Bij de meeste banken kun je sinds een tijd al een rekening openen en nieuwe klant worden zonder dat je hiervoor naar een kantoor hoeft te gaan. Bij ING was dat tot voor kort alleen mogelijk voor gebruikers met een Android-smartphone, maar met de nieuwste versie kunnen ook iPhone-gebruikers via de app een rekening openen. Je scant daarvoor je paspoort of ID-bewijs, waardoor een bezoekje aan een kantoor niet meer nodig is.
ING-update: rekening openen via iPhone-app
Bij fintechbanken zoals bunq, N26 en Monese is het de normaalste zaak van de wereld om een rekening via de app te openen, maar bij de traditionele Nederlandse banken is dat een stuk nieuwer. De ABN AMRO ondersteunt dit via de eigen app, terwijl de Rabobank daar de aparte Rabo Mobiel Identificeren-app voor heeft. ING heeft dit nu ook standaard in de eigen iPhone-app ingebouwd. De bank is daarmee dus rijkelijk laat in vergelijking met andere banken. Je vult eerst wat gegevens in en scant daarna je paspoort of id-kaart met de camera. De app gebruikt ook NFC op de iPhone om de chip uit te lezen.
Momenteel werkt dit alleen nog voor het openen van een particuliere rekening. Ben je al klant, dan kan je een extra rekening via de website van ING openen. Er gelden ook meteen nieuwe voorwaarden. Daarin staat dat de klantenservice vaak meteen weet wie je bent als je vanuit de app contact opneemt.
De NFC-chip in de iPhone wordt voor steeds meer doeleinden gebruikt. Waar de regels in het begin behoorlijk strikt waren, stelt Apple steeds meer functies beschikbaar. Onlangs introduceerde de Nederlandse overheid nog een nieuwe identiteitskaart die je kan scannen met de NFC-chip in de iPhone. Een eigen betaalmethode via de iPhone-NFC aanbieden als alternatief voor Apple Pay mag echter nog steeds niet, tot ongenoegen van de Europese Commissie.
Voor huidige gebruikers: afschriften downloaden en meer
Huidige gebruikers kunnen via de app nu ook afschriften downloaden. Je kiest de rekening en tikt op de drie puntjes rechtsboven. Je kiest een start- en einddatum en bepaalt hoe je de afschrift wil hebben. De PDF kan je vervolgens opslaan of meteen afdrukken via een AirPrint-geschikte printer.
Verder kun je nu vanuit de app ook een internationale overschrijving starten, al word je hier nog wel doorgestuurd naar de mobiele website van ING. De laatste tijd stuurt de bank je voor bepaalde functies steeds vaker door naar de mobiele website, zoals voor het blokkeren van een betaalpas. Een internationale overschrijving doe je dus nog steeds niet direct via de app, maar je kan hem daar wel starten. Ook is het overzicht met betaalverzoeken verbeterd, zodat je aan de afbeelding sneller ziet om welk betaalverzoek het gaat.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
“ABN AMRO ondersteunt dit via de eigen app”
…helaas alleen voor écht nieuwe klanten. Wanneer je toevallig al een product (in mijn geval hypotheek) bij ze hebt (gehad), werkt het niet meer en krijg je ruim een week na je digitale aanvraag een PAPIEREN afwijzing dat je naar kantoor moet komen…dat werd mij tenminste recent verteld toen ik na 45 minuten wachten eindelijk iemand aan de lijn had, omdat in die brief geen uitleg stond over de afwijzing. (OFF TOPIC)Wat een dramabank. Blij dat ik bij ING zit.
Wat als iemand je documenten gebruikt buiten je weten ? Onder nul of geld wit wassen ?
@BrutusNLD: Dit is bij de ING niet anders. Als je al klant geweest bent óf andere producten hebt moet je alsnog langs het kantoor…
@BrutusNLD: Hier recent de overstap gemaakt van ABN naar ING. Had ik 20 jaar eerder moeten doen 👍
Daar heb ik bij andere banken geen ervaring mee, dus dat neem ik van je aan. Het is alleen echt onverklaarbaar. Ik had nota bene nog geen twee weken ervoor mijn hypotheek bij ABN omgezet naar een voor de bank veel risicovollere aflossingsvrije, en dat was geen enkel probleem om dat volledig digitaal te doen. Kwestie van een paar mailtjes. Je zou dus verwachten dat het voor iets simpels als een rekening makkelijker is als bestaande klant, dan als nieuwe klant.