Reacties voor: Apple’s HomeKit architectuur-update in iOS 16.4 [FAQ]
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Irritant dat de ondersteuning voor de iPad als hub nu toch de nek omgedraaid gaat worden.
Ik heb thuis 2 iPads en een Tradfri Bridge als respectievelijk hub en brug, maar om onduidelijke redenen werken de automatiseringen al enige tijd niet meer.
Ik vrees een heleboel ellende voor veel gebruikers. Sinds de update naar versie 16 (iOS, iPadOS, TvOS) werkte er, bij mij althans, geen enkele tijd of locatie gebaseerde automatisatie meer of zijn ze onbetrouwbaar. Sensoren die enkel voor motion tijdens de nacht staan ingesteld werken niet meer of het licht gaat een uur later aan en niet meer uit. Even DuckDucken en blijkt dat er wel meer zijn met dezelfde problemen. De enige oplossing was, mijn woning volledig verwijderen uit de HomeApp en helemaal opnieuw aanmaken. 🤬 En daar wordt je niet vrolijk van en zeker vrouw en dochters niet. Van mij mag Apple alle tijd nemen zolang ze er maar voor zorgen dat de overgang pijnloos is voor de vele gebruikers die op het HomeKit platform rekenen voor hun SmartHome.
@Eddy: Zelfde probleem hier, Apple adviseert zelf heel me thuisnetwerk opnieuw in te stellen en heel me woning app ook omdat ik meermaals per dag (als ik niet thuis ben) de melding krijg dat er geen verbinding is met de een hub. Waarvan ik 4 in huis heb 🤷♂️
@Eddy: hier ook last gehad met automatisering dat niet meer goed werkte. Heb deze automatisering verwijderd en opnieuw erin gezet en het werkte weer. Zo ben ik mijn lijstje langzaam afgelopen en daarna deed alles het weer. Heb dus niet mijn hele app eraf gehaald en opnieuw opgezet (dat is veel werk).
Heb nu de nieuwe Ikea hub en die moet je dan ook opnieuw instellen want die stuurt je aansturing alleen door als die nieuw in de hub is aangemeld. Ook zo onhandig. Even als extra info.
Vraag mij alleen wel af of de woning app nog gewoon blijft werken onder macOS Monterey. Want mijn iMac is natuurlijk net te oud geworden om de nieuwe Ventura erop te zetten. Laten we hopen dat bij deze nieuwe HomeKit update de oude nog wel blijven werken!! Zou anders echt een flinke domper zijn van Apple!
Nou ik heb inmiddels meer dan 100 accessoires in homekit. En deze updates zijn meer dan welkom. Regelmatig reageren sommige niet terwijl ze het even later gewoon wel weer doen.
Ook die interface is stukken beter al mogen van mij de keuze van ‘tegel’ grootte wel specifiek in te stellen zijn. Je blijft nog steeds scrollen
Maar..,.als de iPad geen hub meer mag zijn, mag de WiFi Apple TV (model sept 2022) dat dan wel?
Hier ook allerlei automatiseringen die niet meer werken. Oplossing: verwijder de automatisering en maak hem helemaal opnieuw en alles werkt weer.
Helaas heb ik een iMac waarom de nieuwste MacOS niet meer kan draaien. Ik vind het nogal wat dat ik daarvoor een nieuwe computer voor moet kopen.
Alles wat altijd aan het lichtnet zit
Hier ook precies hetzelfde sinds iOS 16. Best wel slecht eigenlijk. Alle automatiseringen verwijderd en opnieuw aanmaken werkt voor even. Nadat je ‘m hebt aangepast begint de ellende opnieuw. Apple kennende zal dit wel in iOS 17 gerepareerd worden.
@Rens: Precies hetzelfde. Verwijderen werkt maar zodra je een aanpassing doet stopt deze weer met werken.
Uitermate slecht van Apple
Dan dus niet aanpassen maar verwijderen en er opnieuw inzetten. Zo doe ik dat ook en het werkt. Uiteraard heel vervelend, maar het werkt wel.
Ik kon het probleem met automatiseren oplossen door mijn Apple tv hub te disabelen en daarna weer te enabelen.
Scheelde me een hoop werk!
(Red.) Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na de release van de HomeKit-update.
Ikea tradfri hub (1e gen) werkt niet meer. moet een compleet nieuw huis instellen om het werkend te kunnen krijgen.
Meer hier last van? Dan wacht ik nog even 😅
Ik zie na het updaten naar 16.2 dat bij de opsomming van de bridges de AppleTV nu de voorkeur krijgt, boven de Homepod. Goede zaak dus.
Indien u , zoals ikzelf meer dan in totaal 100 lampen, accessoires,bridges,apple tv’s enz…hebt geconnecteerd dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat we soms dienen te scrollen. Met nog altijd evenveel plezier trouwens, werkt volledig naar wens. Groeten.
Hmmmm, na diverse updates wil ik de homekit update uitvoeren. Hij geeft aan dat de computer niet op wifi is aangesloten. Terwijl ik toch echt zo’n wafeltje in de bovenbalk zie staan.
Jammer….
Ik heb een Apple tv als hub. Als ik wil updaten krijg ik de melding dat het bijwerken niet kan worden voltooid en dat een woninghub nodig is?
Herkent iemand deze melding?
Hier hetzelfde gedaan. Probleem opgelost!
Voor ik ga updaten ben ik wel benieuwd of dit het resultaat is van de homekit update en of dit probleem meer speelt. Heb er geen zin in dat ik straks mn hub moet vernieuwen omdat er een update was. Ik begrijp dat de nieuwe hub nog niet zaligmakend is…
@Sander1970: Zie nu trouwens ook dat op de Apple tv (met tv os 16.2) onder het kopje ‘homekit’ in het menu airplay en homekit dat hij geen kamer kan vinden? De tekstregel is wit en er blijft een cirkeltje draaien achter ‘selecteer een kamer’
Ik kan HomeKit niet updaten. Hij zegt dat een HomePod niet up to date is, maar als ik update nu kies. Krijg ik de melding dat er geen iodate beschikbaar is. HomePod is ook gewoon ge-update naar 16.2. Iemand hier ook last van.
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de HomeKit niet updaten als ik mijn lichten e.d via iPad of iPhone wil blijven bedienen?
M’n zoon kan ineens niks meer met de Home app omdat “niet alle woningen zijn bijgewerkt”. We hebben maar 1 woning. Iemand een oplossing?
Ik had die melding ook. Stekker eruit en erin was de oplossing
@Sven: nou helaas, alles terug naar fabrieksinstellingen en stuk voor stuk toegevoegd. Ikea hub deed het weer, tot een aantal uur later.. weer terug bij af en een kapotte ikea hub
Hier precies hetzelfde probleem. Mijn zoon heeft een iPad iOS 16.2 en heeft ineens geen toegang meer tot de woning. Als ik hem opnieuw uitnodig gebeurt er ook niets.
@Jeroen: Zelfde probleem alles opnieuw opgestart ook dat helpt niet
Nog suggesties?
Nee, zo zit dat niet. Met de update werkt HomeKit niet meer als je nog iOS 15, of nieuwer, hebt, tot iOS 16.2. Dus als je iPhone iOS 16.2 heeft en je installeert deze nieuwe HomeKit update, dan werkt HomeKit niet meer op je oude iPad of iPhone die iOS 15 heeft. Maar zijn al je Apple devices op iOS 16.2 dan kan je het overal op blijven gebruiken.
Dus goed nadenken als je nog een oude iPad of iPhone gebruikt die lager dan 16.2 zit! Dan zou ik het dus niet installeren.
Hier mijn HomePod en Apple TV als eerst ge-update en daarna pas de HomeKit update gedaan binnen de woning app via mijn iPhone. Kreeg toen een lijst met alle apparaten waar ik mijn woning app op gebruik en of ik zeker ben dat ik het installeer. Ik heb JA aangegeven en toen was het klaar. Nu dacht ik dat ik dan ook op mijn iPad opnieuw dit moest installeren, maar in de woning app komt geen melding meer dat ik de nieuwe HomeKit kan instellen en updaten.
Nu ga ik er van uit dat je gewoon 1x hoeft te installeren en dat het dan overal op werkt als je iOS 16.2 erop gebruikt. Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu op elke device dit moet installeren of 1x en dan is het genoeg.
Als het dit laatste is dan zit ik goed en ben ik klaar. Mocht het toch zo zijn dat je op elke device zelf moet installeren, dan gaat het bij mij ook mis. Maar als ik Apple een beetje ken denk ik dat het gewoon 1x geïnstalleerd moest worden en klaar?! Volgens mij staat de update op mijn HomePod of Apple TV.
Exact dat! Opnieuw aanmelden bij iCloud levert ook niets op..
Dit kan ook aan de hub zelf hebben gelegen, deze zijn niet altijd even stabiel. Een andere software kan dat toch niet veroorzaken? Is alleen een aansturing via de software richting ikea… ik denk dat ik voorlopig even wacht…
Mocht het mensen wel lukken of loop je ergens tegen aan, let us know..
Mocht het niet lukken je gezinsleden opnieuw uit te nodigen, probeer ze eens met hun telefoonnummer toe te voegen ipv het e-mailadres. Na wat 5en en 6en was dat voor mij de oplossing.
@Steven: heb uiteindelijk de HomePod uit de woning verwijderd en na de update toegevoegd. Uit pluggen hielp niet. Nu voor elkaar
Vrouw en dochter ook geen toegang meer tot woning.
Probleem opgelost door : te zorgen dat ALLE Apple devices geüpdatet zijn. Dan ALLE devices uitloggen uit iCloud en uitzetten , daarna één voor één weer opstarten en inloggen in iCloud. Maar deze HomeKit upgrade verloopt wel rommelig.
Ik denk dat probleem vooral is als je bvb je eigen iPhone updated en dan de HomeKit upgrade al doet op je iPhone vóór dat andere devices al geüpdatet zijn. Ik had die HomeKit update namelijk al gedaan voordat iPhone van vrouw en dochter de update naar 16.2 hadden gedaan. Ook had ik ineens geen toegang meer tot de woning op Apple Watch, maar ook dit is opgelost door Apple Watch los te koppelen en terug te koppelen. Allemaal wel veel gedoe natuurlijk.
@Sven: Hier ook 1e gen Ikea hun en alles geupdate. Alles werkt naar behoren. Snelheid van de acties is aanzienlijk verbeterd
Kwam wellicht de oplossing tegen voor het buiten gesloten zijn van mensen in de Woning HomeKit app. Alle hubs opnieuw opstarten en dan de mensen opnieuw uitnodigen zou de oplossing zijn.
Home app architectuur geupgrade (draait op AppleTV)
ECHTER vergeten dat iPad van jongste zoon geen iOS 16.2 kan draaien (melding genegeerd omdat iPad nog niet was geupgrade, maar wist niet dat deze niet naar 16.2 kon)
wat zijn de stappen om te kunnen terugkeren? of op welke manier kan alles weer op de oude manier ingesteld worden? (geen probleem als ik daarmee bepaalde lampen terug moet toevoegen)
Voor zover de informatie gaat kan je niet terug. Devices die geen onderdeel zijn van de woning (Homekit hub of gebruiker) is het geen probleem dat deze niet op de laatste versie van het OS zitten.
@Sander: geen problemen met de ikea hub? Hier steeds melding “geen reactie” en verwijderen en opnieuw toevoegen werkt hooguit 5 min. Zowel 1e gen als 2e gen. De 1e gen heb ik gister buiten gegooid
Kan iemand bij wie de update goed heeft gewerkt aangeven of er merkbare voordelen zijn?
Ik heb zoveel homekit apparatuur en hubs dat ik het nog niet aandurf.
Ik ben helemaal niet blij!!! Met mijn iPads mini 3 en 4 (welke niet op iPadOS 16.2 kunnen draaien) kan ik niet meer HomeKit bedienen…
Misschien eerst alles lezen voor je gaat updaten? 😅
Heb ook diverse hubs. Geen problemen tot nu toe met de bediening. Reactietijd lijkt wel iets sneller geworden nu.
Bij mij met de nieuwe update van homekit toch weer een automatisering niet uitgevoerd. Een simpele automatisering overigens, een stekker uitschakelen om 0:00 uur.
De HomeKit update gedaan. Tot nu toe geen problemen ervaren met automatiseringen, maar helaas wel met mijn Libratone zipp AirPlay 2 speaker. De speaker is nog wel zichtbaar in HomeKit, maar zodra ik probeer te connected krijg ik een foutmelding. Heb hem geprobeerd uit HomeKit te gooien en opnieuw toe te voegen, maar dan krijg ik een foutmelding dat mijn iPhone verbonden moet zijn met WiFi netwerk. Dat is vreemd want ik ben gewoon verbonden met WiFi. Heb ook de Apple TV en mijn iPhone al paar keer opnieuw opgestart, maar ook dit mag helaas geen baat hebben.
Hoop niet dat ik m’n hele HomeKit huis opnieuw moet gaan instellen…
Ik heb alles geüpdatet. Ik merk dat de verbinding sneller werkt. Als ik op mijn iPhone overschakel naar een andere HomePod (en vice versa), merk ik dat het oppakken hiervan een stuk sneller en vooral gelijk soepel verloopt. Muziek komt direct uit de HomePod. AppleTV heb ik nog niet geprobeerd.
@jeroen: Vrees dat bij mij hetzelfde gaat gelden maar dan voor Hue 🥴 iemand anders ook issues met Hue?
Nope, geen enkel probleem met de Hue bridge of de tweede generatie Ikea bridge
Ik heb sinds vandaag wat ikea lampen gekocht en aan homekit gekoppeld. Werkt prima!
Echter met het spelen te snel op “upgraden” gedrukt, en nu hang ik er aan vast…
Aangezien wij geen homepod of apple tv hebben, kan ik mijn vriendin dus niet toevoegen aan de woning.
Héél irritant, want wie denk je dat natuurlijk net geen slimme lampen moest hebben…
Enig idee hoe te downgraden, of kan echt niet?
Alles netjes voorbereid (alle devices geupdate naar laatste os) en de homekit 2.0 update gedaan. Resultaat was dat het hele gezin (5 personen) uit home was gedonderd en er mag 1tje weer opnieuw toegevoegd mag worden, zodra we een 2de familielid toevoegen, wordt de eerste eruit gedonderd… Na een dagje rust opnieuw geprobeerd, maar nu komen de uitnodigen voor home helemaal niet meer binnen bij de familieleden. Ik vrees dat we helemaal opnieuw moeten gaan beginnen. Dat is niet zo leuk met een slim huis (verlichting, verwarming, tv, audio) en een hele lijst met scenes en automatisering. Gelukkig is het zo kerstvakantie, dan kan ik er vast een hele dag aan opofferen :-/
@René: Hier hetzelfde! Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?
Hmm, blijkbaar is het niet langer mogelijk om de update naar de nieuwe architectuur uit te voren… apple heeft em teruggetrokken!
Blij dat ik even gewacht heb.. hopelijk wordt het snel gefixed.
(Red.) Artikel bijgewerkt met nieuwe vragen nadat de update weer is teruggetrokken.
Na de update gelukkig niet veel problemen (50+ apparaten, Ikea, Netatmo, Philips, eufy,) gehad,
Echter wel een klein vervelend probleempje. Iemand in huis heeft een iPhone 13 en een oude Apple Watch Series 3. Doordat deze Apple Watch niet laatste update kan doen maar wel gekoppeld is aan de gebruiker van de iPhone 13 werkte HomeKit niet meer op de iPhone. Om homekit nu nog te gebruiken hebben we de Apple Watch maar van het account los gekoppeld.
Overigens merk er niet veel van de nieuwe update. Oké baalde verlichting is iets sneller geworden maar niet spectaculair.
Bij mij werkt het wel goed gelukkig, maar ik merk dat Apple, Homekit niet als hoge prioriteit heeft staan.
Ben dan ook aan het overwegen om de nieuwe Homey Pro te preorderen.
Ze hadden het zo moeten laten
home app is waardeloos
Geofencing werkte niet meer net als remote access. Nou ja, het werkte wel als de apple-tv was gebruikt en nog niet te lang uit stond.
Als bij ons spqnning van tv gaat, dan gaat spanning overal van af, ook de switch waarop de apple-tv zit aangesloten: die koppelt dan via wifi. Dat werkt prima, ook na de upgrade. Maar na enige tijd is de Apple-TV niet meer vanaf internet te benaderen én herkent hij niet wanneer iPhones thuis komen. Maar op jet thyis wifi netwerk doet hij het nog steeds goed. Met deze klacht afspraak kunnen maken met 2e lijns support van Apple.
Oplossing (brainwave om 1 uur ‘s nachts) was simpel: switch aan laten staan. Volgende ochtend was afspraak met Apple – dit doorgesproken en gezamenlijke conclusie was dat remote access naar homekit in slaap lijkt te vallen enige tijd. Local access blijft functioneren. Dit is geregistreerd bij Apple.
Enige issue die we nu nog hebben na deze update: lampen gaan af en toe spontaan even uit en weer aan.
Lekker bezig Apple!
Ik heb de update gedaan, maar kan mijn huisgenoten niet meer toevoegen… Bij mij staan ze er in als toegevoegde gebruikers, maar zelf hebben ze geen toegang. Ik kan ze ook niet meer verwijderen want dan zegt hij dat ik geen toegang tot deze gebruikers heb… Balen! Ik hoop dat er snel een fix komt!
Nergens last van. Ook huisgenoten kunnen gewoon overal bij.
@Edwin: Ik heb eerst screenshots gemaakt van alle scènes. Daarna de gehele woning verwijderd en opnieuw toegevoegd. Jammer dat HomeKit niet alle kamers en namen uit de Hue app overneemt, dus dat was nog het meeste werk (2 bridges 175+ lampen en accessoires).
M’n LG tv bleef een hangen in de oude verwijderde woning en kon ik niet opnieuw toevoegen aan de nieuwe woning. Na een firmware update en een reset ging dat weer wel.
Daarna een hoop tijd gestoken in het aanmaken van alle scènes en automatisering.
Daarna lukte het weer om alle familieleden toe te voegen. Soms wat moeizaam, maar dan lukte het wel door hen toe te voegen middels hun mobiele nummer ipv mailadres.
Ik had ook het probleem dat een gezinslid geen toegang meer had. Na een aantal dagen zelf geprutst te hebben , toch maar contact genomen met Apple Support waar ik goed ben geholpen. Zij kwamen er ook niet uit daar ik aan alle voorwaarden had voldaan voor de update. Wel zagen ze dat er op de achtergrond een synchronisatie is blijven hangen. Uiteindelijk heb ik alle hubs (9) en devices (7) uitgeschakeld en vervolgens eerst de hubs langzaam 1 voor1 weer aan en als laatste de devices hetgeen heeft geholpen, want daarna had mijn vrouw wel weer toegang. Nadien wel wat probleempjes ondervonden met icloudinstellingen voor gedeelde fotoalbums. Na de update van de nieuwe architectuur in HomeKit heb ik overigens geen voordelen ervaren qua snelheid. En sommige automatiseringen werken niet meer en moeten opnieuw ingesteld worden. Ik had me erg verheugd op deze update, maar tot op heden heeft het niets gebracht.
Update ging vlekkeloos en hierna ook geen problemen ervaren. Ik heb 50+ apparaten en lampen aangesloten. Snelheid is merkbaar toegenomen. Gevolg van de update is wel dat bediening vanuit mijn iMac niet meer mogelijk is vanwege het feit dat deze niet geüpdatet kon worden. De Woning app gebruikte ik echter toch nooit vanuit de iMac. Kortom, gelukkig geen problemen. Ik hoop echter dat Apple het snel voor andere gebruikers oplost🙏🏻.
Echt een voorbeeld van een slechte software test van Apple. Ze hebben de complexiteit flink onderschat en de impact is best groot als zoals hier thuis we veel lampen bedienen via HomeKit. Mijn zoonlief kan dus geen toegang meer krijgen tot de thuis-woning omdat hij zijn studenten-woning nog niet heeft geüpdatet. Nu hij die niet meer kan updaten kan hij thuis dus niks.
Als ik de woning app verwijder en opnieuw download heb ik dan de oude versie of de ge-updated versie
@André: Voor degenen die de update nog niet hadden uitgevoerd, is de nieuwe update niet meer beschikbaar. Apple heeft er een klein beetje een zootje van gemaakt. Als je de update al had uitgevoerd op je hub, maak je deze niet meer ongedaan door de woning app te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Wat heb ik een spijt van de update! Gelukkig lees ik hier dat het niet alleen bij mij is. Hopelijk komt er een oplossing vanuit Apple.
Hierbij mijn ervaring om iemand anders misschien een hoop tijd te besparen. Want het is nog steeds niet opgelost!
Na veel blijven proberen is het me na de update gelukt om mijn partner ook weer het huis te laten bedienen. Zoals in eerdere reacties al aangegeven werkt alles, behalve bijvoorbeeld meldingen ontvangen van camera’s indien alle personen niet thuis en automatiseringen op basis van locatie. Aangezien de locatie van de iPhone van mijn vrouw niet meer wordt doorgegeven ondanks juist ingesteld. Ziet Homekit dit dus alsof er iemand thuis is.
Maar nadat het een aantal dagen werkte op deze manier. Gister opeens reageerde geen enkele accessoire meer van de 3 verschillende hubs binnen Homekit. Woning uiteindelijk verwijderd. Gister de hele avond bezig geweest om alle accessoires weer in te stellen en alle automatisering scenes ed.. Daarna werkte alles weer (behalve dat locatie probleem bij de iPhone van mij vrouw dat los je hier ook niet mee op dus)
Helaas vanmorgen weer problemen. Ik kon gelukkig nog een lamp aanzetten toen ik wakker werd een half uur daarna weer geen enkele accessoire die reageert. Weer de hele trukendoos uitgeprobeerd. Hubs opnieuw gestart (stroom eraf/erop), instellingen op iPhone, hubs en Apple tv gecontroleerd. Niets hielp. Ik ben er helemaal klaar mee! Ik steek er geen tijd meer in! Tot er meer duidelijkheid komt om dit probleem op te lossen. Tot die tijd moet ik mijn huis helaas maar bedienen via google home en de originele apps. Wat een enorme stap terug als je Apple Homekit jaren gewend bent. 🙁
Net contact met Apple support gehad. Er wordt hard gewerkt om de HomeKit problemen op te lossen. Ze verwachten op korte termijn een update met fix
@Wesley: Heb je toevallig nadien ook veel problemen met Icloud? Ik heb na een hoop gedoe ook een gezinslid weer kunnen toevoegen en werkt HomeKit weer redelijk na contact met Apple Support, alleen is Icloud nadien een eigen leven gaan leiden. Gedeelde bibliotheek die niet meer werkt, notities die niet meer synchroniseren tussen verschillende device’s en de contacten app die opeens honderden contacten kopieert gedeelde albums en bibliotheek binnen Foto’s wat niet meer werkt. Dit alles nadat het probleem met HomeKit ogenschijnlijk is opgelost. In 20 jaar nooit problemen gehad met Apple en nu dagelijks met Apple Support aan de telefoon.
@Dennis Huisinga: nee geen problemen met iCloud.
Ik had een probleem dat me HomePod mini
Uit zichzelf de beta van 16.3 aan t downloaden was op mijn HomePod mini die ik dagelijks gebruiken
Ik heb m opnieuw ingesteld hopelijk blijft het probleem weg nu
Zou er eigenlijk nog wel een update komen want het is wel erg stil bij Apple
(Red.) Artikel bijgewerkt omdat in iOS 16.3 de HomeKit-architectuur-update lijkt terug te keren.
Nog steeds (weer) problemen. HomeKit kan diverse accessoires niet vinden. Reset (stekker) en hij doet het weer een dag. Volgende dag zelfde probleem. Software 16.3.
Met opencore kun je Ventura er toch op krijgen en werkt HomeKit weer. ( MacBook Pro early 2015)
Gelukkig werkt alles nog prima! Nu nog een zoek functie om je device terug te vinden! Heb er inmiddels ruim honderd. Soms zoek je iets tussen al die zooi en kun je het niet snel vinden.
Heb je 2 “HomeKit hubs“?
Heb zelf een oudere Apple TV en een nieuwe homepod mini.
Als hij ineens van de HomePod mini de HomeKit hub maakt heb ik hetzelfde probleem,komt omdat deze net te ver weg staat.
Beetje onnozel dat je niet 1 device als Hub aan kan wijzen.
Gekke vraag misschien aan Jan, maar hoe doe je dat dan?
Ik heb hier ook NET te oude computer en wil wel graag de nieuwe software erop hebben. Kan ik dat zomaar regelen dan?
Wat je zegt, ik heb hier 2x Apple TV en 2x HomePod. Zodra HomeKit over gaat op een van fe HomePods dan is het over en uit. Kan ik veel accessoires weer opnieuw koppelen met HomeKit. Echt super onhandig! Zou ook graag willen dat je maar 1 vaste hub kan aanvinken of zoiets.
** overigens, doe ook mee aan Eve Matter en dat is ook een ramp!
(Red.) Toegevoegd dat Apple versie 2 van de HomeKit-architectuur aan het testen is.
Hoe zie jij welk apparaat tot HomeKit hub is gepromoveerd?
Update. Heb het al gevonden. Had een black-out of zo 😉
In 16.3 heeft Apple niets (of niet veel) gedaan aan de Niuewe homekit architectuur.
Bij #2 staat het wel goed, dat versie 2 van nieuwe homekit architectuur waarschijnlijk in versie 16.4 zit.
Tot die tijd, blijft het een absoluut drama. Mijn NUKI sot, via homekit, doet het nu via Homekit vaker niet dan wel, terwijl hij nog geen 2 meter van de homepod mini hangt. Het doel van de homepod mini is enkel om de bluetooth relay voor de Nuki uit te hangen. Werkte prima… tot Homekit new architecture in 16.2.
Hopelijk komt er in 16.4 (en homekit new architecture versie 2) ook de optie om zelf te bepalen welke Apple devices (AppleTVs en Homepods) hub functie moeten hebben. Ik heb 3x AppleTV4Ks en 1x Homepod min. Twee van die AppleTVs mogen van mij, als ze niet bezig zijn met beeld naar TV sturen, gewoon zo min mogelijk energie verbruiken en niet bezig zijn met homekit hub activiteit enzo.
Ik volg dit nieuws met veel belangstelling.
Mijn hue bridge stopte zo’n anderhalve week geleden te werken in de woning app. De lampen reageerden niet meer. Dat gebeurde weleens voor hele korte duur. Maar nu bleven ze staan op accessoire reageert niet.
Hue bridge verwijderd om opnieuw toe te voegen in de woning app, maar dit is met geen mogelijkheid meer toe te voegen… heel frustrerend omdat er niks makkelijker is dan met Siri of in je bedieningspaneel even de lichten aan of uit te kunnen doen. Nu moet ik dat via de hue app zelf doen. Nogal omslachtig.
Hopelijk biedt de update uitkomst!
Voor mensen met HomeKit connectivity issues wellicht nuttige informatie:
Ik heb heel veel connectivity problemen gehad met vooral thread nodes (eve energy, etc) icm met bepaalde hubs. Dit speelt sinds 16.1 (ios, tv os, etc).
Toen 16.2 uitkwam heb ik direct ook de homekit update uitgevoerd. Helaas veroorzaakte dit nóg meer problemen.
Flink wat onderzoek gedaan. Bevindingen: de verbindingsproblemen lijken gerelateerd aan bepaalde hub uitvoeringen. Zo liep HomeKit behoorlijk spaak als mijn met ethernet verbonden apple tv 2022 als hub geselecteerd was. Bij mijn met wifi verbonden apple tvs 2021 trad dit probleem niet meer op en liep alles als een zonnetje.
Gisteravond meteen tvos 16.3 en homepod os 16.3 geïnstalleerd. De connectivity issues lijken (vooralsnog) verholpen. Nu al ruim 21 uur probleemloos.
Ik heb behoorlijk wat homekit accessoires (ca 100 en 13 hubs) en elk item is verbonden en reageert bliksemsnel.
Ik denk dat ik bij het verschijnen van de nieuwste HomeKit upgrade een paar uurtjes wacht voordat ik mijn nu perfect werkend systeem weer mogelijk om zeep help 😅
Voor de 16.3 update had ik niks meer aan Home Kit, kon op geen enkele manier verbinding maken met mijn thermostaat. Ben er niet aan gaan rommelen want ik kon mijn thermostaat wel gewoon benaderen via de app van het product zelf. Zowel via WiFi als via Gsm verbinding, waardoor ik ook niet beslist een hub nodig heb. Sinds 13.6 update is Home Kit toch weer spontaan gaan verbinden met mijn thermostaat. Lijkt dus opgelost.
Begrijp niet dat er zoveel mensen problemen hebben met homekit en verbindingen.
Hier heel wat smart home, alles gekoppeld via homekit.
Tado – Hue – Camera’s – Aqara – LG tv – Sonos – Nanoleaf – smart plugs …
Alles werkt perfect. Nooit enig probleem gehad.
Homepod mini als hub.
Woning app op Macmini en iPhone doen het altijd goed.
(Red.) Volgens bronnen gaat Apple de HomeKit-update in iOS 16.4 opnieuw aanbieden. Het artikel is hiervoor bijgewerkt.
Uitermate slecht sinds ze hier mee begonnen zijn
Wacht 16.4 wel weer af
Niet blij tot nu toe
Hier ook geen problemen. Het is er met de laatste update alleen maar sneller op geworden.
Alleen 4 ikea spots die via een ikea sensor aangestuurd worden doen het bagger. Iedere keer een verrassing welke spots gaan branden.
Het blijf allemaal een gedoe. Niet robuust en stabiel. Lijkt wel Windows in zijn begindagen…..
Matter accessoires heb ik ook steeds problemen mee.
Ik had een tijd lang geleden (al sinds sept/okt -> +/- vanaf 16.1) last dat automations niet meer werkte. Dat was ook nog steeds het geval met de nieuwe Homekit. Maar het lijkt erop dat de laatste weken er veranderingen zijn doorgevoerd op de achtergrond, waardoor dit nu wel weer goed werkt.
We wachten het weer even af 🙂
Heb niet het idee dat dit nieuwe architectuur een verbetering is. Krijg vaak geen reactie van Siri. 4 GU10 spotjes op rij waarvan de buitenste niet automatisch uit gaat. En continue “ wordt aan gewerkt”…