Apple verkocht rond de 600.000 HomePods, stijgt naar nummer 4 wereldwijd

Eerst het goede nieuws: Apple is in korte tijd het op drie na grootste smart speaker-merk ter wereld geworden. Er zijn volgens schattingen 600.000 stuks van verkocht.

Zelf maakt Apple geen verkoopcijfers bekend, dus we zullen moeten vertrouwen op marktonderzoek van externe partijen. Volgens Strategy Analytics heeft Amazon in het eerste kwartaal van 2018 4 miljoen slimme speakers verkocht, terwijl Google in dezelfde tijd 2,4 miljoen stuks van de hand wist te doen. Het Chinese Alibaba verkocht 700.000 stuks. Apple verkocht in dezelfde periode ‘slechts’ 600.000 HomePods, maar had daarbij te maken met een driedubbele handicap. De speaker verscheen pas in februari 2018 op de markt en profiteerde dus niet van het hele kwartaal. Ook is de HomePod maar in een beperkt aantal landen verkrijgbaar en zorgt de prijs van $349 ervoor dat het niet bepaald een kassakoopje is, die je makkelijk meepakt bij een bezoek aan de elektronicawinkel. Het zal voor Apple lastig worden om koplopers Amazon en Google te verslaan, maar het moet lukken om op korte termijn Alibaba in te halen, zodat Apple opschuift naar de top 3.


Apple kondigde de Siri-gestuurde speaker al in juni 2017 aan, maar hij ging pas begin 2018 in de verkoop in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Australië. In de rest van Europa zitten we nog te wachten op een versie met Europese stekker. Apple beloofde dat de HomePod dit voorjaar verkrijgbaar zou zijn in Frankrijk en Duitsland, maar heeft nog geen datum gegeven. Officieel eindigt de lente op 21 juni.

Strategy Analytics smart-speaker-verkoop

Apple heeft met de HomePod nu een marktaandeel van 6 procent wereldwijd, terwijl Amazon en Google samen 70% in handen hebben. Wel zijn de twee reuzen in de loop van de tijd marktaandeel kwijtgeraakt: een jaar geleden waren Amazon en Google samen nog goed voor 94%, daarna zakte het naar 84% in het vierde kwartaal van 2017 en nu is het 70%. Dit is te danken aan snelle groei van andere merken in de Chinese markt, waar Amazon en Google beide niet actief zijn. Alibaba en Xiaomi zijn de bekendste merken. Ook valt op dat het marktaandeel van Amazon sterk terugloopt: vorig jaar was dat nog 82% en inmiddels is het door de opkomst van Google gezakt naar 44%.

HomePod verkoopcijfers

Strategy Analytics benadrukt dat het gaat om ‘shipped units’ en niet om verkochte speakers die daadwerkelijk bij mensen thuis staan. Van de genoemde aantallen kan een gedeelte nog in magazijnen liggen – maar dat geldt voor alle merken. Of de verkoop mee- of tegenvalt is iets wat alleen Apple zal kunnen beantwoorden. Er waren de afgelopen tijd geruchten vanuit Bloomberg dat Apple de cijfers omlaag had bijgesteld en de productie had teruggeschroefd, maar dat zijn geruchten die bijna dagelijks klinken. Apple’s iPhone X zou volgens analisten ook een flop zijn, totdat Apple het tegendeel bewees met een nieuw verkooprecord.

Apple’s HomePod zal nu nog geen grote gebruikersgroepen aantrekken. Wat daarbij meespeelt is dat de speaker eigenlijk alleen interessant is voor iOS-gebruikers en mensen die lid zijn van Apple Music. De andere slimme speakers bieden wat meer ondersteuning voor andere muziekdiensten, werken samen met meerdere smartphone-platformen en zijn vaak goedkoper.

HomePod

Alle belangrijke artikelen over de Apple HomePod onder handbereik. Apple heeft momenteel twee modellen in het assortiment: de kleinere HomePod mini en de grotere HomePod (2e generatie, 2023). De beste tips, gidsen en wat je moet weten over deze slimme speaker, bedoeld voor het luisteren van muziek, het geven van spraakopdrachten met Siri en het bedienen van je smart home. De HomePod fungeert ook als woninghub voor HomeKit en is geschikt als Thread Border Router.

HomePod

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.