Mijn oog viel vanochtend op een berichtje op de Canadese website iPhone World: ‘iPhone arouses interest among Apple fans across the whole Europe’. Heel Europa? Ha, zijn eindelijk de statistieken voor Europa binnen? Helaas, het bericht begint al snel over de situatie in Polen, waar 4% van de jongeren de iPhone wil kopen. Maar in de VS lagen de percentages geïnteresseerden toch veel hoger?
Ik heb een halfjaar in Polen gewerkt als afstudeerder, dus ik heb wel een redelijk beeld gekregen van de Poolse samenleving. Terwijl in andere landen De gemiddelde Poolse man geeft per maand met gemak 399 euro uit aan drank. De overige 100 euro mag moeder de vrouw aan flaki (pens), kurczak (kip), varkenspootjes en ander tweederangs voedsel uitgeven om het huishouden nog een beetje draaiend te houden. Je zou dus denken: één maandje wat minder stevig drinken en de iPhone is terugverdiend.
Maar nee: uit een onderzoek van het Poolse Interactive Institute of Market Research (IIBR) blijkt dat bijna 60% van de jonge Polen wel eens van de iPhone heeft gehoord. IIBR ondervroeg in juli 2.204 jongeren in de leeftijd van 15 tot 35 jaar. Slechts 4% is zeker van plan eentje te kopen, terwijl nog eens 17% zo’n aankoop wel overweegt. Dus, concludeert iPhone World, is er toch mooi een koperspotentieel van 0,5 miljoen in Polen. Maar lagen de interessecijfers in de VS niet veel hoger? Als maar 4% te kennen geeft écht een iPhone te willen kopen, dan zou dat best eens het definitieve percentage kunnen zijn. Tussen ‘misschien wel willen’ en ‘echt doen’ gaapt een kloof. Zo wil ik al weken een iSloep kopen – maar ik doe het toch nog maar even niet. Zo zie je maar: zelfs voor een succesvolle weblogger die van glimmende spullen houdt (“wat, geen iPod-dock in die sloep??”) zijn er bedragen waar je nog even van moet slikken. Dat geldt ook voor de Polen, die van een paar honderd euro per maand moeten rondkomen.
Volgens het Poolse dagblad Gazeta Prawna zijn er al gesprekken gaan de tussen de belangrijkste mobiele operators in de Poolse markt, te weten Orange en Era. Het artikel van iPhone World heeft het verder wel bij het juiste ijd dat de Europese iPhone-aankondiging de interesse in andere Europese landen wel heeft aangewakkerd (“hee, nu komt het wel erg dichtbij!”). Ook al kopen de meeste Europeanen hun iPhone nog steeds gewoon in de VS.
De afbeelding bij dit bericht is trouwens een campagne van het Poolse toerismebureau in Frankrijk. De campagne is bedoeld om te zorgen dat Poolse bouwvakkers hun land niet ontvluchten om in het westen te gaan klussen en is tegelijk bedoeld om de Franse toeristen richting Polen te krijgen. Een knappe Poolse bouwvakker was moeilijk te vinden, vandaar dat model Piotr Adamski als loodgieter de vrouwelijke toeristen richting Polen moet lokken. Er is onrust in Frankrijk over het grote aantal Poolse bouwvakkers, maar tegelijk is er een tekort van 6.000 man in deze bedrijfstak.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties