Ontwikkelaars hebben een nieuwe manier bedacht om iBeacons te gebruiken in restaurants. Door een Bluetooth-apparaatje op iedere tafel te leggen, kunnen obers zien aan welke tafels nieuwe klanten zijn gaan zitten.

Een iBeacon op een tafel detecteert wanneer iemand met een iPhone of andere smartphone gaat zitten. Deze informatie wordt volgens de ontwikkelaars binnen 10 seconden doorgegeven aan de kassa-app Clover. iBeacons kunnen hier vrij precies in zijn, juist omdat de apparaatjes zijn bedoeld voor zeer specifieke locaties. Eerder schreven we al hoe een iBeacon bijvoorbeeld productinformatie op je iPhone kan tonen als je bij een bepaalde tafel in een winkel staat.
Hoe handig de iBeacons ook klinken: de techniek lijkt nog enigszins beperkt. Ten eerste werken de iBeacons namelijk alleen met ondersteunde smartphones. Gaat er iemand met een oude Nokia-telefoon aan een tafel zitten, dan krijgen de obers daar geen melding van. Ten tweede moet je een bijbehorende SmartTable iOS-app installeren. Klanten moeten dus worden aangespoord om deze app te downloaden, aan de hand van bijvoorbeeld een linkje op een menukaart. Daar hebben ze overigens zelf ook iets aan: vanuit de app kun je zonodig ook zelf een bestelling plaatsen.
De iBeacons voor obers bevinden zich in een vroege fase: het idee werd afgelopen weekend uitgewerkt tijdens een hackathon van TechCrunch. Het is dus nog even afwachten wanneer de app bruikbaar is voor cafe’s en restaurants.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Werkt alleen wanneer de Bluetooth aanstaat. Bij mij staat ie altijd uit. En er zijn genoeg mensen (ouderen) die geen telefoon hebben of iig geen Bluetooth telefoon. Dus beetje nutteloos. Koop dan een druk meter en bouw die in de stoelen. Werkt altijd en je weet precies hoeveel mensen er aan welke tafel zitten. En het is goedkoper.
Of je zorgt er gewoon voor dat je geen plaat voor je hoofd hebt en dit sociale beroep op een normale en fatsoenlijke manier blijft uitoefenen. Voor sommige dingen heb je geen technologie nodig maar slechts een paar normaal werkende ogen en een gezond verstand ;p
Inderdaad, een oplossing waarvoor het probleem gecreëerd moet gaan worden,
Ik bestel door te kijken en te praten met de ober 🙂
Right… want iedereen heeft bluetooth (aan).
Neem gewoon geen lousy luie studenten in dienst maar mensen die het vak begrijpen en dan krijgt de gast alsnog goede en snelle service. Dan heb je die onhandige dure ibeacens niet nodig.
@Donovanaray : je moet niet enkel BT aan staan hebben maar ook een bepaalde app draaien!
@Maurits : vooruitgang mijn beste vriend
@jbmm : heb je nooit meegemaakt dat het uren duurt voordat de kelner jou kant opkijkt? Ik zal niet zeggen dat het voor iedereen een zegen is, maar binnenkort kan je bestellen op je eigen smartphone en heb je enkel nog de kelner die langs komt om je je drankje te bezorgen.
Door die iBeacons weet de app waar je zit en staat de juist menu kaart op je smartphone. Je bestelling komt onmiddellijk in de kassa van de zaak te zitten. Afrekenen kan je zelf.
Een app moeten downloaden om in een restaurant te eten? En wat als er een groepje oudjes komt zonder telefoon?
Totaal geen nut dit.