Veel iPhone-reparateurs kunnen er over meepraten: met iedere nieuwe iPhone wordt het moeilijker om de hardware open te schroeven en defecte onderdelen te repareren of te vervangen. Volgens iFixit-CEO Kyle Wiens probeert Apple bewust de werkzaamheden van zulke reparatiediensten tegen te gaan. Dat blijkt volgens hem niet alleen uit hoe moeilijk de iPhone gerepareerd kan worden: het wordt ook steeds lastiger om officieel toestemming te krijgen om Apple-producten te repareren.
Wiens deed zijn uitspraken tijdens de MacWorld Expo in San Francisco, waar The Register ook aanwezig is:
[Apple] heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat [reparateurs] falen.
Hij wijst er op dat het al enige tijd mogelijk is om door Apple te worden geautoriseerd als officiële reparateur, maar dat dit alleen kan als je Macs wil repareren. Dit zou op zijn beurt steeds lastiger worden om bij Apple geregeld te krijgen.
Apple probeert wellicht de reparatie van iPhones steeds meer naar Apple Stores toe te trekken door slecht samen te werken met onofficiële partijen. Door het werk van onofficiële reparateurs moeilijk te maken, is de kans immers groter dat iPhone-bezitters naar de Genius Bar in de Apple Store gaan.
Er kan uiteraard ook een praktischere reden schuilen achter hoe moeilijk de iPhone gerepareerd kan worden. De iPhone wordt met de jaren steeds dunner en krachtiger, wat betekent dat er ieder jaar gecompliceerdere hardware op een dunner oppervlak wordt gebruikt. iPhone-fabrikant Foxconn noemde om die reden de iPhone 5 in 2012 het meest gecompliceerde apparaat dat ze ooit maakten.
De verhouding tussen Apple en reparateurs doet denken aan de situatie tussen Apple en Nederlandse premium resellers. Deze winkels werken nauw samen met Apple om iPhones, iPads, Macs en andere producten te verkopen, maar staan verder in eigen beheer. Sinds de komst van Apple Stores in Nederland krijgen deze resellers alleen nauwelijks tot geen nieuwe iPhones als de verkoop van een nieuw model start. Hierdoor zijn kopers van het eerste uur gedwongen naar een Apple Store af te reizen en lopen de APR’s omzet mis.
De uitspraak van iFixit’s Kyle Wiens is hoe dan ook interessant. Het iPhone-reparatiebedrijf heeft inmiddels een reputatie als het gaat om Apple-producten. Zo vliegen er ieder jaar medewerkers van het bedrijf naar Australië om als eerste nieuwe iPhones uit elkaar te halen en de onderdelen in detail te fotograferen. Toch zijn er ondanks deze moeilijkheden nog genoeg reparateurs waar je terecht kan. Als voorbeeld alleen al onze eigen reparatieservice of bij andere partijen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties