HomeKit voor IKEA-rolgordijnen voor Europa: uitrol is gestart

De HomeKit-ondersteuning voor de rolgordijnen van IKEA lijkt nu voor Europa ook weer te zijn gestart. IKEA stelde de update tijdelijk uit vanwege technische problemen in de VS.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 16 januari 2020: IKEA lijkt de HomeKit-uitrol voor de rolgordijnen in Europa toch te hebben gestart. Meerdere iCulture-lezers melden ons dat de Tradfri Hub een update naar 1.10.29 heeft ontvangen. In de changelog staat dat er ondersteuning voor rolgordijnen in combinatie met HomeKit is. Eerder rolde IKEA het al uit voor de Verenigde Staten, maar stuitte daarbij op technische problemen. Onderstaand screenshot werd ons toegestuurd door Dennis:

IKEA rolgordijnen update voor Europa

Hieronder volgt ons oorspronkelijke bericht van 16 januari.


De HomeKit-ondersteuning voor IKEA-rolgordijnen kwam onlangs al beschikbaar in de VS. Je kon het ook in Europa installeren door een VPN te gebruiken en de firmware-update binnen te halen. Maar in Europa zullen we langer moeten wachten. Volgens IKEA UK zijn er technische problemen met de HomeKit-update in de VS, die eerst moeten worden opgelost. Daardoor zal de release in de Europese landen worden uitgesteld, zodat gewerkt kan worden aan een oplossing. IKEA wil zich niet vastpinnen op een datum waarop de HomeKit-update wel zal verschijnen. “Maar ons team werkt eraan”.

Sommige Amerikaanse gebruikers van de IKEA-rolgordijnen merkten dat door de update hun HomeKit-configuratie om zeep werd geholpen. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom IKEA de HomeKit-update voor Europa nu uitstelt. Van alle grote bedrijven die met HomeKit bezig zijn is IKEA tot nu toe het meest ongelukkig. Producten worden soms meermaals uitgesteld en moeten uiteindelijk zonder HomeKit-ondersteuning op de markt komen. Daarna kan het nog maanden of weken duren voordat het wel werkt. Een extra complicerende factor daarbij is dat producten wereldwijd vaak op verschillende momenten worden uitgebracht. Nieuwe smart home-producten die in België al in de winkel liggen, komen pas maanden later in Duitsland of Frankrijk.

https://twitter.com/IKEAUKSupport/status/1217524553158623232

Tot de update verschijnt kun je je IKEA-rolgordijnen bedienen met de meegeleverde afstandsbediening of vanuit IKEA’s eigen app. Maar je kunt het niet meenemen in je HomeKit-automatiseringen.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 26 januari: Update over de uitrol toegevoegd.

Smart Home

Maak van je huis een smart home met allerlei slimme accessoires. Dit kunnen bijvoorbeeld slimme lampen, slimme deursloten, speakers, slimme stekkers, AirPlay-televisies en andere connected apparaten zijn. Door deze te automatiseren en met elkaar samen te laten werken, kun je je huis op een slimme manier inrichten, bijvoorbeeld met HomeKit. Ontwikkelingen zoals Thread en Matter zorgen voor een beter bereik en beter samenwerken tussen de verschillende protocollen.

Eve voor smart home

Reacties: 12 reacties

  1. Doet IKEA hun hele HomeKit product portfolio eigenlijk in-house, daarmee bedoel ik zowel het schrijven van de firmware als ook de hardware R&D?

    Of is hun tradfri lijn een white-label van een Chinees bedrijf, waar IKEA dan de exclusive verkoper van is?
    Ben hier wel benieuwd naar, maar dit zou wel deels kunnen verklaren waarom er bij zoveel producten miscommunicatie is over de uitrol van nieuwe hiervan en over nieuwe features.

  2. Eerlijk, ik snap niet waarom het zo extreem lang duurt. In de tijd dat ik op deze feature heb gewacht heb ik zelf al m’n goedkope rolgordijnen HomeKit-compatibel gemaakt.

    Als ik, een amateur, het alleen al kan; waarom een geheel team aan “professionals” niet?

  3. Ikea krijgt homekit gewoon niet werkend. Bij mij is het al een jaar een groot drama. Telkens geen reactie.

    Hub al achter de apple router weggehaald en rechtstreeks op de kpn experiabox aangesloten, maar helaas ook zonder blijvend resultaat.

    Contact met Ikea leert dat ze af sinds oktober op de hoogte zijn van het probleem (ik al veeel langer) maar dat de update hopelijk eind maart wordt verwacht. Jawel, pas na 5 maanden. Bizar slecht.

    Mocht iemand nog een tip hebben dan graag en alvast bedankt hiervoor. 👍🏻

  4. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @Stefhen: Omdat jij het alleen voor jezelf werkend hoeft te maken en niet voor miljoenen gebruikers wereldwijd 😉

    Daar heeft u een punt.
    Toch vind ik het bizar dat het zo lang duurt.

  5. Erg beschamend dat het om de paar maanden weer uitgesteld moet worden. De hoeveelste keer is dit nu? Het wordt een beetje belachelijk. Er zijn technische problemen en er zijn prioriteiten. Dit is duidelijk de laagste prioriteit van Ikea. Ze geven geen bal of deze functie wel tijdig (zoals beloofd, of ooit) nog uitgerold zal worden. Als internationaal miljardair bedrijf zou het toch niet zo pijnlijk moeten verlopen voor de klant. Ik wacht al 2 jaar op deze compatibiliteit en het is het stilaan niet meer waard! Doet me denken dat deze smart home revolutie misschien toch niet zo revolutionair is en je gewoon moet opstaan en je handen moet gebruiken. Een auto moet jou op het einde van de dag ook maar van punt A naar B brengen. Hoeft niet per se Carplay te hebben. Zelfde principe. Misschien willen we als consument meer dan wat ze technisch kunnen aanbieden, niet élk bedrijf kan aanbieden wat ze de consument belooft… jammer

  6. Inmiddels ook hier beschikbaar!

  7. Zaterdag 25 januari is de uitrol gestart.

  8. (Red.) Update over de uitrol toegevoegd.

  9. Zojuist diverse apparaat updates van Trådfri producten ontvangen….o.a. de hub

  10. Vanochtend update gehad. Werkt perfect. Enkel 1 afstandsbediening lijkt nog niet up te daten

  11. Origineel geplaatst door Frank
    Vanochtend update gehad. Werkt perfect. Enkel 1 afstandsbediening lijkt nog niet up te daten

    Dacht ook al zoiets. Nieuwe firmware voor de ronde afstandsbediening maar hij update niet? Misschien is er al weer een nieuwe revisie van o.i.d.