De Nederlandse openbaar vervoerbedrijven laten dit jaar tienduizend klanten inchecken met hun mobiele telefoon. Daarvoor moet je wel een smartphone hebben met NFC. In eerste instantie lijken iPhone-gebruikers daarmee uitgesloten, want Apple wil NFC op de iPhone immers niet openstellen voor externe partijen. Maar toch gloort er nog een beetje hoop.

“Met je mobiel inchecken in de trein nog voor eind van het jaar mogelijk” beloofde Trouw vanochtend. Maar het is een dooie mus. Het klinkt allemaal mooier dan het is, want er gelden nogal wat beperkingen en de seinen voor een verdere uitrol voor meer klanten op meer platformen staan nog niet op groen.
Inchecken met iPhone – echt niet
Vorig jaar deden de vervoersbedrijven al een proef, waarbij mensen konden inchecken met hun smartphone. Daarvoor moest je een Android-app installeren, waarmee je inlogde op je OV-chipaccount. De proef was alleen beschikbaar Android-gebruikers en alleen voor klanten van KPN en Vodafone. Dat komt omdat er een speciaal soort simkaart nodig is, die beveiligd communiceert met de systemen van Trans Link. Het werkt ook als de telefoon uit staat. Klinkt goed, maar daarmee is nog steeds niet geregeld dat het op de iPhone werkt. De providers pasten de benodigde apps (SmartOV van KPN en Wallet van Vodafone) niet aan voor de iPhone.
Ook bij de nieuwe plannen lijkt het erop dat iPhone-gebruikers worden overgeslagen. Bovendien komen wederom alleen klanten van Vodafone en KPN in aanmerking om Smart OV te gebruiken en dan alleen nog mondjesmaat. Zo’n 10.000 gebruikers kunnen eraan meedoen, dus slechts 1% van de dagelijkse 1 miljoen reizigers in het openbaar vervoer. Verder geldt er nog een andere beperking: je kunt alleen reizen tegen het volle tarief. Dagelijkse reizigers zullen vaak een studentenkaart of abonnement hebben.
De oplossing: Apple Pay?
Maar zoals gezegd: er is nog hoop, maar dan moeten we het vooral bij de banken zoeken. De telecombedrijven lijken namelijk niet erg geneigd om veel tijd en moeite in het project te steken. Volgens Bart Schmeink van de Coöperatie Openbaar Vervoersbedrijven verliepen de onderhandelingen met de providers erg moeizaam. Het zou ermee te maken hebben dat project de providers alleen maar geld kost, terwijl er geen inkomsten tegenover staan. “Telecombedrijven hebben grote sommen geld betaald voor hun licenties”, aldus Schmeink. “En vragen zich dus vooral af wat zij eraan kunnen verdienen.”
Voor iPhone-gebruikers is de enige hoop dat Apple Pay snel beschikbaar komt in Nederland én dat de OV-bedrijven daar snel op inspelen. Maar ook daar pakken zich inmiddels donkere wolken samen. De OV-bedrijven willen zorgen dat je vanaf 2017 kunt inchecken met je bankpas, alleen is de vraag of de bankpas over een paar jaar nog wel bestaat. “We investeren nu in betalen met de bankpas, terwijl die over een paar jaar misschien wel oude meuk is”, geeft Schmeink toe.
‘Bankpas is straks oude meuk’
Ook met de banksector lopen de onderhandelingen niet echt soepel, dus het is nog maar de vraag of inchecken met de bankpas in 2017 haalbaar is. “De banken willen garanties over het aantal betalingen die via hun systemen gaan lopen”, vertelt Schmeink. De OV-bedrijven kunnen echter geen garanties geven, omdat ze niet weten hoe nieuwe betaaldiensten als Apple Pay en Google Wallet gaan groeien. Bovendien is het betalen via horloges en sieraden via chips in opkomst. “Met al die nieuwe mogelijkheden kun je je zelfs afvragen, en dat doen banken zelf ook, of de bankpas over tien jaar nog wel bestaat.” Eind dit jaar gaat er in Den Haag een proef lopen met ABN Amro, zodat het in ieder geval in één stad en met één bank mogelijk is. “Als het aan de banken ligt duurt het tot 2019 tot mensen in het ov kunnen betalen met hun bankpas.”
Kortom: het ziet er toch wat somber uit voor iPhone-gebruikers, het volkje dat nieuwe ontwikkelingen graag omarmt. Als de telecombedrijven het op zo’n kleine schaal gaan aanbieden en eigenlijk geen zin hebben om mee te doen, zullen ze geen moeite nemen om Apple’s NFC-beperkingen te omzeilen. De banken staan ook niet te popelen en de Coöperatie Openbaar Vervoersbedrijven heeft voor de verouderde bankpas gekozen, niet voor nieuwe betaalmethoden zoals Apple Pay of Google Wallet. Terwijl ze buiten de telecomoperators om al lang Google Wallet hadden kunnen ondersteunen.
In Londen kan het al
Zodra Apple Pay in Nederland beschikbaar komt, zouden de OV-bedrijven eens kunnen kijken hoe het in Londen eraan toegaat. Daar is het al mogelijk om met Apple Pay de ritjes in de bus, metro en andere transportmiddelen te betalen. Daarmee is het zelfs mogelijk om met je Apple Watch langs een poortje of betaalpaal te gaan. Als het in een wereldstad als Londen mogelijk is, moet het toch ook in Nederland lukken? We vrezen dat het bij lang en moeizaam onderhandelen blijft. Een uitspraak van Schmeink onderstreept dat nog eens: “Ik sta te kijken van de vanzelfsprekendheid waarmee iedereen altijd maar denkt dat iets in een keer moet kunnen.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
apple blijft eigenwijs, nfc is best toekomst materiaal maar stug blijven volhouden dat hun opties beter zijn.
Ook microsd kaartjes in apparaten doen om filmpjes en fotos te zien en te kopieren is zo iets simpels wat apple nooit zal toelaten. (tenzei je bestanden perfecte namen hebben, in goede mappen staan en goede formaten zijn wil de apple adapter helpen)
Apple word niet overgeslagen. Apple is gewoonweg niet compatibele. En dat is niet de schuld van de NS maar van Apple zelf.
Openbaar behoort gratis te zijn vind ik. Meteen al dit soort “problemen” opgelost. 😊
Het ligt allemaal wat genuanceerder dan Apple de schuld geven vind ik. De ov-chipkaart is gewoon geen systeem dat je met andere betaalmethodes kunt harmoniseren. Hoogstens dat je het opladen betaalt met Apple pay.
Uiteraard is t straks hartstikke achterhaald, maar goed, als de NS ook nu pas begint met het bestellen van treintoestellen met stopcontacten en USB aansluitingen kun je al zien hoe lang de vooruitgang in t ov op zich laat wachten. Ik bedoel: over drie jaar gaan er treinen rijden met ingebouwde USB poorten. Maar dat is de oude standaard. Ik denk dat over vijf jaar USB-C de nieuwe standaard is. Dan is de huidige USB-poort opeens hopeloos achterhaald. Daar heeft de NS nooit rekening mee gehouden.
Zo ook met nieuwe technologieën en de ov-chipkaart. T klonk allemaal heel hip, toen ze t bedachten in de jaren ’90, maar het blijft een onhandig en ouderwets systeem.
PRECIES DIT!!
@Bert: Over 3 jaar wat dacht jij van einde dit jaar komt de 1ste set nieuwe sprinters, daarna begin 2017 de rest van Fabrikant Flirt.
Verder komen er vanaf 2018 nog meer nieuwe sprinter treinen, deze komen Fabrikant CAF een andere fabrikant dus.
Naast usb aansluitingen zullen er ook stopcontacten zijn, maar ja goed die heb je meestal niet bij je.
Maar een aanpassing voor usb c zo gedaan is, dat ze 1 normale usb poort en 1 usb c poort zullen doen dan.
Waar maken jullie je nou druk om, we hebben toch allemaal en OV-Chipkaart !
Slechte zaak dat het zo lang moet duren om innoverende methodes in te voeren, terwijl het technisch al mogelijk is. Het lijkt mij toch niet ingewikkeld om een OV-app te maken die automatisch geld van je rekening afschrijft als je in de trein of bus stapt. Ook het gebruiken van je iPhone als betaalpas moet mogelijk worden. De ING heeft vorig jaar al aangegeven dat ze graag meedoen met innovaties op dit gebied. Uiteindelijk heeft iedereen er voordeel van als betalingen allemaal via je telefoon lopen.
@puccini: Hoe minder ik mee hoef te nemen hoe beter. Het is toch alleen maar mooi als het zou kunnen met een ander pasje/apparaat die je toch al bij je hebt?
Een OV-chipkaart kost geld, moet vervangen worden, kan beschadigen, kan je kwijtraken en je kan het vergeten. Doe mij maar een digitale OV-chipkaart in de vorm van een app hoor.
Ja, we hebben ook allemaal een credit card, bankpas, ah kaart, rijbewijs, verzekeringspassen en nog meer dode bomen en plastics.
Dat is het hele punt: als we kunnen concluderen dat >80% een smartphone heeft, mag je toch wel gaan ontwikkelen voor slimmere toepassingen?
Vind het ook erg jammer dat dit zo lastig gaat. Ik sta regelmatig in de supermarkt waarbij ik al m’n boodschappen scan met m’n mobiel, maar om af te rekenen moet ik nog steeds m’n pinpas uit m’n portemonnee halen. Hoe fijn zou het zijn als ik gewoon m’n telefoon die ik toch al vast heb langs de pinautomaat kan halen.
Hetzelfde voor OV. Ik heb m’n telefoon toch al vast als ik naar het station loop (Pokemon GO :P) dus als ik met m’n telefoon meteen kan inchecken, des te handiger. Als dan ook nog eens de OV chipkaart aan m’n bankrekening gekoppeld zou zijn (die eveneens op m’n telefoon staat gelinkt) dan hoef ik niet na te denken of er nog genoeg geld op m’n chipkaart zou staan…
Het is allemaal zo simpel. Als nu alle grote bedrijven gewoon samen zouden werken om dit mogelijk te maken en niet alleen hun eigen belangen behartigen… Maar helaas.
Het is gewoon triest om te zien dat logge organisaties als banken de boel continu om zeep helpen. Ook de beperkingen op de NFC van Apple is gewoon achterlijk van Apple zelf. Tuurlijk gaat het ze om veiligheid, uhu, gewoon ook eigen ecosysteem beschermen net als de banken.
Je hebt het verdorie over vooruitgang. De technologie bestaat allang en wij lopen nog steeds met een hoop plastic in de zak rond. Een telefoon heeft iedereen altijd bij zich.
De Apple watch is ook nog steeds nutteloos als betaal accessoire terwijl de potentie enorm is.
De overheid snapt er niets van en bemoeit zich er niet mee. Die hele Ov kaart is alleen maar ontwikkeld uit het oogpunt van geld verdienen over de rug van de de overs. Geen moment is er over gebruiksgemak nagedacht en bugs in het systeem zitten er na bijna 10 jaar gebruik nog steeds in.
Doe niet zo moeilijk en spreek staffels af over het aantal transacties. Water bij de wijn en bij een gigantisch aantal transacties worden de afspraken herzien en gebalanceerd op een punt waarbij alle partijen geld verdienen. Iedereen blij en de wereld gaat weer vooruit.
Dramatisch.
Ik word horendol van alle chipcards in mijn portefeuille. Kom op banken, credit card maatschappijen, telcos, tankpas leveranciers, OV Chip, New Motion etc. Doe eens modern, veilige infra met Apple Pay en Apple’s Wallet. Ik ben er klaar voor denk nu eens aan de klant.
Het systeem in Londen is niet te vergelijken met NL: in Londen zijn de poortjes “dom”, alle verwerking gebeurd in een centrale computer. Je kaart is ook “dom”: bevat slechts een ID, geen saldo bijvoorbeeld.
In NL zit alle logica in de OV-Chipkaart (saldo, reisproduct) en de poortjes.
Het ombouwen naar een ander betaalsysteem is daarom in Londen een makkie en in NL heel complex en duur.
De proef die nu loopt is dan ook niet meer dan het een speciale simkaart die ook een ov-chipkaart bevat. En een App om die OVChip op de simkaart te laten praten met de NFC.
Betalen met bankpas of Apple Pay kan pas na ombouwen van alle Nederlandse poortjes en in/uitcheck apparaten…