Het verhaal achter X-Plane: 7 dagen zweten op het Apple-hoofdkwartier in Cupertino

Apple had voor het Let's Rock-evenement een aantal leuke games nodig. De ontwikkelaars van Laminar Research kregen een week om op het hoofdkwartier van Apple de flightsimulator X-Plane te maken. Maar Jobs vond het spelletje uiteindelijk te sloom.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

x-plane flight simulatorLaminar Research, de ontwikkelaars van het flightsim-spel X-Plane 9, vertellen in een blogpost over hun ervaringen met Apple. Hoe verschillend kan het gaan? De ene ontwikkelaar klaagt over gebrek aan communicatie en eindeloze procedures terwijl Laminar meteen een enthousiaste medewerker aan de lijn krijgt en op het hoofdkwartier van Apple wordt onthaald.


Op 1 september belde de ontwikkelaar Apple om te zien of het mogelijk was om een flightsimulator voor de iPhone uit te brengen. Een enthousiaste medewerker (“Yes!”) aan de andere kant van de lijn leidde ertoe dat de ontwikkelaars binnen no-time op het Apple HQ in Cupertino zaten, om in 7 dagen een iPhone-versie van X-Plane uit te brengen. Het Let’s Rock-evenement kwam eraan en Apple wilde tijdens het evenement iets moois laten zien: een flightsimulator!

De ontwikkelaars hadden nog geen ervaring met het ontwikkelen voor de iPhone en het was onzeker of het überhaupt haalbaar was. Maar Steve Jobs wilde binnen 7 dagen een aantal applicaties hebben om te laten zien tijdens de keynote en dan wil iedereen wel een tandje hoger gaan om alles op tijd af te krijgen. Uiteindelijk werd X-Plane niet gedemonstreerd tijdens de keynote omdat Jobs het spel niet snel genoeg vond. Maar de ontwikkelaars hebben nu wel in sneltreinvaart een game gemaakt waarop ze verder kunnen bouwen.

Afraffelwerk? Dat zul je zelf moeten beoordelen: het spel is nog lang niet compleet maar er zijn plannen genoeg om het verder uit te breiden. Hoe irrationeel het publiek kan reageren blijkt uit een aantal reacties die de ontwikkelaars op hun website hebben gezet. Het toppunt is een ‘reviewer’ die het spel de laagst mogelijke waardering gaf omdat X-Plane op de politiek incorrecte datum van 11 september in de App Store was verschenen. Terwijl de ontwikkelaars het op 8 september al bij Apple hadden ingeleverd.

Meer info: X-Plane website

Informatie

Laatst bijgewerkt
21 september 2008 om 12:21
Categorie
Apps

Reacties: 6 reacties

  1. Het is een hartstikke leuke Flightsim geworden en dat ik een week gedaan?

  2. Het is dan natuurlijk ook een port… Maar toch, knap gedaan.

  3. Dit is gewoon een goed speelbare, grafisch prachtige, voor een mini-console verbijsterend goede flightsim geworden. Heb hierdoor weer m’n interesse in het volledige spel leven ingeblazen en de MacOSX versie online gekocht. Was na versie 7 afgehaakt, maar ben nu weer helemaal hooked.
    …En dat gezever over 11 september… Jeez, ik ben jarig op 11 september (ja echt), ga toch ook niet Bin Laden de schuld geven dat ‘ie mijn verjaardag voor de rest van m’n leven heeft vernaggeld?
    @iphoneclub: leuk verhaal Hou wel van dit soort topics.

  4. Ik vind de flightsim echt super, en dan nog in 7 dagen gemaakt!
    WAUW!

  5. Wow! niet verwacht dat ze zulke dingen zo snel konden maken.. echt fantastisch werk..

    @ sashimi.. ik weet wat het is om op 11 september jarig te zijn, een vriend van mij is dan ook jarig, maar die denkt er net zo precies over 😉 nog gefeliciteerd :p

  6. Wat is dit nu weer ?
    Moeten we 11 sept de wereld stil zetten voor de Amerikanen ?
    Is dat niet precies wat Oom Bin altijd gewild heeft ?
    Bracht hij die vliegsimulator misschien uit?
    Omdat die vliegscholen nu wakker geworden zijn ?
    Is hij daarmee ook al tot het Apple hoofdkwartier doorgedrongen ?

    Ik kan het allemaal niet meer volgen !!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.