Als je informatie zoekt, bijvoorbeeld de beste sushi in Parijs of de betekenis van een moeilijk woord, dan ben je waarschijnlijk geneigd om eerst in Google of op Wikipedia te kijken. We zijn het gewend van de desktop, waar je vaak geen aparte apps voor restaurantrecensies en woordenboeken hebt geïnstalleerd. De zoekfunctie in de browser is jouw zoekvenster naar de wereld. Op smartphones was lange tijd dezelfde gewoonte te zien, om informatie vooral in de browser op te zoeken, maar inmiddels blijkt er een verschuiving aan de gang. eMarketer ontdekte dat steeds meer mensen gespecialiseerde apps gebruiken. Wil je weten wat er nieuw is in iOS 8, dan zoek je niet via Google, maar open je de iCulture-app.
De verschuiving heeft gevolgen voor bedrijven die zoekmachines exploiteren, zoals Google, Microsoft en Yahoo. Ze lopen advertentiegeld mis omdat mensen niet meer via de browser zoeken. Niet dat we nou medelijden moeten hebben met bedrijven als Google, miljarden omzet maken met zoekadvertenties. Maar er is wel een opvallende verandering te zien. De omzet bij mobiele advertenties van Google nam met 17% af. En terwijl Google op de desktop 82,8 procent van de zoekmarkt in handen heeft is dat op mobiel gedaald naar 65,7 procent. Als we iets willen opzoeken, dan pakken we de smartphone en het liefst een app. Apple zaagt ondertussen verder aan de stoelpoten van Google, door in OS X Yosemite niet Google maar Bing als standaard zoekmachine aan te bieden.
Bij het zoeken is er niet meer één aanbieder die alles domineert, maar gebruiken we meerdere bronnen. Google probeert de zoekmachine wel uit te breiden met restaurantrecensies en prijsvergelijkingen, maar veel mensen gebruiken daarvoor toch liever een gespecialiseerde app, zoals een reisapp om vliegtickets te boeken en een huizenapp om te kijken welke huizen er in de buurt te koop staan. Uit een eerder onderzoek van Nielsen blijkt dat we steeds meer op ons mobieltje kijken: tegenover maandelijks 27 uur internetgebruik op de desktop staat maar liefst 34 uur mobiel gebruik op smartphone en tablet. We zijn vooral gek op lokaal zoeken, met apps zoals Yelp, de de omzet in 2016 dan ook denkt te verdrievoudigen. Google zal rond die tijd gezakt zijn naar 64,2 procent marktaandeel. Het onderzoek heeft trouwens betrekking op Amerikaanse gebruikers, maar we vermoeden dat Europese gebruikers in dezelfde mate naar apps grijpen. Het zijn alleen iets andere apps: geen Yelp maar IENS, geen Fandango maar de Pathé-app.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties