Heel wat mensen hebben een haat-liefdeverhouding met in-app aankopen. Je installeert een leuke gratis app, maar komt er al snel achter dat je er pas echt iets aan hebt als je een in-app aankoop doet. Of je speelt een game, maar wordt ingehaald door vrienden die een shortcut naar de top van de ranglijsten hebben gekocht. Maar in-app aankopen hebben ook positieve kanten: het is één van de makkelijkste manieren om je een app gratis uit te laten proberen, voordat je tot aankoop overgaat. En het is voor ontwikkelaars een van de makkelijkste manieren om geld te verdienen. Maar liefst 76% van de inkomsten uit de App Store is afkomstig van in-app aankopen, zo ontdekte het Nederlandse bedrijf Distimo. Amerikanen besteden gemiddeld maar 93 cent per app, Japanners vier keer zoveel.
De cijfers hebben betrekking op cijfers van februari en zoals in de grafiek hieronder is te zien is het percentage van 76% nog nooit zo hoog geweest. In de cijfers zijn inkomsten uit reclamebanners achterwege gelaten; het gaat uitsluitend om de inkomsten door het aankopen van apps. Vooral de Aziaten zijn gek op in-app aankopen: daar is minstens 90% van de omzet afkomstig uit de extra aankopen in apps. Zijn freemium-apps daarmee de slimste manier om geld te verdienen? Niet vanuit elke hoek waarop je de vraag kunt bekijken: betaalde apps zonder in-app aankopen leveren namelijk gemiddeld $2,25 per download op en trekken een publiek dat bereid is om meer te betalen. Dat is een heel verschil met de $0,93 die je bij freemium-titels vindt. iPad-apps zijn nog iets lucratiever: die leveren gemiddeld $4,04 op. Maar omdat het bij in-app aankopen om gigantische mensenmassa’s gaat is het toch een aantrekkelijk model. Echte in-app melkkoeien zijn apps als Clash of Clans, Candy Crush Saga en Hay Day.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties