Interview: Nederlandse AppScooter moet de ‘iPhone van de scootermarkt’ worden

De Delftse startup Bolt Mobility werkt hard aan de AppScooter. Deze elektrische scooter maakt verbinding met je iPhone en moet voor een revolutie op de scootermarkt zorgen. iCulture sprak met de bedenker.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

AppScooter-Bolt-Mobility

Terwijl auto’s geleidelijk slimmer worden, blijft de scooter eenzaam achter. Zelfs Apple zou volgens geruchten bezig zijn met een Apple Car en ook CarPlay vindt gaandeweg zijn weg naar steeds meer auto’s. Over een Apple Scooter wordt echter met geen woord gerept. Als scooterfan zag Marijn Flipse deze ontwikkeling aan en ging over tot actie. Met zijn startup Bolt Mobility werkt hij aan de AppScooter: een scooter die de ‘iPhone van de scootermarkt’ moet worden. Zijn project heeft inmiddels 1 miljoen euro opgehaald. iCulture ging langs op het hoofdkwartier in Delft om dit ambitieuze project te bekijken.


Het grote gebouw van Yes!Delft puilt uit van de jonge startups en dat is goed te merken. In de gangen wordt een potje pingpong gespeeld, bij het koffiezetapparaat hangt een Star Wars-Adventskalender en op iedere tafel staan meerdere lege kopjes koffie. In een van de vele ‘hokjes’ werkt Marijn Flipse samen met Bart Jacobsz Rosier aan de AppScooter, een scooter die voor een revolutie op de scootermarkt moet zorgen.

‘Er zijn nog geen goede elektrische scooters’

Marijn kwam op het idee voor de AppScooter toen hij als student dagelijks een busrit maakte van Rotterdam naar Delft. “Ik ben bepaald geen fan van het openbaar vervoer. Deze route zou ik ook prima af kunnen leggen met een scooter”, zo dacht Marijn.

“Ik had destijds toevallig net in een Tesla Roadster gereden, en kwam er tot mijn verbazing achter dat er helemaal geen goede elektrische scooter bestaat. Op wat Chinese omgebouwde rommel na, waar je flink voor moet betalen.”

Nu, zo’n twee jaar later, zijn er 75 exemplaren van zijn eigen AppScooter verkocht in de voorverkoop, met een waarde van €225.000. Daarnaast heeft de crowdfundingcampagne het streefbedrag van 1 miljoen euro inmiddels overschreden. “Dit maakt van de AppScooter de grootste online angel-investeringsronde ooit in Nederland.”

"Ik kwam er tot mijn verbazing achter dat er helemaal geen goede elektrische scooter bestaat. Op wat Chinese rommel na."

AppScooter-Bolt-Mobility

AppScooter, een kruising tussen Tesla en iPhone

Marijn handelde vroeger in Vespa’s en weet dus van wanten op het gebied van scooters. Daarnaast studeerde hij werktuigbouwkunde op de TU Delft en heeft hij speciaal voor de AppScooter een cursus gevolgd om ook de commerciële kant onder de knie te krijgen. De futuristisch ogende scooter moet een kruising worden tussen Tesla en een iPhone, en dat is goed te merken.

Tijdens het gesprek dat we voerden met Marijn bleek meerdere malen hoe hoog design bij de AppScooter in het vaandel staat. Deze drang om een zo strak mogelijk product op te leveren, heeft ook gevolgen voor het technische aspect van het voertuig.

Dit alles komt samen in het frame van de AppScooter. Deze bestaat volledig uit een geheel, zodat er geen naden of schroeven op te zien zijn. Dat ziet er op het eerste gezicht vooral heel tof uit, maar heeft ook andere gevolgen. Zo is de scooter dankzij het frame 40% lichter, waardoor de scooter zuiniger rijdt. Het nadeel van dit frame is natuurlijk dat hij lastig te repareren is, waar hebben we dat eerder gehoord?

AppScooter-Bolt-Mobility

"Apple was niet de eerste met een touchscreen maar wel de beste."

De term ‘iPhone van de scooterwereld’ is niet voor niets gekozen door Bolt Mobility. “Apple was degene die ervoor zorgde dat telefoons met grote touchscreens populair werden. Wij willen een zelfde soort revolutie veroorzaken op de elektrische scootermarkt. Het gevoel is hetzelfde”, zo legt Marijn uit. “Apple was niet de eerste met een touchscreen maar wel de beste. Onze AppScooter is niet de eerste elektrische scooter, maar wel de eerste die het echt goed doet.”

De AppScooter-app

De AppScooter heeft naast een strak uiterlijk ook een belangrijke rol weggelegd voor de smartphone van de gebruiker. Met een speciale iOS-app kunnen gebruikers namelijk op afstand verbinding maken met de AppScooter, zodat ze de locatie kunnen achterhalen en gegevens in kunnen zien. Zo weet je bijvoorbeeld altijd hoe vol de accu is en hoeveel kilometers de scooter op de teller heeft staan.

De AppScooter kan ook zelf apps installeren. De scooter is met internet verbonden, zodat systeemupdates op afstand geïnstalleerd worden. Daarnaast komen er ‘allerlei’ apps beschikbaar. Denk hierbij aan voor de hand liggende apps op het gebied van navigatie en muziek. Apps kunnen ook een uitkomst zijn voor bedrijven die scooters verhuren. Zij zijn volledig vrij om de interface helemaal naar eigen smaak vorm te geven, waardoor al hun scooters bij elkaar horen en van hetzelfde systeem gebruik maken. “Pizzabezorgers zouden zo sneller hun weg kunnen vinden dankzij route-optimalisatie”, geeft Marijn als voorbeeld.

AppScooter Bolt Mobility

Teveel afleiding tijdens het rijden?

Marijn is niet bang dat de bestuurder teveel wordt afgeleid door alle apps en knoppen. Het touchscreen van de Appscooter zit niet alleen in het gezichtsveld van de rijder, maar is ook ontworpen met het idee dat er vooral met een schuin oog naar gekeken wordt. Zo zijn er grote iconen en letters aanwezig en kun je de apps ook bedienen met kleine schakelaars die in de handvatten van de scooter verwerkt zitten.

Een voertuig als de AppScooter klinkt als een logische volgende stap voor de scooter, maar gek genoeg heeft nog geen enkele grote fabrikant een dergelijk model op de markt gebracht. Volgens Marijn heeft dit er vooral mee te maken dat grote scootermerken een totaal andere achtergrond hebben, en hier dus (nog) niet mee bezig zijn.

“Bij auto’s is er ook een Tesla voor nodig om deze trend te pushen en die Tesla is er niet in de scooterwereld” aldus Marijn. “Het feit dat scooters analoge apparaten zijn helpt natuurlijk niet mee om dergelijke digitale functies aan te moedigen.”

"Bij auto’s is er ook een Tesla voor nodig om deze trend te pushen."

AppScooter Bolt Mobility

De AppScooter heeft een verplicht abonnement

De eerste exemplaren van de AppScooter worden naar verwachting in de lente van 2016 geleverd. Zelf kun je ook een exemplaar kopen voor €2990 via de website van Bolt Mobility. Dit is exclusief een verplicht abonnement van €29 per maand. Met dit lidmaatschap heb je 4G, Wi-Fi, NFC en Bluetooth en de eerste 2 jaar service op locatie. Ook is het abonnement op de accu van de AppScooter inbegrepen. Deze accu gaat 50% verder dan bestaande elektrische scooters, zodat je 150 km kunt rijden met een keer opladen.

De komende maanden wordt er nog hard gewerkt om de puntjes op de i te zetten en moet ook de iOS-app nog afgerond worden. Genoeg te doen dus, maar aan de gedrevenheid van Marijn en Bart zal het niet liggen. Direct na afloop van het interview doken ze terug hun kantoortje in, waar de vloer bezaaid ligt met onderdelen en prototypes.

Reacties: 24 reacties

  1. Fantastisch initiatief ‘Dutch Design’, complimenten.

  2. Super tof! Kan heel wat gaan worden, zeker met die apps zoals zo’n pizzabezorger app. Klinkt veelbelovend.
    Mooi strak design ook. Persoonlijk had het design echter nog wel iets revolutionairder mogen zijn. De vorm lijkt nog steeds op een traditionele scooter, maar dan strak. Iets voor versie 2.0 😀

  3. Alleen klopt de prijs niet.. er staat nergens 2290 op de site. Wel 2990 !!

  4. @Milli: Klopt helemaal! Ik heb het aangepast in het artikel 🙂

  5. Helden, mooi initiatief!

    Ook ik vind het design tegenvallen. Had van mij veel dikker, breder gemogen, is nu wat magertjes en veel te plastic. Zonde, want de ‘vettere’ variant zou ik zó bestellen….

  6. Slim gedaan. Ben er al jaren van overtuigd dat je t Apple concept op nog veel en veel meer markten kunt toepassen: strak design en gebruiksvriendelijk. Niet alleen op hardware, ook op softwaregebied. Neem de belastingdienst bijv.. Één grote teringzooi. Heel veel huisapparatuur bijv kan 10 x mooier. Sonos stapte in dat gat voor de home-audio. Deze jongens in het gat voor de scooters.

  7. Leuk initiatief.

    Maar bij één geschetste toepassing breekt wel al bij voorbaat het angstzweet me uit: pizzakoeriers op elektrische scooters 😧 Nu hóór je ze tenminste aankomen, en kun je nog nèt op tijd ruimte maken 😆

  8. Ziet er zeker leuk uit, maar ze hebben klaarblijkelijk het prijsbeleid ook van Apple afgekeken. Een abonnement om op je “eigen” scooter te “mogen” rijden; ronduit belachelijk. Voor de royale prijs van 3 ruggen verwacht je eigenlijk dat dit abonnement de eerste zoveel (2?) jaar gewoon gratis is, net als Tesla dat doet.

    Bovendien is het lekker hip om alles maar lock, stock and barrel met internet te verbinden maar ik zie niet wat daar voor mij als potentiële klant het voordeel van is. De voordelen zijn eerder voor Bolt zoals bij bijna alle iOT startups. Helaas zien veel mensen dat addertje niet snel zitten omdat ze betoverd zijn door het product.

  9. Zijn de boefjes na een overal nog sneller weg, top product!

  10. Origineel geplaatst door emeel
    Zijn de boefjes na een overal nog sneller weg, top product!

    Onzinnige reactie, op een motor zijn ze nog sneller weg..

  11. Geen electrische scooters?? In Utrecht rijden er heel veel electrische pizzakoeriers rond.

    De 700 euro aan verplichte abonnementskosten maakt de scooter ook flink duurder.

    Verder een mooi idee. Scooters op benzine snel verbieden, dan kan het snel gaan met de elektrische scooter.

  12. Dit is levensgevaarlijk! Waarom? je hoort haast niks dus je kan sneller ongelijk mee maken. Daarnaast de prijzen zijn niks voor pizzeria`s want hun betalen al gemiddeld 35 euro per maand aan lease en naast abbo moet je ook belasting/verzekering gaan betalen? Dan kom je makkelijk tot 100 of zelfs hoger dan 100 euro per maand terwijl scooter 2000+ is.

  13. Leuk ding, maar wil geen abonnement.

  14. Prachtige scooter maar twee problemen. Ik wil geen internet verbinding erop. Een update kan thuis ook wel via de WiFi. En als er een abonnement aan vastzit koop ik het uit principe niet. Keuze vrijheid voor onderhoud ! en gewoon het idee dat elke maand moet betalen voor iets wat ik gekocht heb is niets voor mij.
    Als optie erbij. Oke.
    Zou overigens wel leuk zijn als er iets creatiefs op zit als slot. Zon ketting is natuurlijk erg 1900.

  15. Klinkt ook wel als iets waar een hobby hacker zich een keer op gaat storten. Gevolg: alle scooters in de buurt vinden? Op afstand misschien een rem blokkeren? Leuk 🙂

  16. Ik heb hem ge-pre-ordered.
    Was al lang geïnteresseerd in de gogoro scooter, maar deze ziet er mooier uit en werkt handiger met opladen.

    Ben erg benieuwd naar opvoer mogelijkheden als je de snorfiets versie neemt.

  17. Mooi initiatief, maar komt dit niet in de buurt van (verboden) koppelverkoop? Los van eventuele juridische haken en ogen: ik wíl geen verplichte maandelijkse lasten!

  18. Leuk idee deze scooter. Alleen abonnement is geen goed idee. Waarom niet een dockingstation waar je je iPhone in klikt. Apps op de iPhone en je hebt dezelfde functionaliteit met vrijheid.

  19. Prima initiatief, maar ik haak meteen af door dat abonnement.

  20. Kansloos. Als ze nu carplay in het ding hadden gestopt dan had het nog wat kunnen worden. Maar een eigen platform met apps die daar dus voor gemaakt moeten worden gaan niet werken. Niemand gaat daar tijd in steken als er maar 3 van die dingen rondrijden, en niemand koopt het ding als er maar 2 apps zijn. Daarnaast is het Abbott model ook al een verschrikkelijk idee, dat wil je juist niet op een scooter.

    Het hele project had denk ik meer kans van slagen als ze het hele smart gebeuren achterwegen hadden gelaten, en gewoon een goede electrische scooter hadden gebouwd voor minder geld.

  21. Het idee is leuk en het is een ‘logische’ stap voor de scooter industrie.

    Het design als prioriteit stellen en vervolgens je design visie als ‘het maken van een strak’ product uitleggen is wat teleurstellend en klinkt bovendien onkundig. Al zouden ze hier echt tijd in gaan steken dan zouden ze een echte concurrent van de Vespa kunnen worden. Jongens, succes!

  22. Bij elektrische auto’s wordt het ook steeds gebruikelijker dat je de accu’s huurt, least of via een abonnement neemt. Periodiek worden ze vervangen voor nieuwe en op deze manier heb je altijd een accu met een goede capaciteit. Als je ze zou kopen dan zou de aanschafprijs nog hoger zijn en in de praktijk gaan veel klanten te lang door met het gebruiken van een accu waardoor de actieradius afneemt. Hierdoor krijgt men dan weer een negatieve beleving, dit is bijvoorbeeld het geval bij elektrische fietsen.
    Renault is een mooi voorbeeld bij elektrische auto’s, als je voor onderhoud naar de garage komt dan worden de accu’s tijdens een beurt direct gewisseld. Vanwege de abonnementsconstructie ben je dan niet direct 2.500 euro kwijt maar wordt dat gespreid.

    Daarnaast zit er nog ook een kleine vergoeding in voor het gebruik van de mobiele 4G verbinding. Ik vermoed dat er een Vodafone Machine to Machine abonnement in zit, deze werkt ook gewoon in het buitenland. Als je scooter dan gestolen wordt dan zie je hem via de Vind-Mijn-AppScooter in het buitenland rijden op Google Maps. En vervolgens kun je (net zoals bij bijvoorbeeld Tesla het geval is) hem in gestolen modus zetten waardoor de scooter niet meer zal werken. Als “de nieuwe eigenaar” er dan op rijdt en jij zet de gestolen modus aan, dan wordt in de meeste gevallen de snelheid langzaam en veilig terug gebracht en daarna doet die niets meer totdat er een ontgrendelingscode wordt ingetoetst.

  23. Breng er een motorscooter variant van uit met een top van ca 130 km/uur. Een prijs van maximaal 5000 euro en je hebt mijn aandacht.

  24. Grappig, maar je wilt als volwassene toch niet op een scooter gezien worden (tenzij je Holleeder heet).