iCulture interviewt Roel Popping, Directeur Betalen ING: “Blij dat we de eerste zijn met Apple Pay”
Wie is Roel Popping?
Roel Popping is directeur betalen bij ING Nederland. Hij werkt al sinds 2003 bij ING in verschillende rollen. Eerder werkte hij onder andere als Head of Strategy voor het Europese betalingsverkeer van ING en als Manager Product Management Giraal Betalingsverkeer voor Nederland. In zijn huidige rol als Director Payments is hij verantwoordelijk voor het betalingsverkeer van ING in zowel Nederland als België. Vandaar dat we Roel meteen hebben gevraagd of ING’s Apple Pay-ondersteuning voor België er nu binnenkort ook aan komt.
Zo’n twee jaar geleden waren er geruchten dat er gesprekken waren tussen Apple en de banken. Daarna bleef het lange tijd stil en nu is Apple Pay er opeens. Kun je iets vertellen over hoe dat proces is gegaan?
Er is inderdaad sprake geweest van langer met elkaar praten. Er is de afgelopen twee jaar veelvuldig contact geweest. Maar de concretisering en het toewerken naar livegang is eigenlijk een kwestie geweest van de afgelopen maanden. Dat is op zich wel heel snel en soepel gegaan. Daarvóór was sprake van wederzijdse verkenning, maar dat leidde op dat moment niet tot waar we vandaag zijn.
ING als exclusieve partner
In Nederland gaat Apple Pay van start bij slechts één bank, namelijk bij ING. Dat gebeurde ook in België, waar Apple een contract sloot met één bank. De exclusiviteit duurde in België zo’n vijf maanden en we willen dus graag weten wanneer we Apple Pay-ondersteuning bij andere banken kunnen verwachten.
ING is in Nederland een exclusieve partner. Is er een termijn afgesproken hoe lang dat duurt?
Wij zijn blij dat we op dit moment de enige zijn die dit mogen aanbieden, maar ik kan er verder niet op ingaan wat de inhoud is, onder welke voorwaarden of hoe lang.
Waarom heeft Apple voor ING gekozen als launchpartner?
Wij wilden in Nederland graag de eerste zijn en in een aantal andere Europese landen zijn we ook al live gegaan. Dat was voor Apple belangrijk, omdat wij in Nederland een grootbank zijn die ook Europees actief is. Zij hebben met ons positieve ervaringen, ook in andere landen. Dat, plus het imago dat wij proberen uit te dragen als mobielste bank van Nederland. Die combinatie zorgde ervoor dat we wel in elkaar geïnteresseerd waren.
Betekent het ook dat Apple Pay in België en Duitsland er snel aankomt via ING?
Op den duur ligt dat wel in de lijn der verwachtingen. Ik ben enigszins voorzichtig om te zeggen dat het snel komt, dat gaan we even los bekijken. Het is niet per se een onderdeel van deze overeenkomst. We gaan daar separaat over in gesprek, net zoals we dat in andere landen doen. Het heeft ook te maken met de specifieke marktomstandigheden per land, vandaar dat we dat individueel bekijken.
Uitbreiding naar creditcards en zakelijk
Momenteel werkt Apple Pay alleen met debitcards voor particuliere rekeningen. Het is nog niet te gebruiken met je creditcard of in combinatie met een zakelijke rekening. Uiteraard zijn we benieuwd of daar snel verandering in komt.
Het werkt alleen met debitcards, komt er ook ondersteuning voor creditcards?
Op dit moment bieden we aan de kassa de betaalpasvariant en online kun je dat ook gebruiken. Creditcards zit wel in de pijplijn, maar dat komt verderop in de tijd. Nu ga je vragen wanneer, maar dat is op dit moment nog niet bekend.
Hoe zit het met zakelijke rekeningen, want die worden momenteel nog niet ondersteund voor Apple Pay?
Dat klopt en dat blijft voorlopig zo.
Is er een technische reden waarom het niet werkt?
Dat is een hele goeie vraag die ik niet meteen kan beantwoorden. Ik kom daarop terug. Ik weet dat er een technische belemmering is, maar ik kan je niet zo vertellen hoe dat zit.
Update 14:45 uur: ING gaf na afloop nog de volgende aanvulling via woordvoerster Eva Hersbach: “Er staat nu dat er een technische belemmering zit bij zakelijk, maar dat is zeker niet het geval. Er is geen belemmering en we kijken zeker naar de mogelijkheid om Apple Pay aan onze zakelijke klanten aan te gaan bieden […] maar ik kan je geen termijn geven over wanneer.
https://www.youtube.com/watch?v=qr7S–9viXg
De periode tussen aankondiging en livegang was ‘marketing’
ING kondigde de plannen voor Apple Pay zes weken geleden aan maar kon op dat moment nog niet zeggen wanneer de betaalmethode live zou gaan. Zes weken later is het eindelijk zover. Maar volgens Popping ging het eigenlijk best snel.
Waarom zat er eigenlijk zoveel tijd tussen de aankondiging en de uiteindelijke livegang? Het duurde zo’n anderhalve maand.
Dat is op zich wel grappig, want ik krijg vandaag juist heel veel reacties van mensen die zeggen: het was best wel snel. Dit is gewoon marketingtechnisch, waarbij we eerst een teaser in de markt hebben gezet, wat ons natuurlijk ook veel nuttige informatie oplevert qua enthousiasme van onze klanten. Maar op zich vind ik dat als er 6 weken tussen een aankondiging en een livegang zit, vind ik op zich best netjes. Dus daar hebben we niet heel bewust bij stilgestaan van: moet dat vier, vijf, zes of zeven weken zijn?
Hebben jullie intern veel moeten doen om jullie systemen geschikt te maken voor Apple Pay?
Het komt nooit vanzelf, maar dit was redelijk te overzien.
Waarom Apple Pay in een stroomversnelling kwam
Nederland loopt behoorlijk achteraan als het om de introductie van Apple Pay gaat. We hebben al diverse betaalmethoden die eigenlijk goed werken en toch is er behoorlijk wat enthousiasme nu het eindelijk te gebruiken is.
In aanloop van het proces hoorden we regelmatig dat de betaalinfrastructuur in Nederland zo efficiënt is dat Apple Pay niet haalbaar was. Is dat volgens jullie ook zo?
Ja.
En wat is er nu dan veranderd, waardoor het wel mogelijk is?
Het was altijd al mogelijk, laat dat duidelijk zijn. Alleen hebben we in Nederland redelijk atypische marktomstandigheden, als je het vergelijkt met andere Europese landen. Het heeft te maken met twee dingen. Enerzijds omdat wij een debitcard-georiënteerd land zijn, terwijl we de landen om ons heen een veel hogere mate van creditcardgebruik zien. Dat ligt van nature wat dichter bij Apple en daarmee staat het ook hoger op hun prioriteitenlijst. En daarnaast hebben wij een aantal marktoplossingen in Nederland tegen heel efficiënte voorwaarden, ook voor merchants, wat het soms wat lastiger maakt voor nieuwe betaalmethoden om hun plek te vinden in het landschap. Wat het nu heeft veranderd is… het was voor ons niet zozeer de vraag óf we Apple Pay gingen bieden, maar meer wanneer, omdat we weten dat onze klanten dit heel graag willen. Maar we hebben meer ijzers in het vuur en het betaallandschap is continu in beweging. We hebben recentelijk ook instant payments gelanceerd in Nederland, wat ook behoorlijk inspanning kende en daar moet je het enigszins in zien te plooien. Nou, dan moet je het in Nederland nog eens zien te worden over een paar dingen en dan kom je uiteindelijk uit op deze datum. Maar ik ben wel heel blij dat we er nu zijn.
‘Payconiq is onderscheidend genoeg’
Payconiq is een betaalmethode waarvoor ING in Nederland het initiatief heeft genomen. Het werkt op Android-smartphones en iPhones met een QR-code. We vroegen of het zin heeft voor ING om met deze betaalmethode door te gaan, nu er voor beide platformen al genoeg mobiele alternatieven zijn.
Hoe gaat het verder met Payconiq, de betaalmethode die jullie ondersteunen en in de markt hebben gezet in Nederland?
Payconiq is inderdaad ook een initiatief waar we sterk in investeren. Wat je ziet is dat Apple Pay de volgende logische stap is op het gebied van kaartbetalingen, maar dan voor Apple-users, want in feite blijft gewoon een cardbetaling maar dan op een mobiele manier. Dat hadden we voor Android al en daar voegen we nu Apple aan toe.
Wat je ziet bij Payconiq is dat het op twee manieren verschilt. Eén: het is veel meer dan alleen een betaalmethode, en daarnaast verloopt Payconiq veel meer via de girale kant van het betalingsverkeer. Veel meer op de overschrijvingenmanier in plaats van de kaartbetalingenmanier. Als je weet dat die overschrijvingen in vijf seconden plaatsvinden, terwijl dat eerder veel langer duurde, dan zie je dat de cardbetalingswereld en de instantbetalingswereld steeds dichter bij elkaar komen te liggen. En daardoor worden dat dus ook alternatieven van elkaar.
Vandaar dat we ook zeggen dat we beide producten willen bieden binnen ons productenpallet en uiteindelijk is het aan de winkelier en aan de gebruiker om te bepalen welke middelen ze willen inzetten. Maar we vinden wel dat we meerdere smaken naast elkaar moeten bieden, om keuzevrijheid te hebben.
Andere betaalmethoden, zoals Google Pay
Apple Pay is slechts één van de vele betaalmethoden. Ook Google Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay zijn betaalmethoden die je contactloos kunt gebruiken. We vroegen ons af of ING op termijn alle betaalmethoden wil gaan ondersteunen.
Betekent het ook dat Google Pay voor Nederland spoedig eraan komt?
Nee, ik denk dat wij voor Android-gebruikers al sinds 2015 een hele mooie oplossing in de markt hebben staan.
Andere betaalmethoden zoals Fitbit Pay en Garmin Pay, die al wel bij ABN Amro en Rabobank zijn?
Klopt, andere banken hebben die inderdaad al live staan en dat vinden wij ook heel mooie oplossingen. Maar wij hebben de prioriteit heel even andersom gelegd.
Maar zijn jullie van plan om zoveel mogelijk betaaloplossingen ook te gaan aanbieden?
Dat denk ik niet. Je wilt de klant ook niet verwarren met 1001 methodes naast elkaar. Het moet wel duidelijk en onderscheidend van elkaar zijn. Maar die twee methodes die jij net noemt vind ik hele mooie oplossingen en je ziet dat die met heel veel enthousiasme ontvangen zijn, dus dat is zeker wel iets waar we naar kijken.
Feitelijk is het niet heel veel anders. Achterliggend blijft het gewoon een kaartbetaling, alleen de manier waarop dat je die betaling uitvoert, in dit geval met een horloge of met de Fitbit, dat onderscheidt zich veel meer op de klantervaring als zodanig, dan op de betaling die erachter ligt. De betaling is redelijk standaard en uniform, de klantervaring hoe je zo’n betaling doet, is waar het verschil gemaakt wordt.
Voor meer antwoorden op veelgestelde vragen over Apple Pay, lees je onze Apple Pay FAQ.
Lees ook onze andere artikelen over Apple Pay:
- Apple Pay FAQ: veelgestelde vragen over Apple’s betaaldienst
- Apple Pay instellen op je iPhone, Apple Watch en meer: zo doe je dat
- Zo betaal je met Apple Pay in winkels, apps en op het web
- Welke winkels accepteren Apple Pay?
- Apple Pay bij ING per direct beschikbaar: dit moet je weten
- Apple Pay: het complete overzicht van Apple’s betaaldienst
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Apple Pay
Apple Pay is Apple's eigen betaaldienst, die sinds juni 2019 en november 2018 beschikbaar is in respectievelijk Nederland en België. Met Apple Pay kun je betalen met je iPhone, Apple Watch, iPad en Mac in zowel winkels als apps en webshops. In Nederland is Apple Pay beschikbaar bij nagenoeg alle banken. Lees onze Apple Pay FAQ voor antwoorden op veelgestelde vragen, bekijk hoe je Apple Pay moet instellen en hoe je Apple Pay kunt gebruiken. Apple heeft ook nog andere gelieerde diensten, zoals Apple Pay Later en Apple Cash. Lees hier alles wat je wil weten over Apple Pay!
- Alles over Apple Pay
- Apple Pay FAQ: antwoorden op veelgestelde vragen
- Apple Pay vergelijken
- Apple Pay instellen: zo doe je dat
- Apple Pay gebruiken: zo betaal je ermee
- Apple Pay op Apple Watch
- Problemen met Apple Pay
- Apple Pay in het ov
- Express-ov met Apple Pay
- Apple Pay en privacy
- Apple Pay-transacties bekijken
- Meerdere Apple Pay kaarten van dezelfde bank herkennen
- Apple Pay blokkeren
- Welke winkels accepteren Apple Pay?
- De beste Apple Pay tips
Reacties: 32 reacties