KPN heeft zojuist bekendgemaakt dat inloggen via Mijn Hi, de klantomgeving voor Hi-klanten, uit voorzorg tijdelijk niet mogelijk is. De telecomprovider heeft de functionaliteit donderdagmiddag uitgeschakeld nadat er verschillende meldingen binnenkwamen van Hi-klanten die bij het inloggen andermans gegevens konden inzien. KPN heeft de incidenten in onderzoek en is op zoek naar een oplossing. In de tussentijd kunnen klanten niet inloggen via de (mobiele) website en de Mijn Hi App.
Het offline halen van de inlogomgeving van Mijn Hi is uit voorzorg gebeurd na een beperkt aantal specifieke meldingen van Hi klanten die een gedeelte van andermans gegevens in konden zien bij het inloggen via Mijn Hi. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Hi en KPN willen juist dat klanten veilig gebruik kunnen maken van de Mijn Hi functionaliteit.
Op dit moment worden de gemelde incidenten onderzocht en wordt er gekeken welke oplossing er mogelijk is en hoe snel die gerealiseerd kan worden zodat er weer een veilige inlogomgeving is. Tot nader order blijft Mijn Hi offline op zowel de Hi site, de mobiele Hi site als via de Mijn Hi App; Hi en KPN nemen liever het zekere voor het onzekere en doen hun best om de onderbreking zo kort mogelijk te houden. Onze welgemeende excuses aan de Hi-klanten voor het ongemak. Via @KPN @Hi en deze newsroom kunt u de berichtgeving in de gaten houden.
In augustus speelde een soortgelijke situatie. Toen haalde KPN de MijnKPN-app uit de App Store vanwege beveiligingsproblemen. Ook toen bleken KPN-klanten in staat om andermans klantgegevens in te zien. Het is opvallend dat KPN nu opnieuw soortgelijke problemen met de beveiliging van haar klantomgeving heeft.
KPN heeft de gemelde incidenten momenteel in onderzoek, maar kan nog niet aangeven wanneer de problemen verholpen zijn. Als er ontwikkelingen zijn, zullen wij dit artikel updaten.
Update 21/09:
Sinds begin van de ochtend heeft KPN de inlogfunctionaliteit van Mijn Hi weer geactiveerd. “Na een uitgebreide controle is gebleken dat de plotselinge meldingen zijn ontstaan naar aanleiding van een interne testsituatie van Hi die gistermiddag plaatsvond. De testsituatie is meteen stilgelegd en de Mijn Hi functionaliteit is dichtgezet”, luidt de verklaring van KPN. De telecomprovider laat weten dat er extra maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat soortgelijke situaties zich in de toekomst kunnen voordoen.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties