Intern Apple-document toont bezorgdheid over iPhone-groei

Uit een intern document van Apple blijkt dat het bedrijf zich druk maakt over de verdere groei van de iPhone. Concurrenten hebben hun hardware drastisch verbeterd, zo valt te lezen. Maar ook het ecosysteem van de concurrenten is beter geworden. Daarbij wordt vooral gedoeld op Android-toestellen die een groter scherm hebben of voor minder geld […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

phil schillerUit een intern document van Apple blijkt dat het bedrijf zich druk maakt over de verdere groei van de iPhone. Concurrenten hebben hun hardware drastisch verbeterd, zo valt te lezen. Maar ook het ecosysteem van de concurrenten is beter geworden. Daarbij wordt vooral gedoeld op Android-toestellen die een groter scherm hebben of voor minder geld in de winkel liggen. Het document is geschreven door leden van het salesteam van Apple.


Oorspronkelijk was het document bedoeld om tijdens een vergadering over het fiscale jaar 2014 te bespreken. Dat er nu fragmenten van het document naar buiten komen, heeft te maken met de rechtszaak tussen Apple en Samsung, die momenteel in volle gang is. Apple-topman Phil Schiller moest diverse vragen beantwoorden over het document, waarbij hij overigens aangaf dat hij het met een deel van de inhoud niet eens is.

Eigenlijk is het niet vreemd dat Apple zich zorgen maakt. Het zou opmerkelijker zijn als Apple met oogkleppen op naar de toekomst kijkt. Iedereen heeft kunnen zien dat diverse Android-fabrikanten de afgelopen jaren druk bezig zijn geweest met een inhaalslag. Eén concurrent (Samsung) weet daar een gigantisch slaatje uit te slaan, de overige fabrikanten hebben moeite om überhaupt winst te maken.

Het document hekelt ook de “obscene hoeveelheden geld” die concurrenten uitgeven aan advertenties en de bedragen die fabrikanten betalen aan mobiele operators, om te zorgen dat hun toestellen extra goed voor het voetlicht worden gebracht bij klanten. Apple heeft daarbij een achterstandspositie (waar ze overigens zelf voor gekozen hebben): de mobiele operators zitten vast aan hoge subsidies om de iPhone te mogen verkopen, terwijl de marge op toestellen van andere merken meestal veel hoger ligt.

Reacties: 35 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.