Reacties voor: iOS 8 maakt locatietracking van klanten in winkels moeilijker
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Nou, het beste van alles is dat ze je nog wel tracken, en dus nog steeds weten waar extra personeel nodig is, maar dan zonder de hele privacy-issue.
En ik koop niks meer bij Dixons mij zitten volgen zijn ze gek of zo
Aanklagen die handel of een dikke boete
Ze zitten gewoon dik geld te verdienen op mij terwijl ik het niet door heb.
Goed bezig Apple.
Het zal me worst wezen of ze me tracken.
Aanklagen? Voor wat? In welke wet staat dat dit niet mag?
Btw: ik koop sowieso niets by Dixons. Veel te duur en een zeer beperkt assortiment.
Kocht al helemaal niks meer bij iCentre en MyCom (Dixons daar kwam ik sowieso al jaren niet meer) en dat verandert niet. Maar wel een grote HOERA voor Apple dat ze dit mogelijk maken!! Chapeau! Apple lijkt aardig voorop te lopen in aktieve privacybescherming. Logisch ook want anders dan Google heeft Apple zelf geen businessmodel gebouwd op het vergaren van data. Tenminste, voorzover ik weet (en vurig hoop) vermarkten ze niets met alles wat in iCloud opgeslagen is. Google vertrouw ik daarentegen voor geen millimeter want hun hele bedrijfsmodel (net als bij Facebook trouwens) is nu eenmaal gebouwd op het verpakken en doorverkopen van klantgegevens.
Prima oplossing ! Maar ik zou nog liever een functie hebben die WIFI locatie gebaseerd in – en uit kan schakelen.
Als je wi-fi niet is geconnect met de winkels, en je bluetooth idem dito…dan is het toch niet mogelijk om je te volgen ? Niet connecten met elk willekeurig “open” netwerk is nog steeds de beste oplossing !
Zelfs zonder op wifi te connecten zijn mensen te volgen via mac adres. Dus dat gratis wifi bij ah is nooit bedoeld als service voor de klant, maar om je te kunnen volgen.
: kijk , dit is nu iets waarom ik apple spul koop, nu volgen ze je nog steeds, maar niet meer met uniek mac adres. Daar zie ik niet zo heel veel problemen in.
Dit is toch tegen apple zijn eigen ibeacons of zie ik dat verkeerd?
Het enige wat dixons doet met de data van de klantenteller is zorgen dat de bezetting optimaal is zodat er zo min mogelijk klanten te lang moeten wachten voordat ze geholpen kunnen worden. Dus op maandag is 4 man genoeg en op zaterdag 7. Ze zien niet wat je koopt of waar je naar kijkt (interessepunten). Alleen maar een voordeel dus.. Ze verkopen de data niet, ze zien niet wie je bent en ze kunnen verder ook niet bij persoonlijke gegevens.
Nee nee, nu moeten winkels wel gebruik maken van iBeacons willen ze klanten traceren. Weer geld in het laatje bij Apple!
Hmmm, prima maar hoe zit dat met mijn MAC filter in het thuisnetwerk? Is dat nog bruikbaar?
Mij ook als ik bij Icentre of Mycom ben, maar ik wil daar gewoon een vergoeding voor. Als zij iets van mij willen, om er geld mee te verdienen, is het toch logisch dat ze me er voor betalen?
Ik vraag me af wat dit voor gevolgen heeft voor mijn thuisnetwerk, mijn router geeft namelijk alleen toegang aan een aantal, door mij geconfigureerde mac adressen, in mijn ogen nog steeds de meest veilige methode.
Als ik nu elke keer een ander mac adres verstuur, betekent dat dat ik toegewezen ben aan WPA TKIP?
Ik was een echte apple gebruiker en stapte daarna over naar Android. Als ik deze nieuwsberichten lees krijg ik steeds meer sympathie voor Apple. Ik overweeg het om terug te gaan naar iPhone onder de voorwaarde dat het schermformaat minstens 4.5” is.
Het is nog beter om gewoon via het bedieningspaneel WiFi uit te schakelen als je onderweg bent. Dat bespaart ook energie.
Je iPhone zendt alleen een verkeerd MAC-adres bij het zoeken naar WiFi-apparatuur. Zodra het een verbinding wil maken, dus het netwerk herkent, wordt het standaardadres gebruikt. Het heeft dus geen effect op jouw configuratie.
Dat vind ik behoorlijk naïef. Wat als winkels, of winkelketens, nou wél samenwerken? Of als een extern bedrijf voor deze informatievergaring verantwoordelijk is? Het feit dat je een uniek MAC-adres hebt, maakt het mogelijk om je op verschillende plekken te identificeren. Daar steekt Apple nu een stokje voor, door dit kenmerk weg te halen.
@Julian: Hoe precies?
Ik volg de lijn van @Enes. Apple zet in op Bluetooth Low Energy en niet op Wifi voor push notificaties en wifi tracking. Door Wifi spoofing zul je zowel bij Wifi als BLE een app. nodig hebben om goed te tracken.
Beacons worden daardoor belangrijker.
Overigens is het maar de vraag of dit ook echt helpt. Voor retail is winkelbezoek in tegenstelling tot online veel belangrijker. Een winkelier beoordeelt elke winkelbezoek als potentiele koper en geen bezoeker, zoals online vaak het geval is. Dit maakt het unieke van een MAC adres minder interessant vanuit winkeliers oogpunt.
Het zou ook een behoorlijk intrusive manier zijn om potentiele klanten op die manier te benaderen.
Een andere beweegreden kan zijn dat Apple, dit doet om de beveiliging rondom mobile payment met BLE hoger te maken.
Hoe zien jullie dit?
Als Dixons geld aan jou verdient terwijl je dat niet door hebt, dan is dat niet een probleem dat Apple voor je kan oplossen 😉
Ook ik vraag me af hoe het zit met iBeacons. dat werkt toch hetzelfde? Het verschil is misschien dat Apple het in eigen hand wil houden?
Weer gefopt door Apple. Het artikel is niet compleet. Apple is bezig met een eigen systeem, Ibeacon, UUId, en Mac-adress zijn niet meer te gebruiken, hiervoor heeft Apple eVendor and eAdd in het leven geroepen. Nu kunnen winkels je nog wel tracken, mits ze de nieuwe oplossing (Ibeacon) van Apple gaan gebruiken. Een groot gevaar want dit zit ook in de App van Facebook. Nu weten ze ook waar je bent en wat je doet en waar je offline interesse in hebt.