Apple nodigde vorige week de media uit voor een evenement op 9 september. Traditiegetrouw kijken we op iCulture naar de hints die je uit de uitnodiging kunt aflezen. Op Twitter, Facebook en andere sociale media zijn al allerlei maffe theorieën bedacht. Wij hebben hier een aantal geloofwaardige en minder geloofwaardige op een rijtje gezet. Heb je aanvullingen of nieuwe ideeën? Laat ze weten, want we zijn erg benieuwd hoe fantasierijk de iCulture-lezers zijn.

- Een grote verrassing. De slogan ‘Wish we could say more’ wekt de indruk dat er meer aangekondigd gaat worden dan alleen een nieuwe iPhone. De ‘one more thing’ was Steve Jobs’ favoriete manier om een keynote af te sluiten: als iedereen dacht dat we alles wel gehad hadden, kwam er toch nog één verrassing uit de hoge hoed.
Geloofwaardigheid: hoog, Apple belooft zelf dat er méér is. - Nieuwe Siri-functies. De tekst ‘Wish we could say more’ geeft een aanwijzing dat er nieuwe spraakfuncties aan zitten te komen, mogelijk voor de bediening van een wearable (waar bediening met een toetsenbord immers heel lastig is). ‘Say more’ verwijst in ieder geval naar praten en stemgestuurde apps.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, de slogan hoeft niets met Siri te maken te hebben. - Siri in meer talen. Het is een beetje vergezocht, maar ‘say more’ zou ook kunnen betekenen dat Siri meerdere talen spreekt. Misschien wel Nederlands? Eerlijk gezegd vinden we dit niet het sterkste argument en vooral gebaseerd op wishful thinking.
Geloofwaardigheid: laag, nieuwe talen is niet spectaculair genoeg om een hele uitnodiging aan op te hangen. - Betere beveiliging tegen afluisteren. De NSA luistert mee en zolang het beter beveiligde iOS 8 beschikbaar is, kun je maar beter je mond houden. iCulture-lezer Kurt zag dit wel als een mogelijke verklaring.
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat op een PR-evenement geen politieke boodschap verkondigen. - De 9e versie van de iPhone. De nieuwe iPhone wordt de 9e variant (na de originele iPhone, 3G/3Gs, 4/4S, 5/5s/5c), vandaar het getal 9. Dat roep wel de vraag op, welke bizarre verklaring we hadden moeten verzinnen als dinsdag dit jaar op 7 of 8 september was gevallen. De datum van 9 september is uiteindelijk maar toeval, Apple kiest de afgelopen jaren steeds voor een datum in de tweede week van september.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te controleren. - Digitale klok = iWatch. De datumnotatie met puntjes wijst op een digitale klok.
Geloofwaardigheid: laag, tijdsaanduiding op digitale klokken is meestal met dubbele puntjes. - Verwijzingen naar klokken en zonnewijzers. De schaduw op de uitnodiging lijkt op een zonnewijzer. Bovendien staat de schaduw onder een hoek die 10 uur aanduidt, het tijdstip waarop de keynote begint.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, een verwijzing naar een klok is niet helemaal ondenkbaar. - Twee iPhones. Als je de twee negens omdraait krijg je twee zessen: dus twee versies van de iPhone 6 in twee verschillende schermformaten (dat laatste zou nog geloofwaardiger zijn geweest als de zessen van verschillend formaat waren).
Geloofwaardigheid: gemiddeld, hier zou best een kern van waarheid in kunnen zitten. - Groter scherm. Het Apple-logo is extra groot afgebeeld; dit zou kunnen wijzen op een grotere iPhone.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is een verborgen boodschap die Apple wel eens bewust in de uitnodiging kan hebben gestopt. - Een polsbandje. Een iCulture-lezer zag een polsbandje dat nog niet volledig vast is in het cijfer 9 op de aankondiging. Of is het toch een vinger die op een knop drukt, of een sinusgrafiek die naar hartslagmeting verwijst?
Geloofwaardigheid: laag, waar is dat polsbandje te zien dan? - Een historisch evenement. Apple heeft het Flint Center for Performing Arts in Cupertino afgehuurd. Dit is niet zomaar een gebouw. Dit is de plek waar Steve Jobs de eerste Apple Macintosh in 1984 onthulde. De laatste keer dat ze er stonden, was in 1999. Toen werd de nieuwe iMac onthuld. Kortom: het heeft er alle schijn van dat Apple iets HEEL GROOTS wil gaan aankondigen. Eerdere iPhone-aankondigingen werden meestal in Yerba Buena Center in San Francisco gedaan. Door voor het Flint Center te kiezen geeft Apple aan dat er iets bijzonders aankomt.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te bewijzen. Apple kiest Flint Center uit als er iets groots aangekondigd moet worden. - Bredere doelgroep dan tech. Het Flint Center biedt ruimte aan driemaal zoveel mensen dan het Yerba Buena Center. In totaal is er plek voor 2.400 bezoekers. Wellicht is dat nodig omdat de nieuwe producten niet alleen interessant zijn voor techmedia, maar ook voor andere media op het gebied van lifestyle, sport, auto’s, interieur en gezondheid. De kans is groot dat Apple ook over HealthKit, HomeKit en CarPlay gaat praten, waardoor de aankondigingen interessant zijn voor een breder publiek. Er is dus ook meer ruimte nodig voor de pers.
Geloofwaardigheid: hoog, we weten al dat HealthKit, HomeKit en CarPlay eraan komen, dus dat de aankondigingen meer vakgebieden bestrijken is niet zo verrassend. - Grote aankondigingen met veel ruimte voor demo’s. Apple is bezig om een gigantisch bouwwerk van drie verdiepingen bij het Flint Center te bouwen. Die zouden bedoeld zijn voor hands-on productdemonstraties. Misschien bouwt Apple een soort IKEA-huiskamers na om HomeKit-functies te kunnen tonen. Of er wordt een mini-autoshow opgesteld, waar je kunt zien welke auto’s al CarPlay ondersteunen. De beveiliging rond het bouwwerk is in ieder geval erg streng.
Geloofwaardigheid: hoog, de bouwwerken bij Flint Center zijn door iedereen te controleren. - Nieuwe iMac. Flint Center was de plek waar de Macintosh en de eerste iMac werden aangekondigd, dus het is logisch dat er nu ook weer een nieuwe Mac wordt aangekondigd, vindt een iCulture-lezer. Maar gaan ze daarvoor de aankondigingen voor hun meest winstgevende product (de iPhone) in de schaduw zetten?
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat het traditionele iPhone-evenement niet gebruiken om over een nieuwe Mac te praten. - Stemgestuurde Apple TV. Een historische locatie, een grote zaal, dat gebeurt alleen als er een grote aankondiging komt. Een stemgestuurde Apple TV, denkt iCulture-lezer Fritsie. Maar gaat Apple dit evenement gebruiken om naast de iPhone 6 en de wearable nóg een stuk of drie producten aan te kondigen?
Geloofwaardigheid: laag, geruchten over een spoedige vernieuwing van de Apple TV worden door deskundigen steeds ontkend. - Apple kiest een ander lettertype. Opvallend is dat Apple in de uitnodiging niet het gebruikelijke lettertype Helvetic Neue UltraLight heeft gebruikt. iCulture-lezer Claudio legde de twee lettertypes over elkaar en toonde daarmee aan dat er duidelijke verschillen zijn (zie hieronder). Welk lettertype het dan wel is? Het lijkt erg op Kozuka Gothic Pro, maar toch niet helemaal. Myriad is het overigens ook niet.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te controleren. - Geen kleurrijke producten. De uitnodiging is voor het eerst in lange tijd uitgevoerd in grijstinten. Dat zou erop kunnen wijzen dat Apple stopt met de gekleurde iPhone 5c-serie en kiest voor de gangbare kleuren: grijs, zilver en goud.
Geloofwaardigheid: laag, volledig gebaseerd op persoonlijke interpretatie. - Alles draait om functionaliteit. Ook zouden de grijstinten erop kunnen wijzen dat het deze keer niet om een kek uiterlijk draait, maar om functionaliteit.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, het saaie uiterlijk zou inderdaad kunnen wijzen op veel inhoudelijke, serieuze aankondigingen. - Hartvormig logo. Als je goed kijkt is de uitsnede van het Apple-logo op de uitnodiging hartvormig. Dat verwijst naar een hartje, dat je op het icoon van de Gezondheidsapp kunt vinden.
Geloofwaardigheid: middelmatig, het detail hoeft niet naar een hart te verwijzen. - 9+9-2+14 = 30. Er zit 30 jaar tussen dit evenement en de aankondiging van de eerste Mac in 1984, eveneens in het Flint Center. De twee staat voor de twee aankondigingen die Apple tot nu toe in Flint Center heeft gedaan.
Geloofwaardigheid: laag, dit is goochelen met cijfers. Dat 9 september goed uitkomt, is puur toeval. - Apple neemt horlogemaker BREED over. Het is wat vergezocht, vindt iCulture-lezer Matthias. Maar ‘Wish We Could Say More’ verwijst naar SeyMore, een horlogelijn van BREED. De tekst ‘Everyone will be drawn to this intriguing acquisition’ spreekt boekdelen: Apple heeft een acquisitie gedaan van deze horlogemaker uit totaal onverwachte hoek.
Geloofwaardigheid: laag, dit is te vergezocht. Waarom zou Apple verwijzen naar één productlijn met mechanische horloges van een horlogemaker? - Gezondheidsfuncties. De rondingen halverwege de afbeelding lijken op billen of borsten. Of op schouders en heupen, met in het midden een taille. Dat is een verwijzing naar een menselijk lichaam en dus ook meteen een verwijzing naar HealthKit. Oh, en ken je de uitspraak: “An Apple a day keeps the doctor away”? Dankzij Apple’s nieuwe wearable met gezondheidsfuncties kun je je bezoek aan de huisarts wel uitstellen.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, onze fantasie sloeg even op hol. - Uitstel. De zin ‘wish we could say more’ zou erop kunnen wijzen dat de iWatch, de 5,5-inch iPhone en de nieuwe Apple TV nog niet klaar zijn. Vandaar ook de sobere uitnodiging, denkt iCulture-lezer Jeffrey.
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat een feestelijke uitnodiging niet ophangen aan het feit dat ze allerlei producten moeten uitstellen. - Apple-logo met uitnodigingstekst. Nee, echt! Knijp maar eens met je ogen en je ziet de bovenkant van een Apple-logo (zie hieronder). Apple heeft er een datum en een cryptische tekst op gezet om ons aan het twijfelen te brengen.
Geloofwaardigheid: hoog, natuurlijk staat er een Apple-logo. Maar wat betekent die schaduw bij het blaadje?
Of is het toch dit? Microsoft Paint standaard aanwezig in iOS 8:
Afbeelding door @basvanderploeg
Zo zijn er nog veel meer theorieën mogelijk. Welke hints heb jij in de aankondiging gezien?
Apple’s aankondiging op 9 september past bij eerdere aankondigingen: vorig jaar viel de datum op 10 september, een jaar eerder op 12 september. Apple week dat jaar uit naar een woensdag, om de herdenking van de aanslagen op het World Trade Center te vermijden. Deze keer is het Flint Center for the Performing Arts gekozen als locatie, op de campus van De Anza College in Cupertino. De zaal heeft 2.400 zitplaatsen, veel meer dan in het Yerba Buena Center.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het is allemaal best vergezocht, maar man, wat hou ik van dit soort artikels… 😀 :p
Wish we could say more kan natuurlijk ook betekenen dat er héél veel nieuws komt.
Zoveel nieuwe dingen: Nieuwe Apple TV, nieuw design Macbooks, nieuw design iPhone, iPhone 6L, nieuwe iWatch, nieuwe Mac Mini’s, nieuwe iPad mini, nieuwe iPad, nieuwe iPad L?
We wilden dat we je meer konden vertellen; maar we hebben maar 2 uur. Iets in die trend?
Las ook ergens dat het uitvergrootte apple logo een soort sinuslijn gaf, lichte hint naar sensoren.
Geloofwaardigheid… mmm niet zo groot denk ik.
Ben heel erg benieuwd! Waarom staat er eigenlijk niks in over iOS 8? Denk dat we daar ook het een en ander van gaan horen, (hoop ik).
Ik vind dit altijd zo een onzin. Mensen roepen maar wat. Net als de functies van nieuwe producten. Ze roepen zoveel dat er altijd wel iets goeds tussen zit.
Net als dat Apple zelf alles heel erg ophemelt. Fantastisch product de iphone 5. Helemaal nieuw opnieuw ontworpen ziet Apple als nieuw. De consument ziet het als opvolger en niet als nieuw. Voor beiden wat te zeggen.
Nu ook weer. Ze geven het idee nu al zo graag wat te willen vertellen en hop de gekste ideeën komen voorbij. Perfecte marketing dat wel. Maar iedereen denkt meteen extreem door!
Er komt een nieuwe telefoon. Apple vind die nieuw, wij vinden het een opvolger. Apple komt met een nieuwe IOS8 wij vinden het een update. Er komt een nieuwen Macbook, wij vinden het een update enz….
Apple claimt allemaal nieuwe producten. Wij zien het als een update. Wij teleur gesteld, Apple super trots.
iwatch? Nee hoor, anders hadden er al lang onderdelen uitgelekt zijn. Zie iphone en ipad. Nieuwe apple tv? Miss maar veel valt er niet aan te update nu dus kans acht ik heel klein.
Bron?
Logisch en nuchter nadenken 🙂
Misschien toch niet zo heel ver gezocht want dat zag ik er net ook in! En ik ben niet zo’n ster in het uitvogelen van dit soort dingen.
Misschien is het leuk om de hints van de afgelopen keer te “fact checken”.
Had je de dingen die uiteindelijk zijn aangekondigd/verteld inderdaad uit de uitnodiging kunnen halen?
@iphone_user: denk dat je toch mis zit. Natuurlijk zijn veel producten updates. Bijna nooit wordt er een compleet nieuwe productcategorie toegevoegd. Dat lijkt nu anders te worden gelet op de speciale locatie.
Dat er niets uitlekt van de iWatch (of hoe dat ding ook gaat heten) is heel logisch: de productie is nog niet gestart. Dan kunnen er ook geen onderdelen uitlekken. Daarom was de eerste iPhone ook niet uitgelekt en de eerste iPad ook niet. Die worden namelijk eerst aangekondigd en gaan pas enkele maanden later in de verkoop. Met de iPhone kan dat niet. Die moet twee weken na de aankondiging in de winkels liggen en worden nu dus met duizenden per dag gemaakt. Dan krijg je onherroepelijk lekken vanuit fabrieken. Dat een nog niet aangekondigde iWatch niet uitlekt is dus helemaal niet vreemd. Zelfs binnen Apple zullen heel weinigen alle ins en outs kennen.
10. Polsbandje ->Horlogebandje is ver gezocht
maar…
Die van vorig jaar was makkelijker eerlijk gezegd. Allemaal vrolijk gekleurde rondjes die wezen op het kleurige iOS 8 en de iPhone 5c. Die kleuren kwamen redelijk overeen.
Dat Flint Center for Performing Arts heeft wel een erg mooie website zeg, lijkt er wel een uit 1997 :p
Mensen bij Apple zullen zich ieder jaar wel doodlachen om deze shit. Ik wel iig. 🙂
Ik hou het bij het eerste woord: Wish…we zullen zien ;o)
In elk geval staat één ding als een paal boven water: het is niet vergezocht om aanwijzingen te zoeken in de uitnodigingen van Apple. Het blijkt altijd weer dat die aanwijzingen bevatten over de dingen die aan de orde komen.
Ik zie in de golvende lijn (inderdaad natuurlijk uit het Apple logo) een ander soort aanwijzing: ik zie het als een golvende lijn, een ‘pulse’ die door de sensoren van de ‘iWatch’ wordt gemeten en in statistieken zichtbaar wordt op ‘iWatch’ en in Healthkit op de iPhone. Die gegevens worden van groot belang als er inderdaad belangrijke gegevens over beweging, lichaam en gezondheid kunnen worden gemeten.
Ook de zwart-witte tint (die zeker iets betekent!) kan een hint zijn naar bijvoorbeeld medische dossiers.
Vanwege die ‘pulse’ en het feit dat het gerucht gaat dat de nieuwe wearable van Apple géén iWatch zou heten, ga ik voor de naam IPULSE dat geeft helemaal de belangrijkste (?) functie van het apparaat aan en laat ook nog eens zien dat het om je eigen ‘pulsen’, je eigen gegevens gaat. iPulse…want met een ‘watch’ heeft het weinig te maken!
Oke hier heb je wel een punt inderdaad.
@WvB22: Dat had ik geschreven denk ik, een paar dagen geleden in een eerdere discussie. Ik verbind het ook aan een nieuwe naam voor de ‘iWatch’ die volgens sommige berichten géén iWatch gaat heten. (Zie hierboven)
Van dat polsbandje dat niet helemaal dicht zit, dat was ik. Ik bedoel gewoon het cijfer 6. Is toch precies een polsband die nog verder vastgemaakt moet worden. Niet?
@Thomas Bruyninckx: Wauw! Creatief :D.
Die van Flint center = iets groots maakt mij wel nieuwsgierig 🙂
De zonnewijzer: misschien heel simpel gedacht, maar een iWatch met zonnecellen wellicht?
Erg leuk om dit allemaal te lezen! Het geeft me een beetje het kerstgevoel, iets wat ik met kerst de afgelopen jaren niet meer heb gehad! haha
Gerucht 24 is toch sarcastisch? Als dat zo is kom ik echt heel dom over maar iedereen zag toch dat dat de bovenkant van het Apple-logo is :$
Behoorlijk vergezocht allemaal, we gaan het zien!
9 9 2 14 = 30?
Volgens mij 34!
Erg grappig allemaal.
Nou ben ik, denk ik, een van de weinige apple-fans die absoluut niet zit te wachten op een i-watch (of hoe die ook maar mag gaan heten). Ik draag al vanaf mijn 14e (de leeftijd waar je traditiegetrouw een horloge krijgt bij je vormsel (jaja katholiek opgevoed), maar die ik al op voorhand wist om te ruilen voor een radio, draagbaar dat dan weer wel) geen horloge of andere sieraden. Dus ook geen iWatch, hoe mooi die ook mag zijn.
Gezien de locatie, blijf ik tóch stiekum hopen op een nieuwe iMac.
De zin ‘Wish we could say more’ gaat dan in vervulling omdat ze nu een locatie hebben waar ze meer dan alleen de iPhone kunnen introduceren. En dan kunnen ze meteen de oktober sessie afschaffen.
Gewoon twee apple-events in één.
Vanuit 1 zin maken jullie een verhaal ? Best wel knap.. NOT
De belangrijkste aanwijzing wordt vergeten: “it’s about time”. Het gaat over Tijd.
Leuk om te lezen, maar zal wel weer meevallen wat betreft vergezochte theorieën. Ik denk dat er alleen uit de grijstintige uitnodiging en uit de slogan wat te halen valt.
Misschien heeft ” wish we could say more” wel te maken met de grotere schermgrotes die er aan zitten te komen, op meer scherm valt meer te zeggen natuurlijk. Maar ja, dat gezegd hebbende zou ik dan eerder denken aan een slogan als “we’re gonna say more, soon”.
Volgens mij klopt dat niet. Ik heb dat ook ergens gezien maar volgens mij was dat geen officiële aankondiging van Apple maar ik dacht een onderschrift van Martin Hajek.
Edit: ik kan het nergens terug vinden maar het hoort in ieder geval niet bij de hints die Apple nu geeft.
@WvB22: 🙂 I stand corrected
Wie zegt dat deze iPhone “iPhone 6” gaat heten?
@Rudra: Zou wel heel raar zijn als het opeens de iphone 8 is. 8ste generatie overigens wel.
Bij de iphone X gaan ze weer de generatie rechttrekken met de naam, verwacht ik.
We show your medicals…
het is gewoon een anagram
geloofwaardigheid??
Misschien gaat de volgende telefoon wel iPhone Air en iPhone mini heten.. Net als bij de iPad.
Ik denk dat het met een betere accu duur te maken heeft, ‘say more’ als in meer tijd om te bellen.. Ofzo… Toch? … Iemand? Niet?
Worden er ook nieuwe iPods verwacht?
Dit vind ik nog de meest voor de hand liggende verklaring voor de gekozen tekst van Apple.
Lijkt wel Wie is de mol hier. Misschien heel vreemd, maar de tekst zou natuurlijk ook gewoon letterlijk kunnen zijn zonder dat er iets achter gezocht moet worden. Het is een uitnodiging waarop ze niet het programma verklappen.
Ja van dit soort artikels zouden er meer moeten zijn.
24? In de ogen knijpen? Iedereen ziet toch direct dat het een Apple logo is?
Kortom, je kan van alles eruit halen: van Apocalypse tot grasmaaier.
De curves in het midden = gebogen scherm = iWearable ding?
Wish we can say more / wish we can say, more!