iPad in de klas – “Blij dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen.”

Apple focust zich met iOS 9.3 op het onderwijs, maar hoe denken scholen en bestaande schoolsystemen hier zelf over? iCulture sprak met twee iPad-scholen en Zuludesk, een bedrijf dat nu zorgt voor de uitrol van iPads in klaslokalen en direct met Apple in overleg is.
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:
Steve Jobs school

Apple voert in iOS 9.3 grote vernieuwingen door voor de manier waarop iPads in het onderwijs gebruikt worden. De nieuwe apps en functies klinken veelbelovend, maar hoe denken de mensen uit de praktijk erover? iCulture sprak met medewerkers van Nederlandse iPad-scholen en met een zeer veel gebruikt softwaresysteem.

iPad-scholen aan het woord over iOS 9.3

Apple zet met iOS 9.3 flinke stappen om de iPad geschikter te maken voor het onderwijs. Zo ondersteunen de tablets straks meerdere gebruikersaccounts (op scholen), zodat leerlingen hun eigen Apple ID kunnen gebruiken. Ook als er niet voor iedere scholier een aparte iPad is. In het onderstaande artikel gaan we verder in op de nieuwe mogelijkheden van iOS 9.3 voor docenten en scholieren.

Bekijk ook

iOS-9-3-scholieren-apps

Dit gaat iOS 9.3 betekenen voor docenten en scholieren in het onderwijs

iOS 9.3 bevat veel nieuwe functies voor het onderwijs. Welke nieuwe apps en software zijn onderweg naar docenten en scholieren die gebruik maken van iPads?

De Toekomst, Amsterdam: ‘Nu spelen we vals’

De Amsterdamse basisschool OBS De Toekomst is twee jaar geleden helemaal overgestapt op het iPad-onderwijs. Iedere leerling heeft zijn of haar eigen tablet, wat volgens directeur Lars Berkhout een uitkomst is voor gepersonaliseerd onderwijs. Dat het dankzij iOS 9.3 gemakkelijker wordt om iedere leerling zijn eigen Apple ID te geven, juicht hij dan ook alleen maar toe:

“We proberen dit nu al te doen door een beetje vals te spelen met Apple ID’s, maar een officiële oplossing met meer mogelijkheden is uiteraard veel gemakkelijker.”

De school gebruikt momenteel ZuluDesk, een softwaresysteem dat door veel iPad-scholen gebruikt wordt om alles in goede banen te leiden, waarover meer verderop in dit artikel.

apple-ibm-samenwerking-onderwijs

“Met ZuluDesk beheren we de iPads, kunnen we snel apps installeren en vragen we in een handomdraai de serienummers op”, legt Berkhout uit. Als ZuluDesk de mogelijkheden van iOS 9.3 verwerkt in het systeem, dan zal basisschool De Toekomst er ongetwijfeld haar voordeel mee doen.

Het enige wat Berkhout zou verbeteren aan de iPads in het onderwijs heeft echter weinig met software te maken. “De oplaadkabels en het scherm zijn wel erg teer als ze dag in dag uit door kinderhanden gebruikt worden. Een speciale schooleditie van de iPad met een dikker snoer en robuuster ontwerp zou dan ook niet zo’n gek idee zijn”, zegt hij lachend. Hoewel de directeur vindt dat de iPad een prachtig middel is in het onderwijs, moeten we niet vergeten dat het een slechts een middel is en de tablets niet de boventoon moeten gaan voeren.

"We moeten niet vergeten dat iPads een middel zijn. De echte kracht ligt nog steeds bij de leerkracht, ouders en het kind."

Noorderlicht, ’s Hertogenbosch: ‘Ieder kind zijn eigen Apple ID’

De ondersteuning van meerdere accounts op één iPad komt ook als geroepen voor basisschool Noorderlicht in ’s Hertogenbosch. Op deze school zijn er in groep 1 tot en met groep 3 maar acht iPads per klas te vinden, die gedurende de dag regelmatig van gebruiker wisselen. “Het zou heel mooi zijn als ieder kind straks zijn eigen account kan hebben”, aldus Rochelle Schaepkens van basisschool Noorderlicht. Ook is er interesse in de Classroom-app, waarmee docenten specifieke apps kunnen blokkeren of ontgrendelen.

Classroom-app

“Scholieren in de groepen vier tot en met acht hebben allemaal een eigen iPad. Een app die het makkelijker maakt voor de leerkracht om te regelen wat daarop gebeurt is zeker welkom.” Het grote voordeel van iPads in de klas ten opzichte van andere tablets is volgens Schaepkens dat ze simpelweg altijd werken. “Mocht er toch iets fout gaat, dan start je de iPad even opnieuw op zodat je direct weer verder kunt met waar je gebleven was”, legt ze uit. Deze week spreekt de basisschool met Zuludesk, het schoolsysteem dat veel overeenkomsten vertoont met de educatieve functies van iOS 9.3.

ZuluDesk: overleg met Apple

De naam Zuludesk keert steeds terug in de gesprekken die we voerden met mensen uit het onderwijs. ZuluDesk is een schoolsysteem dat op scholen een handje helpt om onderwijs met tablets makkelijker te maken. Het Mobile Device Management-systeem (MDM, zie kader) biedt een veilig netwerk en een toegankelijk platform voor ouders en docenten.

Op het eerste gezicht lijken de activiteiten van ZuluDesk misschien wel een beetje op die van LearnSprout, een bedrijf dat Apple onlangs heeft overgenomen. Maar de accenten liggen anders: ZuluDesk richt zich vooral op het beheer van de tablets, terwijl LearnSprout schoolsoftware maakt waarmee je cijfers, absentie en andere data over leerlingen kunt vastleggen.

Ook bij Apple is ZuluDesk niet onopgemerkt gebleven, zo bleek toen we John Pals van ZuluDesk telefonisch spraken. Het bedrijf is in overleg met Apple en zelfs al op bezoek geweest in Cupertino, om de mogelijkheden van iOS 9.3 op het gebied van onderwijs te bespreken.

“We hebben ruim voor de aankondiging van 9.3 al contact gehad met Apple Nederland en ook meerdere conference calls gevoerd met Apple. Nu zijn we dus uitgenodigd”, aldus John Pals. Volgens hem wil Apple met diensten als de Classroom-app en de Apple School Manager bestaande schoolsystemen niet vervangen maar aanvullen. “Apple wil nauw samenwerken met diensten als ZuluDesk. Het lijkt er op dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen.”

MDM
MDM staat voor Mobile Device Management. Apple heeft een eigen oplossing voor het beheren van iPhones en iPads in bedrijven en overheidsinstellingen. Meer informatie vind je op deze pagina.

MDM is een protocol in iOS en OS X waarmee onderwijsinstellingen apparaten op afstand kunnen configureren en beheren. MDM-servers maken gebruik van profielen om configuratiegegevens naar apparaten te sturen. Het regelen van de instellingen, accounts, beperkingen en inloggegevens kun je op die manier automatiseren. Partijen zoals ZuluDesk bouwen eigen oplossingen op basis van MDM.

Zie ook Apple’s pagina ‘IT in het onderwijs

Zuludesk-Mac

Pals doelt hiermee bijvoorbeeld op de mogelijkheid voor de leerkracht om mee te kijken op de schermen van de leerlingen. Zo is heel gemakkelijk te achterhalen of alle scholieren wel bij de les blijven. Met de optie om bepaalde apps te blokkeren hoeven ze niet door de klas te patrouilleren om te zien of er niet stiekem gespiekt wordt. “Straks is het mogelijk om leerlingen tijdens een toets alleen toegang te geven tot Pages en de Calculator”, geeft Pals als voorbeeld.

"Blij dat Apple eindelijk luistert naar de dingen waar we al zo lang om vragen."

Wat er precies besproken is mag Pals niet zeggen, maar het lijkt logisch dat meerdere schoolsystemen later dit jaar een flinke uitbreiding krijgen. Het bedrijf gaat immers niet voor niets met Apple rond de tafel zitten om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Reacties: 7 reacties

  1. Prima verhaal, goed dat jullie ook de praktische kanten van het gebruik van de iPad bespreken.

    Het is prima dat Apple zich nu ook verder gaat richten op het onderwijs met o.a. DEP, VPP en toekomstige uitbreidingen als iOS 9.3. Inmiddels zijn wij op het Farelcollege in Ridderkerk een dikke 3 jaar bezig met iPads in de klas en hebben nu een 1000 iPads in het gebouw, maar op het beheer viel nog wel wat aan te merken. Het artikel beschrijft precies de ontwikkelingen die het onderwijs met behulp van de iPad een verdere impuls zal gaan geven. Nu de uitgevers nog. Die geven voorlopig niet thuis, maar geven daardoor wel veel ruimte voor mooie andere initiatieven op het gebied van methodes en digitale lessen.

  2. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @Peter-Bas Maaskant: Leuk om te horen. Zeker interessant om in de nabije toekomst eens bij jullie langs te komen voor een uitleg.
    Dat de uitgeefsector erg conservatief is, verbaast mij helaas niet. Kunnen jullie vanuit het Farelcollege ook goed uit de voeten met iTunes U, of is dat toch nog te Amerikaans georiënteerd?

    Met iTunes U maken we nu de eerste voorzichtige stappen, zeker een heel veel belovend platform, maar we kijken ook naar andere ontwikkelingen op dit gebied. Gelukkig zijn er die genoeg. Het zijn wat dat betreft mooie tijden met veel kansen.

  3. Een mooi en informatief artikel, zelfs al heb ik niets met het onderwijs te maken. Het is goed dat jullie ook de praktijkkant belichten, in plaats van klakkeloos te herkauwen wat Apple vertelt.

    Wat de uitgeversbranche betreft ben ik bang dat ze het slechte voorbeeld van de mediamafia gaan volgen: Op een gegeven moment gaan ze erachter komen dat ze de boot finaal gemist hebben, waarna ze gaan proberen hun inkomsten veilig te stellen door het voeren van onzinnige rechtzaken over achterhaalde dingen, waardoor ze dan uiteindelijk ook nog de echte innovatie gaan blokkeren.

    Ik ben trouwens benieuwd hoe het onderwijs tegenover de iPad Pro staat. Het grotere scherm biedt vast en zeker interessante nieuwe mogelijkheden, maar ik heb er laatst een in handen gehad en ik denk persoonlijk dat het voor de meeste leerlingen te groot en te zwaar (en daardoor te kwetsbaar) is.

    De opmerking in het artikel over de kabeltjes is zeker de aandacht van Apple waard, ook voor thuisgebruik. Ik lees regelmatig hier dat mensen klagen dat de kabeltjes zo snel stuk gaan. Dat moet volgens mij eenvoudig opgelost kunnen worden oa. door er een Magsafe aansluiting van te maken. Scheelt gelijk weer een opening in de apparaten.

  4. @Alfred: Zelf heb ik nooit kapotte kabels gehad. Sterker nog, voor mijn iPod gebruik ik al zeven jaar dezelfde, en mijn 6S laad ik op met de kabel van mijn 5. De nieuwe zit nog netjes in het doosje. Wanneer je er gewoon goed mee om gaat, gaan ze lekker lang mee. Niet in tassen gooien en er dan dingen op zetten, opfrotten of dat soort zaken. Daar gaat elke kabel door kapot, of deze nu van Apple is of niet.

  5. Het feit dat, volgens het artikel, Apple zou luisteren naar de wensen van zijn klanten betekent dat Apple, Apple niet meer is.

  6. Ik heb mijn twijfels of het onderwijskundig een verbetering is om met een iPad te werken.
    Bij mijn kinderen op school zijn ze er al weer mee gestopt.
    Maar de laatste veranderingen in iOS 9.3 zijn (ook voor mij als iOS developer) enorme verbeteringen.

    Bovendien moet ik Apple krediet geven dat ze onderwijs altijd al erg belangrijk hebben gevonden.
    Google maar eens op Apple for Schools. Ik heb nog een mooie Apple “Kids Can’t Wait” button liggen ergens.