Onder grote belangstelling van nationale en internationale pers opende Blendle op 28 april de deuren voor het grote publiek. Stap één is dus gemaakt. Maar wat zijn de plannen voor de toekomst? Om daar achter te komen interviewde iCulture Marten Blankesteijn (@blankesteijn), oprichter van het nieuwe journalistieke platform. Over het vinden van financiering, de toekomstige app en uitbreiden naar het buitenland.
Het idee kwam jaren geleden, toen Blankesteijn wat tijdschriften doorbladerde in de Albert Heijn. Hij zag een artikel in Marie-Claire dat hem interessant leek, maar ook stukken in Voetbal International en Autoweek. Even later stond hij buiten, zonder bladen. “Zo frustrerend, een heel tijdschrift moeten kopen. Waarom kan het niet per artikel?” Die frustratie werd een idee, dat jaren in beslag zou nemen. Toen hij Alexander Klöpping aan boord kreeg kwam het project in een stroomversnelling. Blankesteijn, terwijl hij met zijn handen een opstijgende raket nabootst: “Eerst leek het jaren voort te kabbelen, maar nu gaat het zó snel.”
App of niet
Na de bètalancering waren de oprichters stellig: er komt geen app. Als argument werd aangevoerd dat een webapp net zo makkelijk werkt en dat artikelen goedkoper zijn zonder tussenkomst van een app. Tegen iCulture: “We willen de strategie van de Financial Times volgen: geen apps, maar een zo goed mogelijke webapp in de browser.” Niet veel later namen ze die woorden terug: er zou toch een applicatie komen.
Vanwaar die switch?
Blankesteijn, lachend: Zo gaat het eigenlijk de hele tijd met ons. We bedenken iets en dan komen we daar later weer op terug. We hebben zoveel verschillende stijlen gehad, zoveel designs die we toch weer net anders wilden hebben. Het idee dat alle artikelen in het lettertype van de eigen krant of tijdschrift moesten staan kwam vrij laat, het ontwerp was al klaar. Toch gooien we alles dan weer om.”
Dat de app toch komt heeft volgens Klöpping te maken met de puntjes op de i: “Hoe hard je ook werkt aan een webapp: het werkt nooit écht perfect. En daar streven we, ondanks dat we een klein clubje zijn, wel naar.” Hij wijst op het feit dat er nu bijvoorbeeld geen native Facebook-login mogelijk is en dat het in een aparte applicatie makkelijker ‘animeren en stapelen’ is. “Ook belangrijk: met een native app heb je minder problemen met het geheugen. Vooral dat laatste kost ons nu ontzettend veel tijd op de iPad.”
Blankesteijn is het daarmee eens:
Er zijn twee simpele redenen dat we toch een applicatie gaan maken: snelheid en gebruikersgemak. Het is ook iets psychologisch: veel lezers, met name Apple-gebruikers, hebben op de een of andere manier gewoon een app nodig. Die willen dat icoon op hun homescreen hebben staan.”
En de mobiele gebruiker tevreden houden is zeker geen slecht idee. Zo blijkt uit het bovenstaande diagram dat Blendle voor ons maakte, dat 49 procent van alle Blendlelaars via een smartphone of tablet artikelen lezen, tegenover 51 procent via desktop (‘undefined’). Die 49 procent bestaat weer voor een groot deel uit Apple-gebruikers, die met een iPhone of iPad Blendle bezoeken. Niet gek dus, dat die app er hoe dan ook gaat komen. Wanneer ze daarmee aan de slag gaan? “We zetten deze week nog vacatures voor iOS-developers online.”
Start-up en toekomstplannen
Het is een veelgehoorde zorg vanuit Nederlandse start-ups: het vinden van startkapitaal. Innovatieve ideeën genoeg, maar financiering blijkt ontzettend lastig. De Nederlandse mentaliteit is anders, horen we van zowel van jonge ondernemers als van oudgedienden zoals bijvoorbeeld Eurocommissaris Neelie Kroes. Uitgever en ondernemer Jan-Jaap Heij tegen persinnovatie.nl: “Een investeerder in de VS gaat misschien na vijf miljoen aan investeringen pas nadenken over een manier om geld te verdienen met je product, maar in Nederland worden investeerders na twee maanden al ongeduldig.”
Nederland staat niet bekend om het gunstige investeringsklimaat. Hoe ging dat bij jullie?
Blankesteijn: Vrienden die in Silicon Valley werken lachen zich kapot als ze horen wat voor gesprekken wij in Nederland soms voeren. Uitgebreide discussies of we nu wel of niet op 1 miljoen worden gewaardeerd. In Amerika investeren mensen als ze in een idee geloven en niet omdat een app of website nou op 10 of 11 miljoen wordt gewaardeerd. Geloof je in een idee, in de mensen erachter, dan trek je als investeerder je portemonnee. In Nederland kun je wel geld krijgen voor een goed idee, maar veel minder makkelijk. Het loopt eerder vast op bureaucratie. Gelukkig hebben we wel particuliere investeerders, dat is anders. Dat is bijna familie nu.”
Wat staat er in de toekomst op het programma?
In de nabije toekomst willen we heel graag internationale titels toevoegen. Mijn persoonlijke favoriet? The Economist. Die hebben iedere week een aantal briljante stukken. Maar The New York Times zeg ik natuurlijk ook geen nee tegen. Ook moet Blendle nog een stuk slimmer worden. Zien welke kranten en tijdschriften je graag leest en met suggesties komen. Jou als gebruiker leren kennen. Uiteindelijk willen we zorgen dat dit product zo goed in elkaar zit dat het ook in andere landen kan worden geïmplementeerd. Dat Blendle bijvoorbeeld eenvoudig in Frankrijk kan worden opgezet.”
Waarom het buitenland?
Het is natuurlijk belangrijk dat het eerst in Nederland een succes wordt, maar dat we onze opties richting het buitenland goed bekijken heeft ook te maken met praktische redenen. Heel concreet: als wij vijf app-ontwikkelaars in dienst nemen om een steengoede app te maken – want dan doen we het ook goed – kost ons dat zo’n tweeënhalve ton. Dat geld moet ook weer terugverdiend worden, en dat kan bijna alleen door internationale uitbreiding. Simpel gezegd: om het product te maken dat wij willen maken, moet je groter worden dan Nederland alleen.”
Eerdere artikelen over Blendle
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties