Impression Pi: nieuwe VR-bril voor iPhone volgt waar je loopt

De Impression Pi is een virtual reality-bril die werkt met de iPhone 6 en 6 Plus. Daarnaast volgt de headset ook je handgebaren, omgeving en positie.
Joris Kersten -

Impression PiWe zien steeds meer bedrijven die zich bezighouden met virtual reality. Zo bespraken we al VR-brillen zoals de VR One van Carl Zeiss, Facebook’s Oculus Rift en ook Google’s kartonnen Cardboard-bril. Naast de headsets van grote namen wordt er ook door kleine ondernemingen gewerkt aan nieuwe brillen die virtual reality gebruiken. Een voorbeeld hiervan is het Kickstarter-project Impression Pi, dat werkt aan een VR-bril die ook handgebaren en je positie in de ruimte volgt.


De Impression Pi-headset moet volgens de makers virtual reality net zo interactief en realistisch maken als de echte wereld. De bril werkt met zowel de iPhone 6 als de iPhone 6 Plus en verdeelt het scherm van je smartphone in twee gelijke helften die vervolgens over elkaar worden gelegd tot één beeld. Door een app te starten die virtual reality ondersteunt kun je direct gebruik maken van de headset.

Impression Pi virtual reality bril

Wat de Impression Pi anders maakt dan VR-brillen die we eerder zagen, is dat nu ook je handen en positie in de ruimte worden gevolgd. Dit gebeurt met behulp van een speciaal algoritme, dat objecten in de ruimte, bewegingen en gebaren van je handen omzet naar 3D-beelden. Zo verandert de bril je woonkamer bijvoorbeeld in een virtuele grot waar je ook daadwerkelijk doorheen kunt lopen en je handen kunt gebruiken. Door de omgeving te scannen geeft de headset ook waarschuwingen als je te dicht bij obstakels in de buurt komt zodat je je niet kunt bezeren.

Wil je de Impression Pi wat hipper maken? Dan kun je er ook speciale frontjes bij bestellen. Zo hoeft je VR-bril er niet suf uit te zien.

Impression Pi headset

De makers van de Impression Pi hebben meerdere modellen van de VR-bril ontworpen. Zo kun je op Kickstarter een starterpakket kopen voor 79 dollar. Hiervoor krijg je de bril die werkt met je iPhone en VR-apps, maar waarbij je nog geen gebruik kunt maken van de functie om handgebaren, de omgeving en je positie te ‘scannen’. Hiervoor moet je de Empower-versie aanschaffen. Deze kost 279 dollar en heeft een inbouwde module waarmee je van alle functies van de VR-headset gebruik kunt maken. Daarnaast is er nog een Impression Pi Master voor 359 dollar, waarbij je de beste virtual reality-beleving krijgt en geen smartphone meer nodig hebt om de bril te gebruiken. Ook aan de doe-het-zelvers is gedacht. Zij kunnen de VR-module van de Impression Pi kopen om in een eigen bril, robot of drone te bouwen.

Reacties: 5 reacties

  1. Veel te lage resolutie de iPhone 6. Dat gaat nergens op lijken. Je zal de pixels kunnen tellen.

  2. Origineel geplaatst door Edward
    Veel te lage resolutie de iPhone 6. Dat gaat nergens op lijken. Je zal de pixels kunnen tellen.

    Gefeliciteerd! Dat is werkelijk de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord!

    Ik schrijf dit bericht op een iPhone 6. Ik heb mijn lenzen niet in (sterkte -6) dus ik moet het toestel maximaal 10 cm van m’n gezicht houden. Ik kan de pixels niet onderscheiden.

    Even testen wanneer wel… Ja op 3 cm afstand begin ik karteltjes te zien in de letters. Ik neem aan dat bij een VR bril het toestel iets verder van je gezicht zit.

  3. @Tom van Zummeren: Edward heeft hier wel een punt. Ik heb de Cardboard van Google. En hoe hoog de resolutie ook is of lijkt van je phone, in combinatie met dergelijke lenzen (waardoor je blik op ‘oneindig’ komt om scherp te stellen) kun je echt de afzonderlijke pixels zien! Je scherm krijgt ook maar zijn halve resolutie doordat je in tweeën opgesplitst wordt. Als je dit niet gelooft moet je het maar eens proberen… Leuk speelgoed maar nog niet klaar voor ’the real thing’!

  4. Origineel geplaatst door Tom van Zummeren
    Gefeliciteerd! Dat is werkelijk de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord! Ik schrijf dit bericht op een iPhone 6. Ik heb mijn lenzen niet in (sterkte -6) dus ik moet het toestel maximaal 10 cm van m’n gezicht houden. Ik kan de pixels niet onderscheiden.Even testen wanneer wel… Ja op 3 cm afstand begin ik karteltjes te zien in de letters. Ik neem aan dat bij een VR bril het toestel iets verder van je gezicht zit.

    Volgens mij begrijp je het principe niet of wel? Zelfs bij de note 4 met zijn resolutie zie je pixels als je hem gebruikt in de VR Gear. De iPhone 6 resolutie waarbij het scherm ook nog eens gedeeld wordt is gewoon weg te weinig.

  5. Dit lijkt me toch wel leuk om eens te proberen. VR brillen zijn niet bepaald nieuw, zelfs begin jaren 90 werd er al mee ge experimenteerd door de game console producenten zoals nintendo en sega.