ING-app krijgt dit jaar stemherkenning als pincode-alternatief

Met je vingers een knop aanraken of je pincode intoetsen, dat is wel heel ouderwets. Als het aan ING ligt ontgrendel je deze zomer nog je rekening met je stembanden.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

ING Bankieren Touch ID

In september vorig jaar introduceerde ING een spraakfunctie voor hun mobiele app, die het onder meer mogelijk maakt om handsfree te betalen. Wat blijkt: we praten dolgraag tegen onze iPhone en dus breidt ING deze functie in de loop van het jaar verder uit.


Tijdens de Mobile Convention Amsterdam benadrukte Jeroen Losekoot (ING) dat deze spraakfunctie inmiddels uitgegroeid is tot veel meer dan een leuke extra, zo schrijft Emerce. Honderdduizend klanten van ING maken er regelmatig gebruik van, bijvoorbeeld om hun saldo te checken of een betaling uit te voeren.

Stem-authenticatie

Reden voor ING om de spraakfunctie uit te breiden. Daarom zal er deze zomer een update voor de ING-app verschijnen, die stemherkenning toevoegt. Nadat de app jouw stem goedkeurt, wordt het mogelijk om je rekening in te zien en kun je hem ook bewerken. Dit maakt de klassieke pincode overbodig. De vraag is in het geval van ING wel of stemherkenning sneller werkt dan Touch ID, waarmee inloggen al enorm snel gaat.

Lees ook: ING komt met spraakassistent voor betalen op iPhone.

Ondertussen is ABN Amro bezig met een inhaalslag wat betreft de mobiele app. Zij voegden eerder deze week ondersteuning voor iDeal toe, een functie die al langer beschikbaar is bij de app van ING en Rabobank.

Informatie

Laatst bijgewerkt
5 juni 2015 om 13:52
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 14 reacties

  1. Fijn als je verkouden bent ;-))

  2. Die spraakassistente Inge is enorm slecht en herkent geen woord van wat je zegt (en weinig toegevoegde waarde)… Dus als het het zelfde werkt dan heb je er geen fluit aan!

  3. Ik heb mij destijds (toen Inge beschikbaar kwam) aangemeld als testgroep en kan al sinds november inloggen met mijn stem. En ik kan jullie vertellen: het is buitengewoon onhandig. Sowieso is dat hele Inge buitengewoon onhandig, want je kunt haar (voor opvragen van je saldo) pas tevoorschijn toveren als je ingelogd bent. Waarom zou je dan aan haar vragen wat je saldo is, terwijl je dat op dat moment al ziet staan? Ook het maken van een overschrijving duurt met Inge veel te lang. Ze hoort ook niet echt wat je zegt (zoals Siri), maar vangt een paar vaste woorden op, zoals ‘saldo’ en ‘overschrijven’. Ze praat ook veel te langzaam en klinkt wat dof.

    Overigens moet je om in te loggen met je stem steeds zeggen ‘Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben’. Die zin moet je bij instellingen één keer inspreken, waarna hij je stem dus herkent als je diezelfde zin opleest bij het inloggen. Maar ten eerste is die zin veel te lang en ten tweede duurt het ook nog eventjes voordat hij het geanalyseerd en goedgekeurd heeft. Het voordeel ervan is dat je kunt inloggen zonder dat je naar het scherm hoeft te kijken omdat je geen code in hoeft te toetsen, maar dat kan met vingerafdrukscanner ook. En die is ook nog eens vele malen sneller en gemakkelijker, helemaal in het openbaar.

    Ik ben wel opgelucht dat de ontwikkeling van Inge de ontwikkeling van andere vernieuwingen niet in de weg staat, zoals een smartwatch-app en ondersteuning voor vingerafdruk, want daar was ik een beetje bang voor.

  4. Al dat futloze snufjes die zei toevoegen zijn echt nutteloos en ik ben het eens met @Bram spraakassistente Inge heeft geen toegevoerde. Ik vraag me echt af hoeveel mensen de moeite nemen omdat te gebruiken.

    i.p.v. dat ze met nutte toepassing komen zoals Apple Pay of met een Apple Watch app gaan ze nu zulke domme snufjes er in bouwen.

  5. Ing moet alleen nog de vingerafdruk regelen.. Dan is het compleet.. Door veel wijzigingen gaan ze het verpesten denk ik..

  6. Origineel geplaatst door Benjamin
    Overigens moet je om in te loggen met je stem steeds zeggen ‘Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben’. Die zin moet je bij instellingen één keer inspreken, waarna hij je stem dus herkent als je diezelfde zin opleest bij het inloggen. Maar ten eerste is die zin veel te lang en ten tweede duurt het ook nog eventjes voordat hij het geanalyseerd en goedgekeurd heeft.

    Het is ook een beetje spooky als je dat midden op straat gaat zeggen 😛 Ik denk dat er wel wat mensen omkijken als je in de trein zit en je ING-app aanspreekt…

  7. Precies wat Benjamin zegt. Voor velen nutteloos.

    En apple: Siri api, voordat er een wildgroei ontstaat…

  8. Lijkt me wel handig: hoef ik mn pincode niet meer in te tikken maar kan ik hem gewoon naar Inge schreeuwen. Wie heeft trouwens die domme naam Inge bedacht? ING op de Henk en Ingrid toer?

  9. @Watcher: Ing(e)

  10. Nutteloos. Beter zou zijn als je kon betalen met touchID.. IPV TAN codes.

  11. Ik heb liever dat ik via ing apple pay heb dan zoiets.

  12. @Oscar: Sowieso werkt ING app niet met tan codes, althans niet voor de gebruiker, hiervoor heb je een mobile ING pincode aangemaakt.
    Touch ID zit er allang in en werkt erg goed.

  13. Gemengde reacties dus. En terecht. Siri is wel grappig, maar nog verre van compleet. Als ik tegen die Siri aan praat, krijg ik van huisgenoten (die iets minder fanatiek met telefoontjes en gadgets bezig zijn als ik) te horen ‘wat zeg je’ of ‘belde je met iemand?’ Kan je het telkenmale uit gaan leggen of naar je private room gaan. Voorwaar irritant. En dan die INGe er ook nog bij, en Alice en straks ABNée en REALineke en wie weet nog meer nutteloze mutsen? No way.ING kan beter iets verzinnen wat het saldo bij verrassing kan verhogen. Had het er toevallig met een systeembeheerder van ING over. Hij wist het ook niet; hij werkt er nog 🙂

  14. Stemherkenning…tja ik weet het niet of ik mij daar zo veilig bij voel.
    Iemand bellen, gesprek opnemen ( vissen naar de woorden die ING graag wil horen ), creatief doen met een audio editor en de boel afspelen in diegene zijn door jou geleende smartphone in de ING app.

    Vergezocht misschien maar ik zie in eerste instantie niet iets wat dit zou uitsluiten.