Opeens zag je het overal in iPhone-apps: het hamburgermenu. Drie liggende streepjes waarmee je een menu of zijbalk kunt openen: het leek zo handig. Je kunt achter de drie streepjes een behoorlijke hoeveelheid informatie verstoppen en het komt pas te voorschijn als een gebruiker erop klikt. De rest van de tijd is het verborgen. Het leek heel erg handig, maar inmiddels blijkt dat er niet zo vaak op de hamburger wordt geklikt. Ontwikkelaars van apps zijn alweer bezig ervan af te stappen. Luis Abreu publiceerde eerder deze maand een artikel, waarin hij uitlegt waarom je hamburgermenu’s moet vermijden.
De verkorte versie: uit het oog, uit het hart. Alles wat je achter het hamburgermenu stopt wordt al snel over het hoofd gezien en nauwelijks gebruikt. De knop bevindt zich bovendien vaak linksboven en is daarom moeilijk te bereiken als je je rechterhand gebruikt. Metingen wijzen bovendien uit dat er steeds minder wordt geklikt op hamburgermenu’s (ca. 20% minder). Het menu deugt niet als je naar navigatiepatronen kijkt.
De uitvinder van de hamburger
Veel mensen herinneren zich nog het hamburgermenu uit de Facebook-app, waardoor het leek alsof Facebook de eerste was die een dergelijk knopje invoerde. Maar in feite is de hamburger veel ouder. Onderstaand filmpje jaat zien hoe het Xerox Star-werkstation, met een van de eerste grafische gebruikersinterfaces, al een hamburgermenu bevatte. Blader naar 21:00 minuten in onderstaande video.
Norm Cox was verantwoordelijk voor de hele interface, inclusief de hamburger. De drie liggende streepjes zien eruit als een lijst en het leek Cox een goed idee om gebruikers de hint te geven dat het een menulijst achter de knop zat. Bij navraag zei Cox: “I designed that symbol many years ago as a “container” for contextual menu choices.”
Wanneer nog wel hamburgers?
Er kunnen situaties zijn waarbij een hamburgermenu nog wel een goede keuze is. Denk bijvoorbeeld aan functies als: het bekijken van je profiel, het wijzigen van je betalingsinformatie of het uitnodigen van vrienden voor een bepaalde dienst. Bij veel apps zijn dit activiteiten die je maar zelden uitvoert en waar je moeite voor wilt doen – ze mogen dus best wat meer verstopt zijn in de app.
Facebook heeft het hamburgermenu in de iPhone-app inmiddels vervangen door een menu met tabbladen, waarin overigens nog wel hamburgerachtige elementen terug te vinden zijn. Er zijn nu eenmaal teveel opties om allemaal kwijt te kunnen. Gmail, Google Maps, Pocket en talloze andere apps gebruiken nog wel het hamburgermenu, maar andere populaire apps hebben het alweer afgeschaft. Kijk maar eens naar Twitter, Instagram, Pinterest, Uber, Skype, WordPress, Quora en de App Store-app.
Het alternatief: tabbladen
De hierboven genoemde apps, van Twitter tot Instagram, zijn allemaal overgestapt op een alternatief: tabmenu’s. Dit is een rijtje met altijd zichtbare knoppen, meestal onderaan het scherm. In de iCulture-app gebruiken we dat ook:
En ook Apple maakt er gebruik van, bijvoorbeeld in de Muziek-app:
Niet vernieuwend misschien, maar wel heel effectief. Uit A/B-tests door de app Zeebox blijkt dat het invoeren van een tabmenu zorgde voor gemiddeld 55% meer gebruik per week en 8,7% meer gebruik op dagbasis. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van andere tabmenu’s:
Je kunt de tabbalk op een slimme manier verbergen, zoals bijvoorbeeld de Safari-browser doet. Met een tabbalk heb je als gebruiker alle belangrijke functies onder handbereik. Het zorgt ervoor dat mensen meer rondbladeren, ook al kost het wat schermruimte.
De hamburgers zullen niet zomaar verdwijnen. Op mobiele websites worden ze bijvoorbeeld ook nog regelmatig gebruikt, zoals bij TIME:
Op websites zijn hamburgers te vervangen door een linkbalk bovenin het scherm of je kunt ze laten staan en gebruiken voor minder belangrijke functies, zoals het wijzigen van je profielgegevens.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
1 woord: DANKJE!!!!
Ik zocht al een hele lange tijd naar dit soort menu’s en kwam er maar niet achter hoe dit heette… Nogmaals; Dankjewel :3
@AppleLion: Veel IT’ers schijnen de term ook niet te kennen.
“Uit A/B-tests door de app Zeebox blijkt dat het invoeren van een tabmenu zorgde voor gemiddeld 55% meer gebruik per week en 8,7% meer gebruik op dagbasis.”
Gebruik van de app of gebruik van het interface-element? Ik neem aan het laatste?
Ik hou wel van het principe/gebruik van hamburger icoon/menu…
Zolang het ook echt meer ruimte geeft voor de content zelf. Anders is een rij tabbladen niet minder goed.
Persoonlijk heb ik liever een hamburgermenu dan een tabbalk onderin. De tabbalk zorgt misschien wel voor een iets makkelijker navigatie, maar het neemt zoveel ruimte in beslag dat je veel minder content ziet.
‘Hamburgermenu steeds minder populair bij appmakers’Voor ik ging lezen dacht ik werkelijk dat appmakers voorgeen zo in hun taak opgingen dat ze vaak even een hamburger bij de Mc Donalds ophaalden om toch niet dood te gaan van de honger. En dat ze nu dus tot inkeer waren gekomen… Ik dacht al ‘Wat maakt mij dat nu uit’. Maar goed, het bleek mee te vallen, ging toch inhoudelijk over apps….
Dat was ook ongeveer mijn interpretatie toen ik de titel las haha. Eigenlijk moeten de McDonalds en Burger King iOS apps de enigen zijn die het hamburgermenu nog mogen gebruiken ^^
Het blijkt uit tests dat gebruikers de betekenis van het icoon niet begrijpen.
Het toevoegen van een border, om het meer op een button te laten lijken, of het toevoegen van de term “menu”, zorgen ervoor dat er beduidend vaker op wordt geklikt.
@lukew is iemand die er veel onderzoek over doet / onderzoeken linkt.
En nu mag iCulture haar app wel eens upgraden naar iOS7 look. Of iOS8 bijna. -.
Anders hebben we het even een uur over een “hamburgermenu”..
Deze menu’s zitten zo’n beetje in elke template die je maar vindt op internet dus verdwijnen zal dit nooit in mijn optiek…