleverancier. Alleen blijkt dat in werkelijkheid zelden te gebeuren. United Consumers had een actie, waarbij je de premie die je had bespaard kon inruilen voor een iPad Air, maar dat blijkt een uitzondering. Acties waarbij je daadwerkelijk dure cadeaus zoals iPads en flatscreentelevisies krijgt… die zijn vrij zeldzaam.
Eind 2013 organiseerden de Nederlandse zorgverzekeraars de volgende acties om nieuwe klanten te trekken:
- CZdirect en TakeCareNow: 50 gratis condooms
- VGZ: kans op een fiets als je iemand anders aanmeldt
- BeSured: kans op een zelf te kiezen reisavontuur
- AnderZorg: 40 euro korting als je iemand anders aanmeldt
- Menzis: korting op sportartikelen
Te duur cadeau
Grote cadeaus zitten er niet bij. De enige verzekeraar die iets in de richting van sport of gezondheid aanbiedt is Menzis, met korting op sportartikelen. Als er dure cadeau’s worden weggegeven, dan gebeurt dat in de vorm van een wedstrijd waarbij alleen maar een deel van de deelnemers het cadeau wint. Gezien de verwachte prijs van de iWatch (iCulture-lezers willen zo’n 300 euro betalen) zal een gratis iWatch er niet in zitten. Het hoogst haalbare is korting op een iWatch, maar daarvoor zullen veel mensen hun schouders ophalen. Een €300 kostende iWatch voor €200 kopen is nog steeds een dure grap, als je geen Apple-fanboy bent.
Gratis iWatch kan niet
Gratis weggeven zou ook veel te duur zijn: de zorgverzekeraars hebben maar twaalf maanden de tijd om het cadeau terug te verdienen. Elk jaar op 31 december heeft elke klant het recht om weer op te stappen. Als ze een 300 euro kostende iWatch willen terugverdienen, dan zullen ze dat met een hogere premie van zo’n €25 extra per maand moeten compenseren. Maar met die hogere premie prijs je jezelf uit de markt. En de kans dat Apple de iWatch voor een vriendenprijsje van €100 aan de verzekeraars levert is ook niet zo groot, want de marges op Apple-producten is traditiegetrouw laag.
Er is ook nog een ander verschil tussen mobiele operators en zorgverzekeraars: bij een mobiele operator is er kans dat je meer gaat besteden omdat je buiten je bundel gaat bellen en internetten. Bij een zorgverzekeraar is er alleen kans dat je een extra aanvulling afsluit, maar meer ook niet. Zorgverzekeraars die slim zijn en tóch een iWatch willen weggeven, doen dat bij de duurste uitbreidingspakketten. Als dat is toegestaan, want mogelijk zitten er beperkingen aan cadeau’s die je bij een zorgverzekering mag afsluiten. Cadeau’s schijnen wel verband te moeten houden met de verzekering: bij een autoverzekering mag je bijvoorbeeld wel een antislipcursus cadeau geven, maar geen laptop.
‘iWatch gaat $250 kosten’
Analist Timothy Arcuri, die met het idee van een zorgverzekering-subsidie op de proppen kwam, denkt trouwens dat Apple de iWatch voor een gemiddelde verkoopprijs van $250 op de markt komt. Het feit dat Apple de iWatch wil neerzetten als een apparaat waarmee je meer bewust wordt van je gezondheid, zou het volgens Arcuri interessant moeten maken voor zorgverzekeraars. Die nadruk op gezondheid klopt, maar als zorgverzekeraars zo overtuigd waren van het meetbaar maken van gezondheidsfuncties, hadden ze al lang apparaatjes zoals de Fitbit aangeboden aan hun klanten – helemaal gratis of met korting. Kortom: de vooruitzichten voor mensen die hadden gehoopt een gratis iWatch te kunnen scoren, zien er wat somber uit. Je zult waarschijnlijk zelf naar de winkel moeten gaan om er eentje voor het volle pond te kopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Gezondheid
De Gezondheid-app op je iPhone en iPad verzamelt allerlei data over je workouts, gewicht, hartslag en andere medische gegevens. Apps met ondersteuning voor HealthKit kunnen ook gegevens uitlezen en toevoegen aan de Gezondheid-app. De Gezondheid-app verzamelt ook allerlei gegevens van metingen van je Apple Watch, zoals je hartslag, slaapfases, verbrande calorieën, etcetera. Ontdek hoe je meer uit de Gezondheid-app haalt!

- Alles over Apple's Gezondheid-app
- Gezondheidschecklist op iPhone invullen
- Gezondheid-data synchroniseren met iCloud
- Backup van Gezondheid-data maken in iTunes
- Voorkomen dat de Gezondheid-app bewegingsdata verzamelt
- Medische ID instellen in de Gezondheid-app
- De beste HealthKit-apps voor de Gezondheid-app
- Apps toegang geven tot de Gezondheid-app
- Gezondheidsdata delen met vrienden
- Symptomen van ziektes in de Gezondheid-app
- Tandenpoetsen en de Gezondheid-app
- Oogrecept vastleggen
- Apple Watch en gezondheid
Dit zou erg goed zijn voor de verzekeraars! Dan creëer je een ‘win win’ situatie. Een mooie iPhone voor de klant, en wat ‘extra’ geld voor de verzekeraars.
Alleen zullen de verzekeraars er het meest van profiteren.
Misschien is de vraag “.. wil je dat?” belangrijker. Uitgaande van het volgende: je vitaliteitsgegevens komen bij de verzekeraar terecht wanneer je via hun een ‘iWatch’ afneemt. Er moet namelijk iets van waarde tegenover staan (= data)
Ik wil mijn vitaliteitsgegevens dan echt niet bij een verzekeraar hebben liggen. Ik wil namelijk niet dat een verzekeraar op voorhand kan zien dat ik een risicogroep ben en zodoende dus niet bepaalde zaken bij hun kan afsluiten.
Wat als je de iWatcH korting afHankelijk maakt van de data die je ermee ter beschikking stelt aan de zorgverzekeraar? Zorgverzekeraars zijn dol op data en inzicht. Als je de data geanonimiseerd ter beschikking zou stellen, ontstaat er een win-win. Wil je persoonlijk advies, geef je meer geprivatiseerde data vrij, krijg je ook meer korting… Het is maar een idee.
Nee liever niet, de verzekeraars bezuinigen meer en meer dus beter als ze normale dingen beter vergoeden dan onnodige gimmicks
Dit berekenen als soort van subsidie is denk ik wat simplistisch: verzekeraars zijn ermee gebaat als hun klanten een iwatch dragen: vroegtijdige diagnose kan heel veel geld besparen – de kosten van een iwatch vallen daarbij in het niet. Ook kan een drager actief werken aan de verbetering van zijn gezondheid: wederom kostenbesparing.
De grootste winst kan de verzekeraar halen als de medische gegevens uit de iwatch automatisch en misschien zelfs real time worden gedeeld met de verzekeraar: naast een ‘100% gesubsidieerde iwatch zou korting op de maandpremie dan ook denkbaar worden’. Natuurlijk is iedereen ‘vrij’ hier al dan niet aan mee te doen… En natuurlijk worden de gegevens ‘uitsluitend’ voor diagnostiek en monitoring gebruikt (en nooit geraadpleegd bij bv. afsluiting van een levensverzekering).
Misschien handig om eerst even af te wachten of er:
A. Überhaupt een iWatch komt
B. Wat deze iWatch al dan niet kan
C. Wat hij kost
Alvorens van alles te roepen of te suggereren…
@Maurice Hooijmans: Niemand zou profiteren.
Ik vind dit wel heel vergezocht. De vergelijking met een telefoonprovider gaat m.i. ook mank. Om een telefoon überhaupt te kunnen gebruiken heb je een telefoonprovider nodig. Maar het verband tussen een zorgverzekering en een -weliswaar slim- horloge zie ik echt niet.
@ButcherJF: Ik ben het met je eens. Bovendien al die cadeau’s. We klagen dat de zv duur ia en duurder word. Dan komt allemaal door de ‘gratis’ cadeautjes.
Lees het boek eens van Chris Anderson: Free, the future of a radical price.
Hij geeft duidelijk weer hoe duur iets gratis is.
Wat een enorme onzin…..
Eigenlijk is €1000,- voor een horloge alsnog een koopje natuurlijk, een fatsoenlijk ouderwets horloge kost dat immers ook al heel snel.
Platinum is in gewoon Nederlands platina…
A) dure horloges zijn vaak duur vanwege het uurwerk. Ik gok dat een iWatch gewoon digitaal zal zijn.
B) een horloge van 1000 euro is geen koopje, dat is gewoon een duur horloge.
@Donstil: Ze geven het praktisch weg!
Inderdaad dit geloof je toch niet….
Verzekeraars die de iWatch vergoeden
Kan me hier ook niets bij voorstellen. Snap dat Apple een exclusief product op de markt wil zetten. Maar ik geloof niet dat het zo duur gaat worden dat de “mainstream” het niet kan betalen. Ook omdat er waarschijnlijk elk jaar wel een nieuw model uit zal komen. Verschil met gewone “dure” horloges is dat er minder massa productie achter zit en meer ambachtswerk en duurzaamheid bij komt kijken. Wellicht dat als de gezondheid er echt goed op af te lezen valt verzekeringen iets bijdragen.
Gratis bestaat niet, uiteindelijk betaal je er zelf voor.
Bullshitwatch!
In het artikel kwam de volgende zinsnede voor ‘want de marges op Apple-producten is traditiegetrouw laag’. Dat is niet correct. Apple weet prima forse marges op haar producten te leggen. Ze organiseert een soort van monopolie en dat biedt de ruimte marges tot wel 40% te halen.
Klopt hoe denken mensen dan dat Apple zoveel geld heeft, juist ja.
Inderdaad, Apple heeft een “soort van monopolie” op de producten die Apple produceert. Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, enz… hebben dat ook.
Stel dat dit gebeurd dan worden je gegevens vast doorverkocht aan je verzekeraar, en dat wilt niemand toch?
Extra premie betalen omdat je horloge zegt dat je meer moet sporten.
Vooral de woorden “maakt kans op” bij een cadeau van een zorgverzekering of welk ander bedrijf dan ook laten je al weten dat niemand iets krijgt.
Dit zijn de welbekende lokkertjes uit de reclame wereld.
De zorgkosten en premie/ eigen risico moeten goedkoper worden en niet duurder door dure apparaatjes.
Ik word zo niet goed van de vergezochte onzin op deze site dat ik hier nauwelijks nog weer kom.
@Arie: Mag ik je dan iets vragen? Waarom schrijf je deze reactie dan?
Kritiek, oké, maar dit vind ik toch wel een beetje ver gaan.
@Bas: De marges voor de verkopers wordt bedoeld.
DuizendDEN Euros nog wel…. Voor een product waar de meesten echt niet op zitten te wachten. Een veredelde hartslagmeter met wat extra’s. En zorgverzekeraars die dit zouden betalen? Laat me niet lachen! Zeker niet in Nederland.
Dit is een stukje wens denken, uiteindelijk betaal je zo’n ding toch zelf.
Of ik nou blij moet worden van een apparaat dat steeds alles meet? ! x beetje hoge bloedruk en gelijk paniek etc… beetje overdreven.
Krijg je dan “straf” van de verzekeraar als je waardes niet goed zijn en je doet niks? 😉
Beetje te luxe-item die niet echt noodzakelijk is, om er gemeenschapsgeld aan te besteden
@Maurice Hooijmans: omdat hij een valide punt heeft. Er wordt gespeculeerd over een product waar niemand nog exact weet wat die allemaal kan en dan wordt er een analyse gemaakt of we korting op dit product gaan krijgen. Iedereen weet dat er geen gratis iets is zonder dat je daar op een andere manier weer voor betaald.
Ik zit hier niet een of ander stompzinnig roddelblad te lezen?
Het is soms duidelijk kwantiteit over kwaliteit en dat is jammer.
Veel verzekeraars hebben zelf afdelingen voor eHealthtoepassingen, koppeling zou best interessant kunnen zijn.
Er zijn overigens volgens Independer 9 zorgverzekeraarsconcerns in Nederland, die samen 35 labels voeren.
Ja! Dat lijkt me dan weer wel een goed idee. Nog even afgezien van de vraag of je die data wilt delen, natuurlijk.
Zijn dat dan interne proefballonnetjes of (heel) langdurige pilots? Ik ben veel met wearables bezig en merk in de praktijk nog helemaal niets ervan. Het zou mooi zijn als verzekeraars korting gingen geven aan mensen die regelmatig bewegen.
Nou, het is niet echt gemeenschapsgeld. De meeste verzekeraars zijn gewoon commerciële bedrijven.
Ik had twee opties:
1. een vrij ‘dom’ stukje schrijven over een onbekende analist die iets roept. Dat zou een dertien-in-een-dozijn-artikel hebben opgeleverd, dat je waarschijnlijk niet eens had gelezen.
2. nagaan aan de hand van eerdere acties van zorgverzekeraars of zijn oplossing in Nederland überhaupt haalbaar is. Dat leek me een veel interessantere insteek waar ik als auteur ook nog wat hersencellen voor nodig moet inschakelen. Er zijn al veel teveel sites die dit soort analistennieuws ‘blind’ overschrijven. Dat je het wel gelezen hebt en ook nog reageert, geeft wel aan dat het blijkbaar een snaar raakte. Of het de juiste is, is wat anders.
Complimenten voor de analyse inderdaad, was erg verbaasd een hele toetsing te lezen van de haalbaarheid v wat de analyst roept. Fijn dat journalistiek op deze wijze nog bestaat:-)
Zouden er gekken zijn die met zo’n ding om hjn pols gaan rondlopen?