De speciale Horizon-machine, waarmee Apple iPhone-beeldschermen vervangt, komt ook naar Nederland. Dat melden bronnen aan iCulture. Dit betekent dat enkele officiële serviceproviders zelf de schermen kunnen vervangen, waardoor de reparatietijd aanzienlijk korter wordt. Nu moeten toestellen nog worden opgestuurd naar speciale Foxconn-locaties die een dergelijke machine bezitten.
Horizon-machine voor iPhone-schermreparaties komt naar Nederland
In juni bevestigde Apple tegenover Reuters al de komst van deze machines naar 25 landen. Het zou daarbij aanvankelijk gaan om de Verenigde Staten en landen zoals Noorwegen, Zuid-Korea en Colombia.
Om wachttijden bij de Apple Stores te verkorten, krijgen nu ook in Nederland de serviceproviders met de titel Apple Authorized Service Provider (AASP) een dergelijke machine. Er loopt hiervoor al een pilot in enkele landen. Volgens een betrouwbare bron binnen Amac staan er ook twee Nederlandse locaties op de nominatie om met zo’n machine te gaan werken: Groningen en Rotterdam. Omdat onze bron anoniem wil blijven vroegen we het aan Amac CEO Ed Bindels. Hij wilde deze locaties tegenover ons niet bevestigen, maar laat wel weten dat er gesprekken lopen:
Amac is uiteraard in gesprek met Apple hierover en het lijkt ons een logische stap om in een aantal van onze grotere vestigingen een dergelijke machine te plaatsen.
De keuze voor Rotterdam zou zijn ingegeven door het feit dat het een zogeheten ‘flagship store’ van Amac is. Groningen is, naast Rotterdam, een van de acht locaties waar Amac al op locatie reparaties voor iPhones uitvoert. Het gaat dan bijvoorbeeld om de batterij, camera of trilmotor.
Opsturen bij schermreparatie
De speciale Horizon-machine is nodig om het beeldscherm van een iPhone met Touch ID te kunnen vervangen. Bij schermreparaties zonder deze machine werkt Touch ID niet meer, omdat de sensor is gekoppeld aan het moederbord. Dit is een beveiligingsmaatregel.
De machine zorgt ervoor dat de thuisknop en Touch ID-sensor weer correct functioneren. Ook wordt het beeldscherm gekalibreerd. Nu is het nog zo dat serviceproviders toestellen opsturen naar een Foxconn-locatie in Breda of Tsjechië, waardoor de wachttijd kan oplopen tot wel 18 dagen. Met de Horizon-machine kunnen APR’s deze reparaties zelfstandig uitvoeren. Dan zou het gemiddeld zo’n drie tot vijf werkdagen duren.
Naar verluidt stelt Apple overigens strikte eisen aan de locaties waar zo’n machine geplaatst wordt. Zo moet het apparaat in een aparte ruimte geplaatst worden, die afgesloten kan worden. Ook verwacht Apple 24/7 camerabewaking.
Wij hoorden van onze bron dat de machines in Europa beperkt beschikbaar zullen worden, waarbij de focus ligt op landen die geen Apple Store hebben. Nederland telt er weliswaar drie, maar die hebben het behoorlijk druk als je kijkt naar de wachttijden bij de Genius Bar. Op deze manier zou Apple de Apple Stores wat meer kunnen ontlasten, al wil het bedrijf dat niet met zoveel woorden bevestigen.
Andere AASP’s
We hebben uiteraard ook andere AASP’s om een reactie gevraagd. Zoals het nu lijkt, krijgt alleen Amac in Nederland één of meerdere Horizon-machines van Apple. CARD Services, dat ook veel zakelijke klanten heeft, laat aan iCulture weten dat zij niet weten of en wanneer zij ook een machine van Apple ontvangen. “We zouden er wel graag eentje hebben”, erkent Gerald Bastiaan namens het bedrijf.
Hij wijst vanuit zijn rol als Senior Service Coördinator wel op een mogelijke keerzijde: het maakt je uniek als service provider, maar met slechts één of twee machines loop je al snel tegen capaciteitsproblemen aan. Niets wijst er op dit moment op dat Apple een groot aantal Horizon-machines in Nederland gaat neerzetten.
Andere serviceproviders waren niet bereikbaar voor commentaar.
Genius Bar bij APR’s
Sinds eind vorig jaar kun je al via de Apple Support-site en via de Apple Support-app een reparatie-afspraak maken bij de winkels van erkende serviceproviders, zoals CARD Services, Microfix en Amac. Amac bood die optie al voor locaties in de Randstad en gaat dat de komende tijd uitbreiden naar andere locaties. Het moet voorkomen dat je lang moet wachten bij de inname van apparaten.
Daarnaast heeft Apple in een aantal winkels van Amac een zogeheten ‘flex-table’ geplaatst, een servicetafel vergelijkbaar met de Genius Bar in de Apple Store. Bindels zegt dat deze tafel de “komende maanden” in meer winkels van Amac geplaatst zal worden.
APR is verlengstuk van Apple
De titel Apple Premium Reseller, kortweg APR, is bedoeld voor winkels die Apple-producten verkopen. Winkels die ook specifieke service mogen verlenen, bijvoorbeeld reparaties, zijn te herkennen aan de titel Apple Authorised Service Provider (AASP). Vaak zijn APR’s tegelijkertijd ook AASP’s. Apple stelt strikte eisen aan deze titels, zoals goed opgeleid personeel en een specifieke winkelindeling. Zo vormen ze het verlengstuk van Apple’s contact met klanten in Nederland en daarbuiten.
Nederland telt tientallen APR’s verspreid door heel het land. Ook in België vind je verschillende bedrijven. Sinds de overname van het verlieslijdende iCentre is Amac met 46 winkels verspreid over heel Nederland de grootste. Andere serviceproviders zijn onder meer CARD Services en Microfix. Voor de officiële Apple Stores kun je alleen terecht in Amsterdam, Den Haag of Haarlem.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
- Apple's kwartaalcijfers FQ4 2024: recordomzet uit iPhones, maar ook meer iPads verkocht (31-10)
- Apple Intelligence vanaf april 2025 ook in de EU op iPhone en iPad (28-10)
- Apple test een bloedsuiker-app om diabetes te voorkomen (26-10)
Reacties: 9 reacties