Instagram wil geld verdienen met de Stories-functie die ze een paar maanden geleden introduceerden. Tijdens het afspelen van de Stories krijg je voortaan reclames te zien. Ook bij moederbedrijf Facebook zullen er meer reclames te zien zijn in de app.
Instagram Stories: nu met reclame
Instagram Stories worden nu dagelijks door 150 miljoen mensen gebruikt en er zit groei in. Afgelopen oktober lag het aantal nog op 100 miljoen. Er valt dus geld te verdienen aan de compilaties van foto’s en video’s die door gebruikers op een rijtje zijn gezet. Instagram is van plan om tussen de Stories door een reclamespot te tonen. Nu is het nog zo dat je de Stories onafgebroken achter elkaar te zien krijgt. Het gaat om schermvullende foto- of video-reclamespots. Snapchat vertoonde eerder ook al reclames tussen de verhalen, maar stopte er later weer mee.
Voor Instagram’s moederbedrijf Facebook is het een slimme oplossing. Ze blijken namelijk meer aanbod van advertenties te hebben dan ze kwijt kunnen in de nieuwsfeed. Meer advertentieruimte betekent het dat ze meer adverteerders kunnen bedienen en meer geld binnenhalen. Aanvankelijk zullen 30 adverteerders meedoen, waaronder Netflix, Nike en AirBnb. Gaandeweg zullen het er meer worden.
Instagram Stories reclames skippen
Foto-advertenties in Instagram Stories zullen gedurende 5 minuten in beeld verschijnen, terwijl de video-advertenties automatisch starten en 15 seconden beeldvullend te zien zijn. Het geluid staat daarbij standaard ingeschakeld. Beide reclamevarianten kun je afbreken, door op de rechterzijde van het scherm te tikken. Ook kun je naar de website van de adverteerder door op het scherm te tikken.
Ook meer advertenties bij Facebook
Facebook wil zelf ook meer advertenties gaan vertonen. Halverwege het bekijken van filmpjes krijg je een reclamespotje te zien, een zogenaamde mid-roll ad. Ze verschijnen alleen als Facebook-gebruikers minstens 20 seconden van een video hebben bekeken. Bij deze advertenties heb je er als gebruiker ook nog iets aan: Facebook wil 55 procent van de inkomsten met gebruikers delen, vergelijkbaar met het percentage dat YouTube de makers van filmpjes biedt.
Facebook gaat geen pre-roll advertenties laten zien, een vorm die gebruikelijk is in de mediawereld. In 2016 bekeken gebruikers meer dan 100 miljoen uur video per dag, aldus Facebook. Wel gaven ze later toe dat de statistieken misschien iets te hoog waren ingeschat door een technische fout.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Instagram is een populair sociaal netwerk voor het delen van foto's, video's, stories en meer. Ontdek alles over de functies zoals Instagram Stories, gezichtsfilters en live video's. Zo haal je meer uit Instagram en krijg je meer likes.
- Alles over Instagram op de iPhone
- Instagram Stories maken en bekijken
- Instagram Reels
- Alles over Instagram video's
- Betere foto's maken voor Instagram
- Tips voor Instagram: meer foto's, meer likes
- Meerdere foto's tegelijk delen op Instagram
- Instagram op de iPad gebruiken
- Meerdere Instagram-accounts gebruiken
- Instagram beveiligen met tweestapsverificatie
Reacties: 5 reacties