Apple introduceerde bij iPhone OS 3.0 de mogelijkheid van In App Purchases (kopen in programma’s) te doen. Het was uitsluitend bedoeld voor betaalde programma’s, om te voorkomen dat de App Store zou worden overspoeld met gratis applicaties die feitelijk pas te gebruiken zijn als je allerlei extra’s aanschaft. Maar er komt verandering in: vanaf nu zijn In App Purchases ook in gratis applicaties toegestaan. Geregistreerde ontwikkelaars hebben een e-mail ontvangen, waarin het wordt uitgelegd.
Via In App Purchases (uitlegtip) kun je bijvoorbeeld extra objecten in games kopen, een abonnement nemen op een maandelijkse navigatiedienst of op push-berichten in een nieuwsapplicatie. De stap naar In App Purchases betekent nogal wat. In feite staat Apple toe, dat ontwikkelaars hun applicaties gratis kunnen aanbieden voor een beperkte tijd of met beperkte functionaliteit. Voor de volledige functionaliteit of permanent gebruik kun je dan via de applicatie een licentie aankopen. Daardoor is het maken van aparte Lite-applicaties niet meer nodig. Het verkoopmodel begint dan te lijken op andere mobiele platformen, zoals Windows Mobile. Daar kun je vaak een trialversie downloaden, die na een aantal dagen verloopt. Door het aanschaffen van een licentiecode kun je de applicatie langer blijven gebruiken.
Apple legt de nieuwe mogelijkheid als volgt uit aan de ontwikkelaars:
In App Purchase is being rapidly adopted by developers in their paid apps. Now you can use In App Purchase in your free apps to sell content, subscriptions, and digital services.
You can also simplify your development by creating a single version of your app that uses In App Purchase to unlock additional functionality, eliminating the need to create Lite versions of your app. Using In App Purchase in your app can also help combat some of the problems of software piracy by allowing you to verify In App Purchases.
Visit the App Store Resource Center for more details about how you can add In App Purchases to your free apps.
Is het een goede ontwikkeling? Of is met deze nieuwe mogelijkheid het hek van de dam? Het opent namelijk ook de mogelijkheid voor allerlei ‘lege’ applicaties, waar je alleen maar iets aan hebt wanneer je extra content aankoopt (denk aan de huidige wildgroei aan maffiagames, die nu geld verdienen met de verkoop van losse punten-apps). Voor ontwikkelaars is de maatregel op zich wel gunstig, want tot nu toe moesten ze twee applicaties leveren (Lite en betaald), waarbij ze met moeite scores en andere data van de gratis applicatie naar de betaalde applicatie konden overpompen. Ontwikkelaars hebben nu genoeg aan één applicatie.
Apple komt met de nieuwe regeling wel terug op een eerdere, plechtig gedane belofte, namelijk dat gratis altijd gratis is. Voortaan zul je tweemaal moeten kijken of er bij een gratis app toch niet een (betaal)addertje onder het gras schuilt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 41 reacties