Nieuwe Tradfri-hub

Reacties voor: IKEA Dirigera-hub met Matter van 60 euro nu in Nederland

IKEA heeft een nieuwe smart home-hub, bedoeld als vervanger van de Tradfri-hub. De IKEA Dirigera werkt met Matter en is vanaf oktober 2022 te koop. Ook de Home-app is vernieuwd.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 40 reacties

  1. Zeg maar dag tegen support op je oude hub… want dat gaan ze echt niet meer doen.
    M’n ouders gebruiken dat Ikea spul maar heeft nooit lekker gewerkt! Constant verbinding weg… niet meer te bedienen via de App of HomeKit.
    Ben blij dat ik alles van Hue heb. Nooit problemen mee.

  2. @Jasper: jammer en vervelend dat het niet goed werkt. Hier werkt het prima en nooit problemen. Echt een geweldig systeem! Zal waarschijnlijk de nieuwe kopen, als die er is. Up to date zijn is altijd goed 😊

  3. @Jasper: net 3 maanden terug van alles op de tradfri en werkt prima!
    Wel een keer gehad dat enkele spots niet van kleur veranderden, maar na het resetten van de lampen werken ze allemaal op en top!
    Denk dat ik ook de nieuwe hub zal kopen

  4. Ik heb hier een mix; Hue en Trådfri. Beide hubs en beide werken net zo stabiel. Maar als de nieuwe hub er is ga ik die wel aanschaffen. Hoop dat Ikea een soort van migratie assistent inbouwt… 😉

  5. Als ze niet meegaan met de technieken wordt het ze net zo zeer kwalijk genomen. Van mij mogen ze iets sneller innoveren. Maar wat ze uitbrengen is prima.

    Kan me ook niet vinden in het niet functioneren. Soms werkt Homekit even niet, na het herstarten van de Apple TV werkt alles weer.

    Erg stabiel dus en een fractie van de prijs van Hue. Vooral als je gewoon no nonsense lampen wil met dimmen en eenvoudige kleuren (gebruik ik vrijwel nooit). Hooguit wit tinten.

  6. @Jasper:
    Nou het werkt eigenlijk prima allemaal dat tradfri spul. Loopt al jaren als een zonnetje. Absoluut een aanrader. Bij sommige geeft het een probleempje, maar dat ligt meestal aan het netwerk is mijn ervaring en in de meeste gevallen gelukkig snel opgelost. En support zal niet van de één op andere dag stoppen lijkt me. Te veel Zigbee producten in omloop. Combinatie daarvan lijkt me plausibel.
    Maar goed… you never know

  7. Hopelijk komt Hue ook eens met een nieuwe hub…

  8. Draait hier al een paar jaar probleem loos naast een aantal action lampen in de tuin. De combi van Tradfri en smart action lampen werkt prima dmv HomeKit en homeserver.
    Als support stopt schaf ik de nieuw hub aan voor de prijs hoef je het niet te laten.

  9. Origineel geplaatst door Karst
    Hopelijk komt Hue ook eens met een nieuwe hub…

    Waarom zouden ze?

  10. Ik hoor hier toch wel wat positieve reacties….

    Toen tradfri net op de markt kwam heb ik wat lampen en zo gekocht. Maar toen liep het voor geen meter.
    Misschien moet ik mijn hub eens terug bovenhalen en eens testen of ze vooruitgang geboekt hebben.

    Trouwens, iemand ervaring met de smart rolgordijnen van Ikea?

  11. @Patrick S: jij heb blijkbaar nog maar 4-5 lampjes…

  12. Hier geen problemen met Ikea producties op HomeKit. En het overgaan van Ikea naar Hue moet je zelf weten, maar Hue heeft nog steeds geen rolgordijnen

  13. Origineel geplaatst door Karst
    @Patrick S: jij heb blijkbaar nog maar 4-5 lampjes…

    Hier een stuk of 20 Hue lampen en schakelaars maar werkt altijd vlekkeloos. Wat zou je willen veranderen?

  14. Origineel geplaatst door Karst
    @Patrick S: jij heb blijkbaar nog maar 4-5 lampjes…

    16 lampen (waarvan 2 Innr), 3 dimmers, 1 smart button, 3 motion indoor, 1 motion outdoor. Op 1 Hue-bridge. Werkt.

  15. Helaas heb ik de laatste paar jaren alleen maar ellende met de Ikea hub. Verbinding steeds weg en was niet meer te benaderen. Uiteindelijk heb ik alles vervangen door schakelaars van een oude Homewizard icm Home Assist, RFXTRX ontvanger en klik aan/klik uit ontvangers en knoppen

  16. Hier heb ik het in de garage hangen maar als de spanning weg valt (dus op de hub en lampen) dan zijn alle lampen de verbinding kwijt. Meermaals contact gehad met IKEA. Oplossing is alles resetten zeggen ze dan. Nee het probleem is dat ze zichzelf resetten. Telkens 6 lampen opnieuw koppelen en opnieuw in mijn andere sonorous systemen koppelen… als ze stuk gaan komt er net als in de rest van het huis gewoon hue!

  17. 15 lampen van IKEA in huis, nooit problemen. Wel als hub een Raspberry Pi met Home Assistant. Overigens ook 4 lampen van Hue en 5 van iCasa, werkt allemaal prima ook.

  18. Met matter is het toch dat je juist geen hubs meer nodig hebt als je al een Apple TV of HomePod hebt?

  19. Origineel geplaatst door Karst
    @Patrick S: jij heb blijkbaar nog maar 4-5 lampjes…

    Heb in tegenstelling wat u denkt, zelfs 2 hubs. Indoor en outdoor, samen goed voor meer dan 100 lampen, sensoren toebehoren. Grt.

  20. Ik ben gemengd positief. De stopcontacten werken prima. Losse lampen reageren vrij traag en een beetje hit-mis.

    De grote regenvaller is de bewegingssensor. Die reageert zo slecht en onbetrouwbaar dat er vaak voor kunt springen en de lampen gaan nog niet aan.

    Jammer dat een update van de bestaande hub niet werkt. Dit wordt weer veel afval van oude hubs.

  21. Je hebt Zweedse Kronen (SEK) in Zweden en Noorse Kronen in Noorwegen (NOK). IKEA komt uit Zweden en in het artikel wordt verwezen naar de site van IKEA Noorwegen, niet de Zweedse.

    Hij lijkt nog steeds opgehangen te kunnen worden. En wordt geleverd met een USB-A naar USB-C kabel? Gemiste kans!

  22. Vergeet niet dat Noorwegen vrijwel altijd duurder is dan NL. Ik ben momenteel in Noorwegen en ook bij de Ikea hier geweest, maar en simpel lampje wat bij ons €12,- kost, kost hier 200kr, oftewel ruim 20 euro.

    Zodra Dirigera ook in Nederland leverbaar is zal de prijs ook lager zijn verwacht ik.

  23. Ik heb hier 38 trädfri accessoires en die werken prima.
    Lampen, dimmers, 7 bewegingssensoren…rolgordijnen, smart plugs….
    Ik hoop wel (zoals eerder genoemd) op een migratie assistent….alles weer opnieuw koppelen aan de nieuwe hub is best lastig

  24. Volgens The Verge gaat de hub €59,99 kosten en is deze vanaf november leverbaar, in elk geval in Duitsland, Spanje en Noorwegen.

  25. ‘een nieuw model aan zit te komen en dat mag ook wel, want de huidige uitvoering gaat al een paar jaartjes mee. ‘

    Eigenlijk jammer dat het al gebruikelijk is om alles na enkele jaren al te moeten vervangen.

  26. Op de Noorse site staat: “Ny og bedre erstatter for TRÅFRI gateway. Salgstartes i november.” wat zich vertaald naar “New and better replacement for TRÅFRI gateway. Sales start in November.”

  27. @Radar: Ik heb de hub overigens aan een niet-Ikea smartplug hangen en de hub gaat iedere nacht 10 minuutjes van spanning af….harde reset dmv Komekit automation…
    Misschien niet noodzakelijk, maar baat het niet dan schaadt het niet

    Batterijnivo van bewegingssensoren wordt niet goed weergegeven….dus wanneer de sensoren niet reageren: nieuwe batterijtjes en het werkt weer

  28. De Duitse site heeft het inmiddels over eind november.

  29. Ik hoop vooral dat deze hub wel wil updaten naar nieuwe softwareversies. De huidige wordt blijkbaar geblokt door m’n KPN Experiabox. Hierdoor heb ik problemen met m’n timers voor m’n buitenlampen, erg irritant.

  30. (Red.) De hub is nu verkrijgbaar in de Nederlandse IKEA-vestigingen. Check wel vooraf even de voorraad, want die verschilt nogal per winkel.

  31. Altijd zeer tevreden over, zeker als je het afzet tegen de prijs van Hue. Ik ben alleen erg benieuwd of er een manier komt om makkelijk over te stappen naar de nieuwe hub zonder dat ik heel mijn huis opnieuw moet instellen.

  32. @Fabian: Dit artikel suggereert dat er een migratiefunctie aanwezig is.

  33. Origineel geplaatst door Wouter
    @Fabian: Dit artikel suggereert dat er een migratiefunctie aanwezig is.

    Als ik die site lees dan denk ik nog maar even te wachten tot er een
    Update is uitgekomen. Er zouden nog wat bugs zijn met Sonos speakers en dat is voor mij al een probleem. Daarom liever maar even wachten. Kopen kan al wel, maar aansluiten dan toch maar even wachten en de oude speaker op de oude blijven gebruiken, dat kan natuurlijk.

    Je kan ze toch beide tegelijk gebruiken?? Oude hub en nieuwe hub?

  34. Origineel geplaatst door Fabian
    Altijd zeer tevreden over, zeker als je het afzet tegen de prijs van Hue. Ik ben alleen erg benieuwd of er een manier komt om makkelijk over te stappen naar de nieuwe hub zonder dat ik heel mijn huis opnieuw moet instellen.

    Voorlopig nog niet, of heb ik dat verkeerd gelezen?

  35. vanmorgen eentje gekocht. Helaas helaas geen migratie mogelijk. Lampen koppelen door middel van 6 keer aan en uit zetten. Afstandsbedieningen koppelen door ze te resetten en bij de hub te houden.
    Echter, ik heb een paar lampen die geen schakelaar hebben maar op een continue spanning zitten zoals enkele buitenlampen. Vraag me niet waarom maar dat is de situatie.
    Die lampen kon/moest je in de vorige hub koppelen dmv eerst afstandsbediening en dan paren met lamp. Dat kan nu dus niet meer. Als de afstandsbediening of schemerschakelaar is gekoppeld aan de nieuwe hub kan je geen lamp koppelen door de koppelknop ingedrukt te houden. Al even geprobeerd door de lamp 6x aan en uit te schakelen via de oude app maar die lamp verschijnt dan niet in de nieuwe app.
    Redelijk incompleet op deze manier.
    En wordt ook erg omslachtig om alle 41 accessoires die ik in de oude app gekoppeld heb weer opnieuw te gaan instellen. En om meerdere armaturen te gaan openen, lamp in een fitting te draaien die wel geschakeld kunnen worden… Bovendien gaat die vlieger niet helemaal op omdat ik ook een paar ledpanelen heb die ik volledig moet gaan demonteren en….
    Gelukkig kan je 365 dagen wachten met retourneren dus ik wacht wel even op een software update of handige Harrie die een migratie tooltje maakt.
    In de support van Ikea staat dat migratie niet kan omdat de data lokaal op de hub staan en ivm beveiliging andere apparaten daar geen toegang toe krijgen.

  36. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn | iCulture.nl
    @jeb: Heb je ook de meest recente app-update met support voor de Dirigera hub geïnstalleerd/bijgewerkt? Weet niet of dat nog verschil maakt.

    Voor het instellen met een nieuw model hub heb je de app Home Smart nodig met een geel icoontje. Recent moest de reguliere app worden geupdate en heet nu Home smart 1 en heeft een wit icoon gekregen. In de regulier/oude app kan je de nieuwe hub niet toevoegen. Dan wordt je naar de nieuwe app verwezen waar je dus volledig van voren af aan moet beginnen met ruimtes aanmaken en accessoires toevoegen…

    @Wouter: eh nee, in dat artikel staat bij de minpunten dat er geen migratie kan.

  37. Origineel geplaatst door NicoDLttr
    Ik hoor hier toch wel wat positieve reacties….
    Toen tradfri net op de markt kwam heb ik wat lampen en zo gekocht. Maar toen liep het voor geen meter.
    Misschien moet ik mijn hub eens terug bovenhalen en eens testen of ze vooruitgang geboekt hebben.

    Trouwens, iemand ervaring met de smart rolgordijnen van Ikea?

    Ja, daar heb ik ervaring mee. Ik maakte deze video daarover.
    Kijk ajb ook even in de omschrijving. Enorm onstabiele verbinding (ca. elk half jaar opnieuw installeren), echt een ramp. Fysieke bouwkwaliteit overigens prima en betaalbaar.
    Geen aanrader wat mij betreft door omslachtige installatie connectie en instabiliteit.
    Ik overweeg te proberen of de nieuwe hub dit probleem oplost, maar wacht eerst even de commentaren op internet af (irt. Fyrtur rolgordijnen).

  38. Gekocht en geïnstalleerd. Een tip voor iedereen, als je HomeKit gebruikt, koppel deze dan eerst met elkaar en installeer dan pas je Ikea spullen op de nieuwe hub. Anders kan je het daarna nog eens doen want als je eerst alles in de nieuwe app zet, dus op de nieuwe hub, dan kan je daarna opnieuw beginnen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.