Kunstwerken kopen doe je via Instagram
Bovenstaande stoel is ontworpen door Mark Newson, de ontwerper die sinds kort bij Apple werkzaam is. De stoel leverde kortgeleden op een veiling €3,4 miljoen op, een van de hoogste veilingopbrengsten voor een meubelstuk en dat was mede te danken aan Instagram. Vlak voordat de veiling van start ging had acteur Pierce Brosnan namelijk een selfie gemaakt met de stoel, voorzien van de tekst: “Laat het bieden beginnen!” En dat gebeurde: het nieuws over de bijzondere stoel verspreidde zich als een lopend vuurtje en handelaren van over de hele wereld gingen bieden, zowel online als per telefoon. Nieuwe kunstwerken ontdekken doe je niet meer door te wachten tot er een papieren catalogus is gedrukt, maar je kijkt gewoon op Instagram.
Veilingcatalogus wordt Instagram-account
Volgens het veilinghuis dat de stoel mocht verkopen, is het lastig om te zeggen of er een verband is tussen de recordopbrengst en de Instagram-foto van Pierce Brosnan. “Maar het maakte de loungestoel wel veel gewilder”, aldus de directeur. Kunstenaars, galerieën en veilinghuizen gebruiken steeds vaker Instagram om te laten weten welke kunstwerken in de verkoop gaan. Bij nieuwe tentoonstellingen hoef je niet meer te wachten tot een toonaangevend kunstblad een verslag heeft geschreven, maar je kijkt gewoon zelf naar de vele foto’s die tijdens de opening worden geschoten door de eerste aanwezigen.
Veilinghuizen zoals Christie’s en Sotheby’s hebben zelf Instagram-accounts waarmee ze nieuwe objecten aankondigen. En het helpt nog eens extra als bekende kunstverzamelaars met miljoenen volgers, zoals Jay Z en Beyoncé, foto’s plaatsen van de kunstbeurzen en musea waar ze zijn geweest. Acteur Leonardo diCaprio kocht voor $15.000 een schilderij van beginnend kunstenaar Jean-Pierre Roy, nadat hij een foto op Instagram had gezien. DiCaprio wilde toch nog wel even een hi-res foto van het schilderij zien, voordat hij tot aanschaf overging.
Vooral bij jonge verzamelaars blijkt Instagram een belangrijke inspiratiebron, blijkt uit cijfers van online platform Artsy.com. Meer dan de helft van de actieve verzamelaars ontdekt regelmatig iets nieuws via Instagram. Jammer voor Instagram is dat ze er geen cent aan verdienen: bieden doen de meeste verzamelaars toch nog gewoon telefonisch of via e-mail, niet via een Instagram-berichtje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Instagram is een populair sociaal netwerk voor het delen van foto's, video's, stories en meer. Ontdek alles over de functies zoals Instagram Stories, gezichtsfilters en live video's. Zo haal je meer uit Instagram en krijg je meer likes.
- Alles over Instagram op de iPhone
- Instagram Stories maken en bekijken
- Instagram Reels
- Alles over Instagram video's
- Betere foto's maken voor Instagram
- Tips voor Instagram: meer foto's, meer likes
- Meerdere foto's tegelijk delen op Instagram
- Instagram op de iPad gebruiken
- Meerdere Instagram-accounts gebruiken
- Instagram beveiligen met tweestapsverificatie
Reacties: 0 reacties