Kunstwerken kopen doe je via Instagram

Kunstwerken ontdekken doe je niet via de catalogus van een veilinghuis of galerie, maar via Instagram. Steeds meer (jonge) kunstverzamelaars kijken eerst op Instagram wat er te koop is.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

lockheed-lounge-chair
Bovenstaande stoel is ontworpen door Mark Newson, de ontwerper die sinds kort bij Apple werkzaam is. De stoel leverde kortgeleden op een veiling €3,4 miljoen op, een van de hoogste veilingopbrengsten voor een meubelstuk en dat was mede te danken aan Instagram. Vlak voordat de veiling van start ging had acteur Pierce Brosnan namelijk een selfie gemaakt met de stoel, voorzien van de tekst: “Laat het bieden beginnen!” En dat gebeurde: het nieuws over de bijzondere stoel verspreidde zich als een lopend vuurtje en handelaren van over de hele wereld gingen bieden, zowel online als per telefoon. Nieuwe kunstwerken ontdekken doe je niet meer door te wachten tot er een papieren catalogus is gedrukt, maar je kijkt gewoon op Instagram.

Veilingcatalogus wordt Instagram-account

Volgens het veilinghuis dat de stoel mocht verkopen, is het lastig om te zeggen of er een verband is tussen de recordopbrengst en de Instagram-foto van Pierce Brosnan. “Maar het maakte de loungestoel wel veel gewilder”, aldus de directeur. Kunstenaars, galerieën en veilinghuizen gebruiken steeds vaker Instagram om te laten weten welke kunstwerken in de verkoop gaan. Bij nieuwe tentoonstellingen hoef je niet meer te wachten tot een toonaangevend kunstblad een verslag heeft geschreven, maar je kijkt gewoon zelf naar de vele foto’s die tijdens de opening worden geschoten door de eerste aanwezigen.

Veilinghuizen zoals Christie’s en Sotheby’s hebben zelf Instagram-accounts waarmee ze nieuwe objecten aankondigen. En het helpt nog eens extra als bekende kunstverzamelaars met miljoenen volgers, zoals Jay Z en Beyoncé, foto’s plaatsen van de kunstbeurzen en musea waar ze zijn geweest. Acteur Leonardo diCaprio kocht voor $15.000 een schilderij van beginnend kunstenaar Jean-Pierre Roy, nadat hij een foto op Instagram had gezien. DiCaprio wilde toch nog wel even een hi-res foto van het schilderij zien, voordat hij tot aanschaf overging.

Vooral bij jonge verzamelaars blijkt Instagram een belangrijke inspiratiebron, blijkt uit cijfers van online platform Artsy.com. Meer dan de helft van de actieve verzamelaars ontdekt regelmatig iets nieuws via Instagram. Jammer voor Instagram is dat ze er geen cent aan verdienen: bieden doen de meeste verzamelaars toch nog gewoon telefonisch of via e-mail, niet via een Instagram-berichtje.

Bekijk ook
Design: 10 fascinerende productontwerpen van Marc Newson

Design: 10 fascinerende productontwerpen van Marc Newson

Marc Newson is bij Apple in dienst getreden als ontwerper. Newson is wereldberoemd – maar waarom eigenlijk? iCulture zet 10 ontwerpen van deze bekende designer op een rij.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.