Zakelijke ING-klanten kunnen met de Bankieren-app bonnen en facturen inscannen

ING is begonnen met de functie Bonnen en facturen voor zakelijke klanten. Hiermee kunnen bonnen en facturen worden ingescand en opgeslagen worden in de Mobiel Bankieren-app, waarna ze gekoppeld worden aan een transactie.
Benjamin Kuijten -

ING Zakelijk bonnen en facturen.
ING wil het voor zakelijke klanten makkelijker maken om bonnetjes en facturen bij elkaar te bewaren. Enkele zakelijke klanten kunnen namelijk gebruikmaken van een nieuwe functie in de Mobiel Bankieren-app (link), genaamd Bonnen en Facturen. Hiermee kunnen bonnen en facturen gescand worden en gekoppeld worden aan een afschrijving.

Bonnen en facturen in ING-app

Bonnen en facturen zijn voor zakelijke klanten nodig voor onder andere de btw-aangifte en het jaaroverzicht voor de belastingaangifte. De eerste 80.000 zakelijke ING-klanten kunnen in de Mobiel Bankieren-app nu gebruikmaken van de mogelijkheid om deze bonnen en facturen in te scannen. De nieuwe functie werkt als volgt: na het inloggen verschijnt bovenin een nieuw menu voor Bonnen & Facturen. Tik daar op Uitgaven of Inkomsten en voeg daarna een nieuwe foto toe. Je kunt direct vanuit de ING-app een foto maken, maar je kan ook uploaden vanaf je fotobibliotheek. De app maakt automatisch een juiste uitsnede, zoals dat ook met veel scanapps gaat.

Door vervolgens informatie toe te voegen, kun je de scan koppelen aan een pintransactie of een andere betaling, zodat de bon of factuur aan de juiste aankoop gekoppeld wordt. Je moet vervolgens nog wel het juiste bedrag handmatig invullen, maar het btw-bedrag kun je automatisch uitrekenen. Je kunt met de functie ook een e-mailadres aanmaken. Als je dan in je mail een digitale factuur krijgt, bijvoorbeeld van een webshopbestelling, kun je deze eenvoudig doormailen naar dit specifieke adres. Daarna vind je de factuur terug in de ING-app. Via de website van de ING kun je daarna een compleet overzicht downloaden van een eigen gekozen periode.

ING Zakelijk bonnen invoeren.

Om de nieuwe functie te kunnen gebruiken, heb je de nieuwste versie van de app nodig. Op dit moment is het alleen nog beschikbaar op de iPhone en nog niet op de iPad. Bovendien moet je als zakelijke gebruiker aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden vind je op de website van ING, net als een aantal instructievideo’s waarin uitgelegd wordt hoe de functie werkt.

Rekening kiezen voor zakelijke gebruikers
ING heeft met de laatste versie nog een aanpassing gedaan voor zakelijke gebruikers. Als je in de ING-app zowel een zakelijke rekening als een privéaccount ingesteld hebt, kun je vanaf versie 3.10 instellen of je na het inloggen direct de zakelijke rekening of de privé rekening wil zien. Je hoeft daardoor dus niet eerst handmatig de zakelijke rekening te selecteren.

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 november 2017 om 11:46
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 11 reacties

  1. Gaat ook al met de KBC app.

  2. Allemaal leuk en aardig, maar ’t wordt eens tijd dat ze een API maken waarmee je gewoon zelf je bankafschriften kunt binnenhalen, dit is in mijn ogen een vrij nutteloze toevoeging voor serieuze gebruikers. De meeste zakelijke gebruikers maken toch wel gebruik van boekhoudpakketten of zelfgemaakte administratiesystemen waar dit soort functies al jaren standaard ingebakken zitten. Dit nu nog eens los naast je boekhoudpakket en / of administratiesysteem gaan bijhouden zorgt er alleen maar voor dat de administratie meer gefragmenteerd raakt.

  3. Dit is voor mij serieus een reden om over te stappen van de Rabo naar ING. Als klein bedrijfje heb ik hier zeker iets aan. De Rabobank bied een soortgelijke dienst aan, alleen moet je daarvoor een vast maandbedrag betalen. Voor mensen met een bedrijf waar weinig activiteit is, is dit van de ING een uitkomst!

  4. Hier zeur ik al tijden om bij bunq. Jammer dat ING dit alleen voor zakelijke klanten doet, ik hoop dat het ook voor consumenten beschikbaar komt.

  5. Wauw RABOBANK LEES DIT!!!!

  6. Of je neemt gewoon een eenvoudig boekhoudpakket, zoals Factuursturen waarmee je inkomsten en uitgaven kan bijhouden, inclusief facturen. Bankmutaties kunnen automatisch opgehaald worden en vele van zulke boekhoudpakketten hebben ook een mobiele app waarmee je direct facturen kunt scannen.

    Waarom van allebei een beetje doen, als je ook gewoon één goede bank kan hebben en één goed boekhoudpakket?

  7. @Ro: Leuke functie, maar als je niet bij de eerste 80.000 klanten zit ben je een soort B-klant
    Mag je dan nog een kantoor binnenlopen ?

  8. Origineel geplaatst door Stefan
    Allemaal leuk en aardig, maar ’t wordt eens tijd dat ze een API maken waarmee je gewoon zelf je bankafschriften kunt binnenhalen, dit is in mijn ogen een vrij nutteloze toevoeging voor serieuze gebruikers. De meeste zakelijke gebruikers maken toch wel gebruik van boekhoudpakketten of zelfgemaakte administratiesystemen waar dit soort functies al jaren standaard ingebakken zitten. Dit nu nog eens los naast je boekhoudpakket en / of administratiesysteem gaan bijhouden zorgt er alleen maar voor dat de administratie meer gefragmenteerd raakt.

    Komt er aan! Europa wijd is er afgesproken dat banken verplicht zijn om over te gaan naar PSD2. Volgend jaar al openheid van de banksystemen dus alleen… de lokale banken lobby liggen dwars, frustreren en roepen ach en wee. Iedereen vermoed dat dit is omdat banken vrezen voor hun monopolie positie maar de echte reden is dat ze tijd aan het kweken zijn. Tijd zodat ze eigen administratieve tools kunnen bouwen om hopelijk zo de klanten te kunnen blijven binden. Vandaar dat de Ing hiermee komt. En de rabo met de Tellow dienst. Juist ja, banken worden boekhouders en zijn flink aan het ontwikkelen, daarnaast lobbyen ze om zo lang mogelijk echte boekhouders buiten de deur te houden. Zouden ze de disruptie slag gaan overleven?

  9. Tja, zit al heel lang bij de ING. Ze hebben nog steeds geen benul wat voor een klant ik ben en ik zit ook niet bij de 80.000 eerste gebruikers. Marketing at it’s worst.

  10. Al mijn rekeningen stuur ik -automatisch- door naar Go2UBL. Die zet alle bonnen en bonnetjes om naar UBL (Universal Business Language, in een Europese richtlijn aangewezen als opvolger van PDF) en stuurt het door naar mijn boekhoudpakket Moneybird. Dankzij UBL staat daar alles al ingevuld klaar. Een soort automatisch boekingsvoorstel, zeg maar. Vervolgens koppel ik er mijn MT940 aan en klaar. Van drie dagen naar drie uur werk per kwartaal! OK, elke converse kost €0,30 maar daar valt niet tegenaan te werken (mijn tijd is ook geld waard).
    Al met al….Deze ontwikkeling van ING klinkt marketing-wise interessant, maar is het eigenlijk niet.