Waarom er steeds minder animo is voor iMessage-apps

De groei van het aantal iMessage-apps is de afgelopen flink gedaald, zo blijkt uit een onderzoek. De groei zat hem voornamelijk in de eerste twee maanden, maar de animo voor iMessage-apps is daarna afgevlakt. Ook de diversiteit in het aanbod schiet tekort.

Met ingang van iOS 10 introduceerde Apple de geheel nieuwe iMessage App Store. Hier vind je allerlei apps die zorgen voor een flinke uitbreiding op iMessage. Er zijn inmiddels bijna vijfduizend iMessage-apps beschikbaar, maar de aandacht van ontwikkelaars wordt met de maand minder. Onderzoeksbureau Sensor Tower constateerde de daling en keek ook naar de populairste categorieën.

iMessage-app van Disney

‘Minder nieuwe iMessage-apps’

De teller voor het aantal iMessage-apps staat inmiddels op bijna vijfduizend stuks, terwijl de iMessage App Store pas een half jaar beschikbaar is. Om dit in perspectief te plaatsen: in het eerste jaar van de App Store in 2008 kwamen er ook rond de vijfduizend apps beschikbaar. Vijfduizend lijkt op het eerste gezicht heel veel, maar dit aantal is ook tot stand gekomen door apps die uitgebreid zijn met ondersteuning voor iMessage-apps. Gezien het enorme aanbod van bijna 2 miljoen apps in de App Store, is 5000 iMessage-apps wat minder spectaculair.

iMessage-apps aanbod.

De meeste iMessage-apps werden in de eerste paar maanden van iOS 10 vrijgegeven. Dit betekent dat de animo voor iMessage-apps flink gedaald is de afgelopen maanden. Eind november waren er ongeveer 2250 iMessage-apps beschikbaar, zonder exclusieve iMessage-apps in de vorm van stickerpakketten. De maanden daarna is de hoeveelheid nieuwe apps in rap tempo afgenomen. Tussen januari en februari van dit jaar is de hoeveelheid iMessage-apps met slechts 9% gegroeid. Het is niet vreemd dat een nieuw concept als iMessage-apps vooral in de begindagen veel interesse opwekt bij ontwikkelaars, maar de daling in de hoeveelheid nieuwe apps is in een korte periode wel behoorlijk snel gedaald.

Games populairste categorie

Kijkend naar de categorieën zijn er wat betreft iMessage-apps geen verrassingen te zien. Games is veruit de meest populaire categorie met bijna 26%. Binnen deze categorie vallen niet alleen iMessage-spelletjes, maar ook sticker uitbreidingen van bestaande games. De populaire game Alto’s Adventure heeft bijvoorbeeld stickers voor iMessage. Andere populaire categorieën zijn entertainment (17,4%), hulp-apps (9,2%) en sociale netwerken (6,4%). Belangrijk om te weten is dat in dit onderzoek de losse stickerpakketten dus niet meegenomen zijn.

iMessage-apps categorie.

Het probleem in de iMessage App Store zit hem ook in de indeling van de App Store zelf. Op de Uitgelicht-pagina zie je voornamelijk een berg aan stickerpakketten. Je kunt wel filteren op categorie, maar je kunt daar niet zien welke iMessage-apps binnen die categorie het beste gevonden worden aan de hand van App Store-reviews. Het aantal stappen dat je moet doorlopen om bij de iMessage App Store te komen, ligt ook aan de hoge kant. De verwachting is dan ook dat Apple met ingang van iOS 11 een aantal verbeteringen door gaat voeren, bijvoorbeeld hoe je een iMessage-app toevoegt.

Apple lijkt zelf ook in te zien dat er meer aandacht moet komen voor de iMessage-apps. Afgelopen week kwamen ze bijvoorbeeld met een reclame die in het teken stond van iMessage-apps, al ging het daar enkel en alleen over stickers. Terwijl er best een hoop mogelijk is met iMessage-apps, lijken stickers vooral de boventoon te voeren. De leukere en handige iMessage-apps vallen daardoor minder op, terwijl er best wat handige en leuke iMessage-apps beschikbaar zijn. Het lijkt ons daardoor handiger als Apple zich meer focust op de echte uitschieters in plaats van alleen lollige stickers.

Bekijk ook
Apple’s nieuwste reclame toont iMessage-stickers in de echte wereld

Apple’s nieuwste reclame toont iMessage-stickers in de echte wereld

In een nieuwe reclame zet Apple de stickers in iMessage in het zonnetje. In de commercial is te zien hoe stickers in het echte leven gebruikt worden. Ze worden overal geplakt, zoals op gezichten en deuren.

Beperkt bereik voor iMessage-apps

Wat ook meespeelt is dat in veel landen andere chatdiensten vaker gebruikt worden dan iMessage. Een iMessage-app maken is leuk, maar het publiek wat je ermee bereikt is een stuk beperkter dan het ontwikkelen van een losse iOS-app. Je bereikt als ontwikkelaar alleen het publiek waarvan de contacten ook iOS-gebruikers én iMessage gebruikers zijn, waardoor het potentiele bereik van jouw iMessage-app beperkt is. Als gebruiker moet je ook een contactpersoon hebben waarmee je die iMessage-app kunt gebruiken, want op zichzelf heeft een iMessage-app weinig functie.

Tot slot zijn de iMessage-apps alleen beperkt tot de iPhone en iPad, terwijl iMessage zelf ook beschikbaar is op de Mac. Dat zorgt voor de nodige inconsistentie tussen de verschillende platformen. Wellicht dat Apple met de komst van een nieuwe macOS-versie ook daar een iMessage App Store mogelijk maakt.

Bekijk ook
De beste iMessage-apps, games en stickers voor de iPhone

De beste iMessage-apps, games en stickers voor de iPhone

iMessage werkt met apps voor stickers, spelletjes en andere nuttige apps. In dit artikel vind je de beste iMessage-apps. Ben je op zoek naar stickers, het versturen van gifs of wil je extra productief zijn in iMessage? Dan ben je hier op het goede adres.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 maart 2017 om 19:00
Onderwerp
Categorieën
Apps, Diensten

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.