Apple heeft vandaag middels een persbericht bekendgemaakt dat het bedrijf haar iAd-advertentienetwerk met ingang van volgende maand uit zal breiden naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In januari volgend jaar zal Duitsland volgen. Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet duidelijk. Zo te zien gaat Apple eerst voor de grote markten.
Voor de Europese lancering van iAd heeft Apple contracten gesloten met enkele grote merken: L’Oréal, autofabrikant Renault, Louis Vuitton, Nespresso, Perrier, Unilever, Citi, Evian, LG Display, bierbrouwer AB InBev, de Turkse vliegmaatschappij Turkish Airlines en Absolute Radio.
In juli dit jaar lanceerde Apple de dienst in de Verenigde Staten. Ontwikkelaars die iAds in hun applicaties verwerken, krijgen zestig procent van de inkomsten uit advertenties. De advertenties van iAd verschillen in een belangrijk opzicht van andere mobiele advertenties: je hoeft de applicatie niet te verlaten om een advertentie te bekijken. Deze maand werd duidelijk dat het bedrijf was begonnen met de internationale uitrol, maar een officiële aankondiging bleef vooralsnog uit.
Met de aankomende lancering van de iOS 4.2-update zullen de advertenties, naast de iPhone en iPod touch, straks ook getoond worden op de iPad. Dit zal het bereik van iAd-advertenties aanzienlijk vergroten. Volgens Apple heeft in vier maanden tijd ruim de helft van de 25 grootste adverteerders in de VS zich aangemeld voor iAds. Onderzoeksbureau IDC verwacht dat iAd dit jaar een aandeel van 21 procent heeft van alle inkomsten uit mobiele advertenties.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties