Instagram gaat reclames tonen in Instagram Stories

Bij Instagram Stories krijg je voortaan reclames te zien tussen de Stories door. De 150 miljoen gebruikers bieden een nieuwe inkomstenbron voor Instagram.

Instagram wil geld verdienen met de Stories-functie die ze een paar maanden geleden introduceerden. Tijdens het afspelen van de Stories krijg je voortaan reclames te zien. Ook bij moederbedrijf Facebook zullen er meer reclames te zien zijn in de app.


Instagram Stories met reclame

Instagram Stories: nu met reclame

Instagram Stories worden nu dagelijks door 150 miljoen mensen gebruikt en er zit groei in. Afgelopen oktober lag het aantal nog op 100 miljoen. Er valt dus geld te verdienen aan de compilaties van foto’s en video’s die door gebruikers op een rijtje zijn gezet. Instagram is van plan om tussen de Stories door een reclamespot te tonen. Nu is het nog zo dat je de Stories onafgebroken achter elkaar te zien krijgt. Het gaat om schermvullende foto- of video-reclamespots. Snapchat vertoonde eerder ook al reclames tussen de verhalen, maar stopte er later weer mee.

Voor Instagram’s moederbedrijf Facebook is het een slimme oplossing. Ze blijken namelijk meer aanbod van advertenties te hebben dan ze kwijt kunnen in de nieuwsfeed. Meer advertentieruimte betekent het dat ze meer adverteerders kunnen bedienen en meer geld binnenhalen. Aanvankelijk zullen 30 adverteerders meedoen, waaronder Netflix, Nike en AirBnb. Gaandeweg zullen het er meer worden.

Instagram Stories reclames skippen

Foto-advertenties in Instagram Stories zullen gedurende 5 minuten in beeld verschijnen, terwijl de video-advertenties automatisch starten en 15 seconden beeldvullend te zien zijn. Het geluid staat daarbij standaard ingeschakeld. Beide reclamevarianten kun je afbreken, door op de rechterzijde van het scherm te tikken. Ook kun je naar de website van de adverteerder door op het scherm te tikken.

Ook meer advertenties bij Facebook

Facebook wil zelf ook meer advertenties gaan vertonen. Halverwege het bekijken van filmpjes krijg je een reclamespotje te zien, een zogenaamde mid-roll ad. Ze verschijnen alleen als Facebook-gebruikers minstens 20 seconden van een video hebben bekeken. Bij deze advertenties heb je er als gebruiker ook nog iets aan: Facebook wil 55 procent van de inkomsten met gebruikers delen, vergelijkbaar met het percentage dat YouTube de makers van filmpjes biedt.

Facebook gaat geen pre-roll advertenties laten zien, een vorm die gebruikelijk is in de mediawereld. In 2016 bekeken gebruikers meer dan 100 miljoen uur video per dag, aldus Facebook. Wel gaven ze later toe dat de statistieken misschien iets te hoog waren ingeschat door een technische fout.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.