iOS 10.2.1 geeft waarschuwing als je iPhone-batterij onderhoud nodig heeft
iOS 10.2.1 verscheen al ruim een maand geleden, maar er duiken nu steeds meer details op met betrekking tot de iPhone-batterij en deze huidige iOS-versie. Vorige week liet Apple al weten dat het probleem van uitvallende iPhone 6(s) grotendeels opgelost is. Nu blijkt dat Apple ook een andere toevoeging gedaan heeft. iOS 10.2.1 geeft namelijk een waarschuwing als de batterij in de iPhone onderhoud nodig heeft, zo blijkt uit een nieuwe supportpagina.
iOS waarschuwt bij onderhoud iPhone-batterij
Een batterij van de iPhone, en ook alle andere elektronische apparaten, vertoont na een aantal jaren gebruik slijtage. De batterij gaat na een bepaalde hoeveelheid ladingen, minder lang mee. Soms kan het zo zijn dat de batterij zelfs aan vervanging toe is. Bij de iPhone geldt dat na 500 oplaadcycli nog 80% van de originele capaciteit over is. Het was echter altijd vaag of jouw iPhone-batterij echt aan vervanging toe was of dat er een ander probleem aan de hand was wat zorgt voor een minder korte batterijduur. Vanaf iOS 10.2.1 geeft de iPhone vanzelf een waarschuwing.
Bij het kopje Instellingen > Batterij kan de volgende melding weergegeven worden: Je iPhone-batterij heeft mogelijk onderhoud nodig. De nieuwe diagnostische tests die in iOS 10.2.1 toegevoegd zijn, kan controleren of er gekeken moet worden naar de batterij. Is de batterij van mindere kwaliteit, dan kan de iPhone spontaan uitvallen. Dit probleem dook de afgelopen maanden bij veel gebruikers op, al ging het ook vaak om een daadwerkelijk effect of een bug in iOS. Als je de melding ziet staan bij het kopje Batterij in de instellingen van iOS, dan is het tijd om een afspraak te maken met Genius Bar in de Apple Store of een geautoriseerde Apple Service Provider.
Op de MacBook houdt Apple al de kwaliteit van de batterij in de gaten en laat vanzelf weten als deze aan vervanging toe is. Op de iPhone en iPad was dit nog niet het geval, maar iOS 10.2.1 heeft deze functie in ieder geval aan de iPhone toegevoegd. De iPad lijkt deze waarschuwing nog niet te hebben, aangezien er in het support-document alleen nog over de iPhone gesproken wordt.
Via: iPhone-Ticker
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple brengt iOS 18.4.1 en meer uit: meerdere problemen opgelost (waaronder een CarPlay-bug) (16-04)
- Apple brengt tweede beta van iOS 18.5 en iPadOS 18.5 voor ontwikkelaars uit (en eerste voor publieke testers) (14-04)
- Gerucht: 'iPadOS 19 wordt meer als macOS dankzij deze drie verbeteringen' (14-04)
- De belangrijkste iOS 19-geruchten: dit is er al gezegd over Apple’s volgende grote iPhone-update (09-04)
- 'Nieuwe gelekte beelden van iOS 19 geven een indruk van het nieuwe uiterlijk' (08-04)
Kijk dit is eens een handige update.
Slim, maar vraag me af hoe vaak dat nodig is. Ik gebruik mijn iPhones meestal twee jaar en heb nooit iets gemerkt van teruglopende batterijkracht of zoiets. Of zou er ook gewaarschuwd worden als de batterij om andere reden niet goed werkt?
Wat is er handig aan dan?
Dat je weet dat je batterij niet meer dan 80% van de originele capaciteit heeft en je kan besluiten of je een nieuw batterij laat plaatsen. Als je batterij echt defect is kan je zelfs een gratis nieuwe batterij krijgen als je AppleCare hebt binnen twee jaar en mogelijk soms ook door vervangingsprogramma’s als blijkt dat een hele serie batterijen slecht van kwaliteit is geweest.
Met een iPhone 5 van (destijds) ruim twee jaar oud had ik hele goede ervaringen. De eerste batterij werd al vrij snel vervangen (binnen een jaar omdat toestel steeds uitviel) en vervangen door een nieuwe batterij (viel onder garantie). De tweede batterij presteerde ook niet echt lekker maar niet heel dramatisch. Omdat ik die telefoon aan mijn vriendin wilde geven heb ik de batterij gewoon laten vervangen tegen kostprijs. Uiteindeljk zagen ze dat die batterij ook defect was. Tegen 50% korting kreeg ik een nieuwe batterij. Prima. Uiteindelijk hebben ze het hele toestel vervangen toen de genius terug kwam. Geen idee waarom maar ik was blij uiteraard.
Overigens is het een koud kunstje om zelf je batterij te vervangen. Is echt prima te doen. Uiteraard wel pas doen nadat je garantie is verlopen: anders doet Apple moeilijk met andere reparaties die onder garantie vallen.
Op Ali Express hebben ze prima batterijen voor onder een tientje. Gewoon even kijken welke batterijen het meest besteld worden en de beste reviews krijgen. Ben je voor onder een tientje klaar incl verzendkosten! Wel rekening houden met een paar weken levertijd.
De iPhone (6) van mijn dochter liep compleet vast in het batterijscherm (batterij met stekker afbeelding). Zelf met een hard reset en iTunes kwam hij niet eruit. Pas na uren aan de lader gelegen te hebben was hij weer oké, heel apart.
@WvB22: Apple Care bovenop 2 jaar garantie? Ik ken werkelijk niemand die dat op een iPhone neemt. Of überhaupt. In de US gebruikelijk vanwege de beperkte garantie, maar aangezien we in de EU zitten en we Apple veel succes wensen met die 2 jaar..
En verder is het toch gewoon een wij van wc eend toevoeging. Want wij weten dan wellicht beter, maar de gemiddelde consument schrikt en laat zich dan een batterij verkopen. Zou wat zijn als er op mn tv zou verschijnen dat het kan zijn dat hij binnenkort niet meer opstart omdat de condensators al wat boller staan en ik moet gaan repareren. Het is gewoon indekken en verkopen — geld.
Wat ik nu heb is dat mijn iPhone 6s bij 1% batterij verrekt lang bruikbaar blijft. Ik kan er zeker nog wel een half uur mee WhatsAppen en een beetje YouTuben, op wifi nota bene. Dat is afgezien van positief niet heel normaal toch? En hij staat niet eens in de spaarstand…
Heeft iemand een idee hoe ik dat percentage weer betrouwbaar krijg? Clean install?
Zo’n ingebouwde melding verhoogd de omzet van Apple, is een puur marketing trucje. Accu’s van de overheids portofoons hebben dit ook ingebouwd, na 1000 x laden is het over en moet je een nieuwe accu aanschaffen.
@WvB22: bedankt voor je uitleg:)
@Le0: Succes met je EU praatje als je batterij nog voor 70% werkt.
Dan heb je geen poot om op te staan, het functioneert namelijk nog altijd beter 90% van de rest van de smartphone markt.
Van AppleCare mag je meer verwachten. Het is alleen zo allejezus duur.
@Gabor: 90, 80, 70%. Hoeveel procent neemt ie nou af? In de praktijk zal het meevallen en merk je vrij weinig van tot 2 jaar (cyclus telefoon + abo voor het gros van de iPhonegebruikers). Dat percentage zal wellicht veranderen nu er vanaf 1 mei een kredietcheck en registratie komt waardoor mensen wellicht langer met hun toestel doen. Maar langer dan 2 jaar met een iPhone doen, ik ken ze niet. Jij ook niet. Ze zijn er wel hoor. Maar enkele. En die komen ook niet zo heel snel op techsites. Ja om te klagen over hun batterij die 5 jaar oud is. Snap je mn punt?
En mensen die een gebruikte kopen, weten dat ze een gebruikte kopen. Leuk straks als je je toestel doorverkoopt op bijvoorbeeld MP en die melding bij de batterij staat. Je tel instant 150 minder waard. Top joh die melding😒
Informatie voor iPhone-bezitters
De batterij van je device heeft na 500 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de service in geval van een defecte batterij. Als de garantie is verlopen, biedt Apple een batterijservice. De prijzen en voorwaarden van deze service kunnen variëren.
Gebaseerd op 1 jaar garantie. Al gaan ze op hun handen staan. Ik heb nog steeds 2 jaar. Zuur voor ze, maar dan moeten ze niet binnen de EU verkopen. Dus je kan t van tafel vegen, maar ik weet niet man. Het is je recht.
Afgelopen na anderhalf jaar was mijn accu erg slecht an bezoek aan apple store besloten om accu te laten vervangen tegen betaling.
Bij het ophalen bleek dat het alsnog gratis was omdat de accu dusdanig slecht was dat de technische afdeling vond dat het onder garantie viel. Op dat moment zat ik ruim over de 500 oplaad beurten en zat ik onder de 80%.
fijn als er een melding komt maar nog steeds de vraag wat je dan verder mee moet / aan kan doen
@Le0: Je hebt 1 jaar fabrieksgarantie bij Apple en na het eerste jaar recht op consumentenrecht mits het toestel niet zakelijk is aangeschaft. Dat consumentenrecht kun je claimen bij de plek van aankoop. Dus mocht je je toestel bij T-Mobile gekocht hebben zul je na het eerste jaar naar T-Mobile terug moeten en niet naar Apple. Koop je het toestel rechtstreeks bij Apple dan heb je consumentenrecht bij Apple en kun je daar ook terecht. Dus mocht je op zoek zijn maar een nieuw toestel, raad ik aan deze bij Apple te kopen omdat de service die zij kunnen bieden een stuk aangenamer zijn dan die ieder ander kan bieden. Ook verlengt Apple contracten van KPN, T-Mobile en Vodafone dus kun je je vertrouwde contract voortzetten of een nieuw contract afsluiten inclusief consumentenrecht bij Apple.
Broodje aap verhaal, na 1000 laadbeurten ( halve laadbeurt telt trouwens voor halve laadbeurt) heb je met een goede batterij nog ruim 80% over. Bij een defecte accu geeft Apple je die trouwens gratis.
Zit ook nog dekking op voor ongelukjes met je iPhone. Dat krijg je niet met de gewone garantie. Met een iPhone zou ik dat nog steeds niet doen. Meer met mijn Apple Watch wel gedaan. De kan dat die tijdens het werk stuk gaat door stoten en dergelijke toch wel behoorlijk. Niet echt nuttig als je een kantoorbaan hebt maar wel als je werk buiten doet.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Als t je thuis overkomt heb je inboedelverzekering die dit dekt (blijft me verbazen dat mensen dit niet weten). En mijn autoverzekering dekt het in en rond mn auto. Dus check je polis. Die van mij dekken dit allemaal.
Klopt. Ik koop ze ook bij Apple rechtstreeks. En of Apple ‘m nou repareert, of TM. Ze moeten er gewoon iets mee doen binnen die 2 jaar. Dat verandert niets aan mijn eerdere verhaal. Of de discussie in het algemeen.
En wat madelief dus zegt (en ik zei dat eerder ook al). Het is indekken en marketing. Die meldingen verschijnen op steeds meer apparatuur met een batterij.