HabitLab geeft je meer inzicht in je internetgedrag
Geza Kovacs studeert mens-computerinteractie op Stanford en is bezig met een PhD-onderzoek. Daarin draait het om slecht gedrag tijdens het internetten en wat je daaraan kunt doen. Zou je bijvoorbeeld minder tijd op Facebook doorbrengen als er een stopwatch in beeld te zien is? En als je een tabblad op je computer sluit, kun je dan meteen weer geconcentreerd verder werken of blijf je nog wat aanlummelen voordat je weer aan het werk gaat? Om dit te achterhalen heeft Kovacs’ team een browserextensie voor Chrome gemaakt, die hier te downloaden is. Daarmee krijg je inzicht in de tijd die je online doorbrengt. Je geeft bij het installeren aan welke slechte gewoontes je hebt en de extensie probeert in te grijpen als je je schuldig eraan maakt. Zo krijg je de suggestie om te stoppen met eindeloos bladeren en weer wat nuttigs te gaan doen. Duizenden mensen gebruiken de browserextensie. Tegelijk is het een interessant studie-object voor de onderzoekers van Stanford, want zij kunnen op deze manier het gedrag van mensen bestuderen.
Helaas heeft dat twee jaar na de start van HabitLab nog geen algemene conclusies opgeleverd, maar het blijkt de mensen die de extensie installeren wel te helpen. De benadering van de onderzoekers is dan ook: “Laat mensen een hoop dingen proberen en er blijkt vanzelf wat het beste voor ze werkt”. Andere oplossingen om je beter te helpen concentreren zijn vaak heel algemeen. Zo heb je Forest, waarbij je een digitale boom kunt laten groeien door je smartphone te laten liggen.
Met deze apps krijg je een standaardoplossing en kun je als gebruiker niet zoeken naar een oplossing die voor jou werkt. Bij HabitLab kan dat wel. Iedereen wordt op een andere manier gemotiveerd om zijn of haar gedrag te veranderen. HabitLab bevat daarom 20 verschillende interventies. Zo kun je een stopwatch mee laten lopen terwijl je een website bezoekt, of de lijst met aanbevolen video’s op YouTube verbergen. Je kunt bij het starten van een YouTube-video ook een herinnering zien krijgen hoe lang de video duurt, met de vraag of je die tijd echt wilt verklooien.
Veel van deze tools zijn ontstaan vanuit de gedragstheorie. Het zijn dus niet zomaar trucjes, maar ze zijn vaak gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Maar er zitten ook gekke dingen in, zoals een feestelijk gifje op het moment dat je een tabblad sluit. Je kiest zelf welke sites je het meest verslavend vindt en wat je doelen zijn. Je kunt zelfs je eigen acties in JavaScript schrijven. Ook leuk is dat HabitLab de tools wisselt, zodat je soms verrast wordt door een nieuwe ingreep. Dat blijkt volgens Kovacs effectiever te zijn dan één trucje gebruiken, want daar raak je aan gewend.
Als je mee wilt doen aan het onderzoek, betekent het uiteraard wel dat je wat data moet delen met de wetenschappers. De extensie stuurt een selectie van geanonimiseerde data naar de servers van Stanford. In de privacy policy kun je zien hoe dit geregeld is. Je kunt kiezen voor een opt-out. In dat geval zal er geen data naar de Stanford-servers worden gestuurd. Schakel je het wel in, dan zal de tool data anoniem naar het team sturen, te weten:
- Ingeschakelde doelen en interventies.
- Voor elk bezoek aan de sites waarvan je het bezoek wilt beperken: welke interventie is toegepast en hoe lang je bleef hangen.
Het team belooft geen data te delen met externe partijen.
Ontdek welke apps voor betere concentratie je nog meer kunt gebruiken!
Foto: Alla Serebrina via Depositphotos
- 2019 - 28 januari: Info over privacy toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Publieke beta 1 van macOS Sequoia 15.3 beschikbaar voor ontwikkelaars (18-12)
- Apple verklapt komst van M4 MacBook Air (en dit zit er mogelijk in) (12-12)
- Dit zijn de nieuwe functies in macOS Sequoia 15.2 (12-12)
- macOS Sequoia 15.2 nu te downloaden: dit is er nieuw (11-12)
- Dit is wanneer de MacBook Pro zonder notch (en met cameragaatje) verwacht wordt (10-12)
Reacties: 0 reacties