Waarom iedereen een hekel heeft aan groene bubbels (opinie)
Er is iets opmerkelijks aan de hand. Als je op Twitter zoekt naar ‘green bubbles’ zul je merken dat iedereen een hartgrondige hekel heeft aan groene bubbels. Blauwe bubbels zijn oké, maar groene? Ugh, ze doen pijn aan je ogen!
De mensen die zo’n hartgrondige hekel hebben aan groene bubbels, hebben het trouwens niet over waterbelletjes, maar over de praatballonnen in iMessage. Als je een berichtje stuurt naar een andere iPhone-gebruiker, krijg je een prettig ogende blauwe tekstballon te zien. Maar stuur je een bericht naar iemand die geen iPhone of iPad heeft, dan verschijnen de felle groene praatballonnen.
Als je rondkijkt op internet, blijkt dat er een brede afkeer is voor de groene bubbels. “Ik ga niet meer mensen om die groene bubbels hebben”, zegt de ene persoon. “Ik vertrouw mensen met groene bubbels niet meer”, zegt een ander. Er zijn zelfs mensen die afknappen op een date, als de persoon waarmee ze wilden afspreken groene bubbels terugstuurt.
Voordat iMessage in 2011 beschikbaar kwam, was trouwens alles groen. De berichtenapp heette gewoon SMS en werkte met bolle, groene bubbeltjes. Je kon alleen SMS- en MMS-berichten uitwisselen. Met de komst van iMessage veranderde dat: je hoefde niet meer dure MMS-berichten te versturen maar kon foto’s, video’s, contacten en allerlei andere items meesturen met berichten, sinds iOS 5. Sinds iMessage bestaat heeft Apple gekozen voor een tweedeling in kleur: blauw voor ‘ons soort mensen’ en felgroen voor die ‘andere soort mensen’.
Subtiele productmarketing
De groene tekstballonnen zijn minder goed leesbaar, door de witte tekst op een felgroene achtergrond. Maar waarom zijn ze zo fel en waarom groen? Volgens Paul Ford (@ftrain) is het bewuste productmarketing door Apple, zo valt te lezen op Medium. Apple zou voor een groene kleur hebben gekozen, want dat is immers ook de kleur van Android. Ze hadden natuurlijk kunnen kiezen voor een vriendelijke kleur groen, bijvoorbeeld mosgroen of flessengroen. Maar het was slimmer om te kiezen voor een kleur die pijn doet aan je ogen.
Sociale druk kan een krachtig middel zijn om te zorgen dat mensen bepaalde keuzes maken, ook al gebeurt dat soms onbewust. Blauwe bubbels zijn prettig voor het oog, dus met mensen die in blauwe bubbels terugpraten ga je graag het gesprek aan. Apple maakte tijdens de keynote-presentatie van 2014 zelfs grapjes over de groene praatbubbels van de stumperds die geen iPhone hebben:
Tip: spring naar 37:00 minuten in de presentatie
Ford betoogt zelfs, dat je mensen met groene bubbels onbewust zelfs als inferieur gaat bestempelen: deze arme sloebers hebben een goedkope smartphone gekocht en niet een superdeluxe iPhone van Apple. De groene bubbels zijn in feite maar iets kleins, maar ze komen wel bij miljoenen mensen onder ogen. Apple geeft wel vaker dit soort subtiele signalen: als je door aangesloten computers op het netwerk zit te bladeren worden Windows-pc’s weergegeven met een ‘blue screen of death’. Een grapje natuurlijk, maar wel een heel bewust gemaakt grapje dat bedoeld is om een bepaalde superioriteit van Apple te onderstrepen.
Er is een manier om het probleem van de groene bubbels te omzeilen: door over te stappen opeen alternatieve app zoals WhatsApp of Telegram. Daar is iedereen gelijk.
De complete onderbouwing vind je op Medium.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 28 reacties