iOS 9 ondersteunt adblockers voor Safari

Krijgen we adblockers voor Safari op de iPhone en iPad? iOS 9 ondersteunt zogeheten 'content blockers', waarmee bedrijven een adblocker kunnen bouwen.
Bastiaan Vroegop -

Safari-URL-bug-checkEen adblocker op je iPhone gebruiken wordt binnenkort mogelijk: iOS 9 biedt ondersteuning voor speciale ‘content blockers’. Apps kunnen hiermee in Safari bijvoorbeeld cookies, afbeeldingen, pop-ups en advertenties blokkeren, zodat ze niet in beeld verschijnen. Dat is slecht nieuws voor uitgevers die online geld verdienen aan advertenties, zoals iCulture.nl.


Apple heeft de content blockers voor Safari niet tijdens de WWDC-keynote besproken, maar de nieuwe functie wordt genoemd in Apple’s ontwikkelaarshandleiding. De content blockers zijn een nieuwe extensie in iOS 9 die Apple als volgt beschrijft:

Gebruik de Content Blocking-extensie om Safari een blocklijst te geven, met daarin content die je wil blokkeren als gebruikers over het web surfen.

iOS 9 adblockersApple biedt vrij weinig uitleg over de nieuwe content blockers in iOS 9, maar uit onze eigen tests blijkt dat het bouwen van een adblocker hiermee vrij simpel kan zijn. Een app zou met de functie bepaalde trackingwebsites kunnen blokkeren, zodat bedrijven minder over je te weten komen.

De content blockmogelijkheid in iOS 9 is slecht nieuws voor online uitgevers, die vaak afhankelijk zijn van advertenties om geld te verdienen. Als gebruikers vaker advertenties blokkeren, verdienen deze bedrijven met verloop van tijd minder geld. Het wordt hierdoor lastiger om nieuwsvoorziening gratis te blijven verzorgen.. Voor iCulture.nl zijn de advertentieinkomsten ook (nog steeds) een belangrijke inkomstenbron, waarmee bijvoorbeeld de loonkosten, kosten voor de website en de ontwikkeling van onze nieuwe iCulture-app worden betaald.

Hoewel iOS 9-ontwikkelaars met de content blockers een adblocker kunnen maken, is het nog de vraag of Apple deze apps ook in de App Store zal toestaan. Wellicht dat Apple de functie alleen wil gebruiken om bepaalde anti-trackingapps te ondersteunen. Dat zou ook goed aansluiten op Apple’s privacy-standpunt.

Misschien probeert Apple uitgevers aan te sporen om een eigen app te maken, of om artikelen via de Nieuws-app van iOS 9 aan te bieden. Content blockers werken immers alleen maar in Safari, waardoor reclame in apps vooralsnog onaangetast blijft. We komen er achter wat Apple precies van plan is zodra iOS 9 in september verschijnt en de eerste apps worden goedgekeurd.

Safari

Safari is de Apple's eigen webbrowser die standaard beschikbaar is op iPhone, iPad en Mac. Safari draait op WebKit, de motor achter de browser en ondersteunt alle huidige internetstandaarden. Safari heeft allerlei handige functies, zoals het instellen van favoriete websites, bladwijzers, het Safari-privacyrapport, het aanmaken van Safari-profielen en nog veel meer. De browser krijgt regelmatig nieuwe functies, samen met grote iOS-, iPadOS- en macOS-updates. Lees hier alles over Safari en nuttige tips.

Safari

Reacties: 23 reacties

  1. Fijn! mocht tijd worden! nu ook nog voor apps.

  2. Ik denk: of dit zal nooit van de grond komen, of er zal een ware oorlog ontstaan waarbij King bijvoorbeeld Supercell blokkeert en omgekeerd. Gek dat de gebruiker hier geen invloed op kan uitoefenen.

  3. @leon: Heb je niet in de gaten dat advertenties noodzakelijk zijn om kwalitatieve websites te kunnen bekijken. Denk je dat een website als iCulture alleen bestaat uit vrijwilligers en een pot met subsidie?

    Eens dat advertenties vervelend kunnen zijn, maar het is wel een voorwaarde voor ‘gratis’ kwalitatieve websites kunnen bekijken met leuke inhoud.

    Als deze trend zich doorzet dan zal het internet er over jaren heel anders uitzien. Hobby websites die gratis toegankelijk zijn en de echt goede websites (dus zonder advertenties), maar dan met een betaald abonnement.

    Ik denk niet dat de gemiddelde gebruiker erbij gebaat is om voor verschillende websites te moeten betalen.

  4. Je mag als iCulture natuurlijk tranen laten over het feit dat er misschien inkomsten mis gaan lopen door (irritante) reclames,
    maar het kost ons data en dus geld om al die “mooie”reclames te laden !
    en ik ben het volledig met Apple eens, dit kan veel data en geld besparen voor de mobiele gebruiker.

    Ook vindt ik dat ook een van de rede, dat ik niet zoveel surf op de iPad, omdat daar de reclames het beeld van de site behoorlijk verstoren,
    gelukkig kan ik iCabMobile als browser gebruiken, die een deel van die reclames tegenhoud.
    maar het fijnst is toch wel op de iMac met AddBlockPlus op full power 🙂

  5. Het is nog steeds een beta, het kan er net zo snel weer uit verdwijnen als het erin gekomen is.

  6. @Jorit: Ik ben op zich bereid om voor site content te betalen, maar de kost die nu gevraagd worden is teveel,
    niet dat ik de €1,50 of €3,- niet kan missen, maar als meerdere websites dit soort bedragen gaan vragen, kost het als snel €30,- per maand, om sites te bekijken.

    er moet een nieuw betaal systeem en reclame gevonden worden, die toch voor inkomsten zorgt, maar de kijker niet mega irriteert.
    en moeten de site beheerders niet zomaar alle bedrijven zelf de soort reclame bepalen !

  7. Reclame op zich hoeft niet erg te zijn mits deze niet beeld vullend is; en natuurlijk niet jou surfgedrag analyseren om je advertenties voor te schotelen.

  8. Met vervelende automatisch afspelende filmpjes en mega-banners is een grens overschreden. Ook door iCulture.
    Graag een donatie-systeem om er vanaf te komen

  9. Stel je zit tijdens he welverdiende vakantie op je strandstoel een krantje te lezen en iedere vijf minuten komt er een janlul met een megafoon in je oor schreeuwen dat de ijsjes verderop bij ‘La glacia inferno’ vandaag €0,50 goedkoper zijn. Fijn hè? Dat is vergelijkbaar met wat er gebeurt als je nu op een willekeurige internetsite komt of naar een commerciële TV-zender aan het kijken bent. Kortom reclames zijn gewoonweg asociaal! Als je daarvan afhankelijk bent heb je m.i. totaal geen respect voor je lezers of kijkers. Er moeten gewoon andere manieren zijn om geld binnen te krijgen. Ik hoop dat er ooit nog eens wereldwijd een verbod komt op reclame. Maar ja… een utopie hè…

  10. Dan moeten we met ze allen voorzorgen dat die nieuwe app voor iOS 9 gemaakt kan worden!

  11. Geen enkel probleem mee om te betalen voor een goede dienst!
    Biedt eens beide aan op uw platform.

    Het is de fout van de marketeers dat mensen het meer en meer beu worden dat hun privacy te grabbel wordt gegooid en verkocht wordt aan partijen waar we als eindgebruiker geen controle over hebben.

    Ik hoef niet voor de 50e keer een tapijt te zien op jullie website waar ik verleden week naar gezocht heb. Om zot van te worden!

  12. AdBlock, doe je best!

  13. Ik gebruik iOS Adblock en dat werkt redelijk goed.

  14. Jongens, jullie zoeken een ad vrije omgeving die allerlei soorten nieuws laat zien. Wat een toeval dat Apple “Apple News” heeft aangekondigd. Lost in ieder geval het nieuws gedeelte op denk ik.

  15. Was natuurlijk een kwestie van tijd. Apple profileert zich meer en meer als een ad-free en privacy-first bedrijf.

  16. Reclame is prima om zo een website ed te hebben zoals iCulture, reclames die, zoals bv de KPN versie op deze site een volledig scherm van mijn iphone gebruiken zijn uit den boze. Op mijn iphone gebruik ik ad blocker, jammer dan als jullie geld mis lopen, op de ipad niet.

    Jullie zijn een nieuws site geen app zoals bv reclamefolder.

  17. Ik gebruik Disconnect en dat werkt nu al vrij goed

  18. Geweldig eindelijk reclame vrij porno kijken lol

  19. Goede zaak. iOS-gebruikers zijn volledig aan adverteerders en gegevensverzamelaars uitgeleverd, dat mag gewoon niet de norm blijven. Ik wil een bepaalde controle hebben over wat ik toesta en wat niet. Sites als The Verge hebben welgeteld meer dan 12 trackers. Dan mag je terecht afvragen of daar niet wat kritischer naar gekeken kan worden. Ook zie ik het doemscenario niet. We zijn in deze situatie terechtgekomen, omdat adverteerders hebben gemerkt dat met Big Data veel meer geld te verdienen valt. Dus duwden zijn iedereen deze kant op en betaalden minder voor reguliere advertenties. Daar kan echt wel een marktwerking op los gelaten worden om dat weer in te perken.

  20. De partij die hier het grootste nadeel van zal ondervinden? Google (als eigenaar van Adwords, Doubleclick, etc). Dat plaatst de toevoeging voor mij wel in perspectief.

  21. Dát is nog eens goei nieuws! Super!

  22. Volgens mij beseffen mensen niet goed wat hier de gevolgen van zijn. Ik gebruik ze gewoon niet omdat ik graag gratis content wil. Je moet er toch niet aan denken dat straks alle sites achter een betaalmuur komen? Als deze ontwikkeling zich zo doorzet, zal dit helaas aan veel sites de kop kosten. Het is namelijk vrijwel hun enige inkomstenbron bij de meeste.

  23. Origineel geplaatst door banaan_123
    Volgens mij beseffen mensen niet goed wat hier de gevolgen van zijn. Ik gebruik ze gewoon niet omdat ik graag gratis content wil. Je moet er toch niet aan denken dat straks alle sites achter een betaalmuur komen? Als deze ontwikkeling zich zo doorzet, zal dit helaas aan veel sites de kop kosten. Het is namelijk vrijwel hun enige inkomstenbron bij de meeste.

    Mensen moeten ook eens beseffen dat gratis niet bestaat. Betalen moet altijd iemand. Zelfs websites met vrijwillige medewerkers moeten hun kosten dekken. Waar komt dat geld vandaan? Adverteerders, en wij betalen er in natura voor met onze persoonsgegevens. Alleen heeft bijna niemand enig besef van de waarde van hun persoonsgegevens en stellen de meesten het gelijk aan gratis. Het is een volledig scheef gegroeide situatie, vooral omdat alleen grote spelers de valuta Big Data überhaupt kunnen omzetten in winst. Kleine bedrijven en ontwikkelaars worden weg geconcurreerd met gratis producten. Je hoeft ook niet alles achter een betaalmuur te gooien, maar je kunt best wat kritischer kijken naar hoe je jouw website draaiende houdt. Donaties, pay per view, abonnementen, premium-secties, Blendle of Spotify voor blogs? Met adblockers geven wij een tegensignaal, dat er naar alternatieven moet worden gekeken.