Facebook: ‘Sta tracking toe om Facebook en Instagram gratis te houden’

Zo wil Facebook je overtuigen
iOS-apps moeten sinds iOS 14.5 toestemming vragen om je data te mogen delen en je te volgen tussen apps en websites onderling. Voor Facebook staat er veel op het spel. Het sociale netwerk probeert je daarom over te halen met het argument dat Facebook en Instagram alleen gratis kunnen blijven in ruil voor data.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Gratis Facebook en Instagram in ruil voor data

Bedrijven mogen een informatiescherm laten zien voordat de pop-up van App Tracking Transparency in iOS 14.5 verschijnt. Daarop mogen ze argumenten geven waarom je data met ze zou willen delen. Uit de eerste cijfers blijkt dat veel mensen apptracking gaan blokkeren, ook voor andere apps. Maar misschien vind je de argumenten van Facebook wel zo overtuigend dat je toestemming geeft. Je kunt dit laten weten in onderstaande poll.


Het scherm dat Facebook aan gebruikers wil gaan tonen kun je hieronder zien en is voor de Facebook-app en Instagram in feite gelijk. Facebook legt uit dat iOS 14.5 vereist dat ontwikkelaars “toestemming vragen om sommige data van je toestel te verzamelen om de advertenties te verbeteren”. Vervolgens krijg je drie argumenten voorgeschoteld waarom je hier “ja” op zou willen zeggen:

  • Om je advertenties te tonen die meer gepersonaliseerd zijn
  • Om te zorgen dat Instagram/Facebook gratis blijft
  • Om bedrijven te ondersteunen die afhankelijk zijn van advertenties om hun klanten te bereiken

Wat dat laatste punt betreft heeft Facebook aangegeven dat ze van Apple’s anti-tracking denken te kunnen profiteren. Kleine bedrijven zullen voortaan meer moeite moeten doen om data van klanten te verzamelen, maar bij Facebook vinden ze wel een enorme berg data, die de afgelopen jaren al verzameld is. Zelfs als je nu nee zegt tegen tracking, weet Facebook al in welke leeftijdsgroep je zit en wat je hobbies zijn.

[polldaddy poll=10821533]

Lees je dit artikel via de app, dan kun je via deze link invullen.

Het tweede argument, om Facebook gratis te houden, is een interessante. Facebook heeft eerder niet aangegeven dat er plannen zijn om een betaalde versie van het netwerk te maken. En dan nog: zou jij ervoor willen betalen?

Facebook legt verder uit:

Als je de pop-ups voor Facebook en Instagram accepteert, zullen de advertenties die je in die apps ziet niet veranderen. Als je weigert, zul je nog steeds advertenties zien, maar ze zullen minder relevant voor je zijn. Als je instemt met het verzoek, betekent dit niet dat Facebook extra gegevens verzamelt. Het betekent alleen dat we mensen betere ervaringen kunnen bieden.

Het infoscherm werd het eerst opgemerkt door technologieconsultant Ashkan Soltani, die er een tweet over plaatste.

De tekst zal de komende dagen en weken in beeld verschijnen als je de Facebook- en Instagram-apps gebruikt, dus het kan even duren voordat jij de pop-up krijgt. Tot die tijd kun je tracking door apps uitschakelen via Instellingen > Privacy > Tracking.

Bekijk ook

Hand met iPhone 11 Pro

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

Reacties: 26 reacties

  1. Ik vraag mij af hoe we mensen op ja klikken

  2. Wat een grapjassen daar. Mij niet gezien

  3. Als ik ergens mijn geld niet aan zou uitgeven is het Facebook wel. En alles wat daar aan vast zit. Heel misschien whatsapp maar zelfs daarvan zou ik hoogstwaarschijnlijk overstappen. Zoals ze zelf zeggen, ze hebben data genoeg. Daar komt van mij geen rooie cent bij

  4. Eigenlijk wel merkwaardig dat we nu er allemaal zo’n probleem van maken. Dit gebeurt al jaren en iedereen blijft gewoon gebruik maken van Facebook en allerlei andere online diensten die je gedrag op internet gebruiken om je relevante advertenties te tonen.
    Wat is nu eigenlijk het probleem voor de gebruiker? ….antwoord geen. Het enige wat de gebruiker doet is Facebook dwars zitten om geld te verdienen.

  5. En wat kost je privacy dan?

  6. Moge Facebook zo snel mogelijk verdwijnen! 🙏🏻

  7. Volgens mij was het argument om dingen gratis te houden expliciet verboden door Apple om te vermelden als pop-up screen toch?

  8. Facebook betalend maken? Op één voorwaarde dan. Weg met die reclames! Ik denk niet dat ze op dit voorstel zullen ingaan.

  9. Als Facebook of Instagram geld gaat kosten zullen er veel mensen gaan nadenken of ze het wel echt nodig hebben. Ik denk dat dan heel veel gebruikers hun account gaan verwijderen.

  10. Fb weg ermee.. ik deels niks

  11. @WvB22: Jup, maar ze tonen dit natuurlijk niet tijdens het verificatie proces van Apple, zodat dergelijke acties onopgemerkt blijven. (Hopen ze)

    Dus wanneer je dit ziet, direct de App rapporteren.

  12. Origineel geplaatst door Sander Evers
    @WvB22: Jup, maar ze tonen dit natuurlijk niet tijdens het verificatie proces van Apple, zodat dergelijke acties onopgemerkt blijven. (Hopen ze)

    Dus wanneer je dit ziet, direct de App rapporteren.

    Wanneer je er zo over denkt als jij zal je die melding nooit zien toch? Want dan gebruik je alle apps die de kosten met datamining terugverdienen niet. Anders is het knap hypocriet. Het is of betalen, of niet gebruiken of betalen met data. Stroom, apparaten, personeel zijn niet gratis.

  13. Origineel geplaatst door Jack
    Eigenlijk wel merkwaardig dat we nu er allemaal zo’n probleem van maken. Dit gebeurt al jaren en iedereen blijft gewoon gebruik maken van Facebook en allerlei andere online diensten die je gedrag op internet gebruiken om je relevante advertenties te tonen.
    Wat is nu eigenlijk het probleem voor de gebruiker? ….antwoord geen. Het enige wat de gebruiker doet is Facebook dwars zitten om geld te verdienen.

    Niet helemaal natuurlijk. Vroeger was er geen keuze. Nu wel.

  14. @Jack: Of je bent ontzettend naïef of je bent hier de boel aan het trollen. Als je niet kan bedenken waarom privacy belangrijk is en je komt met dit soort platitudes aanzetten, dan hoop ik dat jouw gegevens op straat liggen bij een datalek en dat er identiteitsfraude mee wordt gepleegd hopelijk denk je er dan anders over.

  15. Mooi dat er nu ook een keuze voor klanten komt. Doel van Apple nu al geslaagd 😎

  16. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn | iCulture.nl
    @WvB22: Dat argument mag gewoon gebruikt worden. Je mag alleen geen beloning aanbieden of een sterk op Apple’s scherm gelijkende uiting maken.

    Nee dat is het wezenlijke verschil inderdaad. Slim hoe Facebook wel op hetzelfde straf-beloning knopje in ons brein drukt om hetzelfde te bereiken.

  17. Natuurlijk begrijp ik best wel dat ook een bedrijf als Facebook geld moet verdienen, maar het gaat over de manier waarop ze dat doen. Door middel van list en bedrog en de hele achterbakse houding van Zuckerberg tegenover zijn gebruikers. Ook nog eens de manier waarop met de verzamelde data wordt omgegaan, zodat er misbruik van kan worden gemaakt. Persoonlijk hoop ik dat de apps betaald worden gemaakt, dan zullen er velen afvallen. Sinds een jaar of 2 gebruik ik helemaal niks meer, geen Facebook, Instagram of Whatsapp (dus @Jack: waar haal jij de informatie vandaan dat iedereen gewoon blijft doorgaan met het gebruik er van? Waarschijnlijk vanuit je onderbuik?). Sinds een paar maanden helemaal met de sociale media gestopt, ook Twitter heb ik er af gegooid. De standaard iPhone heeft wat mij betreft voldoende mogelijkheden om bereikbaar te zijn en anderen te bereiken.

  18. Origineel geplaatst door Jack
    Eigenlijk wel merkwaardig dat we nu er allemaal zo’n probleem van maken. Dit gebeurt al jaren en iedereen blijft gewoon gebruik maken van Facebook en allerlei andere online diensten die je gedrag op internet gebruiken om je relevante advertenties te tonen.
    Wat is nu eigenlijk het probleem voor de gebruiker? ….antwoord geen. Het enige wat de gebruiker doet is Facebook dwars zitten om geld te verdienen.

    ‘Wat is nu het probleem voor die gebruiker?’.. waarom beantwoord jij die vraag voor gebruikers? Niet iedereen blijft ‘gewoon’ gebruik maken van facebook e.d. Er is wel degelijk een probleem. Het ‘probleem’ is er al veel langer dan jij denkt. Al heel lang bestonden websites waarop je kon berekenen hoeveel dit soort bedrijven al hebben verdiend met jouw data. Waarom zou je dat niet zelf willen hebben trouwens? Waarom aan facebook ‘/ zuckerberg ‘geven’.? Wil je niet een paar honderd dollar verdienen aan jouw eigen data?

    Behalve de data honger, probeert fb je ook te beinvloeden. Ik vind dat minstens net zo kwalijk.

    Ik vraag me ook af hoe fb nu toch de europese whatsapp data zal proberen binnen te halen en te koppelen.

    Anyways: ik gebruik geen fb of instagram, dus nee, ervoor betalen zal ik ook nooit doen,

  19. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn | iCulture.nl
    @WvB22: Ik “verzamel” nu deze schermen als voorbereiding op de prompt in de iCulture-app straks en de variant die vooral veel voorbij komt is “We hebben dit nodig om gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen”, met of zonder extra uitleg.

    Op Buienradar kwam de vraag ook al voorbij.

  20. @hans: Zeer mee eens!

  21. Laat het maar lekker achter een hele dure betaalmuur worden. Worden mensen misschien weer eens wat bewuster van de echte wereld om hun heen ipv de social “kijk mij eens lekker oninteressant doen” wedstrijd.

  22. Je zou toch verwachten dat Facebook in de afgelopen 10 jaar meer dan genoeg data heeft verzameld…🙄

  23. Hahaha Instagram die geld gaat vragen voor hun app? Good luck.

    Doet de wereld alleen maar veel goeds. Sociale netwerken zijn het riool van de samenleving geworden. Nu het bekend wordt hoe ze geld verdienen begint het ze heet onder de voeten te worden. En dat is prima. Er is niks mis mee fatsoenlijk te vragen of men je data mag gebruiken. Als je dan instemt is het allemaal koek en ei. Dan mag je het ook gewoon gebruiken.

  24. Ik zit minimaal op Facebook en die keren dat ik dat doe, doe ik het bewust via de website en niet de app.

    Zijn er argumenten te vinden om juist nu, zonder/met minder tracking de Facebook app te gebruiken over de website?