iPad in de klas – “Blij dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen.”

Apple focust zich met iOS 9.3 op het onderwijs, maar hoe denken scholen en bestaande schoolsystemen hier zelf over? iCulture sprak met twee iPad-scholen en Zuludesk, een bedrijf dat nu zorgt voor de uitrol van iPads in klaslokalen en direct met Apple in overleg is.
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:
Steve Jobs school

Apple voert in iOS 9.3 grote vernieuwingen door voor de manier waarop iPads in het onderwijs gebruikt worden. De nieuwe apps en functies klinken veelbelovend, maar hoe denken de mensen uit de praktijk erover? iCulture sprak met medewerkers van Nederlandse iPad-scholen en met een zeer veel gebruikt softwaresysteem.

iPad-scholen aan het woord over iOS 9.3

Apple zet met iOS 9.3 flinke stappen om de iPad geschikter te maken voor het onderwijs. Zo ondersteunen de tablets straks meerdere gebruikersaccounts (op scholen), zodat leerlingen hun eigen Apple ID kunnen gebruiken. Ook als er niet voor iedere scholier een aparte iPad is. In het onderstaande artikel gaan we verder in op de nieuwe mogelijkheden van iOS 9.3 voor docenten en scholieren.

Bekijk ook
Dit gaat iOS 9.3 betekenen voor docenten en scholieren in het onderwijs

Dit gaat iOS 9.3 betekenen voor docenten en scholieren in het onderwijs

iOS 9.3 bevat veel nieuwe functies voor het onderwijs. Welke nieuwe apps en software zijn onderweg naar docenten en scholieren die gebruik maken van iPads?

De Toekomst, Amsterdam: ‘Nu spelen we vals’

De Amsterdamse basisschool OBS De Toekomst is twee jaar geleden helemaal overgestapt op het iPad-onderwijs. Iedere leerling heeft zijn of haar eigen tablet, wat volgens directeur Lars Berkhout een uitkomst is voor gepersonaliseerd onderwijs. Dat het dankzij iOS 9.3 gemakkelijker wordt om iedere leerling zijn eigen Apple ID te geven, juicht hij dan ook alleen maar toe:

“We proberen dit nu al te doen door een beetje vals te spelen met Apple ID’s, maar een officiële oplossing met meer mogelijkheden is uiteraard veel gemakkelijker.”

De school gebruikt momenteel ZuluDesk, een softwaresysteem dat door veel iPad-scholen gebruikt wordt om alles in goede banen te leiden, waarover meer verderop in dit artikel.

apple-ibm-samenwerking-onderwijs

“Met ZuluDesk beheren we de iPads, kunnen we snel apps installeren en vragen we in een handomdraai de serienummers op”, legt Berkhout uit. Als ZuluDesk de mogelijkheden van iOS 9.3 verwerkt in het systeem, dan zal basisschool De Toekomst er ongetwijfeld haar voordeel mee doen.

Het enige wat Berkhout zou verbeteren aan de iPads in het onderwijs heeft echter weinig met software te maken. “De oplaadkabels en het scherm zijn wel erg teer als ze dag in dag uit door kinderhanden gebruikt worden. Een speciale schooleditie van de iPad met een dikker snoer en robuuster ontwerp zou dan ook niet zo’n gek idee zijn”, zegt hij lachend. Hoewel de directeur vindt dat de iPad een prachtig middel is in het onderwijs, moeten we niet vergeten dat het een slechts een middel is en de tablets niet de boventoon moeten gaan voeren.

"We moeten niet vergeten dat iPads een middel zijn. De echte kracht ligt nog steeds bij de leerkracht, ouders en het kind."

Noorderlicht, ‘s Hertogenbosch: ‘Ieder kind zijn eigen Apple ID’

De ondersteuning van meerdere accounts op één iPad komt ook als geroepen voor basisschool Noorderlicht in ‘s Hertogenbosch. Op deze school zijn er in groep 1 tot en met groep 3 maar acht iPads per klas te vinden, die gedurende de dag regelmatig van gebruiker wisselen. “Het zou heel mooi zijn als ieder kind straks zijn eigen account kan hebben”, aldus Rochelle Schaepkens van basisschool Noorderlicht. Ook is er interesse in de Classroom-app, waarmee docenten specifieke apps kunnen blokkeren of ontgrendelen.

Classroom-app

“Scholieren in de groepen vier tot en met acht hebben allemaal een eigen iPad. Een app die het makkelijker maakt voor de leerkracht om te regelen wat daarop gebeurt is zeker welkom.” Het grote voordeel van iPads in de klas ten opzichte van andere tablets is volgens Schaepkens dat ze simpelweg altijd werken. “Mocht er toch iets fout gaat, dan start je de iPad even opnieuw op zodat je direct weer verder kunt met waar je gebleven was”, legt ze uit. Deze week spreekt de basisschool met Zuludesk, het schoolsysteem dat veel overeenkomsten vertoont met de educatieve functies van iOS 9.3.

ZuluDesk: overleg met Apple

De naam Zuludesk keert steeds terug in de gesprekken die we voerden met mensen uit het onderwijs. ZuluDesk is een schoolsysteem dat op scholen een handje helpt om onderwijs met tablets makkelijker te maken. Het Mobile Device Management-systeem (MDM, zie kader) biedt een veilig netwerk en een toegankelijk platform voor ouders en docenten.

Op het eerste gezicht lijken de activiteiten van ZuluDesk misschien wel een beetje op die van LearnSprout, een bedrijf dat Apple onlangs heeft overgenomen. Maar de accenten liggen anders: ZuluDesk richt zich vooral op het beheer van de tablets, terwijl LearnSprout schoolsoftware maakt waarmee je cijfers, absentie en andere data over leerlingen kunt vastleggen.

Ook bij Apple is ZuluDesk niet onopgemerkt gebleven, zo bleek toen we John Pals van ZuluDesk telefonisch spraken. Het bedrijf is in overleg met Apple en zelfs al op bezoek geweest in Cupertino, om de mogelijkheden van iOS 9.3 op het gebied van onderwijs te bespreken.

“We hebben ruim voor de aankondiging van 9.3 al contact gehad met Apple Nederland en ook meerdere conference calls gevoerd met Apple. Nu zijn we dus uitgenodigd”, aldus John Pals. Volgens hem wil Apple met diensten als de Classroom-app en de Apple School Manager bestaande schoolsystemen niet vervangen maar aanvullen. “Apple wil nauw samenwerken met diensten als ZuluDesk. Het lijkt er op dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen.”

MDM
MDM staat voor Mobile Device Management. Apple heeft een eigen oplossing voor het beheren van iPhones en iPads in bedrijven en overheidsinstellingen. Meer informatie vind je op deze pagina.

MDM is een protocol in iOS en OS X waarmee onderwijsinstellingen apparaten op afstand kunnen configureren en beheren. MDM-servers maken gebruik van profielen om configuratiegegevens naar apparaten te sturen. Het regelen van de instellingen, accounts, beperkingen en inloggegevens kun je op die manier automatiseren. Partijen zoals ZuluDesk bouwen eigen oplossingen op basis van MDM.

Zie ook Apple’s pagina ‘IT in het onderwijs

Zuludesk-Mac

Pals doelt hiermee bijvoorbeeld op de mogelijkheid voor de leerkracht om mee te kijken op de schermen van de leerlingen. Zo is heel gemakkelijk te achterhalen of alle scholieren wel bij de les blijven. Met de optie om bepaalde apps te blokkeren hoeven ze niet door de klas te patrouilleren om te zien of er niet stiekem gespiekt wordt. “Straks is het mogelijk om leerlingen tijdens een toets alleen toegang te geven tot Pages en de Calculator”, geeft Pals als voorbeeld.

"Blij dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen."

Wat er precies besproken is mag Pals niet zeggen, maar het lijkt logisch dat meerdere schoolsystemen later dit jaar een flinke uitbreiding krijgen. Het bedrijf gaat immers niet voor niets met Apple rond de tafel zitten om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.