In de zomer van 2010 presenteerde een onafhankelijke ontwikkelaar voor de iPhone en iPod Touch een applicatie om de iAds advertenties mee te bekijken. Die werd zonder opgave van reden afgewezen en nu heeft Apple zelf zo'n app uitgebracht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 28 reacties
W
De rotzakken…
dhr. A
Mijn volgende telefoon wordt dus een Android, sorry maar dit gaat te ver..Apple is diep gezonken na deze actie
viermaal raden.
Animal Farm (George Orwell, bekend van 1984):
“Alle mensen zijn gelijk maar sommige mensen zijn meer gelijk”.
Eppo
Ik had dit idee vorig jaar na de aankondiging van iAd ook al. Door de bovengenoemde regel heb ik er van af gezien dit uit te voeren. Ik vind het nu dus wel vervelend dat Apple hier mee aan komt.
iFeun
Kijk eens naar de reclame uit 1984 van Apple. Youtube.
Treffend zoals apple is geworden waartegen ze vochten in die tijd. Bizar.
ppl
@dhr. A: ja want een OS van een bedrijf wiens core business ads en data mining is kun je natuurlijk meer vertrouwen dan een bedrijf die ads er maar bij doet en helemaal niets met data mining heeft…
Toch maar eens die grijze massa tussen je oren gebruiken en nadenken ipv brullen in de ruimte. Als je verder kijkt in de markt zie je dat dit soort praktijken bij al die bedrijven plaats vindt en switchen dan ook geen zin heeft. Protesteren tegen dit soort dingen heeft meer zin (verwacht geen wonderen).
Overigens is dit nou niet bepaald iets nieuws. Ze hebben al eerder eens apps afgewezen omdat ze zelf met iets nieuws kwamen. Wat wel nieuw is, is dat hun eigen app niet aan de richtlijn voldoet.
Tom
Origineel geplaatst door dhr. A Mijn volgende telefoon wordt dus een Android, sorry maar dit gaat te ver..Apple is diep gezonken na deze actie
Ik hoop het, weer 1 persoon minder op deze site met domme ondoordachte reacties.
Tenzij je een in-app purchase kan doen om geen reclame te hoeven zien…
Kevin
Aanklagen, kaalplukken, en overstappen naar een ander adverteer platform.
Alleen wel knap als je Apple kan kaalplukken..
Pete
Hemeltje lief, dat er oprecht mensen zijn die zich hier druk over kunnen maken.
Het is een bedrijf, geen kerk….en trouwens, kerken maken ook winst….
Peter
No offense, maar ik durf te wedden dat nog geen 10% van alle roeptoeters die stellen over te stappen op Android dat ook daadwerkelijk doet….
Bram
Het zal mij wat of Apple hier te ver in gaat. Voor ons veranderd er toch niets? Dus waarom klagen?!
Sh4d0w940
@Bram: Apple weert op deze manier de developers, als mensen weten dat Apple je app af kan wijzen om daarna je idee te stelen en zelf een app uit te brengen denken ze wel 2x na voordat ze een app voor ios maken.
Uiteindelijk heeft de gemiddelde gebruiker hier dus ook last van in de vorm van minder aanbod. (hoewel ik in dit geval een app met alleen reclame natuurlijk wel kan missen.)
JoeriW
Dit boeit me dus echt niets, als ouders tegen hun kind zegt “je mag niet laat opblijven” en het zelf wel doen is toch precies hetzelfde als apple zegt dat je geen apps met alleen reclame mag maken en het zelf wel doen?
nibs
did a data test on this iads app and to watch and use all the functions uses 22mb , most iads use upto 4.4 mb data , compared to the normal ads we see which use only 12kb with a total of 1mb if you click on the ad and it has a full photo website , with these data caps hitting worldwide now ( even with the new t-mobile contracts ) are iads an expensive joke , which knowone really wants thesedays , many apps have iads , but in holland you get the test iad only a black screen admob are for us cheaper , ok not so nice but better than the data grabber from apple
kolva
Als zelf site beheerder en ontwikkelaar, heb ik de laatste tijd zitten klagen over die spam adverts, ik versta Apple ze kunnen er niet om heen en versta deels dat ze het gaan ondersteunen, maar toch, het zit me niet goed.. En ik heb een hekel aan reclame, komt misschien omdat ik in de richting werk, maar toch moet het er zijn, alles veranderd te rap,.. De video clip, mooie dame, de app ok ja waarom zo’n app en Apple, 1 regel iedere ontwikkelaar dat een Apple App maakt weet dat Apple met de vruchten mag gaan lopen,.. Ik ben een grote Mac liefhebber, maar reclame my god we zijn geen windows platform, ik zeg neen !…
Dhr. A
@ppl: Hallo? In wat voor wereld leef jij? Dit is de wereld van vrijemarkteconomie. Bevalt je een aanbieder niet? Dan stap je over naar de concurrent.
Apple heeft een bepaalde status en die moeten ze ook naleven. Van alle aanbieders op de markt zou je dit toch echt niet van Apple verwachten. Je legt immers gemiddeld 1000 euro voor een toestel dan zit je niet te wachten op een app die alleen advertenties toont en die trouwens gestolen is van een ander en ook nog eens hun eigen regels overtreedt.
Core business oké.. Maar niet op deze manier.
snavel
Dit is de druppel. nou smijt ik mijn iphone uit het raam en ren ik gelijk naar de winkel om een android te kopen. het lef zeg. Andere bedrijven zoals google zijn vast niet zo hypocriet 😉
Sander
Geloof het of niet, maar ik denk dat apple dit wel mag maken ondanks dit tegen hun regels is. Het is namelijk een iets ingewikkeldere kwestie.
Stel nou dat er seks of dergelijk in de app voor kwam, was dit een compleet ander verhaal.
In dit geval praat je over een regel die in het leven is geroepen omdat partijen van 3de een app (promotie materiaal) met advertenties promoten die niet hun eigendom is. Daarbij al was het hun eigendom, zou dit promotie zijn waar Apple geen geld voor krijgt.
Nu is het zo dat Apple dit wel kan maken, omdat zij namelijk recht hebben om promotie te maken voor deze ‘bedrijven’ en omdat ze eigendom zijn van de iproducten.
Ik vertel het misschien een beetje ingewikkeld, maar het is al laat.
ppl
@Dick de wit: nee maar Apple heeft data mining niet als core business. Het probleem is alleen dat ze veel data kunnen verzamelen omdat ze 1 centrale ID gebruiken voor al hun diensten. Toch even heel wat anders dan wat Google doet. Die verzamelt daadwerkelijk informatie. Sterker nog, ze verkopen de verzamelde informatie (weliswaar nadat ze het wat anoniemer hebben gemaakt). Wordt veel gebruikt bij onderzoekers en ontwikkelaars omdat Google zo’n beetje de enige is die echt hele grote sets aan data kan produceren. Bij bepaalde apps en diensten wil je daar graag mee testen en ontwikkelen. Google verdient echt geld aan die dingen, bij Apple wordt het alleen toegepast voor haar eigen diensten. Enige wat in de buurt komt van data mining is de Genius functie voor muziek en apps maar dat staat standaard uit en moet je zelf actief aanzetten.
@Dhr. A: Ik leef in ieder geval niet onder een steen. De tijd dat bedrijven netjes waren en de klant op handen droegen is al lang vervlogen. Denken dat je wel eventjes overstapt naar de concurrent is dan ook bijzonder naïef. De concurrent is namelijk geen haar beter. Je bent het ene gaat met het andere gat aan het vullen. Wat je daar nou mee opschiet… Een recent voorbeeld was toch wel het betalen per minuut dat ineens door iedere telco werd ingevoerd. Rende je naar de concurrent, helaas, ook betalen per minuut. Uiteindelijk is het door massaal geklaag en door de druk van programma’s als Kassa weer ongedaan gemaakt. Hetzelfde zie je nu bij de iPhone abonnementen gebeuren. Zowel KPN, Vodafone als T-Mobile hebben nagenoeg dezelfde abo’s voor de iPhone. Kun je leuk naar een ander overstappen als je onbeperkt internet wil maar dat is zinloos omdat het niet meer bestaat. Kun je een niet-iPhone abonnement nemen met zo’n Android of WP7 geval of misschien een Blackberry en jawel, wederom geen onbeperkt internet. Maar ach, je stapt toch “gewoon even” over? In de echte wereld werkt het dus niet zo. Reclame maken is gewoon lucratief en wordt al sinds jaar en dag gedaan. Het zorgt ervoor dat kranten nog in leven blijven, dat je nog tijdschriften hebt, dat je een wedstrijd kunt organiseren, dat je iets weg kunt geven en het geeft ontwikkelaars de kans om nog een beetje geld te verdienen. Het platform doet er echt niet aan toe en dat is ook te zien aan de reclame bij o.a. Android.
Overigens leg je geen 1000 euro neer voor een toestel. Kijk eens naar de prijzen die je betaald. Je legt meer dan duizend euro neer voor een abonnement voor een jaar of 2 inclusief een toestel. Heel wat genuanceerder. Overigens is die app vrij te downloaden en meer bedoeld als showcase. Het is geen vast onderdeel waar je als gebruiker last van hebt. Wil je het niet dan download je het niet, heel simpel. Daarnaast is het nog maar te bezien of er sprake is van jatwerk. Het komt namelijk vrij vaak voor dat er meerdere mensen met hetzelfde idee zijn. Dat principe is bijv. het overgrote probleem bij patenten en de reden waarom we in de EU gelukkig geen software patenten kennen.
En nogmaals, ads zijn nou niet echt Apple’s core business. Dat van Google wel (daarom zit het ook in iedere dienst die ze aanbieden).
Sjappie
Hoho niet zeggen dat Apple iets verkeerd doet, straks klagen ze iPhoneclub nog aan omdat hun merknaam iPhone voorkomt!
Miezl
Het enige wat Apple in dit geval had moeten doen is de betreffende dame te zeggen: Sorrie, maar we zijn zelf al met het ontwikkelen van een dergelijke App bezig dus kunnen jouw App niet honoreren.
Dat zou al een stukje netter zijn 😉
Maar ja, dan blijft nog wel het feit dat ze hun eigen regels overtreden….
Nee, wat dat betreft is Apple al lang niet meer een bedrijf met juiste principes maar een soort van MicroSoft: Het betere ellebogenwerk….
Appelflap
Zo gaat dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Ze had het idee kunnen deponeren, ze kan gaan procederen etc. In the end trekt ze toch aan het kortste eind. Gewoon tranen laten drogen en weer verder gaan. Het heet de Apple App Store en niet de Intoxicated Latina App Store.
herr HANZZZ
Hey ik wil ook wat zeggen. LEKKER BOEIEND ALLEMAAAAAL
iFreek
Dit is geen gewone app. Als advertentieverkoper moet je aan potentiële adverteerders kunnen laten zien wat er mogelijk is.
De rotzakken…
Mijn volgende telefoon wordt dus een Android, sorry maar dit gaat te ver..Apple is diep gezonken na deze actie
Animal Farm (George Orwell, bekend van 1984):
“Alle mensen zijn gelijk maar sommige mensen zijn meer gelijk”.
Ik had dit idee vorig jaar na de aankondiging van iAd ook al. Door de bovengenoemde regel heb ik er van af gezien dit uit te voeren. Ik vind het nu dus wel vervelend dat Apple hier mee aan komt.
Kijk eens naar de reclame uit 1984 van Apple. Youtube.
Treffend zoals apple is geworden waartegen ze vochten in die tijd. Bizar.
@dhr. A: ja want een OS van een bedrijf wiens core business ads en data mining is kun je natuurlijk meer vertrouwen dan een bedrijf die ads er maar bij doet en helemaal niets met data mining heeft…
Toch maar eens die grijze massa tussen je oren gebruiken en nadenken ipv brullen in de ruimte. Als je verder kijkt in de markt zie je dat dit soort praktijken bij al die bedrijven plaats vindt en switchen dan ook geen zin heeft. Protesteren tegen dit soort dingen heeft meer zin (verwacht geen wonderen).
Overigens is dit nou niet bepaald iets nieuws. Ze hebben al eerder eens apps afgewezen omdat ze zelf met iets nieuws kwamen. Wat wel nieuw is, is dat hun eigen app niet aan de richtlijn voldoet.
Ik hoop het, weer 1 persoon minder op deze site met domme ondoordachte reacties.
@ppl: +1
Dit gaat te fur Apple! Te fur!
@ppl: Apple niks met data mining. Jij geloofd nog in sprookjes.
Is die meid stoned of zo ze praat en beweegt ska iemand die aan trippen is de helft is ook niet verstaanbaar Jammer
Tenzij je een in-app purchase kan doen om geen reclame te hoeven zien…
Aanklagen, kaalplukken, en overstappen naar een ander adverteer platform.
Alleen wel knap als je Apple kan kaalplukken..
Hemeltje lief, dat er oprecht mensen zijn die zich hier druk over kunnen maken.
Het is een bedrijf, geen kerk….en trouwens, kerken maken ook winst….
No offense, maar ik durf te wedden dat nog geen 10% van alle roeptoeters die stellen over te stappen op Android dat ook daadwerkelijk doet….
Het zal mij wat of Apple hier te ver in gaat. Voor ons veranderd er toch niets? Dus waarom klagen?!
@Bram: Apple weert op deze manier de developers, als mensen weten dat Apple je app af kan wijzen om daarna je idee te stelen en zelf een app uit te brengen denken ze wel 2x na voordat ze een app voor ios maken.
Uiteindelijk heeft de gemiddelde gebruiker hier dus ook last van in de vorm van minder aanbod. (hoewel ik in dit geval een app met alleen reclame natuurlijk wel kan missen.)
Dit boeit me dus echt niets, als ouders tegen hun kind zegt “je mag niet laat opblijven” en het zelf wel doen is toch precies hetzelfde als apple zegt dat je geen apps met alleen reclame mag maken en het zelf wel doen?
did a data test on this iads app and to watch and use all the functions uses 22mb , most iads use upto 4.4 mb data , compared to the normal ads we see which use only 12kb with a total of 1mb if you click on the ad and it has a full photo website , with these data caps hitting worldwide now ( even with the new t-mobile contracts ) are iads an expensive joke , which knowone really wants thesedays , many apps have iads , but in holland you get the test iad only a black screen admob are for us cheaper , ok not so nice but better than the data grabber from apple
Als zelf site beheerder en ontwikkelaar, heb ik de laatste tijd zitten klagen over die spam adverts, ik versta Apple ze kunnen er niet om heen en versta deels dat ze het gaan ondersteunen, maar toch, het zit me niet goed.. En ik heb een hekel aan reclame, komt misschien omdat ik in de richting werk, maar toch moet het er zijn, alles veranderd te rap,.. De video clip, mooie dame, de app ok ja waarom zo’n app en Apple, 1 regel iedere ontwikkelaar dat een Apple App maakt weet dat Apple met de vruchten mag gaan lopen,.. Ik ben een grote Mac liefhebber, maar reclame my god we zijn geen windows platform, ik zeg neen !…
@ppl: Hallo? In wat voor wereld leef jij? Dit is de wereld van vrijemarkteconomie. Bevalt je een aanbieder niet? Dan stap je over naar de concurrent.
Apple heeft een bepaalde status en die moeten ze ook naleven. Van alle aanbieders op de markt zou je dit toch echt niet van Apple verwachten. Je legt immers gemiddeld 1000 euro voor een toestel dan zit je niet te wachten op een app die alleen advertenties toont en die trouwens gestolen is van een ander en ook nog eens hun eigen regels overtreedt.
Core business oké.. Maar niet op deze manier.
Dit is de druppel. nou smijt ik mijn iphone uit het raam en ren ik gelijk naar de winkel om een android te kopen. het lef zeg. Andere bedrijven zoals google zijn vast niet zo hypocriet 😉
Geloof het of niet, maar ik denk dat apple dit wel mag maken ondanks dit tegen hun regels is. Het is namelijk een iets ingewikkeldere kwestie.
Stel nou dat er seks of dergelijk in de app voor kwam, was dit een compleet ander verhaal.
In dit geval praat je over een regel die in het leven is geroepen omdat partijen van 3de een app (promotie materiaal) met advertenties promoten die niet hun eigendom is. Daarbij al was het hun eigendom, zou dit promotie zijn waar Apple geen geld voor krijgt.
Nu is het zo dat Apple dit wel kan maken, omdat zij namelijk recht hebben om promotie te maken voor deze ‘bedrijven’ en omdat ze eigendom zijn van de iproducten.
Ik vertel het misschien een beetje ingewikkeld, maar het is al laat.
@Dick de wit: nee maar Apple heeft data mining niet als core business. Het probleem is alleen dat ze veel data kunnen verzamelen omdat ze 1 centrale ID gebruiken voor al hun diensten. Toch even heel wat anders dan wat Google doet. Die verzamelt daadwerkelijk informatie. Sterker nog, ze verkopen de verzamelde informatie (weliswaar nadat ze het wat anoniemer hebben gemaakt). Wordt veel gebruikt bij onderzoekers en ontwikkelaars omdat Google zo’n beetje de enige is die echt hele grote sets aan data kan produceren. Bij bepaalde apps en diensten wil je daar graag mee testen en ontwikkelen. Google verdient echt geld aan die dingen, bij Apple wordt het alleen toegepast voor haar eigen diensten. Enige wat in de buurt komt van data mining is de Genius functie voor muziek en apps maar dat staat standaard uit en moet je zelf actief aanzetten.
@Dhr. A: Ik leef in ieder geval niet onder een steen. De tijd dat bedrijven netjes waren en de klant op handen droegen is al lang vervlogen. Denken dat je wel eventjes overstapt naar de concurrent is dan ook bijzonder naïef. De concurrent is namelijk geen haar beter. Je bent het ene gaat met het andere gat aan het vullen. Wat je daar nou mee opschiet… Een recent voorbeeld was toch wel het betalen per minuut dat ineens door iedere telco werd ingevoerd. Rende je naar de concurrent, helaas, ook betalen per minuut. Uiteindelijk is het door massaal geklaag en door de druk van programma’s als Kassa weer ongedaan gemaakt. Hetzelfde zie je nu bij de iPhone abonnementen gebeuren. Zowel KPN, Vodafone als T-Mobile hebben nagenoeg dezelfde abo’s voor de iPhone. Kun je leuk naar een ander overstappen als je onbeperkt internet wil maar dat is zinloos omdat het niet meer bestaat. Kun je een niet-iPhone abonnement nemen met zo’n Android of WP7 geval of misschien een Blackberry en jawel, wederom geen onbeperkt internet. Maar ach, je stapt toch “gewoon even” over? In de echte wereld werkt het dus niet zo. Reclame maken is gewoon lucratief en wordt al sinds jaar en dag gedaan. Het zorgt ervoor dat kranten nog in leven blijven, dat je nog tijdschriften hebt, dat je een wedstrijd kunt organiseren, dat je iets weg kunt geven en het geeft ontwikkelaars de kans om nog een beetje geld te verdienen. Het platform doet er echt niet aan toe en dat is ook te zien aan de reclame bij o.a. Android.
Overigens leg je geen 1000 euro neer voor een toestel. Kijk eens naar de prijzen die je betaald. Je legt meer dan duizend euro neer voor een abonnement voor een jaar of 2 inclusief een toestel. Heel wat genuanceerder. Overigens is die app vrij te downloaden en meer bedoeld als showcase. Het is geen vast onderdeel waar je als gebruiker last van hebt. Wil je het niet dan download je het niet, heel simpel. Daarnaast is het nog maar te bezien of er sprake is van jatwerk. Het komt namelijk vrij vaak voor dat er meerdere mensen met hetzelfde idee zijn. Dat principe is bijv. het overgrote probleem bij patenten en de reden waarom we in de EU gelukkig geen software patenten kennen.
En nogmaals, ads zijn nou niet echt Apple’s core business. Dat van Google wel (daarom zit het ook in iedere dienst die ze aanbieden).
Hoho niet zeggen dat Apple iets verkeerd doet, straks klagen ze iPhoneclub nog aan omdat hun merknaam iPhone voorkomt!
Het enige wat Apple in dit geval had moeten doen is de betreffende dame te zeggen: Sorrie, maar we zijn zelf al met het ontwikkelen van een dergelijke App bezig dus kunnen jouw App niet honoreren.
Dat zou al een stukje netter zijn 😉
Maar ja, dan blijft nog wel het feit dat ze hun eigen regels overtreden….
Nee, wat dat betreft is Apple al lang niet meer een bedrijf met juiste principes maar een soort van MicroSoft: Het betere ellebogenwerk….
Zo gaat dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Ze had het idee kunnen deponeren, ze kan gaan procederen etc. In the end trekt ze toch aan het kortste eind. Gewoon tranen laten drogen en weer verder gaan. Het heet de Apple App Store en niet de Intoxicated Latina App Store.
Hey ik wil ook wat zeggen. LEKKER BOEIEND ALLEMAAAAAL
Dit is geen gewone app. Als advertentieverkoper moet je aan potentiële adverteerders kunnen laten zien wat er mogelijk is.