Apple’s HomeKit architectuur-update in iOS 16.4 [FAQ]
FAQ HomeKit-architectuur update van 2022/2023
Eén van de verbeteringen van HomeKit in iOS 16 is de nieuwe onderliggende architectuur van HomeKit. Apple beloofde al in juni 2022 dat HomeKit sneller en beter zou worden. De nieuwe fundering voor de Woning-app levert allerlei voordelen op. In deze FAQ over de HomeKit-architectuur update lees je alles wat je moet weten.
- Wat is het?
- Wanneer komt de update terug?
- Wat zijn de voordelen?
- Zijn er ook nadelen?
- Wat heb ik nodig?
- Wanneer komt de update?
- Hoe moet ik updaten?
- Ben ik verplicht om te updaten?
- Waarom werd de update teruggetrokken?
- Welke problemen waren er?
- Update eerder al gedaan, wat nu?
#1 Wat is de HomeKit-architectuur update?
Met de HomeKit-update voor de onderliggende architectuur verbetert Apple de achterliggende werking, namelijk hoe alle geschikte smart home-accessoires in jouw huis met elkaar en met de servers van je account gekoppeld zijn. Het is een aparte update die los via de Woning-app aangeboden wordt. Het is dus geen update voor individuele accessoires: alleen het onderliggende systeem krijgt een update. Dit is het systeem dat verantwoordelijk is voor de communicatie tussen alle accessoires en de bediening ervan. Het wordt ook wel gezien als HomeKit 2.0. Alle HomeKit-accessoires werken automatisch met de nieuwe HomeKit-architectuur. De nieuwe HomeKit-architectuur is onder andere vereist voor de HomePod-functie Geluidsherkenning, voor het herkennen van sirenes, babygehuil en dergelijke.
De HomeKit-update heeft niets te maken met Matter, de nieuwe smart home-standaard die sinds dit najaar beschikbaar is. Je leest er meer over in onze Matter FAQ.
#2 Wanneer komt de HomeKit-update?
De update maakt onderdeel uit van iOS 16.4, dat inmiddels beschikbaar is. Apple bracht in december 2022 voor het eerst de HomeKit-update uit, maar dit bleek meerdere problemen te veroorzaken. De update werd daarom tijdelijk teruggetrokken.
#3 Wat zijn de voordelen van de nieuwe HomeKit-architectuur?
Apple belooft dat de nieuwe HomeKit-architectuur zorgt voor verbeterde prestaties en betrouwbaarheid. Accessoires reageren sneller en lopen minder snel vast. Je krijgt dan minder vaak de melding “Accessoire reageert niet”. Apple zegt dat dit vooral merkbaar is bij woningen met veel accessoires, al is niet duidelijk wat Apple onder ‘veel’ verstaat. Een ander voordeel is dat je apparaten sneller kan bedienen vanaf meerdere toestellen tegelijkertijd. Bijvoorbeeld als meerdere personen in huis tegelijkertijd vanaf hun iPhone de lampen willen bedienen.
#4 Zijn er ook nadelen aan de nieuwe HomeKit-architectuur?
Naast de voordelen voor betere prestaties en bediening, zijn er ook een paar nadelen. Zo kan de iPad niet meer als woninghub gebruikt worden als je overgestapt bent naar de nieuwe architectuur. De enige opties die je dan nog hebt, zijn de HomePod (mini) en Apple TV.
Heb je alleen een iPad in huis als HomeKit-hub, dan kun je de architectuurupdate beter niet installeren als je je apparaten nog buitenshuis wil bedienen. Wil je toch de voordelen en buitenshuisbediening en automatiseringen behouden, dan moet je een Apple TV aanschaffen of HomePod kopen. Deze is er al vanaf zo’n €100,-.
Een ander nadeel is dat alle toestellen die toegang hebben tot de woning, de nieuwste software-updates nodig hebben. Volgens Apple hebben iPhones, iPads en andere apparaten met oudere software helemaal geen toegang meer hebben tot de woning en is het niet meer mogelijk om accessoires te bedienen, totdat de apparaten up-to-date zijn. In ieder geval moet iedereen in huis zijn of haar iPhone, iPad, Mac en/of Apple Watch updaten naar de nieuwste versies om te profiteren van de voordelen van de nieuwe architectuur. Het gaat dan om iOS 16.4, iPadOS 16.4, macOS Ventura 13.3 en watchOS 9.4.
#6 Wat heb ik nodig voor de nieuwe HomeKit-architectuur?
Om de nieuwe HomeKit-architectuur te benutten, heb je het volgende nodig:
- iPhone, iPad, Mac en Apple Watch met nieuwste software-updates (iOS 16.4, iPadOS 16.4, macOS Ventura 13.3 en watchOS 9.4 of nieuwer)
- Apple TV (HD of 4K) of een HomePod (mini) als woninghub (met tvOS 16.4 of HomePod software-update 16.4 of nieuwer)
Je hebt verder geen specifieke smart home-accessoires nodig om te profiteren van de voordelen. Alleen de onderliggende techniek van HomeKit wordt verbeterd, dus niet de specificaties van individuele accessoires. Momenteel is de update dus tijdelijk niet beschikbaar, dus zelfs als je aan de eisen voldoet, kun je de update niet uitvoeren.
#7 Hoe moet ik de HomeKit-update installeren?
Normaal gesproken gaat het updaten van de HomeKit-architectuur via de Woning-app. Alleen de eigenaar van de woning kan dit doen, dus niet de mensen die later toegevoegd zijn als huisgenoten en toegang hebben tot de HomeKit-woning.
Hier moet je rekening mee houden
In het kort vatten we nog samen waar je rekening mee moet houden voordat je de HomeKit-update uitvoert:
- Alleen de eigenaar van de woning kan de update uitvoeren.
- Alle woninghubs (Apple TV, HomePod) moeten bijgewerkt worden naar de meest recente software-update.
- iPad is niet meer geschikt als woninghub na het installeren van de Woning-update.
- Iedereen in huis moet zijn of haar apparaten (iPhone, iPad, Apple Watch, Mac) bijwerken naar de nieuwste updates om nog toegang te krijgen tot de woning.
- Heb je meerdere HomeKit-woningen (als eigenaar), dan moet je de update per woning uitvoeren.
- Ben je deelnemer van één of meerdere andere woningen dan je eigen HomeKit-huis en heb je de update voor je eigen woning al uitgevoerd, dan heb je geen toegang meer tot de andere woningen totdat de eigenaar die ook bijgewerkt heeft.
Zodra je iOS 16.4, iPadOS 16.4 of macOS Ventura 13.3 geïnstalleerd hebt, installeer je de update als volgt:
- Open de Woning-app en tik rechtsboven op de ronde knop met de drie puntjes.
- Kies voor Woninginstellingen.
- Scroll naar onderen en tik op Software-update.
- Bovenaan verschijnt een melding Upgrade voor Woning beschikbaar. Tik op Meer informatie.
- Lees de instructie en tik op Ga door.
- Volg de verdere stappen.
Eventueel krijg je een melding waarin staat dat de HomePods en/of Apple TV in huis bijgewerkt moeten worden (als dat nog niet automatisch gebeurd is). Tik daar dan eerst op Werk nu bij om daarvoor de meest recente updates te installeren. Je krijgt ook een overzicht te zien van accessoires die bijgewerkt moeten worden
Hou er dus rekening mee dat iedereen in huis met toegang tot de woning de nieuwste software-updates op zijn of haar toestellen moet hebben om de woning nog te kunnen bedienen na het installeren van de update. Je kunt de update na het installeren niet meer terugdraaien. Heeft er iemand in huis een oudere iPhone die niet geschikt is voor iOS 16.4, dan adviseren we om de HomeKit-update niet te doen.
#8 Ben ik verplicht om mijn HomeKit woning te updaten?
Nee, de update voor de nieuwe HomeKit architectuur is niet verplicht. Je kan op ieder moment zelf beslissen om te updaten zodra deze beschikbaar is voor iedereen. Wil je niet updaten en de huidige versie van HomeKit blijven gebruiken (bijvoorbeeld omdat je een iPad gebruikt als woninghub), dan kan dat ook. Een andere reden om niet te updaten kan zijn dat een familielid in huis nog een oudere iPhone gebruikt die niet de nieuwste iOS-versie kan draaien.
#9 Waarom werd de update in december 2022 teruggetrokken?
Op 22 december 2022 heeft Apple de update teruggetrokken, nadat deze eerder was verschenen in iOS 16.2. Gebruikers van iOS 16.2 die de HomeKit-update nog niet uitgevoerd hadden, kregen deze optie ook niet meer aangeboden. De exacte reden hiervoor is door Apple nooit officieel gecommuniceerd, maar het heeft ongetwijfeld te maken met de vele klachten van gebruikers, die na het installeren tegen problemen aanliepen.
#10 Welke problemen waren er door de HomeKit-update?
Medio december meldden meerdere gebruikers problemen met HomeKit en de Woning-app, zowel in de reacties onder onze artikelen, als op diverse fora zoals Reddit. De problemen ontstonden na het updaten van de Woning-app. De meest voorkomende problemen waren dat accessoires niet reageerden en dat huisgenoten geen toegang meer hadden, of dat ze verwijderd waren uit de woning. Gebruikers konden uitnodigingen niet accepteren, waardoor ze op wachtend bleven staan. Ook waren accessoires ineens verdwenen of konden camera’s via HomeKit Secure Video geen beelden meer opnemen. Waarschijnlijk waren al deze problemen voor Apple genoeg redenen om de update (tijdelijk) terug te trekken en het nader te onderzoeken.
Probeer in bij problemen deze tips:
- Wacht na het installeren van de update tot een uur om te kijken of alles weer goed werkt.
- Zorg ervoor dat alle woninghubs (dus alle Apple TV’s en HomePods) bijgewerkt zijn naar de nieuwste software-updates. Voor de Apple TV is dat tvOS 16.4 en voor de HomePod is dat software-update 16.4.
- Controleer of iedereen in huis zijn of haar apparaten bijgewerkt heeft naar de nieuwste software-updates.
- Sluit de Woning-app geforceerd af.
- Herstart alle apparaten van de gebruikers.
- Herstart alle woninghubs. Trek de stroomkabel van alle Apple TV’s en HomePods uit het stopcontact en wacht een aantal minuten tot dat er geen enkele woninghub meer reageert. Sluit ze daarna weer één voor één aan.
- Controleer de instellingen van deelnemers van de woning in de Woning-app via de knop met de drie stipjes rechtsboven, gevolgd door Woninginstellingen. Verwijder eventueel de gebruikers met problemen en voeg ze opnieuw toe.
#11 Ik heb de update al eerder gedaan. Wat nu?
Als je de HomeKit-update al gedaan hebt en alles werkt zoals het moet, is er niets aan de hand. Je kunt dan probleemloos updaten naar iOS 16.4 en de nieuwe architectuur blijven gebruiken.
De HomeKit-update van iOS 16.2 leverde niet bij iedereen problemen op, dus als alles bij jou werkt zoals verwacht kun je de Woning-app gewoon blijven gebruiken. Er is geen manier om de update ongedaan te maken. Als je de update al gedaan hebt en tegen problemen aan loopt, probeer dan de tips hierboven om de problemen op te lossen.
Apple zegt dat bij een iPhone met iOS 16.2 of een iPad met iPadOS 16.2 je huizen zonder accessoires moet verwijderen. Daarbij moeten de Apple-devices van de huiseigenaar en de genodigde opnieuw worden gestart. Dat moet je ook doen met alle Apple TV’s en HomePods die in huis staan. De huiseigenaar moet ook alle uitstaande uitnodigingen verwijderen en dan de andere persoon opnieuw uitnodigen. De uitnodiging moet binnen 3 uur geaccepteerd worden, anders vervalt deze.
Bij een huis mét accessoires moet je contact opnemen met Apple Support. In een apart supportdocument zegt Apple dat de nieuwe HomeKit-architectuur op een later moment alsnog zal worden ingevoerd. Tot die tijd is het verwijderd.
Meer informatie over HomeKit lees je in onze algemene round-up. Ook hebben we een overzicht van HomeKit-accessoires die in Nederland verkrijgbaar zijn.
- 2023 - 08 februari: Volgens bronnen gaat Apple de HomeKit-update in iOS 16.4 opnieuw aanbieden. Het artikel is hiervoor bijgewerkt.
- 2023 - 25 januari: Toegevoegd dat Apple versie 2 van de HomeKit-architectuur aan het testen is.
- 2023 - 14 januari: Artikel bijgewerkt omdat in iOS 16.3 de HomeKit-architectuur-update lijkt terug te keren.
- 2022 - 22 december: Artikel bijgewerkt met nieuwe vragen nadat de update weer is teruggetrokken.
- 2022 - 14 december: Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na de release van de HomeKit-update.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Eerste publieke beta's van iOS 18.3 en iPadOS 18.3 zijn uit voor testers (18-12)
- Ondersteuning voor robotstofzuigers in Woning-app komt in iOS 18.3 (maar alleen in het Engels) (17-12)
- iOS 18.2: deze nieuwe functies brengt de update naar je iPhone (11-12)
- iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu beschikbaar: grote update brengt veel nieuws (11-12)
- Tweede Release Candidate van iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu te downloaden (09-12)
HomeKit
Ontdek alles wat je met HomeKit kunt doen, Apple's overkoepelende systeem voor slimme apparaten in huis. HomeKit en de Woning-app zijn de basis van Apple's smart home-platform, waarin je slimme lampen, deursloten, sensoren, raambekleding, camera's en meer aan elkaar kan koppelen en met elkaar kan laten samenwerken. Apparaten met HomeKit-ondersteuning werken ook met Siri. Bovendien werken accessoires die geschikt zijn voor de de smart home-standaard Matter ook compatibel met HomeKit en de Woning-app. Onze belangrijkste artikelen over HomeKit en smart home, overzichtelijk op een rijtje.
- Alles over HomeKit
- HomeKit handleiding voor nieuwe gebruikers
- HomeKit-producten in Nederland
- Woning-app van HomeKit gebruiken
- De beste HomeKit-tips
- De beste HomeKit-apps
- HomeKit deursloten
- HomeKit-camera's
- Slimme stekkers met HomeKit
- HomeKit-knoppen
- Rookmelders met HomeKit
- HomeKit routers
- HomeKit bedienen op verschillende manieren
- Slimme luchtreinigers met HomeKit
- HomeKit deurbellen met video
- Garagedeur bedienen met HomeKit en Siri
- Bewegingssensoren voor HomeKit
Reacties: 94 reacties