Hoe lang duurt het voordat er een toestel op de markt komt, nadat Apple iets nieuws heeft aangekondigd? Volgens een grafiekje van Fortune valt er op het eerste gezicht geen peil op te trekken. Maar er is wel degelijk een patroon te zien. Vooral bij de eerste generatie van een nieuw apparaat zit er relatief veel tijd tussen de aankondiging en het moment waarop het apparaat daadwerkelijk in de winkel ligt. Dat heeft er wellicht mee te maken, omdat er nog geen concurrentie is en de winkeliers en andere partners zich op een nieuw product moeten voorbereiden.
Ook blijkt uit de grafiek dat de termijn steeds korter wordt. Bij de iPhone 3G zaten we nog 32 dagen te wachten op het toestel, terwijl het bij de iPhone 4 al was afgenomen naar 17 dagen. Bij de iPad 2 kon het nog korter: slechts 9 dagen na de aankondiging konden we er al eentje kopen. Tenminste, wie moeite nam om naar de VS te vliegen.
Als het klopt dat de volgende iPhone op 4 oktober wordt aangekondigd, kunnen we een dag of tien later (rond 14 oktober) het toestel wellicht al aanschaffen. Een knelpunt voor niet-Amerikanen is dat Apple alles rond moet hebben met de lokale operators. Dat worden er de laatste tijd steeds meer. Analist Brian White van Ticonderoga denkt echter dat het op één lijn krijgen van alle 228 operators wereldwijd deze keer sneller zal gaan dan bij de iPhone 4. Ook denkt hij dat China een belangrijke rol zal spelen bij de uitrol van de nieuwe iPhone.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties