Instagram Stories is ‘goed genoeg’ om de aandacht van Snapchat te stelen

Instagram Stories lijkt op Snapchat, maar is minder goed uitgevoerd. Toch zou het voor Instagram goed kunnen uitpakken, want voor veel mensen is het goed genoeg.

De introductie van Instagram Stories leidde tot de nodige verontwaardiging omdat het wel verdacht veel op Snapchat zou lijken. De manier waarop Instagram de functie uitvoerde is minder mooi, maar dat lijkt een doelbewuste strategie. Het zou voor Instagram wel eens goed kunnen uitpakken, schrijft Josh Constine op TechCrunch. Die strategie werd al eerder met succes ingezet.

‘Goed genoeg’

Constine noemt deze strategie van Instagram de ‘goed genoeg’-strategie: steel de aandacht van je concurrent met iets wat niet per se beter is, maar wel goed genoeg. Die strategie is vooral bedoeld om verdere groei van je concurrent te dwarsbomen in plaats van gebruikers afpakken. Instagram is met zo’n 300 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd weliswaar fors groter dan Snapchat (100 miljoen), maar de gebruikers van Snapchat zijn wel erg trouw. Dat bleek al toen Snapchat-gebruikers Instagram Stories gebruikten om meer volgers op Snapchat te krijgen. Niet helemaal wat Instagram met de update beoogde.

Instagram Stories

Facebook deed hetzelfde met Twitter
De strategie van Instagram is overigens niet nieuw, maar komt uit het ideeënboekje van Facebook. Om dat te begrijpen moeten we zo’n 5 jaar terug in de tijd. Facebook deed toen hetzelfde met Twitter wat het nu (via Instagram) met Snapchat doet. Real-time updates van publieke figuren waren het destijds helemaal, maar het was Twitter die daarmee de aandacht trok.

Als antwoord hierop introduceerde Facebook de mogelijkheid om publieke figuren zoals politici en tv-presentatoren te volgen. Net als Instagram Stories niet bedoeld om Twitter-gebruikers terug te winnen, weet Constine, maar voor veel Facebook-gebruikers was het goed genoeg. Interessant is overigens wel dat het deze week Twitter was die aankondigde dat over enkele maanden alle Twitter-gebruikers Moments – de curatiefunctie vergelijkbaar met Instagram en Snapchat – kunnen gebruiken.

snapchat-geofilters-on-demand

Eerdere Snapchat-klonen faalden
Hoewel Instagram Stories qua kwaliteit en functies (nog) te wensen overlaat – geen geofilters, selfie-lenzen, 3D-stickers of andere gimmicks – zou dat juist ook een voordeel kunnen zijn, denkt Constine. Facebook heeft in het verleden meermaals Snapchat proberen te kopiëren, maar telkens faalde het bedrijf daarin om ze volgens de auteur een ‘nog betere versie’ wilden maken. Bovendien wilde Facebook het telkens met losse apps als Poke, Slingshot en Bolt proberen, een fout waar ze bij Instagram Stories van geleerd lijken te hebben.

Bekijk ook
Facebook stopt met de apps Slingshot, Rooms en Riff

Facebook stopt met de apps Slingshot, Rooms en Riff

Facebook heeft de apps Slingshot, Riff en Rooms uit de App Store gehaald. Ook sluit Facebook het Creative Lab, dat allerlei nieuwe apps ontwikkelde.

Het lijkt niet waarschijnlijk dat de doorgewinterde Snapchat-gebruiker de app ineens voor Instagram zal verruilen, maar waar Instagram mogelijk wel een slag kan slaan is bij de mensen die van Snapchat gehoord hebben en het zouden willen proberen of niet tot de jonge doelgroep behoren. De kans is groot dat ze al Instagram gebruiken en daardoor in aanraking komen met de nieuwe functie. Als het uiteindelijk toch geen succes is, zou Instagram de functie eenvoudig weer kunnen uitschakelen.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.