Hoe betrouwbaar zijn reviews in de App Store? Er zitten een hoop non-reviews en reviews van vrienden en vijanden tussen, ontdekte Macworld. Maar ook bij Nederlandse applicaties mag je wel tweemaal kijken of de reviews wel eerlijk zijn.
Ik heb zelf 2 applicaties in de iTunes store staan.
InContact is een consumer app ($0,99) waarbij ik niet veel aandacht aan marketing heb besteed. Volkomen onverwacht heb ik in de nl store echter wel 1 (ook de enige) review staan met 5 sterren waar ik echt geen invloed op had.
SupportDesk, een doelgroep app ($20,99) heeft een aantal reviews tussen de 3 en 5 sterren. Ik heb het niet onderzocht maar zeker in de laatste categorie zullen er tussen zitten die nog nooit een review geschreven hebben maar om er dan vanuit te gaan dat zij niet eerlijk zijn of dat je op je hoede moet zijn (in het laaste geval heb ik ook maar 2 handen vol aan reviews) dat lijkt mij toch wat kort door de bocht.
MdG
Hoe betrouwbaar zijn App Store-reviews?
Niet!
cloverfield
Reviewen is een vak. Wat er in de AppStore voornamelijk gebeurd is op basis van eigen (on)handigheid en beperkingen brallen over een desbetreffende App.
Je moet als reviewer kunnen schrijven voor een groep mensen, die wel of geen verstand van de App (of soortgelijken) hebben. Handig is ook om vergelijkingen te maken naar andere Apps.
Ook is het handig aan te geven wat negatief IS aan een App, en niet wat jij negatief VINDT.
Dus als een App met 1 of 5 sterren zonder onderbouwing is gewaardeerd hecht ik er absoluut geen waarde aan…
@cloverfield: Tja, dan valt 99% van de reviews af. Mensen schrijven vaak maar één regel ongenuanceerd commentaar. Ik denk ook niet dat mensen die een beoordeling intikken zich erg in het publiek verplaatsen, maar voornamelijk in zichzelf.
HIphone
Op basis van reviews in de Store iets kopen vind ik erg lastig. Ik lees ze wel altijd maar na 14 x 5 sterren en hosanna-verhalen, 1 opmerking dat de iPhone compleet vastliep, ga ik toch ook vaak even twijfelen.
Jasper
Als marketing leerling leren wij nu op school dat meningen op internet gemakkelijk verandert kunnen worden. Dit door als eerste een reactie te plaatsen of als laatste en hopen dat het daar bij blijft. Hierdoor lijkt het net alsof iedereen(iig een grote meerderheid) tegen is of voor. Dit viel mij ook bij mensen hierop iphoneclub.nl.
Op deze site is wel is geschreven over de ns die geen app maakt voor de Blackberry of iPhone.
In begin waren de reacties wel te verwachten, maar toen kwam er opeens ”een medewerker” van ns die zei dat het allemaal verstandig was en dat dit ”zijn/haar eigen mening was”.
Dit soort dingen zie je niet alleen op iphoneclub.nl, maar ook op nujij.nl. Daar zie je bijvoorbeeld opvallend veel bericht over een bepaalde partij in de tweede kamer.
Met andere woorden: nooit altijd alleen naar de revieuws kijken, dit kan misleidend zijn. Kijk altijd naar de revieuws en app uitleg. Dan krijg je, over het algemeen, een goed beeld of de app een behoefte goed maakt.
Maikel22
Als ik een dure app koop kijk ik eerst even hier op de site want jullie vertrouw ik wat meer.
Bjørn
Dat krijg je als iedereen een revieuw mag plaatsen. Bij bol.com krijgt een HDMI kabel 1 ster, omdat iemand geen HDMI ingang heeft op zijn tv. Vervolgens denkt die persoon dat het aan de kabel ligt, inplaats van dat hij denkt dat het aan hemzelf ligt.
Apple zou eigenlijk een revieuw-account moeten maken en die alleen beschikbaar moeten maken voor serieuze revieuwers, zoals de iphoneclub. Anders zal je altijd tegen dit soort problemen aanlopen.
Wat mij vaak opvalt is dat er vaak een paar Nederlandse reviewers uitgebreider reviewen en daarbij ook vergelijkingen maken naar andere apps. Daar zoek ik dan ook echt naar.
Blijft natuurlijk een feit dat idd 99% onzin is.
Gonny bedankt voor dit heldere artikel!
cloverfield
@Bjørn: Ja precies. Met die file apps in de store was dat ook zo, omdat niemand een verbinding kon maken met de iphone omdat dat zo lastig was. Maar dat heeft met beperkingen van de iphone te maken en niet met het programma zelf.
En van die review account zou erg prettig zijn. als je die laat opvallen tussen user reviews dan zou het een stuk overzichtelijker worden! 😀
Jazzamataz
Erg leuk Gonny dit mini onderzoekje!
Melchiortje
Pfff… Ik ben geabonneerd op het FD en was gewoon blij dat ze eindelijk een App hadden.
Ik heb helemaal geen familiebanden met de ontwikkelaars.
@Jasper: Helaas maakt het niveau of de naam en faam van een recensent daarbij niet veel uit. Behalve in de reacties onder een artikel (die je zou kunnen vergelijken met gebruikersrecensies in de AppStore), wordt de toonzetting van een recensent vaak ook bepaald door andere recensenten. Als Eurogamer een consolegame een 4 geeft, zijn er velen die volgen. En voor de selectie game-artikelen op iPhoneclub geldt het ook: dat zijn vaak ‘toevallig’ de spellen die ook al op TouchArcade langskwamen.
In die zin heb je veel om wantrouwig voor te zijn qua neutraliteit en objectiviteit. Dus die paar gebruikersrecensies in de AppStore, tja…
Het idee van een account voor reviewers zoals iPhoneclub is natuurlijk niet haalbaar, want waar leg je dan de grens en wie bepaalt dat wij wel objectief en betrouwbaar zijn? Daar komt bij dat we met het kleine aantal redacteuren onmogelijk alle belangrijke applicaties kunnen reviewen. We proberen alleen wel alle Nederlandse applicaties zo grondig mogelijk te bespreken.
@Bartig: Omdat we geen dedicated gamesreviewer hebben kunnen we bij games ook alleen maar het topje van de ijsberg doen, dus alleen de echt belangrijke games. Het is geen toeval dat die ook op Touch Arcade staan: die bepreken bijna alle games. Je argument snijdt hout als je kan aantonen dat onze scores worden beïnvloed door die van Touch Arcade. Nou, daar durf ik allebei m’n handen wel voor in het vuur te steken… da’s onzin.
Jaja, oke. Oke daar kan ik wel wat in zien indd. Goed punt.
maar de functie dat de reactie als eerste en/of als laatste wordt gezet is omdat het zo net soort als een introductie en conclusie in een verslag. Het zegt al iets over wat komen gaat en wat ( de zogenaamde ) conclusie is. Het lijkt net alsof niks uitmaakt, maar in het onderbewustzijn wordt er wel een link gemaakt en daarna wel indd een soort toon wordt gezet. Ten minste, dat lijkt mij en dat is bij mij op de opleiding geleerd.
Het valt echt vaak op dat mensen overdreven enthousiast zijn over een app. Zo was er ooit een app die vrij duur was en door iedereen werd afgekraakt. Ineens verschenen er reviews bij van “fantastische app dit, super handig, de prijs meer dan waard”. Dan weet je dus dat er iets niet klopt. En dat gebeurt heel vaak.
Als ik een betaalde app aanschaf check ik even op sites als deze en andere iphone sites of youtube.
peter
ik krijg betaald voor elke 5 ster die ik geef aan een app. Verdient erg goed.
_not_
@Rob, soms is er een update verschenen die de App ineens wél goed maakt. Ik heb dit zelf een keer gehad en toen ik supertevreden was over de upgrade heb ik mijn 1-ster naar 4-ster veranderd. Destijds had je nog niet dat je ratings gaf per versienummer, zoals dat nu wel het geval is. Dus dat is opzich al een hele verbetering, vind ik.
albir
ik lees nooit recensies op itunes. ik lees iphoneclub.nl 😉
Ik merk bij Trein dat er reviewers zijn die 1 ster geven, maar daarbij wel een lovend verhaal typen. Ook vreemd.
Fredje Chinchin
In de App Store lees ik eigenlijk alleen de 1 en 2 sterren reviews en dit alleen ter 1e oriëntatie. Wanneer een app daadwerkelijk m’n interesse heeft stroop ik o.a. deze site en een aantal fora af naar reviews & gebruikerservaringen. Is m.i. toch een stukje betrouwbaarder c.q. minder onbetrouwbaar…
Jullie (altijd verhelderende) reviews zijn voor mij i.i.g. veel bepalend en uit de reacties daarop valt ook wel het nodige af te leiden (de notoire prijszeikers en de consequent nietszeggende zuurpruimen daargelaten).
JOhn
even betrouwbaar als een Bank als je het mij vraagt
Gerard
Vaak maak je uit de reviews al op wie het geschreven heeft en of er een relatie bestaat met de uitgever. Soms tref je nl zoveel inside inormatie aan dat het wel uit de keuken van de uitgever moet komen.
Ik hecht veel waarde aan wat hier geschreven wordt. Een ++++ voor de iPhoneclub
JanvanE
Naast fraude en vooringenomenheis is er nog een ander marketing-effect:
Iedereen die flink voor iets in de buidel getast heeft, heeft behoefte aan een comfortzone.
De mensen die een voor hen (relatief) dure app raten,, zullen hem daarom niet zo snel afkraken.
BMW-advertenties zijn vnl. gericht op de herbevestiging van de keuze (“appeasing”) van bestaande klanten.
@Gonny van der Zwaag: Ik heb het ditmaal niet over de scores Gonny, maar over de aandacht voor een spel. Zo zijn er hele aardige games die niet door TouchArcade en daarom ook niet door jullie opgepikt worden – en dat is gewoon een tikkeltje jammer. 😉
@Jasper: Absoluut waar Jasper. Je ziet in bijna alle reactievelden van websites dat de eerste twee reacties beeldbepalend zijn voor de rest van het veld. Als webmaster houd je je hart vast als het eerste bericht al belachelijk ongenuanceerd is.
Ik struin altijd internet af waar meerdere vergelijkebare apps naast elkaar gezet worden. Bijvoorbeeld de beste twitter-client op de iphone. Dit is hier op iphoneclub besproken, maar ook op meerdere andere plaatsen. Als dan Tweetie en Twitterfon telkens boven komen drijven, dan zal daar wel een kern van waarheid in zitten.
Nu ik erover nadenk, ik selecteer bijna geen apps via de appstore zelf. Altijd via een andere bron. Als ik eenmaal de keus gemaakt hebt is het een kwestie van zoeken en kopen. Ik check zelden de recensies, maar soms wel de omschrijving of het echt de juiste app is.
@Bartig: Ja, daar heb je een punt. En daar heb ik maar één antwoord op: tijd.
Toch is wat mij betreft ook bepalend wat tipgevers ons zoal toesturen. Ik las vanochtend over X-Plane Helicopter Lite, weet dat het al op Touch Arcade heeft gestaan, maar als in de loop van vandaag 5 mensen daarover een tip gaan insturen, moeten we daar toch maar iets over schrijven. Vaak met tegenzin, want het is eigenlijk mosterd na de maaltijd, maar blijkbaar vinden mensen het leuk. Idem wat LiveFire betreft: zou er graag iets over schrijven. Een review over de ongetwijfeld fantastische game PickOrPop blijft dan maar weer even liggen. Pocket God: ook enorm leuk, maar nog geen tijd gehad om te reviewen: geen tijd.
Kortom: we hebben gewoon meer gamereviewers nodig. Bij deze dan ook een oproep:
(GOEDE) GAMEREVIEWERS GEZOCHT! (we verwachten wel gewoon kwaliteit, dus aantoonbare schrijfervaring is een zeer grote pre …)
Dirk-Jan
@Dennis Stevense: dit is mij ook opgevallen idd. Wat ik niet snap is waarom het itunes desktop systeem niet wordt toegepast op de iPhone.
sorteren op meest nuttig en dan de gebruikers comments laten modereren, tweakers.net werkt ook met dat systeem. Werkt best goed.
RRPhantom
Het meest irritante aan het hele recensiesysteem van de AppStore vind ik nog de ononderbouwde recensies van mensen die niet de moeite nemen om te kijken hoe een app werkt en hem daardoor niet meer aan de praat krijgen, gewone onhandigheid dus.
P.S. ik zou wel games willen reviewen ;), ben alleen nog niet een gevorderde recensie schrijver, maar ik kan wel een lijstje afwerken en er een verhaal van maken, het moet wel lukken 😀
Surfer
Ik snap niet deze druktemakerij niet; wie gaat er nou in godsnaam alleen op recensie’s af !
Bastiaan2
Ik (Bastiaan2) ben dol op nieuws en werd door het artikel van iphoneclub op de FD app geattendeerd. Heb FD geïnstalleerd en kijk sindsdien elke dag met veel plezier naar het financiële nieuws. Nog geen enkele crash ervaren.
Verder heb ik 6 andere programma’s en 9 spelletjes geïnstalleerd waar ik inderdaad geen reactie op heb gegeven. Buienradar werkt wel aardig maar de lente begint. Bij File Info lukt het me maar niet van een detail map terug te gaan naar het grote overzicht (dus gebruik ik niet meer). WiFinder kan er ook af want ik surf altijd via 3G. En de spelletjes speel ik eigenlijk ook nooit maar heb ik wel voor betaald (dus die laat ik maar staan).
Van mij mag FD zijn 5 sterren houden. Het viel me trouwens op dat bij reviews de 1 of de 5 sterren het meest gegeven worden (vandaar mijn keuze voor 5). Pathé (van Sharewire) heb ik trouwens ook geïnstalleerd en die trailers zijn voor een film liefhebber als ik best geinig. Wederom 5 sterren!
Omdat het een handig hulpmiddel moet zijn tussen het grote en onoverzichtelijke aanbod van de Appstore. Maar dit is niet het geval, dus vandaar de druktemakerij. Snap je?
Het lijkt mij beter om je af te gaan vragen : hoe kan ik met de huidige middelen aan de app komen die ik zoek; wat zijn de mogelijkheden om een app in actie te zien.
Ik denk dan aan de zoekfunctie in de Appstore en YouTube.
Dat gemekker hier over telkens dezelfde onderwerpen en napraterij, schiet niemand iets mee op.
Weet BV ook de juiste info uit een recensie te halen; bijvoorbeeld isjoel waar in het begin geen geluid bij zat, is voor mij een reden geweest om niet te kopen. Wie wilt in deze tijd een spel zonder geluid ?
qwerty
Je kunt je afvragen waarom iemand de moeite neemt om een review te plaatsen. Ik denk dat mensen dat voornamelijk doen als ze heel tevreden zijn, of juist heel ontevreden.
Ik lees daarom alleen de reviews met een gemiddeld aantal sterren.
Koen Pijnenburg(Supportware)
Helaas heeft het review systeem veel goede en nare eigenschappen.
Zo hebben onze applicaties ook de nodige reviews in verschillende landen. Er zijn behoorlijk wat “my iphone crashed, had to take it to the shop for repair” reviews. Maar ook een heleboel “Er zijn 100 functionaliteiten in de applicatie, maar omdat er 1 dingetje niet inzit wat ik graag zou willen geef ik het 1 ster.” Er zijn ook genoeg leuke andere reviews.
Dit heb je nu eenmaal bij een systeem waarbij mensen zelf reviews kunnen plaatsen, het geeft een algemeen beeld van de diversiteit van app kopers.
Mocht het overigens waar zijn over dit verhaal en die reviews hebben laten plaatsen, is dit behoorlijk triest. Maar ook hier zijn mensen voor…helaas.
ppl
@Jasper: Het gaat er eigenlijk meer om wat mensen nou daadwerkelijk schrijven, dus de inhoud van het verhaal. Daarbij is het inderdaad wel zo handig om de beschrijving en screenshots van de applicatie te hebben omdat je dan een beter beeld hebt waar het over gaat en wat zo’n iemand bedoeld. Door de inhoud te lezen kun je heel snel en makkelijk de hele grote onzin reacties eruit filteren. De reacties die te positief of te negatief zijn filter je er ook wel uit maar daar moet je wat aandachtiger naar kijken.
Waar het bij een review bovenal gaat is hoe de lezer het interpreteert. Een review schrijven is 1 ding maar je moet een review ook kunnen lezen. Dat houdt dus in dat je voor jezelf een bepaalde waarden aan de opgesomde punten moet hangen en pas daarna afleiden of de app de moeite van het installeren waard is of niet. Klakkeloos afgaan op reviews moet je nooit doen ongeacht wie het geschreven heeft. Ze zijn niet jou en hebben niet jouw spullen en werkwijze!
Er zitten trouwens ook veel mensen bij die het systeem totaal niet snappen. Geven ze 1 ster en vervolgens volgt er een en al lof verhaal over hoe goed de app wel niet is. Tja, als je die app nou echt goed vindt waarom geef je dan ook niet meer sterren? Hoe meer sterren hoe beter de app is het idee wat erachter zit, niet andersom… Maar ja, gelukkig ben ik niet de enige die dat al was opgevallen.
@peter: Gelukkig hebben ze de app store aangepast zodat je nu ook per review het versienummer ziet en laten ze alleen het totaal aantal sterren van de huidige versie zien. Daarmee is het ineens heel wat makkelijker om te zien of een nieuwe versie voorgaande issues aanpakt en ineens wel de moeite waard is om te installeren.
BTW: het kijken van een review op youtube is niet veel anders dan het lezen van de reviews in de app store qua betrouwbaarheid. Vooral bij video valt er veel te snijden en aan te passen waardoor iets heel geweldigs lijkt terwijl dit absoluut niet zo is. Bij iedere review waar dan ook geldt gewoon dat je altijd naar de inhoud moet kijken, naar wat ze nou precies reviewen en concluderen en of de items die de revue passeren voor jou ook een meerwaarde hebben (welke waarde hecht je aan wat).
Bauke en Arne zijn inderdaad _bekenden_ van Sharewire. Als er iets van ons uitkomt weten zij het als een van de eersten. En natuurlijk laten ze dan een positieve review achter als ze het een mooi produkt vinden (dat vragen we dan ook: beloon het met een mooie review). Dat begrijpt toch iedereen? De rest van de personen die je noemt kennen we niet, maar hartelijk dank dat een aantal daarvan hier hun positieve review heeft bevestigd…!
Als Sharewire zouden wij overigens niet snel een ander produkt afkraken. Dat is onze beroepseer, maar geldt niet voor iedereen. Volgens mij is dat een veel interessanter onderwerp Gonny. Dat is namelijk pas echt misbruik maken van het systeem. Ik kan er zo een paar opnoemen die dat altijd bij ons doen (maar zal dat niet doen).
Laat ik meteen even van deze plek gebruik maken aan te kondigen dat we 3 dagen geleden een nieuwe versie (v1.0.2) van FD uit hebben gebracht waarin de issues als hier gepost door een aantal 1-ster gevers zijn gefixed. Zal over een paar dagen wel live staan.
Goed weekend.
-Ivo
ead
Ik vind het eigenlijk niet professioneel en stiekem wat kinderachtig als familie en vrienden van een ontwikkelaar een applicatie beoordelen en eigenlijk ook alleen maar volledig positief beoordelen. Dat moet je als ontwikkelaar zelf al helemaal niet willen.
Mij bekruipt dan het gevoel dat het ontwikkelen van een applicatie gewoon lekker door een kwajongen gebeurt op een zolderkamertje en zijn spelevriendejes helpen hem een handje door hoe dan ook een goede review te schrijven, of het nu wel iets is of helemaal niets is.
Dat wil je toch niet als je werkelijk professioneel bent? Dat zou je niet moeten willen. Als ontwikkelaar heb je vanaf het moment dat positieve reacties als vriendendienst je totale waardering ophemelen, geen objectieve controle meer over hoe je applicatie nu echt door derden gezien wordt.
De waarde die menigeen hier hecht aan de beoordeling is terecht en dat is dus drie keer niets waard. Waarom? Omdat vriendjes van de ene ontwikkelaar sowieso de applicatie van de “concurrent” negatief beoordelen en die komt dan weer met een tegen aanval door eigen vriendjes de zaak weer recht te laten trekken door continu 5 sterren beoordeling door hun te laten plaatsen.
Dit is toch van de zotte? Met wie of wat hebben we te doen? Kinderen? Of volwassenen?
Alleen de negatieve reacties van de concurrent en vriendjes van de concurrent zijn volgens mij vals. De negatieve reacties van onafhankelijken moet je serieuzer nemen. Als een applicatie een twijfelgeval is dan heb je geheid een slechtere review. Als een applicatie goed is, maar je persoonlijk tegenvalt, idem dito. Een Applicatie die mij momenteel enorm teleurstelt is bijvoorbeeld Pocket informant. Syncen met google is me maar 1 x gelukt en meestal reset de applicatie zich met de melding dat ik te weinig geheugen heb. Onzin omdat het zelfs al direct doet na een reset of na opstarten, zelfs als ik 45 Megabyte geheugen over heb. Nu kan ik deze applicatie wel gaan afkraken, maar ik ken de softwaremakers en de applicatie nog uit de jaren dat ik WM gebruikte. Dat komt wel goed, daar ben ik van overtuigd.
Dus vanwege het verleden heb ik de applicatie nog en vanwege het verleden krijgen ze nog geen slechte review van me. Maar…. eerlijk is eerlijk, als ik deze applicatie en de naam van de ontwikkelaars niet kende, dan had ik een review geschreven waarbij ik zou schreeuwen om mijn geld terug. Want zoals het nu is, is het zelfs free geen knip voor de neus waard.
Eigenlijk moet ik een beetje lachen als ik lees dat men op de mening van de reviews niets meer doet, alleen op wat iPhoneclub schrijft en de reacties daar weer op. Echt, dat verschilt nu al weinig meer met de reviews in iTunes.
Ook hier irriteer ik me mateloos aan het feut dat ook hier de ontwikkelaars de ruimte krijgen hun kinderachtige “oorlog” te gaan voeren. Ok, de een is wat slimmer dan de ander en de slimmere krijgt nu nog steeds een eigen platform om zijn produkten te slijten en krijgt nog steeds een eigen platform om de concurrent tegen de vlakte te slaan. Maar omdat deze ontwikkelaar het iets genuanceerder doet, mag deze ontwikkelaar doorgaan en de ander heeft inmiddels een tijdelijke ban.
De ene is wat slimmer schrijf ik. Is dit zo? Is het slim om hier te melden dat zijn vriendjes een goede review schrijven? En dit nog normaal te vinden ook?
Ik heb er maar een woord voor Ivo, en dit geldt ook voor je tegenhanger die een tijdje van deze site verbannen is, en dat is KINDERACHTIG
iPhoneclub, kwak die lui eraf. Recensies, reviews, waarderingen, commentaar etc tec dienen alleen maar door ons gebruikers te worden gegeven en niet door de ontwikkelaars. Geef ze geen platform.
Wil Ivo reageren? Dan via de redactie van de iPhoneclub en dan geredigeerd door de iPhoneclub.
Ik zal wel een verkeerde beeld hebben van “ontwikkelaars” van iPhoneapplicaties. Schijnbaar kan iedereen voor een handvol euro’s een applicatieontwikkelaar worden, of ze nu 10, 12, 15, 30, of 50 jaar zijn.
Vandaar ook waarschijnlijk de reden dat er zoveel gelijke applicaties komen, en echt zo verschrikkelijk veel shit wordt uitgebracht dat je als redelijke consument door de bomen het bos niet meer ziet en teleurstelling op teleurstelling krijgt bij het aanschaffen en gebruiken van de applicaties.
Ik gebruik Appsniper 2x per dag en eigenlijk is het de tijd van er naar te kijken verloren tijd. Sommige dagen zie je maar zo een paar 100 nieuwe apps en de een is nog beroerder dan de ander en de een is weer de zoveelste copie van de ander.
Hier is Apple natuurlijk mede schuldig aan. Ook zij moeten niet willen dat er zoveel troep in hun winkeltje ligt.
Maar ja, het is het grote geld waar het hun om gaat. Ook de ontwikkelaars die gratis apps maken hebben aan Apple moeten betalen om te mogen ontwikkelen.
Ik ben geen Financieel manager, maar het liever een app als FD een tijdje op mijn iPhone staan dan de zoveelste schetenapplicatie.
Ik zou me schamen als ik vol trots mijn iPhone aan nieuwsgierigen laat zien en er 10tallen van die schetenapps op zitten. Een apparaat als de iPhone en alle andere van deze gelijke apparaten als Symbian, WM en Android, het valt of staat uiteindelijk met de verkrijgbaarheid van goede software/applicaties.
Jemig, wat een emotioneel gedoe zeg Ead (en anderen). Kwak die “lui” er af. Zijn toevallig wel de “lui” die applicaties ontwikkelen die jij gebruikt en waar jij zelf blij mee bent. En deze “lui” zijn gewoon open en eerlijk, ook op dit forum. Deze “lui” communiceren onder eigen naam, in tegenstellen tot jijzelf en de rest. En jij betaalt deze “lui” helemaal niets, maar gebruikt wel dit soort fora om je blijkbare gal te spuwen. Pfff, waar gaat dit over mensen?
Maar blijkbaar moeten deze “lui” zich tegen van alles en nog wat verdedigen…en worden door Jan op de hoek van een forum afgeknikkerd. iPhoneclub, pas op want dit is niet goed voor jullie. Jullie zouden juist blij moeten zijn met de input van ontwikkelaars als wijzelf. Zonder ons geen iPhoneclub, thats a fact.
Ik ben weg, Kafka uitlezen.
Laters en groet,
Ivo
Runaque
Als ik een review schrijf tracht ik dit zo goed mogelijk te doen, maar uiteindelijk is een review geschreven door eender wie nooit vanuit een neutraal standpunt geschreven omdat het uiteindelijk de bevindingen zijn van die ene persoon. Ik kijk de reviews wel eens na, maar uiteindelijk is het de koper zijn beslissing of hij deze volgt of niet, ik heb zo op die manier wel enkele applicaties waarvan ik tevreden ben, maar ook even goed ontevreden.
Ichigo
Wat een mierneukerij zeg, laat die mensen lekker 5 sterren reviews geven, ik ben KDE aanhanger in Linux, verwacht je dan dat ik reviews ga maken over Gnome?
Ik lig er echt niet wakker van als bekende 5 sterren geven, dat is hun keuze, ik kan een lelijk wijf ook 5 sterren geven en een lekker wijf 1 ster, en dan word ook gezegd oh dat klopt niet, maar das persoonlijk.
EAD
Origineel geplaatst door Ivo Wentholt Jemig, wat een emotioneel gedoe zeg Ead (en anderen). [KNIP]
iPhoneclub, pas op want dit is niet goed voor jullie. Jullie zouden juist blij moeten zijn met de input van ontwikkelaars als wijzelf. Zonder ons geen iPhoneclub, thats a fact.Ik ben weg, Kafka uitlezen.Laters en groet,
Ivo
Ik lees toch wel altijd even de reviews voor iets iets ga downloaden. 😉
Tja, daarom lees ik ze gewoon niet en kijk je naar reviews op youtube/internet..
Ik heb zelf 2 applicaties in de iTunes store staan.
InContact is een consumer app ($0,99) waarbij ik niet veel aandacht aan marketing heb besteed. Volkomen onverwacht heb ik in de nl store echter wel 1 (ook de enige) review staan met 5 sterren waar ik echt geen invloed op had.
SupportDesk, een doelgroep app ($20,99) heeft een aantal reviews tussen de 3 en 5 sterren. Ik heb het niet onderzocht maar zeker in de laatste categorie zullen er tussen zitten die nog nooit een review geschreven hebben maar om er dan vanuit te gaan dat zij niet eerlijk zijn of dat je op je hoede moet zijn (in het laaste geval heb ik ook maar 2 handen vol aan reviews) dat lijkt mij toch wat kort door de bocht.
Hoe betrouwbaar zijn App Store-reviews?
Niet!
Reviewen is een vak. Wat er in de AppStore voornamelijk gebeurd is op basis van eigen (on)handigheid en beperkingen brallen over een desbetreffende App.
Je moet als reviewer kunnen schrijven voor een groep mensen, die wel of geen verstand van de App (of soortgelijken) hebben. Handig is ook om vergelijkingen te maken naar andere Apps.
Ook is het handig aan te geven wat negatief IS aan een App, en niet wat jij negatief VINDT.
Dus als een App met 1 of 5 sterren zonder onderbouwing is gewaardeerd hecht ik er absoluut geen waarde aan…
@cloverfield: Tja, dan valt 99% van de reviews af. Mensen schrijven vaak maar één regel ongenuanceerd commentaar. Ik denk ook niet dat mensen die een beoordeling intikken zich erg in het publiek verplaatsen, maar voornamelijk in zichzelf.
Op basis van reviews in de Store iets kopen vind ik erg lastig. Ik lees ze wel altijd maar na 14 x 5 sterren en hosanna-verhalen, 1 opmerking dat de iPhone compleet vastliep, ga ik toch ook vaak even twijfelen.
Als marketing leerling leren wij nu op school dat meningen op internet gemakkelijk verandert kunnen worden. Dit door als eerste een reactie te plaatsen of als laatste en hopen dat het daar bij blijft. Hierdoor lijkt het net alsof iedereen(iig een grote meerderheid) tegen is of voor. Dit viel mij ook bij mensen hierop iphoneclub.nl.
Op deze site is wel is geschreven over de ns die geen app maakt voor de Blackberry of iPhone.
In begin waren de reacties wel te verwachten, maar toen kwam er opeens ”een medewerker” van ns die zei dat het allemaal verstandig was en dat dit ”zijn/haar eigen mening was”.
Dit soort dingen zie je niet alleen op iphoneclub.nl, maar ook op nujij.nl. Daar zie je bijvoorbeeld opvallend veel bericht over een bepaalde partij in de tweede kamer.
Met andere woorden: nooit altijd alleen naar de revieuws kijken, dit kan misleidend zijn. Kijk altijd naar de revieuws en app uitleg. Dan krijg je, over het algemeen, een goed beeld of de app een behoefte goed maakt.
Als ik een dure app koop kijk ik eerst even hier op de site want jullie vertrouw ik wat meer.
Dat krijg je als iedereen een revieuw mag plaatsen. Bij bol.com krijgt een HDMI kabel 1 ster, omdat iemand geen HDMI ingang heeft op zijn tv. Vervolgens denkt die persoon dat het aan de kabel ligt, inplaats van dat hij denkt dat het aan hemzelf ligt.
Apple zou eigenlijk een revieuw-account moeten maken en die alleen beschikbaar moeten maken voor serieuze revieuwers, zoals de iphoneclub. Anders zal je altijd tegen dit soort problemen aanlopen.
Wat mij vaak opvalt is dat er vaak een paar Nederlandse reviewers uitgebreider reviewen en daarbij ook vergelijkingen maken naar andere apps. Daar zoek ik dan ook echt naar.
Blijft natuurlijk een feit dat idd 99% onzin is.
Gonny bedankt voor dit heldere artikel!
@Bjørn: Ja precies. Met die file apps in de store was dat ook zo, omdat niemand een verbinding kon maken met de iphone omdat dat zo lastig was. Maar dat heeft met beperkingen van de iphone te maken en niet met het programma zelf.
En van die review account zou erg prettig zijn. als je die laat opvallen tussen user reviews dan zou het een stuk overzichtelijker worden! 😀
Erg leuk Gonny dit mini onderzoekje!
Pfff… Ik ben geabonneerd op het FD en was gewoon blij dat ze eindelijk een App hadden.
Ik heb helemaal geen familiebanden met de ontwikkelaars.
@Jasper: Helaas maakt het niveau of de naam en faam van een recensent daarbij niet veel uit. Behalve in de reacties onder een artikel (die je zou kunnen vergelijken met gebruikersrecensies in de AppStore), wordt de toonzetting van een recensent vaak ook bepaald door andere recensenten. Als Eurogamer een consolegame een 4 geeft, zijn er velen die volgen. En voor de selectie game-artikelen op iPhoneclub geldt het ook: dat zijn vaak ‘toevallig’ de spellen die ook al op TouchArcade langskwamen.
In die zin heb je veel om wantrouwig voor te zijn qua neutraliteit en objectiviteit. Dus die paar gebruikersrecensies in de AppStore, tja…
Het idee van een account voor reviewers zoals iPhoneclub is natuurlijk niet haalbaar, want waar leg je dan de grens en wie bepaalt dat wij wel objectief en betrouwbaar zijn? Daar komt bij dat we met het kleine aantal redacteuren onmogelijk alle belangrijke applicaties kunnen reviewen. We proberen alleen wel alle Nederlandse applicaties zo grondig mogelijk te bespreken.
@Bartig: Omdat we geen dedicated gamesreviewer hebben kunnen we bij games ook alleen maar het topje van de ijsberg doen, dus alleen de echt belangrijke games. Het is geen toeval dat die ook op Touch Arcade staan: die bepreken bijna alle games. Je argument snijdt hout als je kan aantonen dat onze scores worden beïnvloed door die van Touch Arcade. Nou, daar durf ik allebei m’n handen wel voor in het vuur te steken… da’s onzin.
@Bartig:
Jaja, oke. Oke daar kan ik wel wat in zien indd. Goed punt.
maar de functie dat de reactie als eerste en/of als laatste wordt gezet is omdat het zo net soort als een introductie en conclusie in een verslag. Het zegt al iets over wat komen gaat en wat ( de zogenaamde ) conclusie is. Het lijkt net alsof niks uitmaakt, maar in het onderbewustzijn wordt er wel een link gemaakt en daarna wel indd een soort toon wordt gezet. Ten minste, dat lijkt mij en dat is bij mij op de opleiding geleerd.
Gelijk of niet?@Bartig:
Het valt echt vaak op dat mensen overdreven enthousiast zijn over een app. Zo was er ooit een app die vrij duur was en door iedereen werd afgekraakt. Ineens verschenen er reviews bij van “fantastische app dit, super handig, de prijs meer dan waard”. Dan weet je dus dat er iets niet klopt. En dat gebeurt heel vaak.
Als ik een betaalde app aanschaf check ik even op sites als deze en andere iphone sites of youtube.
ik krijg betaald voor elke 5 ster die ik geef aan een app. Verdient erg goed.
_not_
@Rob, soms is er een update verschenen die de App ineens wél goed maakt. Ik heb dit zelf een keer gehad en toen ik supertevreden was over de upgrade heb ik mijn 1-ster naar 4-ster veranderd. Destijds had je nog niet dat je ratings gaf per versienummer, zoals dat nu wel het geval is. Dus dat is opzich al een hele verbetering, vind ik.
ik lees nooit recensies op itunes. ik lees iphoneclub.nl 😉
(win ik nu een t-shirt ?)
Ik merk bij Trein dat er reviewers zijn die 1 ster geven, maar daarbij wel een lovend verhaal typen. Ook vreemd.
In de App Store lees ik eigenlijk alleen de 1 en 2 sterren reviews en dit alleen ter 1e oriëntatie. Wanneer een app daadwerkelijk m’n interesse heeft stroop ik o.a. deze site en een aantal fora af naar reviews & gebruikerservaringen. Is m.i. toch een stukje betrouwbaarder c.q. minder onbetrouwbaar…
Jullie (altijd verhelderende) reviews zijn voor mij i.i.g. veel bepalend en uit de reacties daarop valt ook wel het nodige af te leiden (de notoire prijszeikers en de consequent nietszeggende zuurpruimen daargelaten).
even betrouwbaar als een Bank als je het mij vraagt
Vaak maak je uit de reviews al op wie het geschreven heeft en of er een relatie bestaat met de uitgever. Soms tref je nl zoveel inside inormatie aan dat het wel uit de keuken van de uitgever moet komen.
Ik hecht veel waarde aan wat hier geschreven wordt. Een ++++ voor de iPhoneclub
Naast fraude en vooringenomenheis is er nog een ander marketing-effect:
Iedereen die flink voor iets in de buidel getast heeft, heeft behoefte aan een comfortzone.
De mensen die een voor hen (relatief) dure app raten,, zullen hem daarom niet zo snel afkraken.
BMW-advertenties zijn vnl. gericht op de herbevestiging van de keuze (“appeasing”) van bestaande klanten.
@Gonny van der Zwaag: Ik heb het ditmaal niet over de scores Gonny, maar over de aandacht voor een spel. Zo zijn er hele aardige games die niet door TouchArcade en daarom ook niet door jullie opgepikt worden – en dat is gewoon een tikkeltje jammer. 😉
@Jasper: Absoluut waar Jasper. Je ziet in bijna alle reactievelden van websites dat de eerste twee reacties beeldbepalend zijn voor de rest van het veld. Als webmaster houd je je hart vast als het eerste bericht al belachelijk ongenuanceerd is.
Ik struin altijd internet af waar meerdere vergelijkebare apps naast elkaar gezet worden. Bijvoorbeeld de beste twitter-client op de iphone. Dit is hier op iphoneclub besproken, maar ook op meerdere andere plaatsen. Als dan Tweetie en Twitterfon telkens boven komen drijven, dan zal daar wel een kern van waarheid in zitten.
Nu ik erover nadenk, ik selecteer bijna geen apps via de appstore zelf. Altijd via een andere bron. Als ik eenmaal de keus gemaakt hebt is het een kwestie van zoeken en kopen. Ik check zelden de recensies, maar soms wel de omschrijving of het echt de juiste app is.
@Bartig: Ja, daar heb je een punt. En daar heb ik maar één antwoord op: tijd.
Toch is wat mij betreft ook bepalend wat tipgevers ons zoal toesturen. Ik las vanochtend over X-Plane Helicopter Lite, weet dat het al op Touch Arcade heeft gestaan, maar als in de loop van vandaag 5 mensen daarover een tip gaan insturen, moeten we daar toch maar iets over schrijven. Vaak met tegenzin, want het is eigenlijk mosterd na de maaltijd, maar blijkbaar vinden mensen het leuk. Idem wat LiveFire betreft: zou er graag iets over schrijven. Een review over de ongetwijfeld fantastische game PickOrPop blijft dan maar weer even liggen. Pocket God: ook enorm leuk, maar nog geen tijd gehad om te reviewen: geen tijd.
Kortom: we hebben gewoon meer gamereviewers nodig. Bij deze dan ook een oproep:
(GOEDE) GAMEREVIEWERS GEZOCHT! (we verwachten wel gewoon kwaliteit, dus aantoonbare schrijfervaring is een zeer grote pre …)
@Dennis Stevense: dit is mij ook opgevallen idd. Wat ik niet snap is waarom het itunes desktop systeem niet wordt toegepast op de iPhone.
sorteren op meest nuttig en dan de gebruikers comments laten modereren, tweakers.net werkt ook met dat systeem. Werkt best goed.
Het meest irritante aan het hele recensiesysteem van de AppStore vind ik nog de ononderbouwde recensies van mensen die niet de moeite nemen om te kijken hoe een app werkt en hem daardoor niet meer aan de praat krijgen, gewone onhandigheid dus.
P.S. ik zou wel games willen reviewen ;), ben alleen nog niet een gevorderde recensie schrijver, maar ik kan wel een lijstje afwerken en er een verhaal van maken, het moet wel lukken 😀
Ik snap niet deze druktemakerij niet; wie gaat er nou in godsnaam alleen op recensie’s af !
Ik (Bastiaan2) ben dol op nieuws en werd door het artikel van iphoneclub op de FD app geattendeerd. Heb FD geïnstalleerd en kijk sindsdien elke dag met veel plezier naar het financiële nieuws. Nog geen enkele crash ervaren.
Verder heb ik 6 andere programma’s en 9 spelletjes geïnstalleerd waar ik inderdaad geen reactie op heb gegeven. Buienradar werkt wel aardig maar de lente begint. Bij File Info lukt het me maar niet van een detail map terug te gaan naar het grote overzicht (dus gebruik ik niet meer). WiFinder kan er ook af want ik surf altijd via 3G. En de spelletjes speel ik eigenlijk ook nooit maar heb ik wel voor betaald (dus die laat ik maar staan).
Van mij mag FD zijn 5 sterren houden. Het viel me trouwens op dat bij reviews de 1 of de 5 sterren het meest gegeven worden (vandaar mijn keuze voor 5). Pathé (van Sharewire) heb ik trouwens ook geïnstalleerd en die trailers zijn voor een film liefhebber als ik best geinig. Wederom 5 sterren!
@Surfer:
Omdat het een handig hulpmiddel moet zijn tussen het grote en onoverzichtelijke aanbod van de Appstore. Maar dit is niet het geval, dus vandaar de druktemakerij. Snap je?
@Surfer:
Meer mensen dan je zou denken…
Het lijkt mij beter om je af te gaan vragen : hoe kan ik met de huidige middelen aan de app komen die ik zoek; wat zijn de mogelijkheden om een app in actie te zien.
Ik denk dan aan de zoekfunctie in de Appstore en YouTube.
Dat gemekker hier over telkens dezelfde onderwerpen en napraterij, schiet niemand iets mee op.
Weet BV ook de juiste info uit een recensie te halen; bijvoorbeeld isjoel waar in het begin geen geluid bij zat, is voor mij een reden geweest om niet te kopen. Wie wilt in deze tijd een spel zonder geluid ?
Je kunt je afvragen waarom iemand de moeite neemt om een review te plaatsen. Ik denk dat mensen dat voornamelijk doen als ze heel tevreden zijn, of juist heel ontevreden.
Ik lees daarom alleen de reviews met een gemiddeld aantal sterren.
Helaas heeft het review systeem veel goede en nare eigenschappen.
Zo hebben onze applicaties ook de nodige reviews in verschillende landen. Er zijn behoorlijk wat “my iphone crashed, had to take it to the shop for repair” reviews. Maar ook een heleboel “Er zijn 100 functionaliteiten in de applicatie, maar omdat er 1 dingetje niet inzit wat ik graag zou willen geef ik het 1 ster.” Er zijn ook genoeg leuke andere reviews.
Dit heb je nu eenmaal bij een systeem waarbij mensen zelf reviews kunnen plaatsen, het geeft een algemeen beeld van de diversiteit van app kopers.
Mocht het overigens waar zijn over dit verhaal en die reviews hebben laten plaatsen, is dit behoorlijk triest. Maar ook hier zijn mensen voor…helaas.
@Jasper: Het gaat er eigenlijk meer om wat mensen nou daadwerkelijk schrijven, dus de inhoud van het verhaal. Daarbij is het inderdaad wel zo handig om de beschrijving en screenshots van de applicatie te hebben omdat je dan een beter beeld hebt waar het over gaat en wat zo’n iemand bedoeld. Door de inhoud te lezen kun je heel snel en makkelijk de hele grote onzin reacties eruit filteren. De reacties die te positief of te negatief zijn filter je er ook wel uit maar daar moet je wat aandachtiger naar kijken.
Waar het bij een review bovenal gaat is hoe de lezer het interpreteert. Een review schrijven is 1 ding maar je moet een review ook kunnen lezen. Dat houdt dus in dat je voor jezelf een bepaalde waarden aan de opgesomde punten moet hangen en pas daarna afleiden of de app de moeite van het installeren waard is of niet. Klakkeloos afgaan op reviews moet je nooit doen ongeacht wie het geschreven heeft. Ze zijn niet jou en hebben niet jouw spullen en werkwijze!
Er zitten trouwens ook veel mensen bij die het systeem totaal niet snappen. Geven ze 1 ster en vervolgens volgt er een en al lof verhaal over hoe goed de app wel niet is. Tja, als je die app nou echt goed vindt waarom geef je dan ook niet meer sterren? Hoe meer sterren hoe beter de app is het idee wat erachter zit, niet andersom… Maar ja, gelukkig ben ik niet de enige die dat al was opgevallen.
@peter: Gelukkig hebben ze de app store aangepast zodat je nu ook per review het versienummer ziet en laten ze alleen het totaal aantal sterren van de huidige versie zien. Daarmee is het ineens heel wat makkelijker om te zien of een nieuwe versie voorgaande issues aanpakt en ineens wel de moeite waard is om te installeren.
BTW: het kijken van een review op youtube is niet veel anders dan het lezen van de reviews in de app store qua betrouwbaarheid. Vooral bij video valt er veel te snijden en aan te passen waardoor iets heel geweldigs lijkt terwijl dit absoluut niet zo is. Bij iedere review waar dan ook geldt gewoon dat je altijd naar de inhoud moet kijken, naar wat ze nou precies reviewen en concluderen en of de items die de revue passeren voor jou ook een meerwaarde hebben (welke waarde hecht je aan wat).
Bauke en Arne zijn inderdaad _bekenden_ van Sharewire. Als er iets van ons uitkomt weten zij het als een van de eersten. En natuurlijk laten ze dan een positieve review achter als ze het een mooi produkt vinden (dat vragen we dan ook: beloon het met een mooie review). Dat begrijpt toch iedereen? De rest van de personen die je noemt kennen we niet, maar hartelijk dank dat een aantal daarvan hier hun positieve review heeft bevestigd…!
Als Sharewire zouden wij overigens niet snel een ander produkt afkraken. Dat is onze beroepseer, maar geldt niet voor iedereen. Volgens mij is dat een veel interessanter onderwerp Gonny. Dat is namelijk pas echt misbruik maken van het systeem. Ik kan er zo een paar opnoemen die dat altijd bij ons doen (maar zal dat niet doen).
Laat ik meteen even van deze plek gebruik maken aan te kondigen dat we 3 dagen geleden een nieuwe versie (v1.0.2) van FD uit hebben gebracht waarin de issues als hier gepost door een aantal 1-ster gevers zijn gefixed. Zal over een paar dagen wel live staan.
Goed weekend.
-Ivo
Ik vind het eigenlijk niet professioneel en stiekem wat kinderachtig als familie en vrienden van een ontwikkelaar een applicatie beoordelen en eigenlijk ook alleen maar volledig positief beoordelen. Dat moet je als ontwikkelaar zelf al helemaal niet willen.
Mij bekruipt dan het gevoel dat het ontwikkelen van een applicatie gewoon lekker door een kwajongen gebeurt op een zolderkamertje en zijn spelevriendejes helpen hem een handje door hoe dan ook een goede review te schrijven, of het nu wel iets is of helemaal niets is.
Dat wil je toch niet als je werkelijk professioneel bent? Dat zou je niet moeten willen. Als ontwikkelaar heb je vanaf het moment dat positieve reacties als vriendendienst je totale waardering ophemelen, geen objectieve controle meer over hoe je applicatie nu echt door derden gezien wordt.
De waarde die menigeen hier hecht aan de beoordeling is terecht en dat is dus drie keer niets waard. Waarom? Omdat vriendjes van de ene ontwikkelaar sowieso de applicatie van de “concurrent” negatief beoordelen en die komt dan weer met een tegen aanval door eigen vriendjes de zaak weer recht te laten trekken door continu 5 sterren beoordeling door hun te laten plaatsen.
Dit is toch van de zotte? Met wie of wat hebben we te doen? Kinderen? Of volwassenen?
Alleen de negatieve reacties van de concurrent en vriendjes van de concurrent zijn volgens mij vals. De negatieve reacties van onafhankelijken moet je serieuzer nemen. Als een applicatie een twijfelgeval is dan heb je geheid een slechtere review. Als een applicatie goed is, maar je persoonlijk tegenvalt, idem dito. Een Applicatie die mij momenteel enorm teleurstelt is bijvoorbeeld Pocket informant. Syncen met google is me maar 1 x gelukt en meestal reset de applicatie zich met de melding dat ik te weinig geheugen heb. Onzin omdat het zelfs al direct doet na een reset of na opstarten, zelfs als ik 45 Megabyte geheugen over heb. Nu kan ik deze applicatie wel gaan afkraken, maar ik ken de softwaremakers en de applicatie nog uit de jaren dat ik WM gebruikte. Dat komt wel goed, daar ben ik van overtuigd.
Dus vanwege het verleden heb ik de applicatie nog en vanwege het verleden krijgen ze nog geen slechte review van me. Maar…. eerlijk is eerlijk, als ik deze applicatie en de naam van de ontwikkelaars niet kende, dan had ik een review geschreven waarbij ik zou schreeuwen om mijn geld terug. Want zoals het nu is, is het zelfs free geen knip voor de neus waard.
Eigenlijk moet ik een beetje lachen als ik lees dat men op de mening van de reviews niets meer doet, alleen op wat iPhoneclub schrijft en de reacties daar weer op. Echt, dat verschilt nu al weinig meer met de reviews in iTunes.
Ook hier irriteer ik me mateloos aan het feut dat ook hier de ontwikkelaars de ruimte krijgen hun kinderachtige “oorlog” te gaan voeren. Ok, de een is wat slimmer dan de ander en de slimmere krijgt nu nog steeds een eigen platform om zijn produkten te slijten en krijgt nog steeds een eigen platform om de concurrent tegen de vlakte te slaan. Maar omdat deze ontwikkelaar het iets genuanceerder doet, mag deze ontwikkelaar doorgaan en de ander heeft inmiddels een tijdelijke ban.
De ene is wat slimmer schrijf ik. Is dit zo? Is het slim om hier te melden dat zijn vriendjes een goede review schrijven? En dit nog normaal te vinden ook?
Ik heb er maar een woord voor Ivo, en dit geldt ook voor je tegenhanger die een tijdje van deze site verbannen is, en dat is KINDERACHTIG
iPhoneclub, kwak die lui eraf. Recensies, reviews, waarderingen, commentaar etc tec dienen alleen maar door ons gebruikers te worden gegeven en niet door de ontwikkelaars. Geef ze geen platform.
Wil Ivo reageren? Dan via de redactie van de iPhoneclub en dan geredigeerd door de iPhoneclub.
Ik zal wel een verkeerde beeld hebben van “ontwikkelaars” van iPhoneapplicaties. Schijnbaar kan iedereen voor een handvol euro’s een applicatieontwikkelaar worden, of ze nu 10, 12, 15, 30, of 50 jaar zijn.
Vandaar ook waarschijnlijk de reden dat er zoveel gelijke applicaties komen, en echt zo verschrikkelijk veel shit wordt uitgebracht dat je als redelijke consument door de bomen het bos niet meer ziet en teleurstelling op teleurstelling krijgt bij het aanschaffen en gebruiken van de applicaties.
Ik gebruik Appsniper 2x per dag en eigenlijk is het de tijd van er naar te kijken verloren tijd. Sommige dagen zie je maar zo een paar 100 nieuwe apps en de een is nog beroerder dan de ander en de een is weer de zoveelste copie van de ander.
Hier is Apple natuurlijk mede schuldig aan. Ook zij moeten niet willen dat er zoveel troep in hun winkeltje ligt.
Maar ja, het is het grote geld waar het hun om gaat. Ook de ontwikkelaars die gratis apps maken hebben aan Apple moeten betalen om te mogen ontwikkelen.
Ik ben geen Financieel manager, maar het liever een app als FD een tijdje op mijn iPhone staan dan de zoveelste schetenapplicatie.
Ik zou me schamen als ik vol trots mijn iPhone aan nieuwsgierigen laat zien en er 10tallen van die schetenapps op zitten. Een apparaat als de iPhone en alle andere van deze gelijke apparaten als Symbian, WM en Android, het valt of staat uiteindelijk met de verkrijgbaarheid van goede software/applicaties.
Dit was mijn “review”.
Jemig, wat een emotioneel gedoe zeg Ead (en anderen). Kwak die “lui” er af. Zijn toevallig wel de “lui” die applicaties ontwikkelen die jij gebruikt en waar jij zelf blij mee bent. En deze “lui” zijn gewoon open en eerlijk, ook op dit forum. Deze “lui” communiceren onder eigen naam, in tegenstellen tot jijzelf en de rest. En jij betaalt deze “lui” helemaal niets, maar gebruikt wel dit soort fora om je blijkbare gal te spuwen. Pfff, waar gaat dit over mensen?
Maar blijkbaar moeten deze “lui” zich tegen van alles en nog wat verdedigen…en worden door Jan op de hoek van een forum afgeknikkerd. iPhoneclub, pas op want dit is niet goed voor jullie. Jullie zouden juist blij moeten zijn met de input van ontwikkelaars als wijzelf. Zonder ons geen iPhoneclub, thats a fact.
Ik ben weg, Kafka uitlezen.
Laters en groet,
Ivo
Als ik een review schrijf tracht ik dit zo goed mogelijk te doen, maar uiteindelijk is een review geschreven door eender wie nooit vanuit een neutraal standpunt geschreven omdat het uiteindelijk de bevindingen zijn van die ene persoon. Ik kijk de reviews wel eens na, maar uiteindelijk is het de koper zijn beslissing of hij deze volgt of niet, ik heb zo op die manier wel enkele applicaties waarvan ik tevreden ben, maar ook even goed ontevreden.
Wat een mierneukerij zeg, laat die mensen lekker 5 sterren reviews geven, ik ben KDE aanhanger in Linux, verwacht je dan dat ik reviews ga maken over Gnome?
Ik lig er echt niet wakker van als bekende 5 sterren geven, dat is hun keuze, ik kan een lelijk wijf ook 5 sterren geven en een lekker wijf 1 ster, en dan word ook gezegd oh dat klopt niet, maar das persoonlijk.
Over emotinoneel gesproken.