HomeKit-ondersteuning voor IKEA-rolgordijnen gestart

Eerste groep gebruikers kan aan de slag
IKEA is begonnen met de uitrol van HomeKit-ondersteuning voor de IKEA Tradfri-rolgordijnen, maar het is nog niet voor iedereen te installeren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 16 januari: De uitrol van HomeKit is uitgesteld voor Europa omdat er technische problemen zijn.

Update 3 januari: De uitrol van HomeKit-support voor de IKEA Tradfri-rolgordijnen is nu gestart. Na een flinke vertraging is IKEA zover. Een deel van de Tradfri-gebruikers ziet inmiddels de benodigde firmware-update. Om de IKEA-rolgordijnen te gebruiken heb je behalve een HomeKit-woning ook een IKEA Tradfri-hub nodig.

Je moet eerst de Tradfri-hub updaten naar de nieuwste firmware 1.10.28. Zie je dit niet, dan moet je wachten tot jij aan de beurt bent. Vervolgens zouden de rolgordijnen automatisch in de Woning-app moeten verschijnen, waarna je commando’s kunt geven als ‘open de gordijnen tot 50%’.

Eerst in de VS
Het lijkt erop dat de uitrol van HomeKit het eerst in de VS plaatsvindt. Europeanen zullen daarom wat langer moeten wachten. Maar gelukkig is er een oplossing: als je verbinding maakt met een Amerikaanse VPN kun je de update toch installeren.

Dit zijn de firmware-versies die je nodig hebt:

  • Hub: 1.10.28
  • Rolgordijnen: 2.2.009
  • Remote: 2.2.010

De rolgordijnen zijn al een paar maanden te koop, maar waren tot nu toe alleen te bedienen met de meegeleverde afstandsbediening of met Google Home. De HomeKit-ondersteuning zou in het najaar van 2019 volgen, maar dat lukte niet. IKEA beloofde vervolgens ‘begin 2020’, zoals je hieronder kunt lezen.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 8 december 2019.


De IKEA Fyrtur- en Kadrilj-rolgordijnen hebben als belangrijkste pluspunten dat ze goedkoop zijn en op termijn met HomeKit gaan werken. Maar dat laatste kan nog wel even gaan duren. Volgens IKEA UK komt de ondersteuning er toch aan, begin 2020.

HomeKit voor IKEA-rolgordijnen

Maar IKEA’s uitrol van de rolgordijnen verliep nogal rommelig. Ze werden meermaals uitgesteld, onder andere omdat het nog niet goed samenwerkte met de Tradfri-app. HomeKit-ondersteuning verliep bij andere producten ook niet op rolletjes en wat iedereen al vermoedde, wordt werkelijkheid: de HomeKit-ondersteuning voor de rolgordijnen komt ook niet meer dit jaar. IKEA UK zegt dat het “begin volgend jaar” geregeld is. Maar dat is nog geen garantie.

Dit jaar gaat het in ieder geval niet meer lukken en vermoedelijk hadden nog maar weinig mensen de illusie dat ze nog voor het einde van het jaar hun rolgordijnen met Siri zouden kunnen bedienen. “HomeKit functionality should be added to the blinds early next year”, meldt het supportteam van IKEA UK.

Geen officieel statement vanuit het bedrijf dus, maar betrouwbaar genoeg om er vanuit te gaan dat het klopt. Een garantie is het echter niet en breed opgevat kan “begin 2020” nog tot eind juni duren.

IKEA Fyrtur rolgordijnen in de huiskamer.

Bij de slimme stekker van IKEA duurde het een paar maanden totdat HomeKit-ondersteuning klaar was. De rolgordijnen werken wel met Google Assistent en IKEA’s eigen Home Smart-app. Je kunt eventueel ook met HomeBridge aan de slag.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 16 januari: Uitstel van Europese uitrol toegevoegd.
  • 2020 - 03 januari: De HomeKit-update wordt nu uitgerold naar de eerste groep gebruikers.

HomeKit

Ontdek alles wat je met HomeKit kunt doen, Apple's overkoepelende systeem voor slimme apparaten in huis. HomeKit en de Woning-app zijn de basis van Apple's smart home-platform, waarin je slimme lampen, deursloten, sensoren, raambekleding, camera's en meer aan elkaar kan koppelen en met elkaar kan laten samenwerken. Apparaten met HomeKit-ondersteuning werken ook met Siri. Bovendien werken accessoires die geschikt zijn voor de de smart home-standaard Matter ook compatibel met HomeKit en de Woning-app. Onze belangrijkste artikelen over HomeKit en smart home, overzichtelijk op een rijtje.

HomeKit: Woning-app in iOS 16 met knoppen en tegels

Reacties: 22 reacties

  1. Ik blijf het herhalen: Wil je graag een product met homekit? Wacht dan totdat het product ook daadwerkelijk Homekit heeft. Het komt te vaak voor dat functies (in het algemeen) uitgesteld worden of gewoonweg niet meer komen.

  2. Via Home assistent op een raspberry pi werkt het met HomeKit super !
    De gordijnengaan open met zonsopgang en keurig weer dicht met zonsondergang

  3. werkt het dan wel met onze goede vriendin Alexa die wel in mijn Sonos one mag wonen. Luxaflex werkt wel maar is wel heel exclusief duur.

  4. En kan je dan niet een commando instellen via de opdrachten app? Dan heb je ze toch al een klein beetje geautomatiseerd.

  5. Wat doet Apple met HomeKit opdat ondersteuning door fabrikanten zo moeilijk loopt? Als een multinational als Ikea het niet klaarspeelt dan ligt het toch echt wel aan Apple

  6. Of neem de oplossing van SOMAsmarthome.com voor elk rolgordijn. Werkt met Alexa, Homekit en Google.

  7. Origineel geplaatst door Tom
    Wat doet Apple met HomeKit opdat ondersteuning door fabrikanten zo moeilijk loopt? Als een multinational als Ikea het niet klaarspeelt dan ligt het toch echt wel aan Apple

    Licentiekosten die Apple vraagt.

    Verder is het vaak dat partijen die GEEN software maken ineens een product dat ze verkopen met software homekit compatible moeten maken. Niet hun kernactiviteit en dus vaak niet lukt…kijk naar Somfy. Net zo’n drama. Iedereen heeft bijna 2 jaar gewacht op compatibiliteit en vervolgens komt het zeer mager (beperkt aantal producteb) en zeer buggy uit.

  8. Gewoon aan Home Assistant gaan dan werkt alles met Homekit. Zelfs mijn pc is Homekit compatible. En als je dan toch bezig bent zou ik Homekit geheel links laten liggen en full out Home Assistant gaan! Problem Solved!

  9. Origineel geplaatst door Lars De Vos
    En kan je dan niet een commando instellen via de opdrachten app? Dan heb je ze toch al een klein beetje geautomatiseerd.

    Je kan gewoon via de Ikea app alles instellen qua tijd. Ik heb ‘m ook. Kon het ook eerst via Google op m’n Sonos open en dicht doen maar na twee weken vakantie kom ik terug en doet ie het niet meer. Krijg het voor geen mogelijkheid meer aan de praat. Ik gebruik nu gewoon de remote.

  10. (Red.) De HomeKit-update wordt nu uitgerold naar de eerste groep gebruikers.

  11. Homekit is nog niet zaligmakend, wat vooral te maken lijkt te hebben met dat bedrijven die er iets mee willen dat toch nog erg moeilijk vinden. Zelfs Netatmo lukt het niet de luchtkwaliteit stabiel aan te leveren aan homekit. Opmerkelijk, omdat via een omweg via homeassistent op Raspberry Pi de gegevens probleemloos uit te lezen zijn in homekit. Het is dus blijkbaar een dingetje om verder te gaan dan uitlezen, om aansturing via homekit goed mogelijk te maken. Ook dat werkt overigens goed via genoemde homeassistent icm zigbee op de homekit. Dus wat is er aan de hand dat bedrijven dit niet goed voor elkaar krijgen? 🤷🏻‍♂️

  12. Origineel geplaatst door Walden
    Homekit is nog niet zaligmakend, wat vooral te maken lijkt te hebben met dat bedrijven die er iets mee willen dat toch nog erg moeilijk vinden. Zelfs Netatmo lukt het niet de luchtkwaliteit stabiel aan te leveren aan homekit. Opmerkelijk, omdat via een omweg via homeassistent op Raspberry Pi de gegevens probleemloos uit te lezen zijn in homekit. Het is dus blijkbaar een dingetje om verder te gaan dan uitlezen, om aansturing via homekit goed mogelijk te maken. Ook dat werkt overigens goed via genoemde homeassistent icm zigbee op de homekit. Dus wat is er aan de hand dat bedrijven dit niet goed voor elkaar krijgen? 🤷🏻‍♂️

    Hier geen probleem met Netatmo en de levering van de luchtkwaliteit aan HomeKit.

  13. Onlangs Ikea gesproken over de rampzalige, lees niet werkende, verbinding met homekit. En dit dan bij de stekkers en schakelaars.
    “Tja meneer, we zijn er sinds november van op de hoogte en werken aan een oplossing. Die kunt u op z’n vroegst in maart 2020 verwachten”
    WTF 😲
    Of dit volledig bij Apple ligt? Hoe kan het dat Honeywell Lyric geen enkel probleem heeft gehad in de afgelopen 2 jaar en dat Ikea spul hooguit 2 maanden heeft gewerkt?
    Ik denk dat de ontwikkeling van de spullen & app dermate beroerd is dat dit ook van grote invloed is.

    Mijn ikea spul gaat in ieder geval terug.

  14. Net upgrade van de Tradfri bridge gedaan (via VPN naar US). Blinds verschijnen na een extra reboot van de bridge automatisch in de Home App… Had het eerder al werkend via HomeBridge, maar die kon recentelijk niet meer met de Tradfri bridge connecten. Met de Home app werkt dit vele malen beter dan de Ikea app (bijvoorbeeld door de mogelijkheid ‘scenes’ te creëren voor het openen van alle blinds op dezelfde ‘lengte’…). I’m a happy user again 🙂

  15. Origineel geplaatst door Alexander
    Net upgrade van de Tradfri bridge gedaan (via VPN naar US). Blinds verschijnen na een extra reboot van de bridge automatisch in de Home App… Had het eerder al werkend via HomeBridge, maar die kon recentelijk niet meer met de Tradfri bridge connecten. Met de Home app werkt dit vele malen beter dan de Ikea app (bijvoorbeeld door de mogelijkheid ‘scenes’ te creëren voor het openen van alle blinds op dezelfde ‘lengte’…). I’m a happy user again 🙂

    Wat voor vpn heb je hiervoor gebruikt?

  16. @Niek: Mijn Netgear router ondersteunt alleen SuperVPN als VPN client. Ik heb een 3 dagen trial accountje aangemaakt om de upgrade te kunnen doen…

  17. @Alexander: Verschillende VPN verbindingen geprobeerd, maar heelas verschijnt de update nog niet in de ikea home app.

  18. @Mike: Hoezo? Ondersteunt Somfy al HomeKit dan? Heb ik even gemist dan denk ik.

  19. @Jelle: Misschien ten overvloede, maar je moet zorgen dat de Tradfri gateway via VPN naar de US connect, niet de Ikea app. Als je alleen de Ikea app via VPN verbindt zul je geen update zien.

  20. @Alexander: Hoe moet ik dit doen?

  21. (Red.) Uitstel van Europese uitrol toegevoegd.

  22. Ik weet niet waarom, en is ook niet relevant voor mij verder, maar bij mij werkt HomeKit ( en Siri ) en het gordijn gewoon.

    2 dagen geleden opgehangen.