Reacties voor: iCentre nadert mogelijk faillissement, vraagt uitstel van betaling aan (update)

Apple Premium Reseller iCentre heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dit kan wijzen op een faillissement.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 40 reacties

  1. Toch wel triest om te zien dat Apple weinig compassie heeft met pioniers die in het pré AppleStore tijdperk mede hebben bijgedragen aan het succes van Apple…

  2. Meer het feit dat iCenter redelijke service levert, vaak onbeschoft personeel heeft (ja haarlem en amsterdam ik bedoel jullie winkels daar) en lange wachtijden maken het plaatje compleet, ze ruilen je iphone niet om als je de bekende scuff probleem hebt terwijl Apple Store het wel doet, 3 weken wachten op een rMBP terwijl Apple Store ze ruim op voorraad had, ze kunnen gewoon niet tegenop en klaar.

  3. Stomme vraag.. maar als je daar je iMac of iPad hebt liggen ter reparatie, of je hebt een bestelling gedaan.. Wat gebeurd er dan met jouw spullen bij een faillissement?

  4. @Patrick: Heel snel je spullen op gaan halen. Liefst vandaag nog. Anders kan het zo maar zijn dat je de spullen niet terug gaat zien.

  5. Origineel geplaatst door Patryk
    Meer het feit dat iCenter redelijke service levert, vaak onbeschoft personeel heeft (ja haarlem en amsterdam ik bedoel jullie winkels daar) en lange wachtijden maken het plaatje compleet, ze ruilen je iphone niet om als je de bekende scuff probleem hebt terwijl Apple Store het wel doet, 3 weken wachten op een rMBP terwijl Apple Store ze ruim op voorraad had, ze kunnen gewoon niet tegenop en klaar.

    Ze mogen geen iPhones ruilen of repareren van Apple. Alles moet naar Apple gestuurd worden, of ze moeten je doorverwijzen naar de Apple Store.
    Het is dus meer de fout van Apple dan van de premium resellers dat je slechte service krijgt bij een kapotte iPhone.

  6. @Brian: Goed dat begrijp ik maar dan nog hoeven ze niet onbeschoft te doen, en ik blijk niet de enige te zijn die daar over klaagt.

  7. Ik heb anderhalve week terug een imac gekocht, hoop die nog te krijgen!

  8. Haal je reparaties vandaag nog af! Rij naar Uitgeest en ga maar halen! De kans is groot dat de curatoren beslag leggen op spullen! Ook jouw reparatie!

  9. in de omgeving van rotterdam is icenter gewoon een top zaak. ik heb tot 2x toe helaas me mpb daar heen moeten brengen voor reparatie maar was hem inclusief voor onderzoek nog geen ander halfweek kwijt en bestellingen altijd netjes op tijd. ik heb nog nooit geen problemen onder vonden bij deze store’s

  10. Nou hier in Groningen hebben ze net hun pand verbouwd. (Was eerst de MacMe)

  11. iCentre had zich op een of andere wijze moeten onderscheiden en dat hebben ze niet gedaan. Qua service en garantie verscholen ze zich lange tijd achter Apple (daar waar Dixons en MyCom 3 jaar garantie gingen beiden). De enige reden waarom je dus naar iCentre zou gaan is omdat ze een Apple Store look-a-like waren. Sinds de (geplande) komst van echte Apple stores kun je dat gevoel in een echte store beleven. Blijft dus service en deskundigheid over. En daarvoor was je bij iCentre erg afhankelijk van wie je tegenover je had. Ik heb in Zeist hele goede service gehad, maar ook hele slechte.

  12. @Patryk: Scuff probleem? Dat hij makkelijker krast? Dat geldt op géén telefoon dat je dan een nieuwe krijgt. Of bedoel je iets anders met ‘scuff probleem’..

  13. Origineel geplaatst door Patryk
    @Brian, goed dat begrijp ik maar dan nog hoeven ze niet onbeschoft te doen, en ik blijk niet de enige te zijn die daar over klaagt.

    Alkmaar idem.

  14. Helaas is dit de markt!
    Voor prijs maakt het niet uit waar je het koopt allemaal het zelfde.
    Tuurlijk de uitstraling lijkt op een Apple store.
    Maar elke stad waar zon zaak zit daar zit ook mycom of dixons en dan kun je het beter daar kopen vanwege de garantie.
    Dat is het probleem als je maar op 1 paard gokt.
    Apple zelf is zo arrogant als ze je hulp nodig hebben doen ze het en zodra dat gelukt is zetten ze Elf een Apple store neer en leveren ze jou als keten niks meer.

  15. Toch lijkt wel duidelijk dat Apple een rangorde in winkels heeft. De onafhankelijke Apple-winkel The Innovators kreeg pas veel later geleverd toen iCentre in Tilburg kwam, want die Wren wel premium reseller.
    Nu we in Nederland ook een echte Apple Store hebben, kan iCentre wachten op zijn spullen. Natuurlijk verdiend Apple meer aan haar eigen stores, maar dit is uiteindelijk toch contra-productief? The Innovators is gestopt, iCentre is failliet. Tel uit je winst. En daar komt nog bij dat Apple er lelijk uitziet bij deze acties.

  16. Ik heb net mijn MacBook Pro retina ontvangen met 150 euro korting. Had al zo’n voorgevoel dat ik hem beter zonder korting rechtstreeks bij Apple had moeten kopen. Als ik nu op het Apple Logo klik staat er dat de Mac uit late 2012 komt en ik vraag me nu af waar dit apparaat vandaan komt, dus kennelijk niet bij Apple zelf….

  17. Ik had een ipad 3 met problemen gekocht bij I centre Haarlem. Ze konden mij niet verder helpen en ben naar apple store Amsterdan gegaan waar ze de ipad meteen omruilden. Ik heb nog heel wat apple spullen gekocht bij de apple store.

  18. Slaat mijn fantasie op hol als ik denk:

    Strategie van Apple om deze keten failliet te laten gaan door geen hardware te leveren.
    En bij failliessement zich aan te bieden als overnamekandidaad. Om op deze manier de Apple-stores in 1 klap uit te kunnen breiden?

  19. Wat moeten we nog met een iCenter?, Apple producten kun je al in veel winkels kopen, en er komen steeds meer Apple stores bij… Als je er nog spullen hebt liggen ter reparatie, dan zou ik die maar snel opvragen 😉

  20. Als je producten nou ter reparatie bij iCentre zijn hoef je echt niet vandaag naar de iCentre te rennen. Zorg dat je kan aantonen dat het product wat daar ligt ook daadwerkelijk van jou is (aankoopbon of reparatieformulier o.i.d.) en stuur desnoods een brief naar de curator. Echter kom een curator pas in aktie bij een faillissement, waar vooralsnog nog geen sprake van is. In dat geval kan je altijd je eigen product terugkrijgen, gerepareerd of ongerepareerd.

    Overigens is het niet geheel terecht om iCentre af te kraken omdat ze jouw spullen niet direct in de winkel willen omruilen. Dit zijn regelingen zo getroffen met Apple, sterker nog, opgelegd door Apple. Resellers geven mij vaak een stuk persoonlijker gevoel dan een Apple Store.

  21. @iNick: Doort dit soort reacties krijgt iedereen een vooroordeel vindt je niet ?

    Wie zegt dat iCentre zelf al een tijd niet zijn rekeningen betaald en hierdoor Apple niet meer wilt leveren,
    Of de garantie/reparatie voorwaarden niet aan wilt passen. duidelijk om een mening te geven dus.

  22. iCentre, Dixons en MyCom zitten hier op nog geen 500m van elkaar. Als er een doorstart gemaakt wordt vrees ik toch dat er iemand z’n deuren moet sluiten.

  23. @emper: Wat? En stond erbij welk model je zou moeten ontvangen? Als jij net een MBPr hebt besteld, zou je een Early 2013 model moeten krijgen. Ik zou heel snel naar iCentre gaan en deze koop ontbinden.

  24. @Floris: Het zal mij een worst wezen wat voor deal ze (noodgedwongen) hebben met Apple, ze zullen zich moeten conformeren aan de Nederlandse en EU wetgeving en die laat geen spaan heel van hun handelspraktijken m.b.t. garantie en reparaties.

  25. In Leeuwarden is de MacMe ook iCentre geworden. De eigenaar die er met passie stond werd er uit gewerkt en zijn ingeruild door verkopers die gelijk je beste vriend willen zijn en achter je rug je proberen te verneuken met wazige garantie bepalingen.
    Ik ben er niet rouwig om dat ze die toko opdoeken.

  26. Ik heb het een paar jaar geleden eens uitgezocht: Als je je winkel ongeveer zo optuigt als iCentre; netjes dus en helemaal Apple, je schoolt het personeel en doet alles wat Apple van je vraagt dan kun je 10% marge krijgen van Apple. Dat betekent voor de meeste winkels dat ze minimaal de eerste 2 ton aan omzet nodig hebben om alleen al uit de kosten te komen. reken maar uit.
    Dat is dus gewoon niet te doen.

  27. Macsupport was een prima winkel, veel zaken mee gedaan. ze kregen een nieuwe directie, doopte de naam om in iCenter(XL) en daarmee zag je de bui al hangen. Te snel gegroeid, teveel overnames, onkundig en/of onbeschoft personeel, veel te lange levertijden. Ik heb medelijden met de jongens die in Uitgeest werken welke nog uit de Macsupport tijd komen.

  28. @Lastminuteguy: Jij hebt zeker naar radar gekeken en niet zelf even het wetboek erbij gepakt? Als “hun handelspraktijken” niet conform de Nederlandse wetgeving zijn waarom zijn ze dan al niet daarop berispt? Overigens hoeven ze zich niet aan een EU richtlijn te houden het gaat om de Nederlandse wet en de manier waarop deze ingevoerd is.

  29. Er wordt nu wel met de vinger naar Apple gewezen, maar Apple heeft het in deze tijd ook moeilijk, met name door de vele belasting die ze moeten betalen.

  30. Origineel geplaatst door emper
    Ik heb net mijn MacBook Pro retina ontvangen met 150 euro korting. Had al zo’n voorgevoel dat ik hem beter zonder korting rechtstreeks bij Apple had moeten kopen. Als ik nu op het Apple Logo klik staat er dat de Mac uit late 2012 komt en ik vraag me nu af waar dit apparaat vandaan komt, dus kennelijk niet bij Apple zelf….

    Zonde. Je hebt een apparaat waar je vreselijk blij mee moet zijn, jammer dat zoiets de pret drukt. Hoop toch dat je vooral geniet van dat ding.

  31. Apple denkt alleen maar aan Apple. Is altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.

  32. ByeCentre!

  33. Origineel geplaatst door Maxx
    @Lastminuteguy: Jij hebt zeker naar radar gekeken en niet zelf even het wetboek erbij gepakt? Als “hun handelspraktijken” niet conform de Nederlandse wetgeving zijn waarom zijn ze dan al niet daarop berispt? Overigens hoeven ze zich niet aan een EU richtlijn te houden het gaat om de Nederlandse wet en de manier waarop deze ingevoerd is.

    Nee ik studeer rechten en heb een eigen juridisch bedrijfje en jij? Ze worden niet berispt, omdat het een civielrechtelijke kwestie is, waarbij de overheid geen partij is en dus ook in principe niet proactief handelt i.t.t. bijv. het strafrecht. Overigens moeten zij zich wel aan EU wetgeving houden (er is geen sprake van richtlijnen, het is harde wetgeving) daar Europese wetgeving (verdragen om precies te zijn) boven Nederlandse wetgeving staat. Dit geheel is zelfs zogenaamd dwingend recht, d.w.z. dat als je al zo stom zou zijn om te tekenen voor minder rechten, het alsnog geldt.

    Dus als ik jou was zou ik m’n geld terug vragen voor de “Nederland wordt steeds slimmer” LOI cursus rechten die je gehad hebt, want ze hebben je blijkbaar niet goed opgeleid.

  34. Typisch geval van bedrijf leeggetrokken?

  35. Voor mij mogen alle APR’s dicht. Ik heb nog nooit zo’n slechte service gehad als bij die winkels. AMac in Sittard, Ivizi in Maastricht, S&S in Hasselt: geen enkele houdt zich aan de wettelijke garantietermijnen. Als je vriendelijk maar beleefd je rechten opeist (voor een computer van €2000!!) dan ben je gelijk een vervelende klant. Buiten garantie krijg je rekeningen die zelfs je plaatselijke garagist bleek doen uitslaan. Mijn vader vroegen ze ooit €350 voor het vervangen van een HD. Je houdt het niet voor mogelijk.
    Nou, als iCentre ook zo zijn zaken deed, dan kunnen we alleen maar een feestje geven omdat ze sluiten.

  36. MM utrecht, perfect. Ben weggelopen bij A-mac Utrecht wegens onbeschoftheid, niet bereidwilligheid en arrogantie ten top.

  37. Zou het bizar vinden als Bas group icentre over kan nemen. Dit omdat er momenteel ontslagen vallen bij dixons en mycom vanwege te weinig eigen vermogen van de Bas group. Denk dat de vakbonden en rechters deze ontslag regeling nu nog wel een keer goed willen bekijken.

  38. @Patrick: Hey wat grappig, volgens mij wordt icenter personeel op arrogantie geselecteerd, in Assen kunnen ze er ook wat van.
    En ik ben bang dat je je spullen kwijt bent, als ze eenmaal failliet zijn. Is vaak zo…

  39. Icenter vraag 38 euro voor reperatie van een kabel die 19 euro kost snap dat ze failiet gaan…..

  40. iCentre failliet? Ik zeg, goede bevrijding! De meest onbeschofte verkopers van elke winkel, waar dan ook, werkte voor iCentre. Voorbeeld: Bij de iCentre tegenover het Centraal Station heb ik een gerespecteerde oudere monnik geholpen die op bezoek was uit Thailand om zijn eerste computer te kopen, een Macbook. Hij was erg trots en vroeg me om een foto van hem met zijn aankoop te maken. Toen ik mijn camera ophield om de foto te maken werden we aangeklampt door iCentre verkoopmedewerkers die zeien dat het verboden was om foto’s te maken “om veiligheidsredenen”. Ik vroeg hoe een foto van een boeddhistische monnik lachend met een nieuwe Apple computer een veiligheidsrisico was. Ze vertelden me dat dieven de lay-out van de winkel op de foto konden gebruiken voor het plannen van een overval.

    Tja … Een bende stelende boeddhistische monniken in oranje gewaden zouden inbreken en plunderen iCentre?

    Vergelijk dat met de Apple Store op het Leideseplein dat is een toeristische attractie, evenals een winkel, en ze zijn meer dan blij voor je om foto’s te maken, spelen met de apparatuur of vragen te stellen, niet behandelen je als een crimineel.

    Ik hoop dat de negatieve publiciteit die ik verspreid na dat incident bijgedragen aan de val van iCentre. Ze verdienen het.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.