Reacties voor: HTML5 echt sneller dan Flash? Apple is zelf het knelpunt
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mooi samengevat Gonny. We zullen het nooit weten, op de iPhone en de iPad zal Flash nooit draaien, omdat Apple dat bewust tegenhoudt. Het is voor Apple toch een soort marketing strategie geworden en ze kunnen zich hiermee ook afzetten tegen de gevestigde orde (iets dat ze graag doen). Ik vind het allemaal geen drama maar hoop wel dat er uiteindelijk voor 1 systeem gekozen wordt.
maakt mij eigenlijk vrijweing uit wat er nou precies op komt, als de batterij er maar niet al te snel van leeg gaat en ik gewoon alle filmpjes kan kijken
Wat een zever van Adobe!
Nochtans hebben ze wel PhotoShop geschreven, die wel gebruik maakt van de GPU. Ze hebben gewoon een klote-Flash-plugin gemaakt voor mac, that’s all.
Safari bewijst trouwens dat HTML5 mits een goede webkit en goed programmeren wel rendeert!
apple’s en peren vergelijken… hihi 🙂
Ik vind het ook niet zo gek… Een 14 jaar oude techniek VS een BETA!
Anywasz, flash blijft pauper.
Keep the web open!
Eerlijke vergelijking ook weer: van flash 10.1 een beta gebruiken maar dat dan niet voor Safari doen. Volgens AppleInsider is in Safari 4.0.5 de playback van HTML5 video’s verder geoptimaliseerd.
Daarnaast geeft Apple gewoon toegang tot de benodigde API’s, zeker voor de desktop. Adobe is gewoon lui en ze hebben zelf ook toegegeven dat de playback van flash op de mac niet optimaal is.
Hoezo is Apple het knelpunt. Adobe geeft zelfs toe dat Apple erg behulpzaam is met het oplossen van de problemen.
Jammer dat de consument de dupe is van zo’n stom spelletje. Ik wil gewoon alle sites kunnen bekijken en loop nu tegenstomme blauwe legoblokjes aan. Voor mij geen ipad als ik daarmee veel sites niet kan bekijken.
sorry maar als je ziet dat HTML5 12% vraagt en zelfs het ‘betere’ Flash 10.1 32% dan kan je toch niet zeggen dat Apple Flash tegen houdt met een drogreden??
Laat gewoon de gebruiker beslissen door een plugin al dan niet te installeren.
@Emerik:
Ik zou als ik jou was het artikel nog een keer lezen…:
“Onder Windows waren de effecten wat spectaculairder: HTML5-video’s konden daarin niet afgespeeld worden, maar bij Flash 10.0 werd 23,22% van de CPU gebruikt, terwijl bij Flash 10.1 maar 7,43% van de CPU nodig was. Het lijkt er dus op dat Flash 10.1 prima geschikt is om in de Safari-browser te gebruiken, als Apple wat trucs van Microsoft afkijkt.”
@Kevin: Onder Windows ja, maar op Mac toch niet?
Apple heeft wel hardware-versnelling en volgens mij geintroduceerd in 10.2 of 10.2, al was dat toen alleen voor intern gebruik. Het heette toen Quartz Extreem dacht ik. Ook op de iPhone trouwens. Het OS is er ook afhankelijk van en QuickTime werkt er ook mee. De core componenten coreImage, coreVideo, coreAnimation maken er allemaal gebruik van. Bij het aanroepen van deze core componenten bepaald het systeem zelf (adhv het type grafische kaart) of reken procedures door de cpu of door de gpu wordne uitgevoerd. Je kunt goed de verschillen zien wanneer je de cpu belasting bekijkt terwijl je een film in QT afspeelt en tijdens afspelen het window versleept, op een machine met en zonder ondersteunde videokaart.
Het is gewoon raar dat flash niet ondersteund wordt. Zowel de iphone als de ipad zijn internetapparaten en dan moet je gewoon alles kunnen bekijken. Flash wordt vaak op een goede en ondersteunende wijze gebruikt in de navigatie en video.
Als je als fabrikant geen rekening houdt met de toegepaste technieken op het internet ben je gewoon niet gebruiksvriendelijk bezig. En als het argument is dat de batterij te snel leeg is, dan zou ik juist daar wat aan doen als ik Apple was. Soms zie ik wat teveel monopolistische trekjes bij Jobs ontstaan die altijd aan Microsoft worden toegedicht. Overigens ben en blijf ik een hardcore “maccer”, want het is gewoon te leuk om mee te werken en spelen.
@Tripple:
Helemaal mee eens, 90% van de iPod-/iPhone-bezitters kan Flash goed gebruiken. Die andere 10% zouden het gewoon uit kunnen zetten. Kortom: Apple maakt van een mug een olifant. Ze willen hun marktpositie verdedigen tegenover Adobe, terwijl ze deze eigenlijk alleen kapot maken door het niet toevoegen van Flash aan haar producten…
Flash 10.1 zou op een mac/iPad dus redelijk energie zuinig kunnen werken en kan Steve dat niet als excuus gebruiken.
Het is overigens ook niet zo dat je de hele dag flash aan hebt.
Het lijkt erop dat Apple op een koppige manier zijn zin wil doordrijven. Als ze goede argumenten hebben om geen flash te gebruiken moeten ze die geven. Als het tegendeel bewezen kan worden is er niets op tegen om dat toe te geven en de gebruikers tegemoet te komen.
Het web moet innoverend zijn, Apple is op dit moment een van de weinige die HTML5 loopt te pushen, we zijn er nog niet helemaal klaar voor maar dit is het begin!
Denk je het eens in, een web waarvoor je geen plugins nodig hebt, geen brakke JAVA, geen pauper SliverLight en ook geen Falsh nodig om lekker over het web te kunnen surfen.
En wanneer je toch zo nodig een videostream wilt volgen met DRM, gebruik dan een fatsoenlijke RTSP server zodat je het fijn kunt bekijken in QuickTime, VLC of whatever..
And again.. Keep the web open.
ik vind het best logisch dat apple flash niet toelaat als je kijkt hoe apple met apps om gaat, de apps werken allemaal, mensnen kunnen niet dingen installeren die instabiel zijn of dingen doen met je pc (ipad/iphone(pod)) or whatever die niet mogen/goed zijn.
ben een voorstander van flash, maar met flash is een hele hoop mogenlijk wat apple niet zou willen, en ook niet zou moeten willen.
Waar iedereen even overheen loopt, is dat hardware-acceleratie niet betekent dat er minder berekend hoeft te worden door de computer om video af te spelen. Het betekent alleen maar dat het rekenwerk verplaatst van de centrale processor (CPU) naar de videokaart (GPU).
Je kunt dus niet die 23% CPU belasting van Flash 10.0 afzetten tegen de 7% van 10.1 en concluderen dat Flash 10.1 veel sneller is. Daarvoor zou je ook de GPU belasting moeten weten, maar die staat niet in de tabel.
De GPU mag dan iets beter geoptimaliseerd zijn voor decoderen van mp4 dan de CPU, maar het slurpt nog steeds je batterij leeg.
@Tripple: Helemaal mee eens.
@Mark: het hele issue heeft niets met techniek te maken. Het gaat alleen maar om geld. Als ze flash toestaan zullen veel apps niet meer in de AppStore komen te staan omdat je ze dan gewoon via een website kunt benaderen. Geen apps in de AppStore is minder geld voor Apple.
Wel stom dat ze in dit onderzoek ook op een Windows computer getest hebben. Adobe maakt voor windows een stuk betere plugin dan voor de Mac. En laat de iPad nou net op OSX draaien dus een brakke flash plugin krijgen als Adobe deze zou maken.
Gewoon flash 5 dus
Het gaat er uiteindelijk niet om wie er ‘wint’. Het gaat erom wat gaat het meest gebruikt worden. Nu is dat Flash, de vraag is of dat zo blijft.
Vroeguh…. verloor V2000 het van VHS, hoewel V2000 de betere ‘standaard’ was. Maar je, omdat porno alleen op VHS te zien was, won VHS.
Ik ben benieuwd of het gebruik van HTML5 zoveel interessante extra’s gaat bieden dat ontwikkelaars hier liever mee werken, al is Flash misschien nu nog de grootste.
Affijn, ik wil alleen maar zeggen dat ik denk dat het geen technische discussie is/moet zijn.
Als men hardware-acceleratie toe zou laten is de CPU-load lager, dat is zeer logisch. Maar wat bewijst dat? Als je spreid over CPU en GPU ligt het energie-verbruik nog steeds hoog en daar draait het om op een mobiel platform. Het onderzoek zou moeten gaan over energie-verbruik i.p.v. CPU-load, het is niet enkel de processor die batterij verbruikt!
Overigens ben ik ‘t er wel mee eens dat het iPhone OS een te gesloten systeem is! Als jailbreaken zou wegvallen, zou ik de iPhone niet meer aanschaffen voor de toch nogal hoge prijs (in België).
Terug naar 2004/2005? 😉
Dit argument is onzin.
Er zijn veel gratis apps in de App Store.
Tevens pusht Apple html5 en web apps.
Dit samen zal Apple geen geld opleveren…
Flash zuigt gewoon op, vooral op de Mac.
Het feit dat Flash 10.1 dan wat sneller een film kan decoderen dan 10.0 door gebruik te maken van de GPU is grappig, maar dit helpt niet voor de rest van de flash ‘apps’.
Het is jammer dat er niet een html test op de PC was.
Ik weet zeker dat die veel minder dan flash 10.1 zou gaan gebruiken…
Het gezeur van Adobe dat ze direct de GPU hardware moeten kunnen gebruiken is onzin.
Je moet dat niet willen. Het OS levert de toegang tot hardware en legt daar een abstractielaag over.
Anders krijg je wat je vroeger op de PC had, dat een spelletje de geluidskaart wel moest ondersteunen, anders deed je geluid het niet…
Afgelopen week nog een interessant artikel gelezen: http://thenextweb.com/apple/2010/03/03/10-reasons-apple-acquire-adobe/
Moest dit effectief gebeuren en zijn ze (o.a.) daarvoor momenteel wat geld aan’t oppotten. Dan is het meiden van flash een extra middel om de prijs te drukken.
het hangt van welke soort video je wilt streamen met html5,
HTML5 is geen video codec of plugin, html5 maakt het gebruiken van video codecs binnen het web mogelijk.
Apple en Google gebruiken h.264, deze werkt prime op windows/linux/solaris/mac os.
Flash werkt redelijk onder windows, Adobe zegt dat met 10.1 anders zou zijn, maar dat zeggen ze al jaren lang.
En hier hebben we allen over het performance, daarnaast moeten we alle veilheid lekken bekijken.
btw, Apple mag niet kiezen voor de klant, dat is oneerlijk, en in het geval van de appstore dat heet gewoon monopolie. Het zou leuk zijn als het europese commissie Apple aanklacht.
En daar slaapt niemand hier minder van hoor als jij de iPhone niet meer koopt. De omzetten van Apple zijn gelukkig zodanig dat ontevreden jailbreakers van onderschikt belang zijn. Apple kijkt wel stiekum naar de JB-scene en zal goede ideeen langzaam als ‘nieuwe features’ introduceren.
Ik kan geen flash meer zien door alle berichten.. 😛
Dit blijft toch een idiote discussie. Ik wil als consument toch geen content ontzegd worden omdat iemand een probleem met Adobe heeft.
Als ik een auto koop accepteer ik toch ook niet dat ie alleen op Diesel-superplus loopt die ik alleen bij 2 pompen in NL kan krijgen. Terwijl op iedere hoek diesel te krijgen is.
Misschien wordt het tijd dat Steve een stapje terug doet want dit soort vetes hoeven toch niet samen met wat HTML5-fanboys over de rug van de consument te worden uitgevochten.
Ondertussen heb ik mijn Palm Pre en wacht ik op de Flash plugin. Daarna heb ik geen blauwe blokjes meer en wens ik iedereen veel plezier met deze discussie.
iPhone -> iExit
emerik. Misschien is 3 keer lezen scheepsrecht. Als Apple het toelaat om de gpu te laten decoderen is het verschil te verwaarlozen
Apple moet is stoppen met al die gierige shit en open source gaan spelen
Hoe dan ook ben ik voor HTML5 alleen al omdat het een open standaard is en flash niet. HTML5 kan iedereen gebruiken en anders blijven we afhankelijk hoe snel Adobe iets ontwikkeld of niet, en dat vooruitzicht ziet er niet goed uit nu.
Vote HTML5!
Een goed systeem zou niets moeten beperken! De doorsnee gebruiker geeft geen … om processorbelasting!
Het web moet vooral informatie overbrengen. Als flash, java etc. niet meer nodig zijn in de toekomst, prima. Maar in de tussentijd moet je als producent van internet instrumenten wel ‘dealen’ met de huidige staat der techniek. Innoveren en ontwikkelen moet natuurlijk volop gestimuleerd worden, het is echter niet de hoofdgedachte van het “www”.
Ik zeg wel: “Doe een betere batterij in de iphone, dan is er geen discussie meer of flash e.d. wel of niet de stroom uit je iphone slurpt!”
Als ze flash toelaten, verplaatsen zich veel appstore apps naar het web, net als spellen. Mensen zullen dan buiten de appstore hun geld kunnen verdienen denk ik.
volgens mij is dat gewoon de reden van apple.
Flash moet gewoon worden ondersteund en wel facultatief. Je kunt flash toch gewoon uitzetten? Nu beslist Apple voor de gebruiker en dat is een zeer slechte keus die uitsluitend is ontstaan omdat de friemel games in de appstore een enorme concurrentie zouden krijgen van de gratis Flash games/applicaties… om van te kotsen dit…
Er is één ding dat ik helemaal niet versta. Apple heeft al een geruime tijd, tezamen met andere fabrikanten, iets gelanceerd dat OpenCL noemt. Een programmeertaal bij wijze van spreken waarmee de GPU op een uniforme wijze zou kunnen aangesproken worden voor berekeningen, en dit niet enkel op een Mac. Dat klinkt als gestroomlijne hardware acceleratie voor mij, dus waarom in godsnaam gebruikt Adobe OpenCL dan niet???
Ik blijf het ook raar vinden dat flash niet wordt ondersteund op de iphone en ipad, aangezien je flash gewoon mag rekenen tot een internet standaard.
Waar html5 nog in de kinderschoenen staat.
Ik wil trouwens niet zeggen dat flash nu zo goed is, het is in feite een ‘achterhaald’ systeem. Maar daarin tegen moet html5 zich cker nog bewijzen als eventuele opvolger van flash.
With the ipad coming soon flash is needed , most websites use flash even this site , when html5 is adopted by all sites then flash would disapear anyway if html5 is better that is , i for one am fed up with the blue brick we get on an iphone on alot of sites , even the facebook app and hyves do not fully work on an iphone , remember steve jobs keynote on the ipad ? How quick he moves of a website he displays which had the famous blue lego brick, time for apple to give us flash or do as microsoft did make thier own version ( bet apple have a patent on html 5 )
In vind flash helemaal niet belangrijk. Ik gebruik FlashBlock op al mijn machines, zowel op windows, mac als linux. In Firefox uiteraard. Standaard staat flash bij mij dus uit. De reden? Ik ben die schreeuwerige reclame-animaties helemaal zat. Dus als flash op de iPhone en iPad zou komen dan zou ik een optie willen om het te kunnen uitzetten. Ik mis het niet, en websites die alleen op flash kunnen draaien neem ik sowieso niet serieus. Dat zijn meestal niets anders dan interactieve reclame brochures.
Voor filmpjes bekijken zijn andere alternatieven, daar is flash oorspronkelijk nooit voor bedoeld. Voordat youtube kwam wist niemand dat je zelfs met flash filmpjes kon bekijken. Flash en video is een hack, geen feature. Vandaar de inefficiëntie. En Apple weet dit maar al te goed.
Flash is een stom programmaatje wat misbruikt wordt voor video-playback.
Alle flashy dingetjes waar flash ooit voor bedoeld was, zijn nu te maken met CSS+HTML+javascript. Iets wat elke browser out-of-the-box al gewoon kan.
HTML5 is nu o.a. een oplossing voor het probleem met video, want flash is daar echt geen oplossing voor (en nooit geweest). Het blijft een log en platform-afhankelijk vehikel.
Enige wat nu jammer is, is dat Apple en Google gekozen hebben voor h.264 codec als primaire codec voor filmpjes. Hiervoor moet per stuk software wat het kan afspelen een licentie betaald worden (ipv per filmpje of gewoon helemaal niet). Dit kost dus handen vol geld voor bijv. Mozilla (Firefox). Hier had een open codec gebruikt moeten worden en dan waren alle problemen rondom flash de wereld uit.
Aangaande de cijfers: het is een non-sense artikel. Graag dan ook het werkelijke stroomverbruik meten. En meet dan ook wat GPU vs GPU doet en CPU vs CPU. Niet GPU vs CPU.
Wat ze vegeten is dat Flash al jaren bestaat en HTML 5 pas in de draft is. Ik denk dat dat met verdere uitwerking zichzelf zal bewijzen.
@kMikaZu: Klopt, zowel met HTML5 als flash wordt het efficient programmeren van een app steeds belangrijker. Als je inefficient programmeert zal de CPU overbelast raken en raakt je RAM vol. Dat heeft niks te maken met de taal waarin je programmeert. Traditionele websites die alleen uit een paar lappen tekst bestaan hebben hier niet zoveel last van, maar helaas worden flash applicaties hier wel vaak mee vergeleken.
wat vermoeiend dit weer geef gewoon de consument de keuze to plugin or not to plugin ! Hack the world!
@Blogem: Grappig dat je de cijfers nonsense noemt maar zelf ook met een nonsense opmerking komt. Of je nou fan bent van flash apps of niet, HTML5 kan nog lang niet alle flash functies evenaren/dupliceren, laat staan cross-platform en backwards-compatible beschikbaar maken.
Alsof de batterij zonder gebruik van flash lang mee gaat 🙁
Maar inderdaad, geef de gebruiker zelf de keuze
@Anoesj
Nee hoor daar gaat het niet om, het gaat om de flash games dan maken ze minder omzet, zelfde als ze grooveshark hebben afgewezen bedrijging voor itunes kortom appel is heeeeeeel zielig bezig maar wel slim
Apple gaat m.i. nooit Flash op de iPhone / iPad toestaan om de simpele reden dat er dan (gratis / online) games gespeeld kunnen worden in de browser en dat gaat natuurlijk ten koste van de AppStore. Het is zo simpel! Apple heeft gewoon een eigen (hardware gebaseerd) platform gecreeerd waar zezelf m.b.v. derden (software) voor kunnen produceren en verkopen. En ik vind dat prima omdat ik o.a. niet zit te wachten op al die knipperende flash advertenties en intro’s en graag zie dat Apple behoorlijk verdiend aan hun platform want op die manier blijft dat platform bestaan en dat is weer in mijn voordeel.
Echt, geloof me;flash kan je ver-ge-ten!
Adobe had overigens al veel eerder (light) versies van Photoshop, Illustrator en Acrobat voor de iPhone moeten lanceren; ik vind het zo ontzettend stom dat ze daar zo mee achter lopen; ze zitten maar op flash te hameren maar ze pakken de zaken in de verkeerde volgorde aan.
Sorry hoor, maar in dit geval sta ik achter Adobe. Het is alom bekend hoe krampachtig Apple zijn software verdedigt tegen aanpassingen enz. Ze willen alles in de hand houden en geven niemand toegang to het OS, als je geluk hebt misschien een paar API’s. Flash draait prima onder Windows, Linux, Android en Windows Mobile.. Wat is er dan mis aan OSX? Inderdaad, Apple is er mis aan OSX.
Stelletje f*scisten zijn het daar bij Apple.
Ze moeten gewoon toegeven dat ze er zelf niks van bakken om Flash ondersteund te krijgen (net zoals meeste video-codecs) dus maken Adobe daarom maar zwart. Net als een agressieve puber die niet kan hebben dat iemand iets over hem zegt, terwijl hij weet dat het waar is.
Ik snap best dat Apple geen flash wilt toestaan, maar je kunt toch op z’n minst flash video’s toestaan? Dat is overigens ook waar ik flash bijna alleen voor gebruik
Ja, maar Flash video toestaan betekend een extra concurrent voor QuickTime dat zeer waarschijnlijk qua functionaliteit verder uitgebreid zal worden. Het is lullig, maar Apple dicteert gewoon de voorschriften en zal in dit stadium echt geen concurrenten flink voet aan de grond willen geven van hun mobiele platform; want naast de inkomsten uit apps zijn er ook inkomsten uit advertenties (in apps) die er te halen zijn. Al met al een groot zakelijk belang. En misschien is flash ook inderdaad verouderd o.a. qua veiligheid, maar dat kan ik niet beoordelen.
Dat je iPhone apps kan maken met de Flash Editor is natuurlijk wel een sterke zet van Adobe. Maar nogmaals, Adobe zou m.i. eerst een stevige poot aan de grond moeten krijgen met (light versies van) hun ijzersterke paradepaartjes Photoshop, Illustrator & Acrobat.
Maar don’t be fooled; A & A zijn allang close friends, ik weet het niet, ik hou ook rekening met de mogelijkheid dat er een toneelstukje wordt opgevoerd; daar zijn ook wel redenen voor te bedenken.
Anyway; Flash zie ik voor heel lang en wellicht nooit komen en zou er mijn geld (als ontwikkelaar) voor de iPhone dus niet op zetten. Gewoon Apple developper worden, lijkt mij beste oplossing.
@snek: Wat een idiote argumenten breng jij aan??? Wat denk je dat Adobe, Microsoft en alle anderen doen? Juist ja, ze beschermen hun software ook. OSX wordt tenminste nog gedeeltelijk open-source terug gegeven (volgens de regels van het spel).
Je kan het oneens zijn met het gebrek aan Flash, maar kom dan aub met grondige argumenten…
@snek:
Apple staat er (o.a. financieel) erg goed voor voorzover ik hoor en Apple maakt zeer geavanceerde hard- en software. Apple kan alles op de iPhone laten draaien als ze dat willen; maak je daar maar geen zorgen over. Maar Apple heeft gewoon terecht geen zin om van haar eigen platform een inkomstenbron voor anderen te maken en daarbij de eigen inkomsten te bedreigen. Zou jij ook niet doen. Ik ook niet.
En dat Apple ook nog eens een zeer strikt toelatingsbeleid heeft voor apps vind ik ook prima; het doel daarvan is o.a. de bedrijfszekerheid van de iPhone hoog te houden.
Mede daarom is de iPhone nu al zo een succes. Het werkt gewoon zonder gezeik. Heerlijk.
Conclusie: its all about money…
@Maarten:
Ik ben het helemaal eens met Maarten.
Als tweede snap ik eigenlijk niet dat dit artikel relevant is voor het OS van de iPhone. De tests slaan op PC en Mac. Om de resultaten tevens te laten slaan op de iPhone dient er dus eerst een soortgelijke test gedaan te worden met de iphone OS en dat juist is niet mogelijk.
@kMikaZu: volgens mij snap je het niet helemaal, apple moet juist toegang verlenen voor hardware acceleratie en dat weigeren ze express bij de flash player voor de browser. Echter microsoft verleend wel hardware acceleratie voor de browser. ook is photoshop een standalone programma en geen plugin. begrijp je wat ik bedoel? als je kijkt naar adobe air, wat de flash player als standalone programma maakt wordt dit allemaal weer wel ondersteund net zoals bij photoshop.
Bullsh*t. Alle andere apps en plugins kunnen standaard gebruik maken van de hardware-acceleratie, ze moeten het er alleen zelf in bouwen. Adobe heeft zelf toegegeven dat er een heleboel is fout gelopen bij het maken van de Flash-plugin.
Net zoals ze nog steeds geen 64-bit ondersteuning bieden voor mac bij hun CS4-suites.
En nou maar wachten tot Apple porno op HTML5 gaat verspreiden 😉
Video Expert (en Adobe evangelist?) Jan Ozer blijkt zeer slecht op de hoogte als hij de FUD van Adobe voor waarheid durft te verkondigen: ” De grafische processor zorgt dan voor het decoderen van video. Volgens Adobe ondersteunt Mac OS X die hardware-acceleratie niet, omdat Apple geen toegang geeft tot de benodigde API’s.”
Ten eerste is het grote lariekoek dat OSX geen hardware acceleratie zou ondersteunen.. Hardware acceleratie is juist zeer geavanceerd en breed geimplementeerd in OSX. Nee, het echte verhaal is dat Apple juist alleen maar de API’s beschikbaar stelt voor toegang tot de GPU, maar dat Adobe voor flash graag low level system calls zou willen maken naar die GPU en dus geen zin heeft om de uitstekende API’s die in het OS beschikbaar zijn te gebruiken.. Kortom Adobe is lui, ze willen de Flash die op windows draait 1 op 1 poorten naar de Mac zonder specifiek voor het platform zelf te schrijven..
Het voordeel bij HTML5 is dat niet Adobe, maar de ontwikkelaars van de browser het hef in eigen handen nemen, zoals Apple onlangs Safari heeft geüpdate met een betere HTML5-prestatie. Bij Flash wacht de hele wereld op Adobe, die geen prioriteit geeft aan verbeteringen voor Mac OS X.
Websites zouden in alle browsers moeten werken, mogelijk zonder plugins. Aangezien video en audio inmiddels standaard zijn, waarom dan nog voortbouwen op plugins dan de browser het zelf te laten doen?