iDEAL wordt vernieuwd en dat betekent dat je in de toekomst sneller kunt afrekenen. Er komt een persoonlijk profiel dat je optioneel kunt aanmaken. Currence is namens de banken de beheerder van iDEAL en zorgt voor de invoering.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 49 reacties
captain obvious
De vraag is ook, kan je dan überhaupt nog een betaling doen zonder verplicht (privacy ?) een account aan te maken ?
Ook voelt het als een achterdeur actie dat een bedrijf toch shopgegevens kan opslaan en gaan verhandelen voor doelgerichte reclame :/
Paul
Ik blijf graag op de hoogte van dit dossier, die privacy lijkt mij echt een dingetje, Ideal was nu juist zo fijn omdat per handeling de bank als veiligheid gebruikt werd!
loyd
Hopelijk blijft de huidige mogelijkheid bestaan, want dit ga ik niet doen met al die datalekken tegenwoordig.
Ron
Lijkt mij ook helemaal niks. Geen interesse om mijn betaalgegevens over straat te zien rollen
Ron
@loyd: Juist, eerste waar ik aan dacht. En phishing krijgt weer nieuwe kansen erbij…
Leon
Ben ook sceptisch, website die de betaling achter de schermen regelt, hoe weet ik dat de website te vertrouwen is en niet een hoger bedrag laat overmaken? Nu kan je dat nog een keer extra controleren bij het doen van de betaling in de app van je bank.
Maar aan de andere kant, de ontwerpers van dit systeem zullen over dit soort dingen wel goed nagedacht hebben, die zijn ook niet van gisteren…
Jan Pebesma
Als er gegevens van de bankrekening bij Currence geplaatst gaan worden, lijkt me dat geen goed plan.
Het regelmatig opduiken van datalekken (hoeft niet eens bij Currence te zijn) is een goede reden om dit niet te willen.
iDeal moet een doorgeefluik blijven. Regel het maar in de Bank-API’s.
PeliileP
Twee punten waarom ik mij niet inlaat met iDeal:
1. Het grote verschil met Amazon is dat bij Amz je een betaling bij onjuiste transacties nog kunt terugboeken (creditcard gekoppeld). Iets wat nu bij iDeal niet kan. Heb ook weinig verdusie dat dit in de gerecycelde versie van iDeal wel gaat.
2. Het privacy aspect is voor mij blocking. Het bijhouden van een profiel om je snel te kunnen laten betalen, het idee alleen al. Ik gebruik juist een virtuele/prepaid/debet/credit card juist om mijn privacy en financiële malversaties met enige mate te kunnen beheersen. Dan stap ik niet in de niet-terugboeken-en-privacy-aan-gort-fuik die iDeal heet.
BrutusNLD
Slecht verhaal. Zeker in het licht van het grote recente datalek wil ik zelf de eindcontrole houden over mijn betaling. Dus graag wel een bevestiging houden via de app.
Robenroute
Extra schakel extra risico’s. Liever niet dus.
JeroenT
Niet doen dus. Zodra je een overeenkomst met ze aan gaat hebben ze dus inzage op je uitgaves en rekening.
Rens
Lekker dan. Wéér een account erbij maken met alle risico’s van hacks en fraude. Aangezien zo’n beetje het hele land iDeal gebruikt wordt dit weer een lekkere visvijver voor kwaadwillenden…
Flipje
Als ze nu eens gewoon iDeal koppelen aan Apple Pay. Of nog beter gewoon Apple Pay ondersteunen, dan klaag ik niet. Altijd al een hekel gehad aan het op en neer bouncen van website naar bank app en weer terug.
Maar dat de gegevens bij nog een partij komt ben ik geen fan van.
Marc (die andere)
Ik verwacht dat morgen ICulture een update plaatst met: 1 april
Kan me niet voorstellen dat iDeal zo dom is. En zo ja, ik maak geen profiel aan!
René
Ik krijg de indruk dat dit (voorlopig) nog facultatief is. Vraag me af wat er gebeurt als je nee op de vraag antwoord. Kun je dan nog gebruik maken van iDeal? Wordt niet duidelijk in dit artikel.
Maar daar spreekt men ook over wanneer het gebruik zichtbaar is: tweede helft van 2022. Hmm, dan zijn ze toch iets aan de late kant 🙂
Neptune
Dit wekt in eerste instantie geen vertrouwen.
Als de optie blijft bestaan dat het via de bank app afgewikkeld kan worden ga ik het zeker niet gebruiken.
Vrees wel dat het weer door je strot geduwd wordt en Ideal alleen nog maar kan als je een account aanmaakt.
Denk ook wel dat leveranciers en websites die uitsluitend met Ideal werken hier ook niet blij van worden, ze gaan zeker een groep klanten mislopen die hier absoluut niet op ingaan.
Ivo
*ALLES* is toch al geregistreerd, privacy heb je pas als je je eigen vreten neerzet!
Kan me niet voorstellen dat iDeal zo dom is. En zo ja, ik maak geen profiel aan!
Ja 1 april was ook mijn eerste gedachte
mano
zoals in de artikel is beschreven over privacy en beveiliging maak ik zelf daar ook zorgen en aangezien dat hun onder toezicht staan bij banken en de overheid zullen na mij verwachting nooit toe staan met deze nieuwe betaal methode.
Marvix
Jongens relax het is een 1 april grap net de website van Currence door gespit en ik kan hier helemaal niks over vinden zo ver ik het kan zien dan 😂😂👍🏻
Walden
Als dit toch geen flauwe 1 aprilgrap is, betekent dit dat ik dus na het eerste verzoek een account aan te maken stop met iDeal. Het is te hopen voor de webshop dat ze alternatieve betalingsmogelijkheden bieden. Apple Pay zou hier wel eens garen bij kunnen spinnen.
(Red.) Extra informatieblok toegevoegd dat we extra informatie gaan inwinnen over hoe het afrekenen met ‘Snel betalen’ gaat werken (al dan niet met app).
Insider
Het is geen grap, maar dit artikel klopt niet helemaal. Je blijft altijd je bankieren app of de website van je bank nodig hebben om de betaling te autoriseren.
Het iDEAL profiel is niet verplicht, maar biedt wel wat voordelen, zo hoef je nooit meer je bank of je voorkeursrekening te selecteren en hoef je je adresgegevens niet meer in te vullen. Zo wordt het betalen met iDEAL alleen maar makkelijker. Maar je kan er ook voor kiezen om zonder profiel te blijven betalen.
@captain obvious: ja hoor, ook zonder profiel kun je blijven betalen
(Red.) Artikel aangepast n.a.v. interview met Currence.
Menno
Waarom moet alles toch altijd nog sneller.
Het gaat toch prima zoals het is.
Waar hebben we het over ‘een paar seconden’ of zoiets!!
PaulBoog
Nog sneller, en ik ben al zo snel van mijn geld af😉
Marc (die andere)
Lees: Currence belooft de data niet te gaan exploiteren of door te verkopen.
Grootste datalek afgelopen week bij ontzettend veel Nederlanders. Ik weet het niet, vertrouwen heb ik hier niet in. Waarom moeten mijn gegevens bij derden opgeslagen worden en zegt mij dat deze zo goed is beveiligd dat er echt niemand bij kan?!
Hou het wel bij ouderwets betalen met iDeal. Als ik geen geld heb om het te kopen dan koop ik het niet. Veel mensen komen steeds meer in de problemen met geld en dan komt er weer een mogelijkheid om af te betalen.
Genesis
‘Currence belooft de data niet te gaan exploiteren of door te verkopen.’😏
Goh… waarom geloof ik hier nu helemaal niks van?
Gaan we dus niet doen!
Genesis
Origineel geplaatst door JeroenT Niet doen dus. Zodra je een overeenkomst met ze aan gaat hebben ze dus inzage op je uitgaves en rekening.
Daar is het ze waarschijnlijk ook om te doen, de overheid (want dit bedrijf is daar vast gewoon onderdeel van) probeert zich op alle mogelijke manier aan ons te dringen… zogenaamd met allerlei handigheidjes om het ons eenvoudig te maken.😏
Ondertussen gaat het ze om totale inzage in alles wat doet, een verdere opstap naar het social credit systeem dus –> totale controle.😒
Frans
Je kan gelukkig de oude manier ook blijven gebruiken want je ziet bij het voorbeeld van blauw dat het goed fout kan gaan
Ro
Apple Pay blijft toch makkelijker en geeft mij ook het gevoel dat het privacy vriendelijker is. Daarnaast zit het ook overal ingebakken
Genesis
Origineel geplaatst door Frans Je kan gelukkig de oude manier ook blijven gebruiken want je ziet bij het voorbeeld van blauw dat het goed fout kan gaan
Nog wel… maar dat nieuwe systeem gaan ze straks vanzelf ‘verplichten’. Voor zo ver ze dat kunnen, aan het eind van de dag hebben WIJ het voor het zeggen, niet de overheid.
Als we massaal zeggen “we pikken het niet”, is het zo voorbij. Maar ja, je weet hoe de gemiddelde Nederlander is, die klaagt 2 weken en legt zich er daarna bij neer, en dat weten ze in Den Haag maar al te goed.😏
hans
Eerst maar eens een tijdje aanzien hoe dat gaat lopen en hoe zinvol het is want net als de meesten in de reacties zit ik er ook niet echt op te wachten om mijn financiële gegevens ook nog eens bij een derde partij onder te brengen.
René
iDeal is al snel en makkelijk. Ik zie de noodzaak niet.
Danny
Hmmmm gebruik ideal zo weinig mogelijk en zal zo blijven
Prako
En over een tyd afhandeling kosten gaan betalen
Victor
Origineel geplaatst door Frans
Je kan gelukkig de oude manier ook blijven gebruiken want je ziet bij het voorbeeld van blauw dat het goed fout kan gaan
Origineel geplaatst door Genesis
Nog wel… maar dat nieuwe systeem gaan ze straks vanzelf ‘verplichten’. Voor zo ver ze dat kunnen, aan het eind van de dag hebben WIJ het voor het zeggen, niet de overheid.
Als we massaal zeggen “we pikken het niet”, is het zo voorbij. Maar ja, je weet hoe de gemiddelde Nederlander is, die klaagt 2 weken en legt zich er daarna bij neer, en dat weten ze in Den Haag maar al te goed.😏
Wat heeft de overheid hiermee te maken?
Robert
Origineel geplaatst door Genesis
Daar is het ze waarschijnlijk ook om te doen, de overheid (want dit bedrijf is daar vast gewoon onderdeel van) probeert zich op alle mogelijke manier aan ons te dringen… zogenaamd met allerlei handigheidjes om het ons eenvoudig te maken.😏
Ondertussen gaat het ze om totale inzage in alles wat doet, een verdere opstap naar het social credit systeem dus –> totale controle.😒
WEF waffer.
Wat lijkt me het lastig wanneer je alles en iedereen wantrouwt. Wat een leven zo.
@Robert: Houd de discussie fatsoenlijk a.u.b. Prima als je het met elkaar oneens bent, maar blijf beleefd en houd het on-topic. Deze name calling is nergens voor nodig en wordt hier niet geaccepteerd.
Wat lijkt me het lastig wanneer je alles en iedereen wantrouwt. Wat een leven zo.
Doe ik dat?
Ik ben nu eenmaal niet zo naïef als de gemiddelde mens… kritisch zijn is wat je zou moeten doen, je ziet wel wat er van komt als je alles maar goed vindt.😏
(helaas is gebleken dat die complotgekkies het afgelopen 3 jaar in grote lijnen goed zaten… was het maar niet zo, dat had ik ook liever gezien)
En ach, dan kun je goedkoop proberen te scoren met allerlei termen, ik raak er niet van onder indruk helaas.
We worden voortdurend gewaarschuwd door banken voor fraude. En dan een profiel aanmaken bij een extern bedrijf. Laat ik maar aan mij voorbij gaan hoe gemakkelijk dit misschien ook is
De vraag is ook, kan je dan überhaupt nog een betaling doen zonder verplicht (privacy ?) een account aan te maken ?
Ook voelt het als een achterdeur actie dat een bedrijf toch shopgegevens kan opslaan en gaan verhandelen voor doelgerichte reclame :/
Ik blijf graag op de hoogte van dit dossier, die privacy lijkt mij echt een dingetje, Ideal was nu juist zo fijn omdat per handeling de bank als veiligheid gebruikt werd!
Hopelijk blijft de huidige mogelijkheid bestaan, want dit ga ik niet doen met al die datalekken tegenwoordig.
Lijkt mij ook helemaal niks. Geen interesse om mijn betaalgegevens over straat te zien rollen
@loyd: Juist, eerste waar ik aan dacht. En phishing krijgt weer nieuwe kansen erbij…
Ben ook sceptisch, website die de betaling achter de schermen regelt, hoe weet ik dat de website te vertrouwen is en niet een hoger bedrag laat overmaken? Nu kan je dat nog een keer extra controleren bij het doen van de betaling in de app van je bank.
Maar aan de andere kant, de ontwerpers van dit systeem zullen over dit soort dingen wel goed nagedacht hebben, die zijn ook niet van gisteren…
Als er gegevens van de bankrekening bij Currence geplaatst gaan worden, lijkt me dat geen goed plan.
Het regelmatig opduiken van datalekken (hoeft niet eens bij Currence te zijn) is een goede reden om dit niet te willen.
iDeal moet een doorgeefluik blijven. Regel het maar in de Bank-API’s.
Twee punten waarom ik mij niet inlaat met iDeal:
1. Het grote verschil met Amazon is dat bij Amz je een betaling bij onjuiste transacties nog kunt terugboeken (creditcard gekoppeld). Iets wat nu bij iDeal niet kan. Heb ook weinig verdusie dat dit in de gerecycelde versie van iDeal wel gaat.
2. Het privacy aspect is voor mij blocking. Het bijhouden van een profiel om je snel te kunnen laten betalen, het idee alleen al. Ik gebruik juist een virtuele/prepaid/debet/credit card juist om mijn privacy en financiële malversaties met enige mate te kunnen beheersen. Dan stap ik niet in de niet-terugboeken-en-privacy-aan-gort-fuik die iDeal heet.
Slecht verhaal. Zeker in het licht van het grote recente datalek wil ik zelf de eindcontrole houden over mijn betaling. Dus graag wel een bevestiging houden via de app.
Extra schakel extra risico’s. Liever niet dus.
Niet doen dus. Zodra je een overeenkomst met ze aan gaat hebben ze dus inzage op je uitgaves en rekening.
Lekker dan. Wéér een account erbij maken met alle risico’s van hacks en fraude. Aangezien zo’n beetje het hele land iDeal gebruikt wordt dit weer een lekkere visvijver voor kwaadwillenden…
Als ze nu eens gewoon iDeal koppelen aan Apple Pay. Of nog beter gewoon Apple Pay ondersteunen, dan klaag ik niet. Altijd al een hekel gehad aan het op en neer bouncen van website naar bank app en weer terug.
Maar dat de gegevens bij nog een partij komt ben ik geen fan van.
Ik verwacht dat morgen ICulture een update plaatst met: 1 april
Kan me niet voorstellen dat iDeal zo dom is. En zo ja, ik maak geen profiel aan!
Ik krijg de indruk dat dit (voorlopig) nog facultatief is. Vraag me af wat er gebeurt als je nee op de vraag antwoord. Kun je dan nog gebruik maken van iDeal? Wordt niet duidelijk in dit artikel.
Op de website van iDEAL staat ook een heel verhaal over het nieuwe iDEAL: https://www.ideal.nl/het-nieuwe-ideal/
Maar daar spreekt men ook over wanneer het gebruik zichtbaar is: tweede helft van 2022. Hmm, dan zijn ze toch iets aan de late kant 🙂
Dit wekt in eerste instantie geen vertrouwen.
Als de optie blijft bestaan dat het via de bank app afgewikkeld kan worden ga ik het zeker niet gebruiken.
Vrees wel dat het weer door je strot geduwd wordt en Ideal alleen nog maar kan als je een account aanmaakt.
Denk ook wel dat leveranciers en websites die uitsluitend met Ideal werken hier ook niet blij van worden, ze gaan zeker een groep klanten mislopen die hier absoluut niet op ingaan.
*ALLES* is toch al geregistreerd, privacy heb je pas als je je eigen vreten neerzet!
Ja 1 april was ook mijn eerste gedachte
zoals in de artikel is beschreven over privacy en beveiliging maak ik zelf daar ook zorgen en aangezien dat hun onder toezicht staan bij banken en de overheid zullen na mij verwachting nooit toe staan met deze nieuwe betaal methode.
Jongens relax het is een 1 april grap net de website van Currence door gespit en ik kan hier helemaal niks over vinden zo ver ik het kan zien dan 😂😂👍🏻
Als dit toch geen flauwe 1 aprilgrap is, betekent dit dat ik dus na het eerste verzoek een account aan te maken stop met iDeal. Het is te hopen voor de webshop dat ze alternatieve betalingsmogelijkheden bieden. Apple Pay zou hier wel eens garen bij kunnen spinnen.
@Marvix: 👍🏻😂
(Red.) Extra informatieblok toegevoegd dat we extra informatie gaan inwinnen over hoe het afrekenen met ‘Snel betalen’ gaat werken (al dan niet met app).
Het is geen grap, maar dit artikel klopt niet helemaal. Je blijft altijd je bankieren app of de website van je bank nodig hebben om de betaling te autoriseren.
Het iDEAL profiel is niet verplicht, maar biedt wel wat voordelen, zo hoef je nooit meer je bank of je voorkeursrekening te selecteren en hoef je je adresgegevens niet meer in te vullen. Zo wordt het betalen met iDEAL alleen maar makkelijker. Maar je kan er ook voor kiezen om zonder profiel te blijven betalen.
@captain obvious: ja hoor, ook zonder profiel kun je blijven betalen
(Red.) Artikel aangepast n.a.v. interview met Currence.
Waarom moet alles toch altijd nog sneller.
Het gaat toch prima zoals het is.
Waar hebben we het over ‘een paar seconden’ of zoiets!!
Nog sneller, en ik ben al zo snel van mijn geld af😉
Lees: Currence belooft de data niet te gaan exploiteren of door te verkopen.
Grootste datalek afgelopen week bij ontzettend veel Nederlanders. Ik weet het niet, vertrouwen heb ik hier niet in. Waarom moeten mijn gegevens bij derden opgeslagen worden en zegt mij dat deze zo goed is beveiligd dat er echt niemand bij kan?!
Hou het wel bij ouderwets betalen met iDeal. Als ik geen geld heb om het te kopen dan koop ik het niet. Veel mensen komen steeds meer in de problemen met geld en dan komt er weer een mogelijkheid om af te betalen.
‘Currence belooft de data niet te gaan exploiteren of door te verkopen.’😏
Goh… waarom geloof ik hier nu helemaal niks van?
Gaan we dus niet doen!
Daar is het ze waarschijnlijk ook om te doen, de overheid (want dit bedrijf is daar vast gewoon onderdeel van) probeert zich op alle mogelijke manier aan ons te dringen… zogenaamd met allerlei handigheidjes om het ons eenvoudig te maken.😏
Ondertussen gaat het ze om totale inzage in alles wat doet, een verdere opstap naar het social credit systeem dus –> totale controle.😒
Je kan gelukkig de oude manier ook blijven gebruiken want je ziet bij het voorbeeld van blauw dat het goed fout kan gaan
Apple Pay blijft toch makkelijker en geeft mij ook het gevoel dat het privacy vriendelijker is. Daarnaast zit het ook overal ingebakken
Nog wel… maar dat nieuwe systeem gaan ze straks vanzelf ‘verplichten’. Voor zo ver ze dat kunnen, aan het eind van de dag hebben WIJ het voor het zeggen, niet de overheid.
Als we massaal zeggen “we pikken het niet”, is het zo voorbij. Maar ja, je weet hoe de gemiddelde Nederlander is, die klaagt 2 weken en legt zich er daarna bij neer, en dat weten ze in Den Haag maar al te goed.😏
Eerst maar eens een tijdje aanzien hoe dat gaat lopen en hoe zinvol het is want net als de meesten in de reacties zit ik er ook niet echt op te wachten om mijn financiële gegevens ook nog eens bij een derde partij onder te brengen.
iDeal is al snel en makkelijk. Ik zie de noodzaak niet.
Hmmmm gebruik ideal zo weinig mogelijk en zal zo blijven
En over een tyd afhandeling kosten gaan betalen
Wat heeft de overheid hiermee te maken?
WEF waffer.
Wat lijkt me het lastig wanneer je alles en iedereen wantrouwt. Wat een leven zo.
@Robert: Houd de discussie fatsoenlijk a.u.b. Prima als je het met elkaar oneens bent, maar blijf beleefd en houd het on-topic. Deze name calling is nergens voor nodig en wordt hier niet geaccepteerd.
@Robert: precies dat!
Ja: “Er komt een persoonlijk profiel dat je optioneel kunt aanmaken.”
Doe ik dat?
Ik ben nu eenmaal niet zo naïef als de gemiddelde mens… kritisch zijn is wat je zou moeten doen, je ziet wel wat er van komt als je alles maar goed vindt.😏
(helaas is gebleken dat die complotgekkies het afgelopen 3 jaar in grote lijnen goed zaten… was het maar niet zo, dat had ik ook liever gezien)
En ach, dan kun je goedkoop proberen te scoren met allerlei termen, ik raak er niet van onder indruk helaas.
(Red.) Artikel aangepast nu de startdatum bekend is gemaakt.
Hopelijk komt er dan ook een Europese versie van betaalverzoek/Tikkie?
(Red.) Artikel aangepast nu iDEAL is gestart.
Is dit niet gewoon een PayPal kloon?
We worden voortdurend gewaarschuwd door banken voor fraude. En dan een profiel aanmaken bij een extern bedrijf. Laat ik maar aan mij voorbij gaan hoe gemakkelijk dit misschien ook is