Scoop! ING en NS doen proef met treinreizen afrekenen met iPhone

Invisible tickets is een proef van ING en NS, waarbij treinreizen afrekenen met de iPhone wordt getest. Je hoeft geen OV-chipkaart meer mee te nemen en kunt niet vergeten uit te checken. Wij zochten het uit.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Invisible tickets

“Leave your OV-chipkaart at home. Travel like you’re in the future”. Dat zijn de slogans waarmee ING en NS vrijwilligers proberen te vinden voor een proef met een openbaar vervoer-app, waarbij je met de iPhone afrekent. De website werd ontdekt door iCulture-cameraman @adambazuin en wekte bij ons aanvankelijk wat argwaan. Navraag bij ING maakte duidelijk dat de bank inderdaad aan het testen is hoe je met de iPhone kunt afrekenen in het openbaar vervoer. “Invisible tickets is een kleinschalige pilot die ING samen met de NS uitvoert om nieuwe manieren te onderzoeken waarop mensen hun reis kunnen betalen”, aldus ING-woordvoerster Eva Hersbach. Of er ook een link is met de uitrol van Apple Pay in Nederland is echter zeer de vraag.


Update 24 januari: de organisatoren van Invisible Tickets hebben de website gesloten voor nieuwe inschrijvingen.

Via de website invisible-tickets.com kun je je inschrijven voor de pilot. Je vult wat persoonlijke gegevens in en geeft aan hoe vaak je met NS reist. De website, Engelstalig en in de kleuren van concurrent ABN, zag er wat ons betreft uit als phishing en ook de eigenaar bleek niet zomaar te achterhalen. De privacyverklaring en de disclaimer op de website noemen ING Bank N.V. als organisator van de pilot. Maar dat zegt natuurlijk niets; iedereen kan die tekst op een website zetten en gaandeweg steeds meer data verzamelen van de personen die meedoen. Vandaar dat we het bij ING zelf hebben nagevraagd.

Invisible tickets proef

ING-woordvoerster Eva Hersbach liet ons weten:

Ik heb het voor je uitgezocht en Invisible tickets is een kleinschalige pilot die ING samen met de NS uitvoert om nieuwe manieren te onderzoeken waarop mensen hun reis kunnen betalen. Er loopt een kleine test in Nederland, met 50-100 reguliere NS-reizigers. Dit initiatief is ontstaan vanuit ons innovatielab ICEC (ING Customer Experience Center) waar start-ups met hulp van ING aan hun ideeën werken.

Kortom: het gaat niet om een malafide website, maar daadwerkelijk om een proef met 50 tot 100 vaste reizigers. Tijdens de proef krijg je de mogelijkheid om de app gratis te testen, die je in staat stelt om te reizen zonder kaartje. Je hoeft ook niet meer een OV-chipkaart mee te nemen en je vergeet niet meer uit te checken na je treinreis. Als je je inschrijft ga je wel akkoord met de voorwaarden, dus lees die even goed door voordat je meedoet. Verder hebben we gemerkt dat het wel even kan duren voordat je een reactie krijgt. Wij hebben ons ook aangemeld voor de pilot en zullen binnenkort meedoen.

ING wil geen verdere toelichting geven. Woordvoerder Diederik Heinink laat weten: “Zoals Eva al aangaf is dit een experiment en delen we hier verder geen informatie over.”

Reizigers volgen met GPS-locatie

Ongeveer honderd mensen doen vanaf volgende maand mee aan de test van Invisible Tickets. De NS gaat daarbij reizigers volgen via hun GPS-locatie. ING heeft de iPhone-app ontwikkeld en is ook de partij die de persoonsgegevens van de deelnemers beheert, zoals we al konden afleiden uit het privacystatement. De app moet een alternatief zijn voor het inchecken met de OV-chipkaart. Deelnemers aan de test hoeven geen kaartjes aan te schaffen en hoven ook niet handmatig in of uit te checken. De iPhone-app volgt de gebruiker met gps en genereert op basis daarvan een streepjescode, die je aan de conducteur moet tonen bij een controle.

Treinreizen afrekenen met je smartphone

Voor Android-gebruikers is het sinds mei 2017 mogelijk om hun smartphone te gebruiken als OV-chipkaart. Hiervoor worden speciale simkaarten met NFC-chip gebruikt, in combinatie met een app. Gebruikers kunnen ermee in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Hiervoor is een toestel met Android 4.4 en hoger nodig, omdat het vanaf deze versie mogelijk is om chipkaarten te emuleren, via een beveiligd element in de NFC-chip. Het werkt ook als de accu leeg is.

Bij de iPhone is het nog niet toegestaan om de iPhone NFC-functie voor allerlei andere toepassingen te gebruiken. Overigens bleek al snel dat de proef met Android-toestellen rampzalig verliep, omdat veel KPN-klanten zich niet konden aanmelden. Later werd de registratie voor KPN-klanten stopgezet. Destijds waren vervoerders ook al aan het kijken naar een andere incheckmethode, die automatisch werkt en waar geen NFC aan te pas komt. Via Bluetooth en beacons in het OV moet het mogelijk worden om mensen automatisch te laten in- en uitchecken in het OV. De vervoerders moeten dan wel steeds je locatie weten, om bijvoorbeeld te kunnen detecteren dat je in Breda bent ingestapt en een tijdje later in Amersfoort bent uitgestapt.

Of dit ook bij de pilot Invisible Tickets van ING en NS aan de orde is, zijn we op de iCulture-redactie nog aan het achterhalen. Doe jij mee aan de proef? Dan horen we natuurlijk graag over jouw ervaringen! Je kunt hiervoor onderstaande contactlink gebruiken.

Revisiegeschiedenis:

  • 2018 - 24 januari: De link naar invisible-tickets.com is nu https.

Reacties: 19 reacties

  1. Heb me aangemeld, ben benieuwd

  2. Leuk initiatief! Vraag me al langer af waarom je nog iets bewust langs een lezer moet halen, terwijl alle ingrediënten om automatisch in en uit te checken er zijn: een iPhone met locatie herkenning.
    Voor nu is een iPhone wallet hoesje met daarin je OV-chipkaart nog de oplossing die het dichtste bij een NFC betaling komt.

  3. Legitiem of niet, de website is niet versleuteld en verzamelt persoonsgegevens. Dat is toch echt in strijd met de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik laat mijn gegevens dan ook nog even niet achter. Neemt niet weg dat inchecken met je iPhone niet snel genoeg mag komen!

  4. Hier is toch Apple Pay voor geschikt? Waarom kloppen alle partijen niet aan bij Apple en zeggen: ‘Ja hallo! Nu gewoon even zaken doen’.

  5. Dat KPN probeert (de SIM in) je telefoon als kaartje te gebruiken snap ik nog.
    Maar ING?
    Kom op zeg! In Londen kan ik de metro in met mijn nederlandse bankpas. Waarom niet een nederlandse NS trein?

  6. Ik vraag me af of in en uit check palen/poorten zijn aan gepast voor bluetoot ?

  7. @diotav: Website heeft wel een SSL certificaat, maar redirect http niet naar https, slordig.
    https://www.invisible-tickets.com

  8. Origineel geplaatst door Harry
    @diotav: Website heeft wel een SSL certificaat, maar redirect http niet naar https, slordig.
    https://www.invisible-tickets.com

    Ah. Deze werkte op het moment van schrijven nog niet. Nu nog een redirect inderdaad.

    Edit: Ik denk dat ze meelezen. Redirect doet het.

  9. Ai te laat, registreren kan niet meer 🙁

  10. Ik kwam de link al n paar dagen eerder tegen, en heb even getwijfeld om me aan te melden.. disclaimer en dergelijke werd ik niet wijzer uit evenals de herkomst van de website, daarom ook niet aangemeld.. grappig dat jullie hem ook op t spoor zijn tegengekomen 😋

  11. Zag hem inderdaad al als advert op Facebook voorbij komen een paar dagen terug. ING kon me toen niet zeggen of het aan hun gelieerd was. Bijzondere pilot.

  12. zou het met payconiq te maken hebben,deze pilot ???

  13. @Jeffrey: Inderdaad, mij vertelden ze dat het spam was om er de volgende dag op terug te komen dat het toch wel een pilot van hun is 🤔🤔

  14. Het absoluut onjuist dat je met een Kpn abonnement niet kan inchecken met ov-chipmobiel in bus, tram of trein. Er waren in het begin wat problemen. Maar als je toen aangaf op de site van OV / Kpn dat het niet lukte. Kon je je telefoonnummer invullen en kreeg je van Kpn bericht wanneer het wel werkte. Zo gezegd zo gedaan. Ik reis nu al van vlak nadat het geïntroduceerd werd met mijn telefoon door heel Nederland.

  15. @Onno: Omdat men hier graag alles opnieuw uit wil vinden.
    Daar komen bijvoorbeeld die bizar slecht werkende in/uitcheck palen van Syntus uit voort.

    Zelf-instand-houdende-geldverslindende-afdelingen bij bedrijven en vooral (lokale) overheden

  16. Gewoon TigerID gebruiken. #ganaardetoekomst

  17. Heb mij gisteren aangemeld en kreeg zojuist een folow up email en die was als volgt:

    From: hello@invisible-tickets.com
    Subject: Thank you for signing up for Invisible Tickets

    Mail:
    Hello there,

    You’ve signed up to try out the Invisible Tickets app. Awesome! We’ve been overwhelmed with the positive response so far! Thank you very much for your support.
    We’re a small team trying to change the way you travel. Over the next few days we’ll be in touch about the next steps.

    Talk soon!

    Andrei

    Invisible Tickets Team
    ***

    Feedback:

    1. De aanhef van de mail is niet gepersonaliseerd, terwijl er door mij wel persoonsgegevens zijn opgegeven.
    2. Positive response? Ik kon alleen mijn gegevens achterlaten, geen input geven.
    3. De handtekening bevat alleen een voornaam.

  18. @RutgerO: veel aanmeldingen is ook een “positive response”