ING schaft TAN-codes af en maakt mobiel bevestigen de standaard

ING gaat dit jaar de TAN-codes afschaffen en maakt Mobiel bevestigen met de ING-app de standaard. Hierdoor moet je een betaalopdracht altijd verzenden met de Mobiel bankieren-app.
Benjamin Kuijten -

Met het vernieuwde Mijn ING wordt mobiel bevestigen van betalingen de standaard, waardoor de TAN-codes komen te vervallen. Daarbij gebruik je de Mobiel Bankieren-app om je betaalopdracht via internetbankieren van ING te versturen, waardoor je geen aparte TAN-codes meer over hoeft te tikken. Tegen het einde van 2018 verdwijnen de TAN-codes voor iedere ING-klant definitief.

Mobiel bevestigen maakt einde aan TAN-codes

ING maakt al ruim dertig jaar gebruik van de zogenaamde Transactie Autorisatie Code (TAN), maar eind dit jaar komt er dus een eind aan. Vanaf eind deze maand introduceert ING het vernieuwde Mijn ING, dat qua vormgeving en werking meer weg heeft van de Mobiel Bankieren-app. Zowel de app als het internetbankieren worden daardoor gelijk getrokken, waardoor ook functies als Kijk vooruit te gebruiken zijn via internetbankieren. Dat betekent ook dat mobiel bevestigen de standaard wordt.

Bekijk ook

Mobiel Goedkeuren met ING-app.

ING biedt eerste klanten de mogelijkheid om TAN-codes te vervangen door Mobiel Bankieren-app

De ING is gestart met de uitrol om betalingen via Mijn ING goed te keuren met de Mobiel Bankieren-app. Hierdoor heb je geen TAN-code meer nodig om je betalingen te verzenden via een computer.

Mobiel bevestigen werd eind 2016 door ING geïntroduceerd als extra mogelijkheid om een online betaalopdracht te verzenden. Na het aanmaken van een betaling op de computer, wordt er automatisch een pushbericht naar al je toestellen gestuurd waar de Mobiel bankieren-app op geïnstalleerd is. Hierna hoef je alleen maar in te loggen in de app en op goedkeuren te tikken om de betaling te verzenden. De TAN-codes worden op deze manier uitgefaseerd. Mobiel bevestigen werkt momenteel alleen nog met particuliere klanten, maar vanaf maart is dit ook voor zakelijke gebruikers mogelijk. Voor mensen die de ING-app niet kunnen gebruiken, komt ING eind 2018 nog met een alternatieve manier om betalingen te verzenden.

https://www.youtube.com/watch?v=RgDymTXRLJ4

Steeds meer banken zetten hun eigen app in om betaalopdrachten te verzenden. Eind december verving ABN AMRO al de e.dentifier door de Mobiel bankieren-app, waardoor je het speciale kastje en je betaalpas niet meer nodig hebt om je betaalopdrachten te verzenden.

Bekijk ook

ABN AMRO mobiel bevestigen.

ABN AMRO-app vervangt e.dentifier bij online bankieren

Online bankieren gaat bij ABN AMRO nu een stuk makkelijker, want je hebt geen e.dentifier meer nodig. In plaats van dit apparaatje gebruik je nu de ABN AMRO-app om betalingen te bevestigen.

Reacties: 16 reacties

  1. Veel beter inderdaad dan al die codes, helemaal voor mij omdat ik in het buitenland woon en niet overal die tan codes wil mee brengen. Top gedaan ING!

  2. Dan hoop ik ook dat de 48 uur freeze periode voor betalingen na een simwissel beëindigd wordt bij ING. Aangezien je toch geen sms’jes meer krijgt met TAN codes is dat overbodig geworden.

  3. Hoe kunnen mensen zonder smartphone dan nog veilig bankieren met ING?
    Met name veel ouderen willen geen smartphone of hebben de hoge kosten er niet voor over.
    Ik neem niet aan dat ING die allemaal als klant wil verliezen.

  4. Vond het nu prima werken via SMS, was een stuk sneller en handiger dan steeds mijn telefoon erbij te pakken.

  5. @Rick: Maar SMS’jes in het buitenland zijn ook prima te ontvangen toch? Ik woon namelijk zelf ook in het buitenland dus begrijp niet helemaal de beweegreden van het moeten “meenemen” van de TAN-Codes.
    Ben het verder helemaal met je eens dat het een goede ontwikkeling is.

  6. @Constantin: Staat erbij:

    Voor mensen die de ING-app niet kunnen gebruiken, komt ING eind 2018 nog met een alternatieve manier om betalingen te verzenden.

  7. Wat ik vervelend vind is dat als je meerdere betalingen achter elkaar doet, je de app eerst compleet moet afsluiten en dan weer opstarten om het nieuwe bedrag te bevestigen.
    Nog erg omslachtig.

  8. Geen fijne ontwikkeling, een TAN-code via SMS werkt prima, en op een Mac komt die ook nog eens binnen op je iMessage. Betalen via ideal gaat prima (QR-code op het scherm) maar het bevestigen in de app werkt vaker niet dan wel. Ik moet echt de app helemaal afsluiten (weg swipen) om het te laten werken. Dat moet echt beter voordat dit voor mij een succes wordt.

  9. TAN codes ontvangen via SMS is erg onveilig; het is relatief eenvoudig om een SIM kaart ‘over te nemen’, zie bijvoorbeeld dit artikel.
    Deze podcast over dit onderwerp is ook erg goed.

    Daarnaast laten veel mensen (waaronder ik 😉 ook nog eens standaard de SMS teksten op hun lock screen binnenkomen.

    Via de app heb je 2 extra lagen security (telefoon unlocken en daarna de app nog). Ik vind dit dus een prima ontwikkeling.

  10. @Corryworst: ontvang jij je sms’jes niet op je telefoon dan? 😛

  11. Origineel geplaatst door bert
    @Corryworst: ontvang jij je sms’jes niet op je telefoon dan? 😛

    SMS’jes komen òok op je Mac binnen, mits ingesteld en iPhone niet op NIET STOREN ingesteld staat, dan is het enkel kopiëren en plakken vanuit Berichten.app. Ik vermoed dat Bert dat ook doet.

  12. Een mobiel apparaat toevoegen moest via de vaste PC tot nu toe. Met tan codes dus. Straks moet je dus een mobiel apparaat toevoegen en via datzelfde apparaat instemmen dat het betrouwbaar is…

  13. Ben benieuwd hoe dit gaat werken icm het internationale Sofort Banking. Het lijkt allemaal een verbetering, maar eerst zien en dan geloven.

  14. Alles maar via mobiel, trein kaartje, betalen etc etc… en wat als je een lege accu heb(want die worden niet extreem beter) of wat als ie telefoon eens stuk gaat? Kan je helemaal niets meer.
    En inderdaad, hoe gaan de ouderen het doen?

  15. Origineel geplaatst door bert
    @Corryworst: ontvang jij je sms’jes niet op je telefoon dan? 😛

    Origineel geplaatst door Sandra
    SMS’jes komen òok op je Mac binnen, mits ingesteld en iPhone niet op NIET STOREN ingesteld staat, dan is het enkel kopiëren en plakken vanuit Berichten.app. Ik vermoed dat Bert dat ook doet.

    SMS? Of bedoel je imessage?

  16. Ik heb geen smartphone en ga er ook geen aanschaffen. Ik heb alleen een oude mobiel zonder internetverbinding. Daar ontvang ik steeds de sms-tan-codes op. Aks die worden afgeschaft, hoe moet ik dan betalen ? Ik ga geen smartphone kopen, omdat overzetten van mijn telefoonnummer naar zo’n apparaat niet mogelijk blijkt te zijn, aldus de klantenservice van mijn provider; de oude simkaart past niet in het nieuwe toestel, vandaar. Dan maar geen smartphone; dan binnenkort ook geen online betalingen meer ? Misschien dan maar een andere bank !