Apple nodigde vorige week de media uit voor een evenement op 9 september. Traditiegetrouw kijken we op iCulture naar de hints die je uit de uitnodiging kunt aflezen. Op Twitter, Facebook en andere sociale media zijn al allerlei maffe theorieën bedacht. Wij hebben hier een aantal geloofwaardige en minder geloofwaardige op een rijtje gezet. Heb je aanvullingen of nieuwe ideeën? Laat ze weten, want we zijn erg benieuwd hoe fantasierijk de iCulture-lezers zijn.
- Een grote verrassing. De slogan ‘Wish we could say more’ wekt de indruk dat er meer aangekondigd gaat worden dan alleen een nieuwe iPhone. De ‘one more thing’ was Steve Jobs’ favoriete manier om een keynote af te sluiten: als iedereen dacht dat we alles wel gehad hadden, kwam er toch nog één verrassing uit de hoge hoed.
Geloofwaardigheid: hoog, Apple belooft zelf dat er méér is. - Nieuwe Siri-functies. De tekst ‘Wish we could say more’ geeft een aanwijzing dat er nieuwe spraakfuncties aan zitten te komen, mogelijk voor de bediening van een wearable (waar bediening met een toetsenbord immers heel lastig is). ‘Say more’ verwijst in ieder geval naar praten en stemgestuurde apps.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, de slogan hoeft niets met Siri te maken te hebben. - Siri in meer talen. Het is een beetje vergezocht, maar ‘say more’ zou ook kunnen betekenen dat Siri meerdere talen spreekt. Misschien wel Nederlands? Eerlijk gezegd vinden we dit niet het sterkste argument en vooral gebaseerd op wishful thinking.
Geloofwaardigheid: laag, nieuwe talen is niet spectaculair genoeg om een hele uitnodiging aan op te hangen. - Betere beveiliging tegen afluisteren. De NSA luistert mee en zolang het beter beveiligde iOS 8 beschikbaar is, kun je maar beter je mond houden. iCulture-lezer Kurt zag dit wel als een mogelijke verklaring.
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat op een PR-evenement geen politieke boodschap verkondigen. - De 9e versie van de iPhone. De nieuwe iPhone wordt de 9e variant (na de originele iPhone, 3G/3Gs, 4/4S, 5/5s/5c), vandaar het getal 9. Dat roep wel de vraag op, welke bizarre verklaring we hadden moeten verzinnen als dinsdag dit jaar op 7 of 8 september was gevallen. De datum van 9 september is uiteindelijk maar toeval, Apple kiest de afgelopen jaren steeds voor een datum in de tweede week van september.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te controleren. - Digitale klok = iWatch. De datumnotatie met puntjes wijst op een digitale klok.
Geloofwaardigheid: laag, tijdsaanduiding op digitale klokken is meestal met dubbele puntjes. - Verwijzingen naar klokken en zonnewijzers. De schaduw op de uitnodiging lijkt op een zonnewijzer. Bovendien staat de schaduw onder een hoek die 10 uur aanduidt, het tijdstip waarop de keynote begint.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, een verwijzing naar een klok is niet helemaal ondenkbaar. - Twee iPhones. Als je de twee negens omdraait krijg je twee zessen: dus twee versies van de iPhone 6 in twee verschillende schermformaten (dat laatste zou nog geloofwaardiger zijn geweest als de zessen van verschillend formaat waren).
Geloofwaardigheid: gemiddeld, hier zou best een kern van waarheid in kunnen zitten. - Groter scherm. Het Apple-logo is extra groot afgebeeld; dit zou kunnen wijzen op een grotere iPhone.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is een verborgen boodschap die Apple wel eens bewust in de uitnodiging kan hebben gestopt. - Een polsbandje. Een iCulture-lezer zag een polsbandje dat nog niet volledig vast is in het cijfer 9 op de aankondiging. Of is het toch een vinger die op een knop drukt, of een sinusgrafiek die naar hartslagmeting verwijst?
Geloofwaardigheid: laag, waar is dat polsbandje te zien dan? - Een historisch evenement. Apple heeft het Flint Center for Performing Arts in Cupertino afgehuurd. Dit is niet zomaar een gebouw. Dit is de plek waar Steve Jobs de eerste Apple Macintosh in 1984 onthulde. De laatste keer dat ze er stonden, was in 1999. Toen werd de nieuwe iMac onthuld. Kortom: het heeft er alle schijn van dat Apple iets HEEL GROOTS wil gaan aankondigen. Eerdere iPhone-aankondigingen werden meestal in Yerba Buena Center in San Francisco gedaan. Door voor het Flint Center te kiezen geeft Apple aan dat er iets bijzonders aankomt.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te bewijzen. Apple kiest Flint Center uit als er iets groots aangekondigd moet worden. - Bredere doelgroep dan tech. Het Flint Center biedt ruimte aan driemaal zoveel mensen dan het Yerba Buena Center. In totaal is er plek voor 2.400 bezoekers. Wellicht is dat nodig omdat de nieuwe producten niet alleen interessant zijn voor techmedia, maar ook voor andere media op het gebied van lifestyle, sport, auto’s, interieur en gezondheid. De kans is groot dat Apple ook over HealthKit, HomeKit en CarPlay gaat praten, waardoor de aankondigingen interessant zijn voor een breder publiek. Er is dus ook meer ruimte nodig voor de pers.
Geloofwaardigheid: hoog, we weten al dat HealthKit, HomeKit en CarPlay eraan komen, dus dat de aankondigingen meer vakgebieden bestrijken is niet zo verrassend. - Grote aankondigingen met veel ruimte voor demo’s. Apple is bezig om een gigantisch bouwwerk van drie verdiepingen bij het Flint Center te bouwen. Die zouden bedoeld zijn voor hands-on productdemonstraties. Misschien bouwt Apple een soort IKEA-huiskamers na om HomeKit-functies te kunnen tonen. Of er wordt een mini-autoshow opgesteld, waar je kunt zien welke auto’s al CarPlay ondersteunen. De beveiliging rond het bouwwerk is in ieder geval erg streng.
Geloofwaardigheid: hoog, de bouwwerken bij Flint Center zijn door iedereen te controleren. - Nieuwe iMac. Flint Center was de plek waar de Macintosh en de eerste iMac werden aangekondigd, dus het is logisch dat er nu ook weer een nieuwe Mac wordt aangekondigd, vindt een iCulture-lezer. Maar gaan ze daarvoor de aankondigingen voor hun meest winstgevende product (de iPhone) in de schaduw zetten?
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat het traditionele iPhone-evenement niet gebruiken om over een nieuwe Mac te praten. - Stemgestuurde Apple TV. Een historische locatie, een grote zaal, dat gebeurt alleen als er een grote aankondiging komt. Een stemgestuurde Apple TV, denkt iCulture-lezer Fritsie. Maar gaat Apple dit evenement gebruiken om naast de iPhone 6 en de wearable nóg een stuk of drie producten aan te kondigen?
Geloofwaardigheid: laag, geruchten over een spoedige vernieuwing van de Apple TV worden door deskundigen steeds ontkend. - Apple kiest een ander lettertype. Opvallend is dat Apple in de uitnodiging niet het gebruikelijke lettertype Helvetic Neue UltraLight heeft gebruikt. iCulture-lezer Claudio legde de twee lettertypes over elkaar en toonde daarmee aan dat er duidelijke verschillen zijn (zie hieronder). Welk lettertype het dan wel is? Het lijkt erg op Kozuka Gothic Pro, maar toch niet helemaal. Myriad is het overigens ook niet.
Geloofwaardigheid: hoog, dit is aan de hand van feiten te controleren. - Geen kleurrijke producten. De uitnodiging is voor het eerst in lange tijd uitgevoerd in grijstinten. Dat zou erop kunnen wijzen dat Apple stopt met de gekleurde iPhone 5c-serie en kiest voor de gangbare kleuren: grijs, zilver en goud.
Geloofwaardigheid: laag, volledig gebaseerd op persoonlijke interpretatie. - Alles draait om functionaliteit. Ook zouden de grijstinten erop kunnen wijzen dat het deze keer niet om een kek uiterlijk draait, maar om functionaliteit.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, het saaie uiterlijk zou inderdaad kunnen wijzen op veel inhoudelijke, serieuze aankondigingen. - Hartvormig logo. Als je goed kijkt is de uitsnede van het Apple-logo op de uitnodiging hartvormig. Dat verwijst naar een hartje, dat je op het icoon van de Gezondheidsapp kunt vinden.
Geloofwaardigheid: middelmatig, het detail hoeft niet naar een hart te verwijzen. - 9+9-2+14 = 30. Er zit 30 jaar tussen dit evenement en de aankondiging van de eerste Mac in 1984, eveneens in het Flint Center. De twee staat voor de twee aankondigingen die Apple tot nu toe in Flint Center heeft gedaan.
Geloofwaardigheid: laag, dit is goochelen met cijfers. Dat 9 september goed uitkomt, is puur toeval. - Apple neemt horlogemaker BREED over. Het is wat vergezocht, vindt iCulture-lezer Matthias. Maar ‘Wish We Could Say More’ verwijst naar SeyMore, een horlogelijn van BREED. De tekst ‘Everyone will be drawn to this intriguing acquisition’ spreekt boekdelen: Apple heeft een acquisitie gedaan van deze horlogemaker uit totaal onverwachte hoek.
Geloofwaardigheid: laag, dit is te vergezocht. Waarom zou Apple verwijzen naar één productlijn met mechanische horloges van een horlogemaker? - Gezondheidsfuncties. De rondingen halverwege de afbeelding lijken op billen of borsten. Of op schouders en heupen, met in het midden een taille. Dat is een verwijzing naar een menselijk lichaam en dus ook meteen een verwijzing naar HealthKit. Oh, en ken je de uitspraak: “An Apple a day keeps the doctor away”? Dankzij Apple’s nieuwe wearable met gezondheidsfuncties kun je je bezoek aan de huisarts wel uitstellen.
Geloofwaardigheid: gemiddeld, onze fantasie sloeg even op hol. - Uitstel. De zin ‘wish we could say more’ zou erop kunnen wijzen dat de iWatch, de 5,5-inch iPhone en de nieuwe Apple TV nog niet klaar zijn. Vandaar ook de sobere uitnodiging, denkt iCulture-lezer Jeffrey.
Geloofwaardigheid: laag, Apple gaat een feestelijke uitnodiging niet ophangen aan het feit dat ze allerlei producten moeten uitstellen. - Apple-logo met uitnodigingstekst. Nee, echt! Knijp maar eens met je ogen en je ziet de bovenkant van een Apple-logo (zie hieronder). Apple heeft er een datum en een cryptische tekst op gezet om ons aan het twijfelen te brengen.
Geloofwaardigheid: hoog, natuurlijk staat er een Apple-logo. Maar wat betekent die schaduw bij het blaadje?
Of is het toch dit? Microsoft Paint standaard aanwezig in iOS 8:
Afbeelding door @basvanderploeg
Zo zijn er nog veel meer theorieën mogelijk. Welke hints heb jij in de aankondiging gezien?
Apple’s aankondiging op 9 september past bij eerdere aankondigingen: vorig jaar viel de datum op 10 september, een jaar eerder op 12 september. Apple week dat jaar uit naar een woensdag, om de herdenking van de aanslagen op het World Trade Center te vermijden. Deze keer is het Flint Center for the Performing Arts gekozen als locatie, op de campus van De Anza College in Cupertino. De zaal heeft 2.400 zitplaatsen, veel meer dan in het Yerba Buena Center.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 42 reacties