Als je later vandaag naar je Instagram-tijdlijn kijkt, zul je meteen merken dat er iets is veranderd. Instagram heeft de nieuwe tijdlijn geactiveerd, zodat voortaan de beste berichten bovenaan staan. Het werkt met een geheim algoritme, waardoor dat de berichten niet meer in de gebruikelijke chronologische volorde staan.
Nieuwe volgorde Instagram-berichten
De nieuwe volgorde was al eerder aangekondigd, namelijk in maart. Toen liet Instagram weten dat ze zouden kiezen voor een volgorde waarbij je het meest geïnteresseerd zou zijn. Daarbij wordt ook gekeken naar de mate van interactie die je met de betreffende persoon hebt en het tijdsaspect. Het lijkt in veel opzichten op het algoritme dat Facebook al gebruikt voor de nieuwsfeed. De berichten die mensen willen zien zijn niet altijd de nieuwste, maar de meest interessante: foto’s van mensen die je leuk vindt en die voor jou belangrijk zijn. Zeker als je niet 24 uur per dag in Instagram zit te kijken, wil je niet tientallen berichten terugbladeren om de foto’s van je meest nabije vrienden te zien.
Volgens Instagram missen mensen nu gemiddeld 70% van de berichten in hun feed. Bovendien hebben ze te maken met steeds meer gebruikers – tegenwoordig meer dan 400 miljoen. Instagram-gebruikers krijgen daardoor steeds meer vrienden, die steeds meer foto’s en video’s posten. Er lijken dus vooral voordelen aan te zitten, maar het leidde bij fanatieke Instagrammers toch toch protesten. Zij waren bang dat hun berichten niet meer in beeld kwamen en smeekten hun fans om notificaties aan te zetten.
Meer ruimte voor ads
De nieuwe tijdlijn is ook gunstig voor Instagram: hoe interessanter mensen de berichtenstroom vinden, hoe vaker ze terugkomen en hoe langer ze blijven hangen. Instagram stelde eerder deze week tools beschikbaar voor bedrijven die op Instagram willen adverteren. De bedrijven kunnen met ‘Insights’ bijvoorbeeld zien hoe hun publiek is opgebouwd, waar ze wonen, welke berichten het goed doen enzovoort. Bij goedlopende berichten kan een bedrijf het omzetten in een advertentie, net als op Facebook. De zakelijke tools komen eerst beschikbaar in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland; de rest van de wereld kan ze pas eind dit jaar gebruiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Je chats categoriseren met aangepaste lijsten nu mogelijk in WhatsApp (01-11)
- Met de Nintendo Music-app luister je naar je favoriete gamemuziek (31-10)
- Met de nieuwe Pokémon Trading CG Pocket-app verzamel je Pokémon-kaarten digitaal (maar niet in Nederland) (30-10)
- Apple gaat App Store-reviews van gebruikers samenvatten (30-10)
Instagram is een populair sociaal netwerk voor het delen van foto's, video's, stories en meer. Ontdek alles over de functies zoals Instagram Stories, gezichtsfilters en live video's. Zo haal je meer uit Instagram en krijg je meer likes.
- Alles over Instagram op de iPhone
- Instagram Stories maken en bekijken
- Instagram Reels
- Alles over Instagram video's
- Betere foto's maken voor Instagram
- Tips voor Instagram: meer foto's, meer likes
- Meerdere foto's tegelijk delen op Instagram
- Instagram op de iPad gebruiken
- Meerdere Instagram-accounts gebruiken
- Instagram beveiligen met tweestapsverificatie
Reacties: 6 reacties