Misschien zou je denken dat Amerikanen het volk zijn dat relatief gezien de meeste iPads koopt. Het epicentrum van de iPad-verkoop blijkt echter in Azië te liggen. Eén op de zes bewoners van Hong Kong heeft een iPad gekocht. Dit bleek uit een marktonderzoek van TNS, waarbij ze in totaal 34.000 mensen uit 43 verschillende landen ondervroegen. 501 deelnemers woonden in Hong Kong, waarbij 17 procent zei ooit een iPad te hebben gekocht. Een flink aantal, vergeleken met de 3 procent die wereldwijd Apple’s tablet in huis haalde.
Volgens het onderzoek is 50 procent van de bevolking van Hong Kong van plan om een tablet kopen. Ook dit ligt hoger dan het wereldwijde gemiddelde: globaal overweegt maar 15 procent dit. De cijfers staan in schril contract met de rest van China, waar slechts 2,1% een tablet kocht en 5,9% het van plan is. Ook laat Hong Kong de Amerikanen ver achter zich: daar heeft slechts 5,3 procent een iPad en wil 20,3 procent er een aanschaffen.
De verkoopcijfers in de stad zelf liggen lager dan het onderzoek beweert: daar werden 500.000 tablets verkocht in het afgelopen jaar, onder een bevolking van ongeveer zeven miljoen mensen. 90 procent hiervan bestond uit iPads. Waarschijnlijk heeft dit te maken met aankopen online vanuit buiten de stad worden gemaakt. Website M.I.C. Gadget denkt een verklaring te hebben voor de uitzonderlijk hoge verkopen: er zou in Hong Kong een grijze markt bestaan rond het met winst doorverkopen van iPads. Bewoners van de stad maken hier vooral gebruik van om Apple-producten voor de dubbele prijs te verkopen wanneer deze alleen nog in Amerika verkrijgbaar zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties